بررسی راندمان نسخه پی سی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

پس از تمامِ رخدادهای غیر منتظره‌ای که بین سازنده و ناشرِ بازی شاهد بودیم، آخرین نسخه از این سری بازی‌های پرطرفدار هم عرضه شد و مورد استقبال شدید منتقدان و گیمرها قرار گرفت. اگر به دانستنِ کیفیت اجرای این بازی روی پی‌سی علاقه‌مند هستید با زومجیهمراه باشید.

ما همیشه دنبال بازی‌هایی هستیم که از جدیدترین سخت افزارهای پی‌سی بهره گیری کنند. بنابراین بررسی  راندمان بازی‌های که انجام دادیم شامل بازی‌های بزرگی مثل Witcher 3: wild Hunt و GTA V بوده است.

بازی مِتال گِیر تقریبا ۳ دهه پیش و در سال ۱۹۸۷ میلادی ابتدا روی  MSX2 (یک کامپیوتر ۳.۵۸ مگاهرتزی) عرضه شد، بازی که توسط هیدِئو کوجیما ساخته شده و توسعه و انتشار آن هم بر عهده‌ی شرکتکونامی بوده است. بعد از آن بازی‌های سری Metal Gear Solid یا به اختصار MGS اغلب فقط روی پلی استیشن در دسترس بوده‌اند. اما Metal Gear Rising: Revengeance اولین بازی مدرن از این سری بود که به پی‌سی راه یافت، هر چند که حدود یک سال پس از عرضه‌ی آن روی Playstation 3 و Xbox 360 برای پی‌سی منتشر شد و بنابراین خیلی هم خبرساز نشد.

Metal Gear Solid V: Phantom Pain 1

در همان سال Metal Gear Solid V: Ground Zeroes هم منتشر شد، اما باز هم از زمانِ عرضه روی کنسول‌ها به مدت ۹ ماه روی پی‌سی تاخیر خورد. این زمانِ اضافی برای حصول اطمینان از داشتن گرافیک بهتر روی پی‌سی با کمک نورپردازی دقیقتر، سایه‌های بیشتر، رندر در رزولوشن های بالاتر و جزییاتِ بیشتر در فواصل دور صرف شد. این بازی را می‌توان در ۶۰ فریم و رزولوشن‌های تا سقف 4K هم بازی کرد.

اکنون پس از گذشتِ تقریبا یک سال از ورود Ground Zeroes به عرصه‌ی پی‌سی‌ها شاهد یک بازی جدیدMetal Gear Solid V هستیم، اما این بار همزمان برای کاربران کنسولی و پی سی عرضه می‌شود.

Metal Gear Solid V: Phantom Pain 2

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain به کمک همان موتور Fox Engine که در بازی Ground Zeroes استفاده شده، ساخته شده است. بنابراین می‌توانید انتظار دیدن تکنیک‌هایی مثل subsurface scattering، رندرهای مبتنی بر فیزیک و فناوری‌های شگفت انگیز دیگر را نیز داشته باشید.

روش تست

از آنجایی که شرکت کونامی ملزوماتِ بالایی مثل Intel Core i7 و GeForce GTX 760 را برای بازی توصیه کرده بود، کیفیت بصری خیره کننده‌ای را انتظار داشتیم. جالب اینکه هیچ سخت افزار ساخت اِی‌اِم‌دی در این لیست نبود و شاید باید از نفوذِ انویدیا برای این مورد ممنون بود. با استفاده از آخرین درایورهای ای‌ام‌دی و انویدیا به آزمایش ۲۶ کارت گرافیکیِ دایرکت ایکس ۱۱ پرداختیم که تقریبا تمام رده‌های قیمتی را در بر می‌گیرد. سیستم تستِ زومجی با پردازنده‌ی Core i7- 5960X تجهیز شده بود تا از وقوع هر گونه گلوگاهی در بخش پردازنده که ممکن است امتیاز تراشه‌های گرافیکی رده بالای ما را تحت تاثیر قرار دهد، جلوگیری شود.

با کمک برنامه‌ی FRAPS مدت زمان ۱۲۰ ثانیه از گیم پلی بازی را ضبط کردیم. بنچمارک در حالی ضبط شد که در حال تاختن با یک اسب در صحرا بودیم و با برخی از دشمنان هم در مسیر برخورد داشتیم.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain در سه رزولوشنِ FHD، 2K و 4K و با آخرین تنظیمات گرافیکی ممکن آزمایش شد. امکاناتی مثل Motion Blur، Volumetric Clouds و depth of Field تماما فعال بودند و گزینه‌های دیگر مثل Model Detail، Texture filtering، Shadows، Lighting، Post processing و ambient occlusion هم همگی روی تنظیم 'extra high' قرار داده شده بودند.

مشخصات سیستم تست

  • (Intel Core i7-5960X (3.00GHz
  • (x4 4GB Kingston Predator DDR4-2400 (CAS 12-13-13-24
  • (Asrock X99 Extreme6 (Intel X99
  • (Silverstone Strider Series (700w
  • (Crucial MX200 1TB (SATA 6Gb/s
  • (HIS Radeon R9 390X (8192MB
  • (HIS Radeon R9 390 (8192MB
  • (HIS Radeon R9 380 (2048MB
  • (HIS Radeon R7 370 (2048MB
  • (HIS Radeon R9 290X (4096MB
  • (HIS Radeon R9 290 (4096MB
  • (HIS Radeon R9 285 (2048MB
  • (HIS Radeon R9 280X (3072MB
  • (HIS Radeon R9 270X (2048MB
  • (HIS Radeon HD 7970 GHz (3072MB
  • (HIS Radeon HD 7970 (3072MB
  • (HIS Radeon HD 7950 Boost (3072MB
  • (HIS Radeon HD 7950 (3072MB
  • (HIS Radeon HD 7870 (2048MB
  • (Nvidia GeForce GTX Titan X (12288MB
  • (Gainward GeForce GTX 980 (6144MB
  • (Gainward GeForce GTX 980 (4096MB
  • (Gainward GeForce GTX 970 (4096MB
  • (Gainward GeForce GTX 960 (2048M
  • (Palit GeForce GTX 950 (2048MB
  • (Gainward GeForce GTX 780 Ti (3072MB
  • (Gainward GeForce GTX 780 (3072MB
  • (Gainward GeForce GTX 770 (2048MB
  • (Palit GeForce GTX 760 (2048MB
  • (Gainward GeForce GTX 680 (2048MB)
  • (Gainward GeForce GTX 660 Ti (2048MB
  • (Microsoft Windows 10 Pro (64-bit
  • Nvidia GeForce 355.82 WHQL
  • AMD Catalyst 15.8 Beta

بنچمارک 1080p

1920 Metal Gear Solid V: Phantom Pain 700

کسانی که به دنبال بازی کردن Phantom Pain در رزولوشن 1080p باشند می‌توانند با سخت افزارِ نسبتا سطح پایین یا قدیمی خواسته‌ی خود را محقق کنند. کارت گرافیکِ HD 7950 با قدمت ۴ ساله توانست میانگین فریم ۴۸ و کمینه‌ی فریم ۳۸ فریم در ثانیه را ثبت کند، در حالی که کارتِ گرافیک جدید و رده پایین GTX 950، متوسط قدرتمند ۵۲ فریم در ثانیه را در کنار کمینه‌ی ۴۰ فریم بر ثانیه از آن خود کرد. در اینجا هر دوی این کارت‌ها در این بازی بسیار مناسب عمل کردند.

اِنویدیا در حال حاضر برتری آشکاری در این بازی دارد که از برخی مقایسات کاملا آشکار می‌شود. مثلا کارت GTX 950 در میزان کمینه‌ی فریم توانست ۳۳ درصد سریعتر از R7 370 عمل کند و کارت گرافیک GTX 970 فقط یک تک فریم از کارتِ R9 390X عقبتر است، در حالی که قدرت خطی کارت 390X به میزان قابل توجهی بیشتر است.

تراشه‌های گرافیکی قدیمی‌ترکه به نظر می‌رسد انویدیا و اِی‌اِم‌دی پشتیبانی یا دست کم بهینه سازی درایورهایشان را برای آنها متوقف کرده‌اند هم هنوز باید بتوانند راندمانِ قابل قبولی را فرآهم کنند. مثلا همین کارتِ GTX 680 در عملکردش با کارت HD 7970 Ghz Edition برابر بود. ارزانترین کارتِ قابل استفاده برای گرفتنِ کمترین فریم قابل قبول در این بازی با تنظیمات بالا کارت‌ گرافیکی R7 370 است.

بنچمارک 1440p

Metal Gear Solid V: Phantom Pain 2560 700اجرای بازی در رزولوشن 1440p، کارت‌های رده پایینتر را از دورِ رقابت کنار زد. محصول HD 7950 فقط در میانگین ۳۰ فریم در ثانیه خوب بود و کمترین فریم تولیدیِ آن ۲۴ فریم بر ثانیه بود. برای کسب حداقل ۳۰ فریم بر ثانیه یا بالاتر در تمام لحظاتِ بازی دست کم نیاز به یک GTX 680 یا GTX 960 از انویدیا یا R9 290 از ای‌ام‌دی دارید، هر چند که R9 380 هم با کمینه‌ی ۲۸ فریم بر ثانیه به خواسته‌ی ما نزدیک بود.

سلاح‌های بزرگِ انویدیا هنوز قادرند به محدودیت ۶۰ فریم در ثانیه‌ی بازی دسترسی داشته باشند. با اینکه GTX 980 برای داشتن میانگین ۶۰ فریم در ثانیه مناسب بود، اما برخی اوقات به ۵۱ فریم در ثانیه هم نزول داشت. اما از کارت GTX 970 به پایین دیگر قادر به داشتن ۶۰ فریمِ ثابت نخواهید بود اما هنوز راندمان کاملا مناسبی در بازی خواهید گرفت.

کارت قدیمیترِ GTX 780 Ti و GTX 780 در اینجا خوب عمل کردند و ما به دیدنِ حرکت شانه به شانه‌ی GTX 780 با GTX 960 به جای GTX 970 عادت کرده‌ایم. کارت R9 390X هم به میزان محسوسی کندتر از GTX 970 و GTX 780 بود.

به خاطر غیبت Fury X و کارت‌های Fury از لیست بررسیمان متاسفیم، اما ای‌ام‌دی در حال حاضر نمی‌تواند نمونه‌های این محصول را برای ما ارسال کند و ما حتی قادر به خرید آنها هم نیستیم.

بنچمارک 2160p

Metal Gear Solid V: Phantom Pain 3840 700

با اینکه R9 390X توانست با GTX 780 Ti برابری کرده و از کارت GTX 970 دنباله روی کند، هیچ چیزی که بتواند با GTX 980 یا بالاتر رقابت کند در اختیار نداشتیم. در حالت ایده‌آل وقتی که می‌خواهید Phantom Pain را در رزولوشن 4K بازی کنید، گیمرها دست کم به یک کارت GTX 980 Ti نیاز خواهند داشت. بهترین تخمین ما می‌تواند کارتِ Fury X را در حول و حوش ۴۵ فریم بر ثانیه قرار دهد، با چند فریم کندتر از GTX 980 Ti، در حالی که کارت Fury معمولی باید بتواند به راحتی GTX 980 را پشت سر گذارد، هر چند که اینها همگی تنها برآوردهای ما هستند.

بنچمارک زومجی

برای بررسیِ راندمان گرافیکی بازی در عالی‌ترین سطح، تصمیم گرفتیم بنچمارکِ آن را روی سیستمِ رده حرفه‌ای منتخب که در مقاله‌ی راهنمای خرید کامپیوتر زومجی معرفی شده بود اجرا کنیم. تمامِ گزینه‌ها در بالاترین حالتِ ممکن تنظیم شد و بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد در رزولوشنِ FULL HD  و بروز رسانی نسخه‌ی ١.٠١ و تحت نسخه‌ی اصلیِ فعال شده روی استیم اجرا شد.

نمایشگر فریمِ بازی در تمام مدت بنچمارک نرخِ ثابت ۶۰ فریم را نشان می‌داد و اثری از افت فریم مشاهده نکردیم. به علت راندمانِ مناسب موتور گرافیکیِ بازی تصمیم گرفتیم که با کمک قابلیت DSR در پنل کنترلی درایور انویدیا به آزمایش رزولوشن های بالاتر و تاثیر آن هم بپردازیم که نتیجه‌ی خوبی در برداشت و بدون کاهشِ راندمان توانستیم نبود گزینه‌ی داخلی برای AA را با افزایش چگالیِ پیکسلی تصویر جبران کنیم و کمتر شاهد لبه‌های مشبک و ناهموار در اشیا باشیم.

جمع بندی

اکنون شاید نگران این باشید که بررسیِ معمول پردازنده‌های خود را کجا مخفی کرده‌ایم. متاسفانه در حال حاضر هیچ بنچمارکِ پردازنده‌ای نداریم که بیشتر به خاطر محدودیت ۶۰ فریم بازی است. برای تست راندمان CPU نیاز است که سریعترین کارتِ گرافیک ممکن را تحت شرایط گلوگاه شدن پردازنده، مثل رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ قرار دهیم.

مشکلی که در اینجا داریم این است که تراشه‌های گرافیکی رده بالا به سقف ۶۰ فریم در ثانیه محدود هستند و هر چیزی که برابر یا سریعتر از GTX 780 باشد می‌تواند در میزان کمینه‌ی فریم تولیدی به سادگی به سقف این محدودیت برخورد کند. اگر به بازی‌هایی مثل The Witcher 3: Wild Hunt و GTA V دوباره نگاهی داشته باشیم، تمام آنها در تست‌های ما به میانگین بالاتر از ۶۰ فریم بر ثانیه رسیده بودند.

 Metal Gear Solid V: Phantom Pain 4

اعتقادِ ما این است که Phantom Pain به راندمان پردازنده متکی نیست (بار سنگینی به دوش پردازنده نمی‌گذارد)، با در نظر گرفتن اینکه Core i5-4690K با کارت GTX 980 Ti و فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز دقیقا همان کمینه‌ی فریمی را ارائه می‌کند که در فرکانس ۴.۵ گیگاهرتز تولید می‌کند. پردازنده‌های سری FX از ای‌ام‌دی هم توانستند راندمان قدرتمندی را نشان دهند که قابل قیاس با راندمان Core i5 ها و Core i7 ها بود. علاوه بر این، توانستیم با Pentium G3258 که به فرکانس مشابه‌ی Core i7 اورکلاک شده، راندمانِ مشابه را نیز بدست آوریم. راندمان در این بازی تماما به قدرتِ کارت گرافیکی معطوف است.

ما به طور معمول هر بازی را که محدودیت فریم داشته باشد نادیده می‌گیریم، چرا که جدی گرفتن عرضه‌ی آن با این محدودیت روی پی‌سی بسیار دشوار است. با این حال Phantom Pain یک بازی با کیفیتِ بالا است و با وجود آنچه که بیشتر یک محدودیت راندمانِ ابتدایی به نظر می‌رسد، گرافیک فوق العاده‌ای دارد.

تا به حال توانسته‌ایم فقط ۵ درصد بخش تک نفره‌ی بازی را به اتمام برسانیم، اما اوقات بسیار خوبی بوده و این گفته از کسی است که عموما از انواع بازی‌های اکشن – ماجرایی/ مخفی کاری لذت نمی‌برد. آزار دهنده‌ترین موضوع درباره‌ی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain برای من مرحله‌ی ورود به بازی بود. چون هر زمان که بازی را اجرا کردیم با نیم دوجین از پیام‌های مختلف و پی در پی در مورد ایرادات ارتباط با سرور مواجه شدیم.

 Metal Gear Solid V: Phantom Pain 5

بعد از تمامِ موارد فوق، محبوب‌ترین رزولوشن بازی هنوز 1080p است و در اینجا راندمانی قوی را از کارت‌های گرافیک ارزان قیمت‌تر مثل GTX 950 و R9 380 شاهد بودیم. حتی آنهایی که مثل HD 7950 از نسل‌های تقریبا فراموش شده هستند هم توانستند به میزان دور از انتظاری خوب عمل کنند.

ارزش آن را دارد که یادآوری کنیم Metal Gear Solid V: The Phantom Pain یک بازی تحت پوشش "The Way It's Meant to be Played" انویدیا است و به همین خاطر هم تیم سبز در توسعه‌ی درایورها برای آن اهتمام ویژه‌ای داشته است. انویدیا درایور نسخه‌ی GeForce 355.82 را برای این بازی و داشتن بهترین تجربه در آن منتشر کرده است. تکنیک SLI هم با آخرین درایور کار می‌کند اما طرفدارانِ ای‌ام‌دی برای استفاده از Crossfire در این بازی با مشکلاتی مواجه خواهند بود و برخی ایراداتِ گرافیکی را مشاهده خواهند کرد.

در کل Metal Gear Solid V: The Phantom Pain بازی ارزشمندی به نظر می‌رسد که تجربه‌ی آن حتی روی متواضع‌ترین سخت افزار هم لذت بخش خواهد بود و خرسندیم که سرانجام توانستیم راندمان یک بازی از این سری را بررسی کنیم.

منبع: techspot ، زومجی

کاراکتر باقی مانده
تبلیغات