نویسنده: سعید نیکبخت
// جمعه, ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۳

The Order: 1886 بازی انقلابی ای نیست، اما نوآوری در آن زیاد است

بازی The Order: 1886 سرانجام پس از مدت‌ها انتظار ماه آینده منتشر می‌شود. متاسفانه هنوز این بازی وارد بازار نشده، جوهای منفی زیادی که برخی از منتقدان دلیل اصلی آن هستند در اطراف آن وجود دارد و بیشتر آن‌ها از نبود ایده‌های نو در بازی گِله می‌کنند. اما با یکدیگر به آن‌ها ثابت خواهیم کرد که چرا The Order: 1886 بازی نوآورانه‌ای است.
اول از همه اجازه دهید با یکدیگر معنای «نوآوری» و «انقلاب» را در بزرگ‌ترین منبع لغت جهان مقایسه کنیم: Innovation ایده، ابزار یا روش جدید. عملی که با آن ابزار یا شیوه‌ی جدیدی را معرفی کنیم نوآوری نامیده می‌شود. بدین ترتیب هرکار جدیدی را نوآوری می‌گویند و معنی دو کلمه‌ی نوآوری و انقلاب با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد. اما معنی لغت «انقلاب» چیست؟ Revolution تغییر کلی در شیوه‌ی زندگی یا عمل مردم اکثر کسانی که از نبود نوآوری در بازی گِله می‌کنند، معنی این کلمه را با انقلاب اشتباه گرفتند. زمانی که آن‌ها می‌گویند در بازی The Order: 1886 نوآوری وجود ندارد، در حقیقت منظورشان نبود هیچ‌گونه انقلاب جدید در این بازی است. یافتن اثری که در آن نوآوری نباشد، غیرممکن است. تقریبا تمام بازی‌ها از خود ایده‌ی جدید به نمایش می‌گذارند و دلیل آن روند تولید بازی است که سازندگان را مجبور به تولید ایده‌های نو می‌کند. اگر یک بازی حتی ایده‌ی جدیدی را هم از خود نشان دهد، اما با تلفیق ایده‌های دیگر ساخته شود، باز هم در آن نوآوری ایجاد شده است. از طرفی دیگر، صنعت بازی‌های رایانه‌ای در نقطه‌ای قرار دارد که تمام ایده‌های اصلی آن مثل مکانیک‌های گیم‌پلی ثابت شده است و دیگر نمی‌توان تغییر خاصی در آن‌ها ایجاد کرد. در این روزها تقریبا هیچ بازی را نمی‌توان پیدا کرد که در زمینه‌ی گیم‌پلی انقلابی را در صنعت گیم ایجاد کرده باشد، اما می‌توان بازی‌هایی را پیدا کرد که با نوآوری‌های جدید مکانیک‌های ثابت شده را زیباتر از قبل کردند. ممکن است حتی ایده‌ی جدیدی را هم در گیم‌پلی بازی پیدا نکرد، اما سازندگان باز هم می‌توانند در زمینه‌ی روایت داستان و تکنولوژی نوآوری ایجاد کنند. حالا که با یکدیگر معنی «نوآوری» و «انقلاب» را به صورت کامل درک کردیم، اجازه دهید نگاهی به بازی The Order: 1886 و ایده‌های جدید در آن بیندازیم. البته قضاوت نهایی را باید در زمان عرضه و تجربه‌ی بازی انجام داد، اما با توجه به چیزهایی که تا امروز از بازی دیدیم می‌توان در رابطه با بخش‌های اصلی آن صحبت‌های واقع بینانه‌ای را انجام داد.
The Order: 1886 مثل یک نقاشی روغنی رنگ و لعاب خاصی دارد The Order: 1886 مثل یک نقاشی روغنی رنگ و لعاب خاصی دارد
ابتدا، داستان The Order: 1886 یک نوآوری محسوب می‌شود. تا به حال چند بازی درجه یک (AAA) وجود داشتند که زمان ویکتوریای لندن و جنگ میان گرگینه‌ها و انسان‌ها را به تصویر کشیدند؟ اتمسفر استیم-پانک بازی و انقلاب صنعتی که باعث خلق سلاح‌های جدید شده هم را نباید نادیده گرفت. بنابراین The Order: 1886 در زمینه‌ی ارائه‌ی یک داستان جدید یک نوآوری در صنعت گیم محسوب می‌شود. The Order: 1886 در بخش داستان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد هر گوشه‌ی آن می‌توان نوآوری‌های متنوع پیدا کرد. زمانی که بازی را تجربه کنید، هیچ تفاوتی میان صحنه‌های سینمایی و گیم‌پلی بازی پیدا نخواهید کرد و این خصوصیت تلاش بسیار زیاد تیم فنی بازی برای طراحی مدل‌های سه بعدی و واقعی را نشان می‌دهد. باتوجه به ویژگی‌های گرافیکی بازی که یقینا یکی از بهترین‌ها نسل هشتم است، نبود هیچ نوع تفاوت میان بخش‌های سینمایی و گیم‌پلی یک نوآوری محسوب می‌شود. The Order: 1886 همچنین در زمینه‌ی تکنولوژی هم نوآوری ایجاد کرده است. مَت پِتینیو، برنامه نویس گرافیکی بازی در گذشته توضیح داد تیم آن‌ها برای فیزیک و ماده‌های بازی روش جدیدی را خلق کرده که به هر چه واقعی‌تر شدن بازی کمک کرده است. کارگردان بازی هم در مصاحبه‌ی اخیر خود در رابطه با ویژگی‌های گرافیکی بازی، فیزیک و موتور جدیدشان صحبت‌های جالبی انجام داد که تمام آن‌ها خبر از نوآوری در بازی می‌دهد. تلفیق تکنولوژی‌های پیشرفته و یافتن راه حل‌های جدید برای بخش گرافیکی ، نشان می‌دهد که سازندگان بازی تا چه اندازه نسبت به هدف خود در بازی The Order: 1886 و  ارائه‌ی آن به مردم، احساس مسئولیت می‌کنند. رِدی اَت دان تنها به افزودن چندضلعی‌های بیشتر بسنده نکرده، بلکه با کار فراوان روی بخش ویژگی‌های بصری گرافیک The Order: 1886 را به قدری زیبا کرده که مثل آن را کمتر می‌توان در بازی‌های دیگر پیدا کرد.
هیچ تفاوتی را میان صحنه‌های سینمایی و گیم‌پلی بازی پیدا نخواهید کرد از نظر ویژگی‌های بصری هیچ تفاوتی را میان صحنه‌های سینمایی و گیم‌پلی بازی پیدا نخواهید کرد
موسیقی از اجزای اصلی The Order: 1886 است. اتمسفرهای این شکلی همیشه تمرکز زیادی روی صحنه‌های قهرمانی و حماسی دارند و هیچ چیزی بهتر از موسیقی هم نمی‌تواند به القای این احساسات کمک کند. جیسون گِرِیوز، سازنده‌ی موسیقی‌های The Order: 1886 که سابقا موسیقی‌های سری Dead Space را هم ساخته بود، با گروه ۲۴ نفری خود این بازی را درک کرده و با موسیقی‌های حماسی خود اتمسفر بازی را سنگینتر و گیراتر از قبل کرده است. بنابراین The Order: 1886 با نمایش چند ایده‌ی جدید، باز هم از سوی برخی از کاربران و منتقدان به اتهام نبود نوآوری در بازی محکوم می‌شود! نوآوری یا انقلاب کیفیت یک بازی را تضمین نمی‌کند. در واقع جالب است بدانید برخی از بازی‌های برای نشان دادن ایده‌های جدید به تجربه‌ی بازیبار ضربه زدند و برخی دیگر که تنها برای لذت بردن گیمرها ساخته شدند، موفق تر از آن‌ها ظاهر شدند. البته با وجود تمام این حرف‌ها، منظور ما این نیست که نوآوری و یا انقلاب در یک بازی بد است. اما یک بازی حتی بدون این‌گونه خصوصیات هم می‌تواند سرگرم کننده و جذاب باشد و مطمئنا تمام هدف «گیمرها» از انجام بازی‌های رایانه‌ای سرگرم‌ شدن و لذت بردن از آن است. منبع: Dualshockers


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده