// چهار شنبه, ۸ بهمن ۹۳ ساعت ۱۰:۳۰

سری Resistance را اکثر علاقه‌مندان به پلی‌استیشن می‌شناسند. روز گذشته شعبه اروپا شرکت سرگرمی‌های سونی علامت تجاری در حوزه بازی‌های ویدویی با نام Resistance ثبت کرد اما این چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ با این مقاله از زومجی همراه باشید تا به بررسی سری Resistance و آینده آن بپردازیم.
سال ۲۰۰۵ و در تب و تاب اخبار مربوط به نسل هفتم و پردازشگرهای قدرتمند و بازی‌های پر زرق و برق، نمایشگاه سالانه E3 اهمیت‌ دوچندانی پیدا کرده بود. اگرچه سونی با پلی‌استیشن 2 بهترین روزهای خود را سپری می‌کرد، اما مهاجرت به نسل بعد و همگون شدن با ارتقا سطح تکنولوژی ناگزیر بود و در نتیجه سونی دست پر به رویداد سال ۲۰۰۵ آمد. نمی‌دانم آن سال و رخداد‌های آن را به یاد دارید یا نه ولی سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ یکی از به‌یادماندنی‌ترین و هیجان‌انگیزترین همایش‌های E3 در این چند سال بوده‌اند تا جایی که همایش سال ۲۰۰۵ اولین بار در تاریخ E3 به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. شاید وقتی سال ۲۰۰۵ و E3 با هم تلفیق می‌شود بیشتر مخاطبان بازی‌های ویدیویی یاد آن دمو از پیش رندر شده Killzone 2 می‌افتند که به بمبی خبری در جامعه مخاطبان بازی‌های ویدیویی تبدیل شد. در همین سال و در همین نمایشگاه بود که مایکروسافت از کنسول نسل هفتمی خود رونمایی کرد و پایان همان سال هم آن را به بازار عرضه کرد.
اولین نسخه Resistance با نام I-8 شناخته می‌شود و دلیل آن این بود که هشتمین بازی ساخته شده توسط استودیو اینسومنیاک بود
اما این‌ها همه اتفاقات آن سال نبودند. سونی که بر خلاف مایکروسافت ، از یک طرف پلی‌استیتشن 2 را پیشتاز و بی رقیب می‌دید و از طرف دیگر به دلیل مشکلات در خط تولید پردازشگر‌های سِل، خود را آماده معرفی کنسول نسل هفتمی خود نمی‌دید، با بازی‌ها و نمایش بازی‌های نسل هفتمی خود قدم به لوس‌آنجلس گذاشت. یکی از بازی‌هایی که سونی آن‌ها را در معرض دید عموم قرار داد Resistance بود که سال ۲۰۰۵ با عنوان I-8 شناخته می‌شد. علت این نام‌گذاری هم این بود که Resistance هشتمین بازی بود که استودیو اینسومنیاک اقدام به ساخت و توسعه آن کرده بود.
ption id="attachment_12593" align="alignright" width="390"]Resistance-Fall_of_Man لوگو اولین بازی از سری Resistance
راجع به استودیو اینسومنیاک مقاله‌ای در بخش استودیوگرافی به رشته تحریر درخواهیم آورد و در مقاله پیش رو به Resistance و پیشینه آن خواهیم پرداخت. وقتی بازی برای اولین بار در E3 سال ۲۰۰۵ با یک نمایش از پیش رندر شده نشان داده شد بیشتر علاقه‌مندان به بازی‌های تیراندازی اول شخص را مجذوب خود کرد. دلیل عمده استقبال خوب مخاطبان هم داستان و فضای آن بود که جنگ‌جهانی دوم را از دیدی دیگر و با تلفیق موجودات بیگانه و مسائل ماوراالبیعه به تصویر می‌کشید. سال بعد و در همایش توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی، سونی یک ویدیو جدید از بازی به نمایش گذاشت که دیگر از پیش رندر شده نبود و روند توسعه و ساخت بازی به نقطه‌ای رسیده بود تا استودیو سازنده بازی بتواند نمایی کلی از گیم‌پلی و جلوه‌های بصری بازی را به نمایش بگذارد. اینسومنیاک در همایش توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی به تمجید از بلو-رِی و فضای زیاد آن پرداخت و از توانایی اجرای پردازش‌های همزمان به واسطه قدرت پردازنده سِل ابراز رضایت کرد.
وقتی سال ۲۰۰۵ و E3 با هم تلفیق می‌شود بیشتر مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای یاد آن دمو از پیش رندر شده Killzone 2 می‌افتند
فیل هریسون در خلال همین همایش نام کامل بازی را به همگان معرفی کرد و از این پس اولین نسخه از سری Resistance با نام Fall of Men شناخته ‌می‌شد. فیل هریسون در سخنرانی خود در این رویداد خطاب به مخاطبان بازی‌های ویدویی اعلام کرد که این بازی به خوبی از فضای زیاد دیسک‌های بلورِی و قدرت پردازش بالای پردازنده سِل بهره خواهد برد و به همین دلیل است که استودیو اینسومنیاک تصمیم گرفته است تا در نسل آینده به مدد همکاری با بخش سرگرمی‌های سونی فقط برای کنسول این شرکت اقدام به ساخت بازی کند.
ption id="attachment_12594" align="alignleft" width="400"]Insomniac_Games لوگو استودیو اینسومنیاک
دنباله‌های زیادی -چه فرعی و چه اصلی- بر پایه داستان Fall of Man ساخته شد. دنباله‌هایی که توانستند به بازی‌هایی خوبی در سبک‌های اول شخص و سوم شخص تبدیل شوند. دو سال بعد از عرضه نسخه اول، دومین نسخه از سه‌گانه Resistance در نوامبر سال ۲۰۰۸ عرضه شد و به نظر بسیاری از کارشناسان و مخاطبان به بهترین بازی این سری بدل شد. بعد از Resistance 2 و پلی‌استیشن 3 نوبت پلی‌استیشن پورتابل (PSP) بود تا میزبان سری Resistance و دنباله‌ای فرعی از آن یعنی Resistance: Retribuition باشد. این بازی توانست با حفظ استاندارهای این سری علی‌رغم ضعف سخت‌افزاری پلی‌استیشن پورتابل به بازی خوبی بدل شود و مورد توجه منتقدان قرار گیرد. و بالاخره Resistance 3 از راه رسید. داستان معرفی Resistance 3 که آخرین بازی از این سه‌گانه نیز محسوب می‌شود به سال ۲۰۰۹ و یک بیلبورد تبلیغاتی در شرِوپورت ایالت لویزیانا باز می‌گردد. بیلبوردی که دقیقا در محلی واقع شده بود که فیلم Battle: Los Angeles نیز در آنجا در حال فیلمبرداری بود. البته این موضوع و داستان قرارگرفته شدن این بیلبورد در محل ساخت این فیلم بدون دلیل هم نبوده است زیرا Resistance 3 اگرچه ادامه دهنده داستان اصلی سری بود اما دارای پیش زمینه آخرالزمانی هم بود. پیش‌زمینه‌ای که درون‌مایه اصلی فیلم Battle: Los Angeles محسوب می‌شد.
اختلافات بین اینسومنیاک و سونی تا جایی پیش رفت که آن‌ها به ساخت بازی انحصاری Sunset Overdrive برای ایکس باکس وان روی آوردند
اگرچه نه استودیو اینسومنیاک و نه شرکت سرگرمی‌های سونی هیچ نظری راجع به این بیلبورد و ساخته شدن Resistance 3 نداشتند اما بالاخره استودیو اینسومنیاک در ماه می سال ۲۰۱۰ خبر از ساخت این بازی داد. البته این تنها خبر این استودیو نبود بلکه شایعات کار خود را کرده بودند و این استودیو اعلام کرد که علاوه بر ساخت چند بازی انحصاری برای پلی‌استیتشن 3 که بعدها معلوم شد Resistance 3 و Ratchet & Clank: All 4 One هستند اقدام به ساخت یک بازی مولتی‌پلتفرم هم خواهد کرد. Resistance 3 سپتامبر سال ۲۰۱۱ و چند ماه بعد از فیلم Battle: Los Angeles عرضه شد و توانست موفقیت نسخه‌های پیشین خود را تکرار کند تا جایی که منتقد وب‌سایت IGN با تعریف و تمجید فراوان از فضا، داستان و گیم‌پلی بازی امتیاز ۹ را به آن اختصاص داد.
ption id="attachment_12595" align="alignnone" width="750"]resistance-3 Resistance 3
آخرین نسخه از سری Resistance یک دنباله فرعی از این سری با نام Resistance: Burning Skies بود که سال ۲۰۱۲ برای پلی‌استیتشن ویتا عرضه شد و با نمرات پایینی که از سوی منتقدان دریافت کرد به بدترین بازی سری Resistance تبدیل شد. و بالاخره روز مرگ Resistance فرا رسید و هشتم فروردین ماه سال جاری (۲۸ مارس ۲۰۱۴) سرورهای تمام بازی‌های سری Resistance برای همیشه خاموش شد تا این سری و تمام خاطرات آن روی کنسول نسل هفتمی سونی در گذشته بمانند. تِد پرایس بنیانگذار و مدیرعامل استودیو اینسومنیاک هم پیش از این در اظهارنظری گفته بود که دیگر اقدام به ساخت بازی از سری Resistance نخواهند کرد. اگرچه Resistance به عنوان یک سری سه‌گانه برنامه ریزی شده بود اما موفقیت آن روی پلی‌استیتشن 3 می‌توانست اینسومنیاک را مجاب به ادامه آن کند، اما چیزی که مشخص است اتفاقات ناخوشایند پشت پرده‌ای است که میان اینسومنیاک و شرکت سرگرمی‌های سونی رخ داده است. این اختلافات تا جایی پیش رفت که تِد پرایس اعلام کرد با مایکروسافت برای ساخت بازی Sunset Override به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس وان همکاری خواهد کرد. اما آینده این سری چه خواهد شد؟ آیا باز هم چمیراها را در حال و هوای جنگ جهانی دوم و با آن اسلحه‌های معروف و محبوب نابود خواهیم کرد؟ امروز یکی از اعضای انجمن نام‌آشنا نئوگَف با انتشار پستی خبر از ثبت علامت رسمی و نشان تجاری Resistance توسط شعبه اروپا شرکت سرگرمی‌های سونی در شهر لندن داده است. نوسازی، شروع دوباره یک سری یا ادامه دادن آن در نسل هشتم به یک رویه در بین استودیو‌های بازی‌سازی تبدیل شده است و در این میان یکی از سری بازی‌هایی که به دست فراموشی سپرده شده است Resistance است. اما آیا این خبر می‌تواند برای طرفداران این سری امیدوار کننده باشد؟ اگرچه هنوز نمی‌توان با اطمینان راجع به این عمل شرکت سرگرمی‌های سونی صحبت کرد اما شاید این موضوع هیچ ارتباطی به ساخت یک بازی جدید از این سری برای پلی‌استیشن 4 نداشته باشد و فقط بابت تجدید مهلت حق استفاده از این نام در بازی‌های ویدویی و نرم‌افزارهای مربوط به سرگرمی باشد.
ption id="attachment_12596" align="alignnone" width="750"]resistance 2 شخصیت اصلی سری بازی Resistance
اما این موضوع یک روی امیدوار کننده هم دارد و آن هم ساخت  یک بازی جدید از این سری برای کنسول نسل هشتمی سونی است. البته این موضوع ممکن است ارائه مجموعه نوسازی شده این سری برای پلی‌استیشن 4  و یا شروعی دوباره (ریبوت) باشد و ما را با یک بازی جدید این‌بار روی پلی‌استیتشن 4 روبه‌رو کند. اما اگر این فرضیه درست باشد سونی ساخت نسخه نسل هشتمی این بازی را به چه استودیویی خواهد سپرد؟ اگرچه شاید کنار هم قرار دادن این استودیوها و نام Resistance بیشتر شبیه رویا باشد اما با توجه به ثبت دوباره علامت تجاری این سری و امکان عرضه آن از لحاظ قانونی می‌توانیم حداقل منتظر رسیدن این سری به نسل هشتم باشیم. اولین استودیویی که می‌توان نام برد استودیو سونی‌بِند است. استودیویی که با ساخت نسخه پلی‌استیتشن پورتابل سری Resistance توانست موفقیت خود را در ساخت بازی‌های تیراندازی اول شخص نیز ثابت کند. سونی‌بِند استودیو کم‌تجربه و نوپایی نیست که نتواند از پس ساخت این بازی برآید. این استودیو ساخت سری بازی معروف Syphon Filter را عهده دار بوده است و در کنار آن توانسته است یک نسخه از سری Uncharted را به خوبی برای پلی‌استیشن ویتا توسعه دهد. در مقاله‌ای که چند روز پیش راجع به استودیو سونی‌بِند در زومجی خواندید، یکی از کارمندان سابق آن‌ها به این نکته اشاره کرد که این استودیو قصد ساخت شماره جدیدی از سری Syphon Filter ندارد. اما نکته‌ای که ما را ناامید می‌کند این است که این کارمند سابق استودیو سونی‌بِند در حال ساخت یک بازی جدید است و به نظر نمی‌رسد ساخت یک شماره از سری Resistance برای پلی‌استیتشن 4 یک بازی جدید به نظر برسد.
یک لحظه به سیستم تیراندازی و محیط‌های بزرگی فکر کنید که توسط استودیو سانتا‌مونیکا در بازی بعدی سری Resistance پیاده شده‌اند
استودیو بعدی که محتمل‌تر از استودیو سونی‌بِند به نظر می‌رسد، استودیو لندن شرکت‌ سرگرمی‌های سونی است. استودیو لندن اگرچه در این چند سال به ساخت بازی‌های Singstar و بازی‌های ریتمیک مشغول بوده است اما می‌تواند یک گزینه برای کاندیداتوری ساخت شماره بعدی Resistance برای پلی‌استیشن 4 محسوب شود. استودیو لندن همان استودیویی است که دو بازی پر سر و صدا و جنجالی The Eight Days و The Gateway را برای پلی‌استیتشن 3 معرفی کرد اما پروسه ساخت هر دو این بازی‌ها به دلایل مختلف لغو شد. حالا وقت آن رسیده تا شرکت سرگرمی‌های سونی فرصتی دوباره به استودیو لندن برای ساخت بازی‌های طراز اول و جدی بدهد و بعید نیست تا استودیو لندن بتواند با استفاده از کادر جوان خود نسخه‌ای از سری Resistance را برای پلی‌استیشن 4 بسازند.
ption id="attachment_12601" align="alignleft" width="419"]santa-monica لوگو استودیو سانتا مونیکا
  حالا یک لحظه به سیستم تیراندازی و محیط‌های بزرگی فکر کنید که توسط استودیو سانتا‌مونیکا در بازی بعدی سری Resistance پیاده شده‌اند. اگرچه این‌جا دیگر خبری از خدایان یونان و کریتوس نیست و عمده شهرت این استودیو به یونان باستان و به تصویر کشدن خدایان آن بازمی‌گردد اما این نمی‌تواند مانع ساخته شدن بازی بعدی سری Resistance توسط این استودیو شود. اگرچه با خبر نصفه و نیمه ساخت God of War برای پلی‌استیشن 4 این موضوع کمی بعید به نظر می‌رسد اما حداقل می‌توانیم طبق روال کاری که استودیو سانتامونیکا در پیش گرفته و در ساخت بازی‌های مختلف با استودیو‌ها همکاری می‌کند، این همکاری را در بازی Resistance هم ببینیم. استودیو ساکرپانچ چطور؟ آیا می‌توان انتظار داشت تا سونی ساخت نسخه بعدی این سری را به استودیو ساکرپانچ سازنده سری بازی‌های inFAMOUS و Sly Cooper بسپارد؟ با توجه به مشخص نبودن پروژه بعدی ساکرپانچ و شایسته بودن این استدیو می‌توان احتمال داد تا ساکرپانچ این‌بار شانس خود را در جنگ‌جهانی دوم و محیطی آخرالزمانی و در سبک تیراندازی اول شخص امتحان کند. به نظر من که بازی خوبی از آب درخواهد آمد.
اگر بتوان این تمدید حق مالکیت و ثبت علامت تجاری Resistance را به فال نیک گرفت برای شنیدن خبرهای بیشتر باید تا E3 سال ۲۰۱۵ صبر کنیم
بسیاری از استودیو‌های First Party و Second Party دیگری هم وجود دارند که می‌توانند عهده دار ساخت نسخه احتمالی نسل هشتمی سری Resistance باشند اما چیزی که مقدم بر تمام این مقوله‌ها است، اظهارنظری رسمی یا حتی غیررسمی راجع به سری Resistance از جانب سونی یا استودیوهای تحت نظارت آن است. اگر بتوان این تمدید حق مالکیت و ثبت علامت تجاری Resistance را به فال نیک گرفت برای شنیدن خبرهای بیشتر باید تا E3 سال ۲۰۱۵ صبر کنیم. اما نظر شما راجع به این سری و آینده آن چیست؟ آیا این امکان وجود دارد تا باز هم نبردهای بزرگ و محیط‌های وسیع  به همراه حالت چند نفره لذت بخش سری Resistance را روی پلی‌استیشن 4  ببینیم؟ اگر شما هم از این بازی خاطره دارید یا مانند نگارنده این مقاله به ساخته شدن این بازی توسط استودیو‌های تحت نظارت سونی اعتقاد دارید، دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید. تهیه شده در زومجی
کاراکتر باقی مانده