// سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۰

امسال درآمد بازی‌های موبایل از بازی‌های کنسولی پیشی می‌گیرد

رشد درآمد حاصل از بازی‌های موبایل همچنان با شتاب روزافزونی بالا می‌رود، بطوریکه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده درآمد صنعت بازی موبایل در سال ۲۰۱۵ از بازی‌های کنسول پیشی خواهد گرفت.
صنعت بازی‌های ویدئویی موبایل همچنان به رشد فوق‌العاده‌ی خود ادامه می‌دهد، بطوریکه کمپانی‌های توسعه‌دهنده‌ی بازی‌هایی نظیر Clash of Clans یا Angry Birds که بازی‌های خود را بصورت رایگان عرضه می‌کنند، از طریق فروش شماری از قابلیت‌ها و امتیازات بصورت پولی، درآمدهای کلانی را به جیب می‌زنند. درآمد حاصل از بازی‌های موبایل به اندازه‌ای افزایش یافته که نیوزو پیش‌بینی‌ کرده، درآمد کمپانی‌های فعال در این حوزه در سال ۲۰۱۴ از ۲۱.۷ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. درآمد حاصل از بازی‌های موبایل در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با سال پیش از آن ۴۳ درصد افزایش یافت.پیتر وارمان، مدیرعامل نیوزو، رشد درآمد کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی تولید بازی‌های تحت موبایل را مختص بازار خاصی نخوانده و اعلام کرده که بازار‌های غربی در کنار بازار‌های در حال توسعه، از رشد خوبی در این مورد برخوردار هستند. نیوزو پیش‌بینی کرده که درآمد حاصل از بازی‌های موبایل در سال جاری در آمریکای شمالی ۵۱ درصد و در اروپای غربی ۴۷ درصد رشد می‌کند. نیوزو بیشترین رشد را در کشور‌های آسیای جنوب شرقی و چین با ۸۶ درصد پیش‌بینی می‌کند. کشور ژاپن نیز در مورد بازی‌های iOS و اندروید رشد خوبی را از نظر درآمد به خود اختصاص داده است. وارمن در این خصوص می‌گوید:
علی‌رغم انتشار گزارش‌های متعدد در خصوص کاهش فروش تبلت‌ها در بازار، درآمد حاصل از کاربران در تبلت‌ها در حوزه‌ی بازی‌های موبایل از شتاب بیشتری در مقایسه با گوشی‌های‌هوشمند برخوردار است. گوشی‌های‌هوشمند و تبلت‌ها در کنار پی‌سی‌ها و کنسول‌های بازی امکان دیگری را برای بازی در اختیار کاربران و علاقمندان به بازی قرار داده‌اند. یکی از مزیت‌های گوشی‌های‌هوشمند و تبلت‌ها امکان بازی در همه‌ی مکان‌ها و زمان‌ها است که این موضوع میزان زمان صرف شده برای انجام بازی را در آمریکا ۴۰ درصد افزایش داده است.
کارشناسان افزایش زمان صرف شده در بازی‌ها را ایجاد حوزه‌ی جدیدی برای کسب درآمد در بازار آمریکا خوانده‌‌اند که از شتاب رو به رشدی برخوردار است. زمانی که برای انجام بازی‌ها صرف می‌شود را می‌توان به کسب درآمد توسط کمپانی ترجمه کرد. وارمن اضافه کرد:
بازی‌های آنلاین و نمونه‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر از کاهش درآمد رنج می‌برند که علت آن رشد پرشتاب بازی‌های تحت پلتفرم موبایل است. برای اولین بار در سال جاری میلادی شاهد نشانه‌هایی هستیم که نشان از گذر درآمد بازی‌های پلتفرم موبایل در مقایسه با پی‌سی‌ها و کنسول‌ها دارند.
در سال جاری میلادی برای اولین بار در تاریخ، درآمد بازی‌های موبایل از کنسول‌ها و پی‌سی‌ها عبور خواهد کرد. نیوزو پیش‌بینی کرده که بازی‌های موبایل در سال ۲۰۱۵ درآمدی ۳۰٫۳ میلیارد دلاری را از آن کمپانی‌های تولید کننده‌ی این بازی‌ها خواهد کرد. براساس پیش‌بینی این موسسه، بازی‌های تحت کنسول درآمدی ۲۶.۴ میلیارد دلاری را به ارمغان خواهند آورد. نیوزو مجموع درآمد صنعت بازی را در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹۱.۹۵ میلیارد دلار تخمین زده است. در آمریکای شمالی، کنسول‌های بازی همچنان درآمد بیشتری را عاید کمپانی‌های بازی‌سازی می‌کنند. نیوزو پیش‌بینی درآمدی ۲۴.۰۵ میلیارد دلاری را برای این حوزه‌ی جغرافیایی انجام داده که ۱۱.۱ میلیارد دلار آن متعلق به بازی‌های کنسولی و ۷.۲ میلیارد دلار مربوط به بازی‌های تحت پلتفرم موبایل است. وینسنت ون دیلن، تحلیل‌گر بازار در نیوزو در این خصوص می‌گوید:
هیچ وقت شاهد رخت بستن بازی‌های کامپیوتری از تلویزیون‌ها و پی‌سی‌ها نخواهیم بود، مساله‌ای که هم‌اکنون شاهد آن هستیم نزدیک شدن میزان هزینه‌های صرف شده در پلتفرم‌های موبایل است که شامل کنسول‌های بازی‌، پی‌سی، تبلت‌ها و گوشی‌های‌هوشمند می‌شود. یعنی روند صرف پول برای بازی در هر چهار پلتفرم رو به سویی نهاده که هر یک ۲۵ درصد از کل درآمد حاصل را از آن خود کند. هم‌اینک در بازار آمریکا کنسول‌ها، پی‌سی، تبلت‌ها و گوشی‌های‌هوشمند به ترتیب ۴۴، ۲۶، ۱۵ و ۱۵ درصد از درآمدِ صنعتِ بازی را به خود اختصاص داده‌اند. در بازار جهانی این ترکیب به ترتیب ۲۸، ۳۹، ۱۳ و ۲۰ درصد است.
android

رشد اپل و گوگل به‌واسطه‌ی رشد بازی‌های موبایل

رشد روزافزون درآمد حاصل از بازی‌های تحت موبایل گوگل و اپل را در میان پنج کمپانی سهامی عام با درآمد بالا از صنعت بازی قرار می‌دهد، چراکه این دو کمپانی بزرگ ۳۰ درصد از کل مبلغ فروش بازی‌ها را که از طریق فروشگاه نرم‌افزار این دو کمپانی به فروش می‌رسد، به جیب می‌زنند. با توجه به این موضوع در حال حاضر اپل عنوان اکوسیستم برتر را در صنعت بازی‌های تحت موبایل در اختیار دارد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط نیوزو، فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل در سال ۲۰۱۴ در حدود نیمی از درآمد حاصل از بازی‌های تحت موبایل را به خود اختصاص داده است. گوگل‌پلی نیز جایگاه دوم را در اختیار دارد. وارمن در این خصوص می‌گوید:
ما تخمین می‌زنیم که اپل و گوگل به ترتیب از طریق فروش بازی‌های تحت موبایل در فروشگاه اپلیکیشن‌های خود ۴ و ۳ میلیارد دلار به جیب زده‌اند. افزایش درآمد حاصل از فروش‌ بازی‌های ویدئویی در میان درآمد گوگل از حوزه‌های مختلف بسیار شاخص است. برای درک بهتر بزرگی درآمدهای این دو کمپانی از صنعت بازی‌های ویدئویی بهتر است بدانید که درآمد نینتندو در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲.۴ میلیارد دلار بوده که از یک روند رو به افول پیروی می‌کند. سایر فروشگاه‌های عرضه‌ی بازی‌های موبایل نیز سهم بزرگی از درآمد حاصل از فروش این نوع بازی‌ها دارند که برای مثال می‌توان به آمازون و شماری از فروشگاه‌های چینی از جمله Mobile Assistant، Tencent's MyApp، Baidu Mobile Assistant و MIUI شیائومی اشاره کرد.
بسیاری از کمپانی‌های نام‌آشنا که در زمینه‌ی ساخت بازی‌ها برای کنسول و پی‌سی فعالیت می‌کنند، سرمایه‌گذاری بزرگی را در بازی‌های موبایل انجام داده‌اند. کمپانی‌های مورد نظر در سال‌های پیشِ رو مزد سرمایه‌گذاری‌های خود را خواهند دید. نیوزو پیش‌بینی کرده که درآمد حاصل از بازی‌های پلتفرم موبایل تا سال ۲۰۱۷ میلادی به ۴۰.۹ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. وارمن با اشاره به سرمایه‌گذاری استودیو‌های بازی‌سازی گفت:
الکترونیک آرتز، با پشت سرگذاشتن فرآیند تغییرات مورد نیاز برای موفقیت در زمینه‌ی عرضه‌ی بازی‌های موبایل و عرضه‌ی بازی‌ها تحت سرویس به کاربران، با موفقیت‌هایی روبرو شده است. در مقابل اکتیویژن سعی کرده تا زیاد آزمایش و خطا نکند. این استودیوی بازی‌سازی تمرکز خود را روی عناوینی نظیر Skylanders، Call of Duty، World of Warcraft و Destiney حفظ کرده است. من فکر می‌کنم که موفقیت Heathstone: Heroes of Warcraft در سال‌های آتی روی پلتفرم موبایل بسیار بیشتر خواهد بود. Destiney را می‌توان به عنوان یک شکست برای اکتیویژن در نظر گرفت.
اکتیویژن در ۱۰ سال اخیر سرمایه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری را برای توسعه‌ی Destiney صرف کرده است. البته هنوز آماری از میزان فروش این بازی منتشر نشده تا بتوان بصورت دقیق آن را قضاوت کرد. در سال‌های گذشته، زمانی که کنسول‌های بازی و پی‌سی‌ها تنها پلتفرم‌های بازی‌ بودند، عناوین محدودی روانه‌ی بازار می‌شد و اغلب بازی‌های دنباله‌داری بودند که هر از چند گاهی استودیو مورد نظر نسخه‌ی جدیدی از آن را منتشر می‌کرد. با وجود فروش ۱۰۱ میلیون وی نینتندو، ۸۰ میلیون پلی‌استیشن، ۸۰ میلیون ایکس‌باکس ۳۶۰، ۱۳ میلیون پلی‌استیشن ۴، ۷ میلیون ایکس‌باکس وان و ۷ میلیون وی‌یو نینتندو، باز هم نمی‌توان این جبهه را در برابر ارتش میلیاردی گوشی‌های‌هوشمند و تبلت‌ها، پرقدرت خواند. قابلیت انتشار محصولات در فروشگاه‌هایی نظیر گوگل‌پلی و اپل استور، منجر به درگیر شدن طیف گسترده‌تری از توسعه دهندگان و در نتیجه شکوفا شدن خلاقیت شده است. برخلاف سال‌های گذشته که کمپانی‌های شناخته شده‌ای نظیر سونی، مایکروسافت و نینتندو که در مورد بازی‌ها و انتشار آن‌ها برای کنسول‌های خود تصمیم می‌گرفتند، حال کاربران موفقیت یا شکست یک عنوان را تعیین می‌کنند. وارمن در این خصوص می‌گوید:
چرخه‌ی انتشار موجود برای گجت‌های موبایل این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا بصورت مستمر گیم‌پلی و مدل تجاری عنوان خود را بهبود ببخشند که این موضوع منجر به بالارفتن تعداد مخاطبان بازی می‌شود. در واقع مدل بازی‌ها در دنیای گجت‌های موبایل از یک عنوانی که پیش‌تر توسعه یافته و روانه‌ی بازار می‌شد به یک سرویس تغییر یافته است. شاید این موضوع اصلی‌ترین دلیل برای موفقیت کمپانی‌های کوچک در برابر عناوین بزرگی از استودیوهای بازی‌سازی بزرگ است.
نظر شما در این خصوص چیست؟ منبع:  Forbes 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده