نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰

طرح یک سوال: مایکروسافت برای مقابله با اپل تی‌وی چه اقداماتی انجام داده است؟

بالاخره شرکت آمریکایی اپل نسخه جدید اپل تی‌وی را مبتنی بر بازی‌های ویدیویی عرضه کرد و با شناختی که از اپل داریم، این مسئله تهدیدی جدی برای سونی و مایکروسافت خواهد بود. حال می‌خواهیم اقداماتی را که مایکروسافت در برابر اپل تی‌وی انجام داده بررسی کنیم. با زومجی همراه باشید.

مراجع خبری بسیاری در سراسر دنیا اتفاق نظر دارند که پروژه مبتنی بر بازی اپل می‌تواند باعث افزایش فشار بر روی سونی و مایکروسافت شود و کم کم جای کنسول‌های خانگی این دو شرکت را بگیرد. علیرغم این مسئله، طرفداران مایکروسافت نباید خیلی نگران معرفی اپل تی‌وی باشند، چون سازنده ایکس‌باکس وان هم برنامه‌های زیادی برای کنسول خود دارد و ایکس‌باکس وان را نمی‌توان در برابر اپل تی‌وی یک از پیش بازنده دانست، البته اقدامات مایکروسافت باعث می‌شود تا ماهیت ایکس‌باکس وان به عنوان یک کنسول بازی خانگی دگرگون شود که این مورد خبر خوبی به نظر نمی‌رسد.

ption id="attachment_61897" align="aligncenter" width="2300"]Apple TV اپل تی‌وی ممکن است رقیب جدید پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان باشد

ابتدا باید در نظر داشته باشیم که موفقیت اپل تی‌وی تضمین شده نیست، با این حال محصولات اپل همواره یک رقیب جدی برای شرکت‌های دیگر به حساب می‌آیند. برای مثال بازی‌هایی مثل Angry Birds و Fruit Ninja نمونه‌هایی از اقدامات اپل است که در همکاری با بازی‌سازان توانسته فروش محصولات خود را تضمین کند و این امر حتی باعث فروش بالای بازی‌های مذکور هم شده که یک بازی دو سر برد برای بازی‌ساز و اپل است. حال اگر این قدرت در صنعت بازی را با توانایی‌های مالتی‌مدیا اپل و همکاری‌های این شرکت با شبکه‌هایی مثل HBO و ESPN ترکیب کنیم، به قدرت واقعی اپل پی خواهیم برد. البته نکته بسیار مهم دیگر که باعث می‌شود اپل تی‌وی تهدیدی جدی برای کنسول‌های خانگی باشد، قیمت ۱۵۰ دلاری آن است که بسیار ارزان‌تر از کنسول‌های خانگی دیگر است.

موارد مذکور نکاتی است که باعث می‌شود کفه ترازو کمی به سمت اپل متمایل شود، ولی مایکروسافت هم برتری‌های خوبی دارد، یکی از این موارد همکاری بسیار خوب مایکروسافت با شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی است، بازی‌هایی مثل Tomb Raider، Call of Duty و Destiny نمونه‌ای از آثاری هستند که به تنهایی می‌توانند فروش یک کنسول را تضمین کنند و اپل حداقل در این مورد ضعیف‌تر از مایکروسافت و سونی است که مساله بسیار مهمی هم هست چون مهم‌ترین انتظار طرفداران از یک وسیله بازی، داشتن دامنه وسیعی از بازی‌های بزرگ است.

ption id="attachment_42067" align="aligncenter" width="3840"]Call of Duty Black Ops 3 (1) عرضه بازی‌های بزرگ یکی از مزیت‌های کنسول‌های خانگی سونی و مایکروسافت است

حال اگر بخواهیم طرفدارن سونی و مایکروسافت را با اپل مقایسه کنیم، باز هم به عظمت میراث استیو جابز پی خواهیم برد، کنسول‌ پلی استیشن 4 در طی دوره ۲ ساله خود توانسته ۲۵ میلیون نسخه فروش کند و این عدد برای ایکس‌باکس وان برابر با ۱۵ میلیون است و اپل فقط در طی ۴ ماه اخیر توانسته ۴۷/۵ میلیون نسخه از گوشی آیفون را به فروش برساند که شاید مقایسه دو نوع محصول متفاوت منطقی نباشد، ولی به هر حال تا حدودی می‌توان با این مقایسه به قدرت بالای اپل در بازار پی برد. همچنین اگر هر گوشی آیفون را یک وسیله بازی معرفی کنیم هم حرف اشتباهی نزدیم، چون فروش بالای این گوشی باعث شده تا بازی‌سازان تمایل زیادی به عرضه بازی‌های خود برای آیفون داشته باشند و یک نمونه از این موارد بازی مشهور Clash of Clans است که روزانه ۱/۵ میلیون دلار سود عاید سوپر‌سل می‌کند. پس نتیجه می‌گیریم که شرکت‌های بازی‌سازی، حداقل به دلیل سود زیادی که از همکاری با اپل نصیب‌شان می‌شود، بازی‌های زیادی برای کنسول خانگی این شرکت تولید خواهند کرد. یکی از شرکای تجاری گوگل در این مورد پیش‌بینی جالبی کرده است:

به نظر من اپل تی‌وی پایان دوران کنسول‌ها خواهد بود. احتمالا کنسول‌های فعلی برای ۱۰ سال در اوج باشند و شاید هم یک نسل دیگر از کنسول‌های خانگی را شاهد باشیم. پس از آن بازی حرفه‌ای فقط مختص رایانه‌های شخصی خواهد بود و بازی‌های معمولی و عادی هم در انحصار سیستم iOS اپل خواهند بود.

ption id="attachment_62670" align="aligncenter" width="790"]img_0553.png سازندگان بازی‌های موبایل از همکاری با اپل سود زیادی می‌کنند

به هر حال با تمام این تفاسیر به قدرت بالای اپل در بازار پی می‌بریم، حال اقداماتی را که مایکروسافت در طی چند ماه اخیر برای مقابله با یک رقیب جدید انجام داده بررسی می‌کنیم.

مایکروسافت طی ماه‌های آینده ویندوز 10 را برای تمام کنسول‌های ایکس‌باکس وان عرضه خواهد کرد. شاید در نظر اول این اقدام فقط یک حرکت تبلیغاتی به نظر برسد ولی مایکروسافت از این طریق تمایل تمایل دارد تا بیش‌ترین خدمات ممکن را به کاربران خود ارایه دهد که مهم‌ترین آن‌ها امکان استفاده چند باری از یک بازی است. اولین قابلیتی که ویندوز 10 به کنسول ایکس‌باکس وان اضافه خواهد کرد، Backward Compatibility نام دارد و امکان اجرای بازی‌های ایکس‌باکس 360 را بر روی کنسول جدید فراهم می‌کند و از زمان معرفی تا امروز باعث شده تا شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی مثل یوبی سافت برای عرضه بازی‌ها از طریق این سرویس ابراز علاقه کنند. قابلیت دیگری که ویندوز 10 به کنسول مایکروسافت اضافه خواهد کرد، امکان استریم بازی‌ها بر روی رایانه شخصی از طریق شبکه است و در مواقعی که امکان دسترسی به تلویزیون وجود ندارد بسیار مفید خواهد بود.

ption id="attachment_62675" align="aligncenter" width="1433"]screen shot 2015-06-15 at 2.11.35 pm.png قابلیت Backward Compatibility ایکس‌باکس وان با استقبال خوب بازی‌سازان روبرو شده است

ارایه ویندوز 10 برای ایکس‌باکس وان یک معنی دیگر هم دارد که البته فعلا در مرحله نظریه است و مایکروسافت هیچ خبر رسمی در این مورد منتشر نکرده است، احتمالا پس از ارایه ویندوز 10، ایکس‌باکس وان دیگر یک کنسول مخصوص بازی نخواهد بود، بلکه به نوعی به یک رایانه شخصی بهینه سازی شده برای بازی تبدیل می‌شود. البته این ویژگی به نوعی سلاح مخفی مایکروسافت خواهد بود و به این زودی نباید منتظر آن باشیم، بلکه این شرکت آمریکایی احتمالا ابتدا به معرفی یک فروشگاه ویندوز که بازی‌های معمولی و ساده را عرضه می‌کند، اکتفا خواهد کرد. ولی اگر اپل تی‌وی بتواند فروش خوبی را تجربه کند و کم‌کم مالکیت تمام و کمال بازی‌های ساده را در اختیار بگیرد، مایکروسافت ایکس‌باکس وان را به یک رایانه‌شخصی ارزان قیمت مخصوص بازی تبدیل خواهد کرد و به نوعی مسیر خود را کاملا از دنیای کنسول‌ها جدا می‌کند، و دیگر نیاز نیست برای تجربه بازی‌های روز هزینه زیادی صرف خرید یک رایانه شخصی High End کنید، کافی است بازی‌ها را از طریق ایکس‌باکس وان بر روی لپ‌تاپ یا پی‌سی خود استریم کنید و از بهترین کیفیت بازی‌های روز لذت ببرید.

ption id="attachment_62677" align="aligncenter" width="1280"]5-steps-to-stream-microsoft-xbox-one-games-to-windows-10-pcs مایکروسافت با عرضه ویندوز 10، ممکن است ایکس‌باکس وان را در آینده به یک رایانه مخصوص بازی تبدیل کند

به هر حال تمام این حرف‌ها فعلا در مرحله حدس و گمان است، چرا که هیچ تضمینی برای موفقیت اپل تی‌وی وجود ندارد و علاوه بر آن اپل تی‌وی حداقل فعلا از لحاظ تعداد و کیفیت بازی‌ها توانایی رقابت با کنسول‌های خانگی را ندارد، علاوه بر این بازار بازی‌های بزرگ فعلا در اختیار کنسول‌های خانگی سونی و مایکروسافت است، ولی علیرغم این مسئله، به نظر می‌رسد مایکروسافت اقدامات پیش‌گیرانه خوبی برای مقابله با موفقیت احتمالی اپل تی‌وی در نظر دارد. در این بین بازنده احتمالی سونی خواهد بود که فعلا به دلیل فروش بهتر پلی‌استیشن 4 و بازی‌های انحصاری موفق، روزهای خوشی را سپری می‌کند، ولی اگر اپل تی‌وی قادر باشد تا به رقیبی جدی در بازار کنسول‌ها تبدیل شود، سونی فعلا اقدامی برای مقابله با آن انجام نداده و به طور حتم با مشکل اساسی مواجه خواهد شد که می‌تواند آینده این شرکت ژاپنی را به خطر بیندازد.

نظر شما در مورد اپل تی‌وی چیست؟ آیا این وسیله جدید می‌تواند رقیبی جدید برای کنسول‌های خانگی باشد؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.

منبع؛ BusinessInsider


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده