نویسنده: محسن وزیری
// سه شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰

جزئیاتی از همکاری یونیتی و مایکروسافت در دایرکت‌ایکس ۱۲

فیل اسپنسر هنگام ارائه‌ی توضیحات در مورد دایرکت‌ایکس ۱۲ در کنفرانس ویندوز ۱۰، اعلام کرد یونیتی یکی از اولین شرکت‌هایی است که با این نسخه‌ی جدید هماهنگ خواهد شد. با توضیحاتی بیشتری از همکاری مایکروسافت و یونیتی همراه باشید.
توماس یاکوباسکاس در وبلاگ رسمی یونیتی در مورد روند توسعه‌ی نسخه‌های جدید این موتور بازی‌سازی برای استفاده از تمام ظرفیت‌های دایرکت‌ایکس ۱۲ توضیح داده است. با وجود حجم زیاد کاری که برای دستیابی به این هدف باید انجام شود، او این امر را فقط حرکتی منطقی و نه ضروی می‌داند. دایرکت‌ایکس ۱۲ نسبت به نسخه‌ی قبلی خود پیشرفت‌های بسیاری کرده و تفاوت‌های زیادی دارد. این رابط طراحی نرم‌افزار به برنامه‌نویس‌ها اجازه می‌دهد از قابلیت‌هایی که به پردازنده‌های چندهسته‌ای مرتبط می‌شود به طور کامل استفاده کنند و از پردازش‌های موازی استفاده کنند. با توجه به گفته‌های مایکروسافت، دستگاه‌های بیشتری از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز امکان پشتیبانی  از دایرکت‌ایکس ۱۲ را خواهند داشت.
انتظار می‌رود دایرکت‌ایکس ۱۲ بر روی تمام محصولات مایکروسافت اجرا شود: موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های رومیزی و البته ایکس‌باکس وان که یونیتی تمام آن‌ها را پشتیبانی خواهد کرد. این تنها برای ما منطقی خواهد بود که از این رابط طراحی جدید استفاده کنیم، گرچه استفاده کردن از تمام مزیت‌های این نسخه‌ی جدید زحمت بسیار زیادی می‌طلبد و به همین دلیل است که ما کار خود را زودتر آغاز کردیم. در طول چند ماه گذشته ما همکاری نزدیکی با مایکروسافت برای اضافه کردن پشتیبانی دایرکت‌ایکس ۱۲ به یونیتی داشتیم  و نسخه‌ی اولیه‌ی این به‌روز رسانی بیش از نود و پنج درصد تست‌های گرافیکی را پشت سر گذاشته است.
کدهای نسخه‌ی بروز شده‌ی موتور بازی‌سازی یونیتی هم‌اکنون برای کارت‌های گرافیک اینتل و انویدیا موجود هستند و پشتیبانی کامل زمانی که ویندوز ۱۰ عرضه شد انجام خواهد گرفت. یاکوباسکاس معتقد است دایرکت‌ایکس ۱۲ رقیبی برای فناوری‌های Mantle شرکت اِی‌اِم‌دی و Metal اپل است. هر سه فناوری، برای راحتی کار توسعه‌دهنگان طراحی شده‌اند و دسترسی مناسب‌تری به سخت‌افزار در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. هرچه مرحله‌ی برنامه‌نویسی برای ساخت یک نرم‌افزار راحت‌تر و بهینه‌تر انجام شود، محصول نهایی نیز به مراتب بهتر خواهد بود. دایرکت‌ایکس ۱۲ حدود یک سال پیش و در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۱۴ معرفی شد. هفته‌ی گذشته طی کنفرانس مایکروسافت، فیل اسپنسر چند دقیقه‌ای را به نمایش دادن قابلیت‌های جدید آن اختصاص داد. دایرکت‌ایکس ۱۲ به شکل بهینه‌تری از سخت‌افزار استفاده می‌کند تا پنجاه درصد نحوه‌ی اجرای بازی‌ها را بهبود می‌بخشد. دمویی که در کنفرانس نمایش داده شد دو تصویر موازی را نشان می‌داد که به صورت همزمان توسط دایرکت‌ایکس ۱۲ و ۱۱ پردازش می‌شدند. با افزایش جزئیات محیط، دایرکت‌ایکس ۱۱ در پردازش خود دچار اختلال می‌شد اما نسخه‌ی جدیدتر بدون مشکل تصاویر را پردازش می‌کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مطالب بخش دایرکت‌ایکس ۱۲ را در زومجی مطالعه کنید. منبع: Polygon 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده