نویسنده: محسن وزیری
// چهار شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰

خلاقانه‌ترین بازی‌های ویدیویی سال ۲۰۱۴

سال ۲۰۱۴ بازی‌های ویدیویی مورد استقبال بسیاری قرار گرفت به طوری که این نوع از سرگرمی‌ها توسط مردم به عنوان شاخه‌ای از هنر شناخته شد. سال گذشته بازی‌هایی تولید و روانه بازار شد که خیلی سروصدا به پا نکرد، ولی ایده‌‌ای خلاقانه در خود داشت که باعث تمایز این بازی‌ها نسبت به سایرین شد. با لیست خلاقانه‌ترین بازی‌های ویدیویی سال ۲۰۱۴ همراه باشید.
با پیشرفت فناوری و ساده شدن روند ساخت بازی‌ها، امروز تقریباً همه می‌توانند به تخیلات خود جان ببخشند و آن‌ها را به شکل بازی ویدیویی ارائه کنند. شاید ساخت بازی برای کنسول‌ها نیازمند دانش و تجربه‌ی زیادی باشد اما به لطف گوشی‌های هوشمند و با کمی وقت و حوصله، می‌توان بازی‌های ساده اما زیبایی ساخت. شاید مهم‌ترین عامل شکل‌گیری یک بازی، ایده‌ی اولیه‌ی آن باشد و این ایده است که یک بازی را از دیگری متمایز می‌کند. در مقاله‌‌ی زیر بازی‌هایی را مشاهده می‌کنید که علاوه بر طراحی زیبا و منحصر به فرد، ایده‌ی تازه‌ای را به نمایش گذاشتند.   within

Within

بنجامین گتت Within را به عنوان پروژه‌ی فوق لیسانس خود در دانشگاه هنر ژنو ساخت. هدف او به چالش کشیدن واقعیت و کمرنگ کردن مرز بین حقیقت و رویا است. شما با یک فضای مینیمال طرف هستید که هیچ‌چیز غیر از خطوط سیاه‌رنگ در آن وجود ندارد. راهروهای تودرتویی که پایانی ندارند و هرکدام دنباله‌ی دیگری هستند. بازی هیچ داستانی ندارد و مأموریتی برای انجام وجود ندارد، شاید تنها دلیل ساخت آن سر به سر گذاشتن گیمر و به تمسخر گرفتن واقعیت دنیا باشید. در هر صورت، گتت در ارائه‌ی تجربه‌ای حداقل چشم‌نواز موفق شده و گشت و گذار در این محیط نامتناهی به تنهایی لذت‌بخش است. بازی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس و رایانه‌های مک قابل دانلود است و به واسطه‌ی افزونه‌ی Unity، روی مروگر هم اجرا می‌شود.
  setrawberry thief

Strawberry Thief

ویلیام موریس، طراح پارچه و هنرمند انگلیسی که در قرن نوزدهم میلادی می‌زیست الگوی بسیار معروفی به نام «دزد توت‌فرنگی» دارد که الهام‌بخش  طراحان بسیاری پس از او است. دزد توت‌فرنگی یک الگوی تکرار شونده‌است که هیچ آغاز و پایانی ندارد. سوفیا جورج از موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت لندن از این ایده استفاده کرده و یک بازی بسیار خیره‌کننده برای آیپد و آیفون، الهام‌گرفته از آثار موریس ساخته است. کاربر در این بازی کنترل پرنده‌ای را بر عهده دارد که روی طرح‌های مختلف حرکت می‌کند و باید به دنبال توت‌فرنگی‌ها باشد. با خوردن هر توت‌فرنگی، لایه‌ای از طرح‌های موریس پدیدار خواهد شد: ابتدا طرحی خام و ساده، سپس رنگ‌های اولیه و در نهایت جزئیات به نمایش در می‌آیند. دزد توت‌فرنگی تجربه‌ای بسیار دلشنین است، آن را از دست ندهید.
  super mario 64 cahos edition

Super Mario 64 Chaos Edition

سوپر ماریو، نسخه‌ی هرج و مرج! اشتباه نکنید، این یک نسخه‌ی جدید از ماریو نیست. کِیز امانوار یک برنامه‌نویس خوش‌ذوق است که با دست‌کاری کدهای سوپر ماریو ۶۴، عمداً باگ‌هایی به وجود آورده که باعث وقوع اتفاقات غیرمنتظره و بعضاً خنده‌دار در بازی می‌شود. گاهی اندازه‌ی ماریو پنج برابر اندازه‌ی اصلی او می‌شود، گاهی پرش‌های بسیار بلندتر می‌شود و بعضی وقت‌ها هم تمام اجزای متحرک بازی ردی تکرارشونده از خود به جا می‌گذارند. در سیستم‌عامل قدیمی حتماً به یاد دارید که وقتی یک برنامه اخطار می‌داد، می‌توانستید پیام اخطار را به اطرف صفحه بکشید و اشکال هنری ایجاد کنید. این نسخه‌ی عجیب از ماریو از این لینک قابل دانلود است و تنها به یک امولاتور نینتندو ۶۴ نیاز خواهید داشت.
  bitcoin Billionaire

Bitcoin Billionaire

تمام کاری که در این بازی باید انجام دهید کلیک کردن است. داستان از این قرار است که یک پسر نوجوان اهل فناوری‌های جدید، شبانه‌روز دنبال بیتکوین است و شما باید تنها به وسیله‌ی کلیک کردن روی نمایشگر موبایل خود به او کمک کنید تا می‌تواند بیتکوین جمع کند. هرچه ثروت او بیشتر شود وسایل اتاق او پیشرفته‌تر می‌شود و حتی تا جایی پیش می‌رود که می‌تواند یک جزیره‌ی شخصی برای خود بخرد. هرچه با انگشتان بیشتری روی صفحه کلیک کنید بیتکوین‌های بیشتری جمع می‌کنید. بازی در نگاه اول احمقانه به نظر می‌رسد اما طمع پولدار شدن انگیزه‌ی خوبی برای ادامه دادن به آن است، به اضافه‌ی اینکه گرافیک ۸ بیتی هم جلوه‌ای دوست‌داشتنی به بازی داده است. Bitcoin Billionaire فعلاً تنها برای iOS در دسترس است و سال آینده برای اندروید نیز منتشر خواهد شد.
  occult us OccultUs OccultUs یک تجربه‌ی منحصر به فرد است، ترکیبی از واقعیت و خیال که نوع تازه‌ای از ترس را به ارمغان می‌آورد. به کمک فناوری نوظهور واقعیت مجازی و ترکیب آن با المان‌هایی از دنیای حقیقی، تجربه‌ای کاملاً جدید از ترس در انتظارتان خواهد بود. پروژه‌ای که برای دانشگاه هنر و طراحی شهر لاوسان کشور سوییس انجام شده گوشه‌ای از قابلیت‌های این فناوری جدید را به رخ می‌کشد. داوطلبانی که مایل به شرکت در این پروژه شدند روی یک صندلی وسط اتاقی می‌نشینند و هدست را روی سر خود می‌گذارند. چیزی که می‌بینند راهرویی است که در دو طرف آن اتاق‌هایی وجود دارد و داخل هر اتاق وسایلی وجود دارد که صدای خاصی ایجاد می‌کنند. هنگامی که کاربر سر خود را به سمت راست می‌چرخاند تا اتاق را ببیند، سر و صداهایی واقعی از اشیایی که کنار او قرار گرفته‌اند بلند می‌شود. به عبارت دیگر، چیزی که او می‌بیند خیالی و صدایی که می‌شنود واقعی است. این پروژه تنها برای نشان دادن ظرفیت‌های واقعیت مجازی طراحی شده و در آینده قطعاً بازی‌هایی با این ایده ساخته خواهد شد.
  Glitch Dungeon

Glitch Dungeon

ایده‌ای مشابه نسخه‌ی هرج و مرج ماریو اما کاربردی‌تر. جِیک تراور از هر باگی که در بازی‌ها دید‌ه، الهام گرفته و از آن‌ها به عنوان قدرت‌های اضافه برای شخصیت بازی خود بهره برده است. بازی طوری نوشته شده که با هر مرحله پیشروی در آن تعداد باگ‌ها و گلیچ‌ها بیشتر می‌شود، اما نکته اینجاست که این باگ‌ها نه تنها مخل روند بازی نیستند بلکه سلاح‌هایی هستند که کاربر باید طرز استفاده‌ی درست از آن‌ها را یاد بگیرد. شاید در حال عبور از روی پلتفرمی باشید و ببینید که شخصیت بازی راه خود را روی آن پلتفرم ادامه می‌دهد بدون آن که به زمین بیافتد. جذاب‌ترین ایده‌ی بازی، نشان دادن قسمتی از کد بازی هنگام وقوع هر باگ در آن است که می‌تواند حتی برای برنامه‌نویسان آموزنده باشد. Glitch Dungeon از طریق مرورگر و از این آدرس قابل بازی است.
  manoument valley

Monument Valley

یکی از خیره‌کننده‌ترین بازی‌هایی که در چند سال اخیر برای موبایل‌ها عرضه شده بدون شک Monument Valley است. اثری هنرمندانه که مرز میان حقیقت و واقعیت را کمرنگ می‌کند. رنگ‌های قوی و زنده، موسیقی گوش‌نواز و شخصیتی مرموز ترکیبی استثنایی در Monument Valley ساخته‌اند که تمام قوانین هندسه‌ای که تا به حال آموخته‌ایم را زیر سوال می‌برد. تمام گفتنی‌ها راجع به این بازی به قلم رضا حاج‌محمدی در بررسی آن گردآوری شده است.
  sunburn

Sunburn

هدف بازی رساندن فضانوردها به خورشید و کشتن آن‌ها است. کمی عجیب به نظر می‌رسد اما در مواقعی  که از نجات دادن شخصیت‌های دیگر باز‌ی‌ها خسته شده‌اید، Sunburn می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. در واقع کشتن شخصیت‌‌های یک بازی تا به حال این قدر جذاب نبوده است. در این بازی بیشترین امتیاز را زمانی می‌گیرید که همراه دوستان فضانورد خود دست به خودکشی بزنید. گرافیک ۸بیتی بازی به جذابیت آن افزوده و تجربه‌ای به ارمغان می‌آورد که کمتر در گذشته شاهد آن بودیم. فضانوردان این بازی به قدری از مرگ خود راضی هستند که گاهی اوقات هنگام مردن می‌گویند «کارت خوب بود، کاپیتان.»
  catch

Catch

آخرین عنوان از این لیست، یک بازی اعتیادآور برای iOS است که طراحی مینیمال و گیم‌پلی‌ فو‌ق‌العاده ساده‌ی آن ارزش وقت گذاشتن دارد. در هر مرحله باید سه بار در زمان تعیین شده یک توپ زرد رنگ را بگیرید و اگر فکر می‌کنید کار ساده‌ای خواهد بود، سخت در اشتباهید. زمان‌بندی در این بازی حرف اول را می‌زند و در مراحل بالاتر اینکه کجای صفحه  کلیک کنید به معضلی بزرگ تبدیل می‌شود. با وجود موانع زیادی که سر راه توپ قرار می‌گیرد و برخورد با آنها، گرفتن توپ کاری بسیار دشواری است، چه برسد به اینکه محدودیت زمانی هم داشته باشد. اندی بِرگمان که به عنوان مدیر نوآوری در شبکه‌ی CNN مشغول به کار است یک ایده‌ی بسیار ساده را تبدیل به بازی سرگرم‌کننده‌ای کرده که قطعاً ارزش یک دلار برای iOS را دارد. به نظر شما چه عناوین دیگری می‌توانند در این لیست قرار بگیرد؟ آیا سال ۲۰۱۴ بازی جذابی انجام دادید که ایده‌ی منحصر به فردی داشته باشد؟ نظرات خود را با درمیان بگذارید. منبع: Fast Company


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده