// پنجشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰

اولین نگاه به بازی Halo 5: Guardians

پس از پایان کار استودیو 343 اینداستری با نسل هفتم و عرضه بازی Halo 4، حال زمان آن رسیده تا با Halo 5: Guardians در نسل هشت خودی نشان دهند. با زومجی و اولین نگاه به Halo 5: Guardians همراه باشید.

نزدیک به سه سال از عرضه Halo 4 توسط استودیو 343 اینداستری می‌گذرد و این اثر اولین بازی از مجموعه داستان‌های Halo بود که استودیو بانجی، خالق اصلی این سری آن را نمی‌ساخت. با این‌که این بازی تازه شروع کار این استودیو بود، Halo 4 توانست بزرگ‌ترین فروش روز اول در بین تمامی بازی‌های هیلو را به دست آورد و ۲۲۰ میلیون دلار برای کمپانی مایکروسافت درآمد داشته باشد. بعدها نیز این کمپانی تایید کرد که Halo 4 پرفروش‌ترین بازی این کمپانی در تمام تاریخ ایالات متحده بوده است. دریافت میانگین نمرات مثبت نیز این موفقیت را ثابت می‌کند، اما به هر حال این نسخه دارای یک سری از مشکلاتی بود که خود را از سری‌های گذشته دور کرده بود. بخش چند نفره بازی از نظر بازیکنان کهنه کار سری Halo کمی ناامید کننده بود و رفته رفته این قسمت با تعداد کمی از بازیکنان مواجه شد. محیط‌ها دیگر همانند سابق بزرگ نبودند و نبردها نیز دارای تراکم بسیار کمتری نسبت به گذشته بود.

HALO 5 GUARDIANS (2) نمایی از طراحی و جزییات زره مسترچیف

343 در ادامه موفقیت خود در Halo 4 به نسل جدید قدم گذاشت و برای آمادگی بازیکنان جدید و تجدید خاطره بازیکنان قدیمی مجموعه Halo، آن‌ها بازی Halo: The Master Chief Collection را برای ایکس‌باکس وان عرضه کردند. وجود چهار نسخه ریمستر شده از بازی که تمام نقشه‌های بازی و البته گیم‌پلی کلاسیک آن را دربر می‌گرفت از جمله بخش‌های مهم این کالکشن ارزشمند بود. اما مشکلات تکنیکی و از همه مهم‌تر مشکلات بخش آنلاین چندنفره باعث شد تا خیلی‌ها نسبت به این مجموعه ناامید شوند. البته بعد از عذر خواهی‌های رسمی از سوی کمپانی مایکروسافت و استودیو 343 اینداستری، مشکلات بازی به طور کامل در ماه مارچ پایان یافت و بازی آن شکلی که در ابتدا باید به خود می‌دید را گرفت و 343 اینداستری قول نظارت بر بازی و حل مشکلات آن را داد.

دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p | رزولوشن 480p

در این میان نیز اتفاقات خوب و درخشانی نیز برای بازیکنان رخ داد؛ عرضه نسخه آزمایشی بازی Halo 5: Guardians. این نسخه شامل بخش چندنفره‌ای از این بازی بود که یک نشانه محسوس از بازگشت این سری به روزهای اوج خود را خبر می‌داد. عرضه بتای زود هنگام این بازی به 343 اینداستری این اجازه را داد تا عناصر جدید بازی به خوبی توسط بازیکنان تست و مشکلات آن برای این استودیو مشخص شود. همچنین این نسخه آزمایشی به خوبی باعث شد تا مشکلات The Master chief Collection خیلی زود فراموش شود و همگان را در عطش Halo 5 قرار دهد. این امر با قرار دادن سرورهای اختصاصی و قدرتمند مایکروسافت به شکل انحصاری برای این بازی انجام شد و به بازیکنان این اطمینان را داد که این سرورها به شکل بسیار راحت و آسوده‌ای کار می‌کنند و جای نگرانی برای بخش چند نفره وجود ندارد.

HALO 5 GUARDIANS (3) در طول بازی گروه مختص به خود را خواهید داشت

حال پس از گذشت زمان، ما به استودیو 343 اینداستری سفر می‌کنیم تا برای اولین بار با بخش داستانی بازی رو به رو شویم. بخشی از داستان بازی که از سوی شخصیت اصلی بازی یعنی مسترچیف «Master Chief» دنبال می‌شود. این بخش که قسمت دوم بازی است Reclaimer Saga نام دارد و به راحتی نشان داد که می‌تواند نام و نشان 343 اینداستری را باری دیگر برای طرفداران پَر و پاقرص این سری روشن سازد. چیزی که ما آن را مشاهده کردیم، دقیقا راه اصلی Halo را پیش گرفته بود و در جاده درستی قرار داشت.

طلوعی جدید

بعد از عرضه Halo 4 در سال ۲۰۱۲، اعضای استودیو 343 اینداستری دچار تغییر و تحول شدند. کارگردان بازی Halo 4 «جاش هُلمز» به سردسته استودیو داخلی ترفیع داده شد و او سپس «تیم لانگو» را به جای خود در سمت کارگردانی برای بازی Halo 5 قرار داد. لانگو دارای تجارب فراوانی در استودیو لوکاس آرتز بود. هنگامی که او در این مکان کار می‌کرد، به سمت کارگردانی بازی Star Wars: Republic Commando تبدیل شد. سپس چندین سال را در استودیو کریستال داینامیک مشغول ساخت ریبوت بازی Tomb Raider برای کنسول‌های نسل جدید بود و دوباره به سوی استودیو لوکاس آرتز بازگشت. در این هنگام او مشغول به کار روی بازی معرفی نشده اول شخص تیر‌اندازی از سری Star Wars بود. هنگامی که کمپانی والت دیزنی، کمپانی لوکاس آرتز را خریداری کرد، تمام زحمات او بر روی این بازی معرفی نشده هدر رفت و لانگو همراه با شجره نامه و اشتیاق خود نسبت به بازی‌های تیراندازی علمی تخیلی خود به سوی سری بازی‌های Halo آمد.

HALO 5 GUARDIANS (4) هر یک از زره‌ها و کلاه خودها دارای جزییات فراوانی هستند

تیم 343 اینداستری که دوباره در برخی بخش‌ها پیکربندی شده بود می‌دانست که حال باید برای کنسول ایکس‌باکس وان بازی بسازد. با کنسولی که قدرت بسیار بیشتری نسبت به ایکس‌باکس 360 داشت، آن‌ها با هدف طراحی اولیه بازی کار خود را آغاز کردند. «بانی راس» رییس و بنیان‌گذار استودیو 343 اینداستری می‌گوید:

Halo 5 جاه طلبانه‌ترین بازی ساخته شده در دستان ما تا به امروز است و هنگامی که همه چیز سر جای خود قرار گیرد، جاه طلبانه‌تر نیز به نظر خواهد رسید. شما با یک ایده بسیار عظیم وارد می‌شوید و آن را تبدیل به چیزی می‌کنید که واقعا درست کار کند. تمام قطعات بازی به شکل بسیار خوب و درستی در حال قرار گیری کنار یگدیگر هستند. Halo 5 یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های این مجموعه خواهد بود، اما در عین حال حس و بوی آثار گذشته خود را خواهد داشت.

ما هر چه که در این استودیو تجربه کردیم، ترکیبی از عناصر آشنای بازی همراه با المان‌های جدید و تازه بود. همان‌طور که بازیکنان نسخه بتای بازی می‌دانند، بخش چند نفره بازی به همان ساختار ریشه‌های اصلی خود بازگشته است و با این حال، قابلیت‌های جدیدی برای اسپارتان‌ها در بازی قرار داده شده است. در بخش داستانی نیز، این بار علاوه بر قهرمان بازی یعنی مستر چیف، کنترل شخص دیگری به نام «جیمسن لاک» را بر عهده خواهیم گرفت؛ این موضوع درست شبیه به حضور «آربیتر» در Halo 2 است. اما این‌بار یک فرق اساسی بین بازی‌های قبل وجود دارد، بازیکنان همراه خود نیز با یک تا سه هوش مصنوعی به دنبال خواهند داشت. همان‌طور که می‌دانید در این قسمت، جِیمسن لاک و مستر چیف هر کدام هم راه خود یک تیم سه نفره دارند. تیم لاک که «فایرتیم یا تیم آتیش» نام دارند و تیم مسترچیف «بلو تیم یا تیم آبی» نامیده می‌شوند. آن‌ها با دریافت دستورات شما پیش خواهند رفت و در کنار این امر نیز می‌توانید همانند سری بازی‌های Gears of War، همراه با دوستان خود به عنوان هم تیمی‌ به شکل گروهی «Co-op» بازی را پیش ببرید. همچنین استودیو 343 اینداستری قول یک حالت جدید در بازی را داده که همه عاشق آن خواهند شد.

سقوط رییس بزرگHALO 5 GUARDIANS (7)

اگر اخبار Halo 5 را دنبال کرده باشید، تا به حال می‌دانید که یک چیزی در مورد مستر چیف درست نیست. در لایو اکشنی که چند مدت پیش از این بازی ساخته شده بود، دیدید که او در یک میدان نبرد، بالای سر بدن مجروح لاک می‌ایستد و درست در ویدیوی دیگری این امر بر عکس رخ داده و لاک بالای سر مستر چیف ایستاده است. در هر دو ویدیو به نظر می‌آید که چهره خوبی از مستر چیف را قرار نیست شاهد باشیم. هنگامی که لاک می‌ایستد و می‌گوید: «درود بر قهرمان تسخیر کننده ما، کسی که قرار بود همه ما رو نجات بده. اما حالا این منم که باید همه رو از شر تو نجات بدم!»

طبق فایل‌های صوتی که هر چند وقت یک‌ بار به نام Hunt the Truth در مورد داستان و پیش زمینه بازی Halo 5: Guardians منتشر می‌شود، مشخص شد که در یک گردهمایی صلح‌آمیز بین نژاد‌ها، حمله‌ای مرموز رخ می‌دهد و مسترچیف در این میان به مبارزه با حمله کننده‌های می‌پردازد، اما در انتها باعث کشته شدن ۱۹ تن از اعضای این مجلس می‌شود. در این میان مسترچیف یکی از سفیرها را می‌دزدد و نماینده گروه بیگانه‌ها را به منطقه‌ای امن هدایت می‌کند. اما بعد از مدتی جنازه این سفیر پیدا می‌شود و اثری از مسترچیف نیست.

چنین رفتاری برای یکی از اسپارتان‌هایی که چندین و چند بار جان بشریت را نجات داده است بسیار عجیب و دور از انتظار به نظر می‌رسد. شاید از دست رفتن یار همیشگی او یعنی کورتانا باعث چنین رفتار عجیبی در او شده است، شاید شخصی دیگر همانند او لباس و زره بر تن می‌کند و قصد تخریب او را دارد. هر چیزی که هست، مستر چیف به همراه دوستان قدیمی خود که به او اعتماد دارند در حال دوری کردن از سران و گروه فایرتیم هستند. یاران قدیمی او که جزو تنها بازماندگان اسپارتان‌های ۲ هستند، فِرِد، لیندا و کِلی نام دارند. اسپارتان لاک نیز همراه با تیم خود که جزو اسپارتان‌های ۴ محسوب می‌شوند، وظیفه یافتن مستر چیف و بازگرداندن او به مقر فرماندهی را دارد. با تغییر کنترل بین این دو نفر در طول بازی با داستان پیچیده و عمیق آن بیشتر آشنا خواهیم شد. البته باید بدانید که در ابتدای داستان هیچ کدام از این مشکلات رخ نداده است و ما قبل از شروع تمامی این اتفاقات کنترل بازی را در دست می‌گیریم و غرق داستان خواهیم شد.

HALO GUARDIANS (1) نورپردازی همانند سری‌های گذشته بسیار واقعی کار شده‌اند

 

هیچ کس تنها نیست

هشت ماه بعد از وقایع Halo 4، تحولات عظیم و عجیبی باعث از هم پاشیده شدن روابط بین کهکشان‌ها و سیاره‌های مختلف شد. مکان‌هایی که انسان‌ها در آن حضور داشتند به تاریکی فرو رفت و هیچ‌کس نمی‌داند چه خبر است و چه اتفاقی افتاده. 343 در باره این بخش از داستان اطلاعات زیادی نداده تا خود آن را تجربه کنیم، اما آن‌ها تایید کردند که نگهبان‌های عظیم‌ هیکل کاملا به این جریان‌ها گره خورده‌اند. این نگهبان‌ها «Guardians» که نام اصلی بازی را تشکیل داده‌اند، همان سازه یا موجودات عظیمی هستند که در اولین تریلر سینمایی معرفی بازی آن را رو به روی قامت مسترچیف دیدیم و با این مشخصات باید بدانیم که این نگهبان‌ها نقش اصلی در بازی را ایفا می‌کنند. تیم لانگو می‌گوید:

این اتفاقات ناگهانی و عجیب، نظم و قانون دنیای Halo را به شکلی بنیادی تغییر خواهد داد. ما به وسیله چنین حوادثی، قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم؛ مسترچیف برای همیشه تغییر خواهد کرد و کهکشان دیگر هیچ وقت همانند سابق نخواهد شد.

هنگامی که در جریان بازی، این اتفاق بزرگ رخ می‌دهد، چیف و تیم او هنوز تحت فرمان UNSC هستند و به تیمی مستقل تبدیل نشده‌اند. در نسخه آزمایشی که اعضای مجله‌ گیم‌اینفورمر در دست داشتند، ماموریت بازی از مرحله دوم آن که «Blue Team» نام داشت آغاز شد. ماموریت تیم آبی یا تیم مسترچیف این بود که برای تحقیق و حفظ امنیت به Argent Moon بروند. Argent Moon نام سفینه‌ تحقیق و توسعه رها شده‌ای توسط ONI است که به مدت دو سال ناپدید شده بود.

HALO 5 GUARDIANS (8) گروه آبی «Blue Team». از سمت چپ: مسترچیف، لیندا، کِلی و فردریک. هر کدام اسلحه مختص به خود را خواهد داشت.

در یک تریلر سینمایی دیدیم آن‌ها این ایستگاه را که در یک سیاره کوچک شناور شده بود یافتند و توسط جت پک‌های جدید خود که یکی از قابلیت‌های جدید بازی نیز می‌باشد استفاده کردند تا از سفینه خود به سوی این ایستگاه پرواز کنند. هنگامی که وارد ایستگاه شدند، گیم‌پلی بازی آغاز شد. هنگامی که کنترل مسترچیف را در دست داشتیم، ابتدا با کمی مخفی کاری به جلو پیش رفتیم. چندین کاوننت را از پا درآوردیم و به جلو پیش رفتیم. دیدن دوباره این دشمنان همیشگی با طراحی بسیار بهتر و دقیق‌تر جالب بود.

تمام قابلیت‌هایی که برای اسپارتان‌ها در بتای بخش چندنفره بازی دیده بودیم، در بخش تک نفره و داستانی بازی نیز قابل استفاده هستند. توسط راکت کوچکی که مسترچیف به آن مجهز بود، یه سرعت پشت سنگر قرار گرفتم، با قابلیت جدید اسمارت لینک که اجازه می‌دهد از طریق مگسک نشانه‌روی کنیم دشمن را هدف گرفتم و از پای درآوردم و هنگامی که تنها یک نفر از کاوننت‌ها باقی مانده بود توسط قابلیت دویدن سریع به سوی او رفتم و آن را با یک ضربه نابود کردم. یکی از تفاوت‌های گیم‌پلی سری Halo استفاده نکردن از مگسک بود که حال به نظر می‌رسد این قابلیت در اکثر اسلحه‌های بازی قرار داده شده است.

HALO 5 GUARDIANS (9) تیم آتش «فایرتیم-Fire Team». از سمت چپ: جیمسن لاک، اُلیمپیا ول، هولی تاناکا، ادوارد باک

همچنین در هنگام مبارزات، اگر یکی از هم تیمی‌های شما مجروح شود، شما قادر هستید تا به دیگر هم تیمی خود دستور دهید تا به سوی او برود و او را احیا کند. این بخش نیز همانند بازی Gears of War است. اگر یکی از یاران شما زخمی شود و به زمین بی‌افتد باید او را نجات دهید. در بخش دیگری از بازی که پیش رفتیم، تعداد زیادی از کاوننت‌ها از بالای سر ما شروع به شلیک کردند، حال قابلیت جدید دیگری از گیم‌پلی اول شخص بازی را در این موقعیت شاهد بودیم. شما می‌توانید با پریدن و گرفتن لبه‌ها، از چیزی که می‌خواهید بالا بروید، این قابلیت در گذشته این سری وجود نداشت. اما نکته تکان دهنده زمانی برای ما روشن شد که صدایی شنیدین: «از Sierra 117 به تیم آبی، آیا کسی صدای من را دریافت می‌کند؟» صدای بسیار آشنایی به گوش خورد و مسترچیف به سوی آن رفت، صدایی بسیار نزدیک که بی‌شک کورتانا هوش مصنوعی دوست داشتنی بازی را در ذهن تداعی می‌کرد. او ادامه داد: «جان، تو فقط سه روز وقت داری.» و ناگهان همه چیز تاریک و مسترچیف بی‌هوش شد. این قسمت تازه اول بخش دوم بازی بود و به نظر ما، چیف به هوش می‌آید، اما این اخطارها بسیار عجیب بود. آیا امکان دارد کورتانا زنده باشد؟ آیا باز هم این یار دوست داشتنی را خواهیم دید؟ کارگردان بازی فرانک اُکانر در این باره می‌گوید می‌گوید:

من آن را روح کورتانا صدا می‌زنم. سرنوشت او به شکل واضحی در پایان Halo 4 مشخص شد. جریان داستان بازی Halo 5، بیشتر در مورد اثراتی است که بعد از، از خود گذشتگی کورتانا بر روی مسترچیف به وجود آمد. بیشتر ماجرا و مشکلات در مورد خاطرات مسترچیف و آثار طولانی مدت کورتانا بر روی او است. کورتانا میراث بسیار بزرگ و به یاد ماندنی‌ای در قصه‌های سری Halo به جا گذاشت. شما در Halo 5 داستان بیشتری از شخصیت مسترچیف را خواهید فهمید؛ مشکلات، خاطرات و چیزهایی که از دست رفته، بخش بزرگی از این داستان را تشکیل می‌دهند.

به نظر شما این تنها یک خداحافظی کوتاه است و در گذشته کورتانا باز خواهد گشت؟ چیزی که از آن مطمئن هستیم، پرطرفدار بودن کورتانا در کنار مسترچیف است و باید دید در داستان بای چه چیزی رخ خواهد داد.

halo-5

بازگشت جوزف استِیتن

«جوزف استِیتن» که یکی از اعضای کهنه کار استودیو بانجی که زمانی یکی از مهم‌ترین معماران دنیای Halo بود حال به استودیو 343 بازگشته است. به عنوان شخصی که نویسنده تمامی داستان‌های بازی‌های Halo ساخته شده توسط استودیو بانجی است و کارگردانی Halo3: ODST را انجام داده، او کاملا زیر و بم داستان این مجموعه را می‌داند و با آن آشنا است. هنگامی که بانجی از کمپانی مایکروسافت جدا شد، او همراه با این استودیو به مدت چند سال مشغول ساخت بازی Destiny شد. بعد از مدتی جدایی، او به مدت یک سال است که به عنوان کارگردان داستان‌سرای بخش سرگرمی‌های مایکروسافت مشغول به کار است. اما در این مدت برای طرفداران سری Halo جای سوال بود که آیا او به استودیو 343 می‌پیوندد یا خیر. استودیو 343 نیز اخیرا اعلام کرده که او مشغول نوشتن رمانی از سری Halo به نام Shadow of Intent است. آیا این به این معنا است که او در ساخت بازی Halo نیز نقش دارد؟ فرانک اُکانر می‌گوید:

او در حال حاضر هیچ سمت رسمی‌ای در ساخت Halo ندارد. او بر روی چیزهایی مشغول به کار است اما چیزهایی بسیار متفاوت که کل روز را بر روی آن‌ها کار می‌کند. اما در هر صورت او در حال حاضر با سری Halo ارتباطی ندارد و احتمالا در شماره‌های بعدی همراه ما خواهد بود.

HALO GUARDIANS (2) گروهی از سربازان جدید فرورانرها. خفن به نظر می‌رسند، نه؟

 

همکاری در پیش برد داستان

بخشی از بازی را نیز به صورت گروهی بازی کردیم. هر شخص کنترل یکی از اعضای تیم آبی را در دست داشت. با این‌که همه این اسپارتان‌ها از قابلیت‌های مشابه برخوردار هستند، اما هرکدام دارای اسلحه‌های مختص به خود بودند. برای مثال شخصیت لیندا همیشه همراه خود یک اسنایپر دارد. و البته در انتها باید بگویم که هر یک از هشت شخصیت‌های درون بازی در گروه‌های مسترچیف و لاک به لطف کلاه خودهای پیشرفته، دارای صفحه دید منحصر به فرد خود هستند.

هنگامی که چهار شخصیت قهرمان توسط شما و دوستان کنترل ‌شود حسی بسیار درگیر کننده را القا می‌کند. در مبارزات و نبردهای بسیار شلوغ ما به تعداد دفعات زیادی جان خود را از دست می‌دادیم و البته به راحتی نیز یکدیگر را احیا می‌کردیم. یکی از مزیت‌های بازی گروهی این است که دوستان شما به راحتی و سریع‌تر می‌توانند شما را احیا کنند اما در بخش تک نفره شما باید منتظر هم تیمی خود که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود باشید. البته این انتظار طولانی نیست اما سریع‌تر از هوش دوست شما هم نخواهد بود.

halo 5 (4)

در برخی نقاط نقشه نیز مسیرهای مخفی وجود دارد و می‌توان یک مکان را با استفاده از راهی دیگر دور زد. به طور مثال شما باید از اتاقی که پر از دشمن است عبور کنید، اما اگر کمی دقت به خرج دهید ممکن است یک راه مخفی بیابید که شما را از شر این دشمن‌ها خلاص کند. در Halo 5 این مکان‌ها به فراوانی یافت می‌شوند و بر خلاف تیم آبی، لاک و تیم او از یک تکنولوژی خاصی برخوردار هستند که اگر بعضی وقت‌ها این درهای مخفی قفل بود به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. این سیستم که در بازی ATS یا سیستم آرتمیس نام دارد، می‌تواند در یافتن سرنخ‌ها و اشیا قابل جمع‌آوری بسیار کمک کند. لانگو می‌گوید:

راه‌های بسیار مختلفی برای استفاده از قابلیت‌های اسپارتان‌ها برای رسیدن و دسترسی داشتن به این موقعیت‌ها و مکان‌های مخفی قرار داده شده است. این شرایط به بازیکن اجازه بیشتری برای نقش‌آفرینی خود در طول راه را می‌دهد و این‌طور نیست که مستقیم یک مسیر را بروید و ماموریت را به اتمام برسانید.

همچنین دو تکه شدن تصویر یا Split Screen برای بازی گروهی در Halo 5 وجود ندارد.

پیش به سوی بخش چندنفره

بعد از عدم موفقیت بخش چندنفره Halo 4 و دوری بازیکنان از این بخش، استودیو 343 تصمیم گرفت تا به حالت سنتی سری Halo بازگردد و آن چه که طرفداران زمانی از آن لذت می‌بردند را به Halo 5 و در بخشی به نام Arena منتقل کنند. البته باید بگویم که آن‌ها این کار را از راهی ساده و مختصر انجام نداده‌اند. هولمز می‌گوید:

این بخش بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری ما برای ساخت و توسعه بخش چندنفره در طول تاریخ این بازی است. به شدت در تلاش هستیم تا همان قدر که برای هر شکل و حالتی از بازی راهی متفاوت و متنوع تهیه می‌کنیم، تعداد بسیار زیادی از محتواهای وسیع و ممتاز را در بازی جای‌گذاری کنیم.

halo 5 (1)

در هنگام خرید بازی، شما به ۲۰ نقشه دسترسی خواهید داشت و سازندگان قصد دارد تا ۱۵ نقشه دیگر را به شکل محتوای دانلودی عرضه کند؛ هیجان‌انگیز نیست؟ پس باید بگویم که تمام محتوای دانلودی برای شما رایگان خواهد بود و آن‌ها هیچ پولی دریافت نخواهند کرد. هولمز ادامه می‌دهد:

هنگامی که شروع به تفکر و جمع‌آوری تجارب خود برای بخش چندنفره Halo 5 کردیم، در مورد تقسیم پایگاه بازیکنان در نقشه‌ها بسیار صحبت کردیم. هنگامی که شما برای محتوا و نقشه‌های بیشتر پول دریافت کنید، شما در اصل بازیکنان را به دو قسمت تقسیم کرده‌اید: یک گروه کسانی هستند که پول داده‌اند و یک گروه کسانی که پول نداده‌اند. افرادی که این نقشه‌های پولی را در دست دارند می‌توانند با یکدیگر بازی کنند، افرادی که پول نداده‌اند هرگز قادر نیستند با آن‌ها بازی کنند و به این شکل باعث جدایی آن‌ها از یکدیگر می‌شوید. از نظر ما این امر یک مشکل بسیار بزرگ است. پس ما تمام نقشه‌ها را برای تمام بازیکن‌ها به شکل کاملا رایگان توسعه می‌دهیم. برای ما بسیار مهم است که بخش چندنفر بازی ما دارای یک اکوسیستم بزرگ و روان باشد.

یک نقشه کاملا جدید

آخرین بخش از گیم‌پلی نمایش داده شده در استودیو، مکانی در زیر آب بود که هرگز خارج از استودیو 343 نمایش داده نشده است. 343 همیشه برای هر نقشه‌ای که در بخش چندنفره خود قرار می‌دهد، داستانی پشت سر آن دارد و بدون شک این نقشه در روایت‌های سری Halo جای به خصوصی خواهد داشت. این نقشه که Fathom نام دارد در جریان یکی از تحقیق‌های UNSC در هنگام جنگ میان انسان‌ها و کاوننت‌ها در زیر آب به وجود آمده است. Fathom یک نقشه متقارن دارد. بنابر چنین امری، سازندگان بازی برای ارجاع راحت‌تر از رنگ‌های آبی و قرمز سیر استفاده کرده‌اند. مرکز طبقه همکف این نقشه، ایستگاهی برای سفر به درون آب است و شما لباس‌های قواصی با حالت آینده‌ نگرانه را در آن خواهید دید. اگر از پنجره نگاه کنید، وال‌ها فضایی و مارهای فضای بسیار زیبای شناکنان در اعماق این آب خواهید دید و هنگامی که به بالا نگاه کنید، نور خورشید از سطح آب به سوی شما می‌تابد.

halo 5 (2)

سرمایه‌گذاری مهم در بخش صداگذاری

کارگردان بخش صدای سری Halo، «سوراتو توجیما» به همراه تعهدی سفت و سخت بازگشته تا واقع‌گرایانه‌ترین صداهای ممکن در یک بازی ویدیویی را برای Halo بسازد. تیم او برای Halo 4 از یک سری صداهایی که از پیش ضبط شده بودند استفاده کرد اما برای Halo 5، آن‌ها این کار را کنار گذاشته‌اند و تک‌تک صداهای موجودی که در بازی خواهید شنید را از ابتدا ساخته‌اند و ضبط می‌کنند. برای صداهای واضح‌تر در هنگام انفجارهای مختلف، تیم توجیما انواع و اقسام صداهایی که از آوارهای مختلف به هنگام اصابت به در و دیوار و زمین به وجود می‌آید را ضبط کرده‌اند! برای صدای بهتر گلوله‌ها، آن‌ها پشت یک سنگ پناه گرفتند، میکروفون را بالا گرفتند و تیرهایی از فاصله ۴۰۰ متری به سوی آن‌ها شلیک می‌شد را ضبط کردند. برای ایجاد صدای بسیار واقعی به هنگام شلیک اسلحه در هر گونه محیطی، تیم او در مکان‌های مختلف داخلی و خارجی صدای شلیک انواع و اقسام اسلحه‌ها را ضبط کردند.

halo 5 (5)

در بخش موسیقی نیز، کازوما جینوچی نیز مشغول به کار شده است. آهنگ‌هایی که به هنگام دموی بازی مشاهده کردیم، کاملا تازه و جدید بودند اما در عین حال همان حس و حال سری Halo را در آن وجود داشت. جینوچی می‌گوید:

ما می‌خواستیم که آن پایه و اساس موسیقی Halo را بازگردانیم. تصمیمات بسیاری در مورد این موضوع گرفتیم، و یکی از این بحث‌هایی که شدیدا بر روی آن موافق بودیم، بازگرداندن آن سرودهای دسته جمعی به یاد ماندنی سری Halo بود. سرودهایی که شدیدا جای آن‌ها در Halo 4 خالی بود. این سرودها بازخواهند گشت اما در تلاش هستیم تا آن‌ها نقش پررنگ‌تر و هُویداتری در بازی داشته باشند.

منطقه‌ای پر هرج و مرج

شاید بعد از بخش داستانی، بزرگ‌ترین چیزی که استودیو 343 بر روی آن کار کرده، بخش War Zone یا منطقه جنگ است. این بخش که جدیدترین و بزرگ‌ترین حالت آنلاین چندنفره سری Halo تا به اکنون محسوب می‌شود، درست همان چیزی است که این سری نیاز داشت. تا به امروز، نهایت تعداد بازیکنان در بخش‌های بزرگ چندنفره Halo که Big Team Battle نام داشت، تنها ۱۶ نفر را در بر می‌گرفت. حال در بخش War Zone هر نقشه می‌تواند از ۲۴ نفر پذیرایی کند. درست است که به تعداد ۶۴ نفره بازی‌های چندنفره استودیو دایس نمی‌رسد اما به هر حال این یک شروع خوب و عالی در مورد Halo است.

HALO 5 GUARDIANS (6)

دلیل بزرگ‌تر شدن نقشه و بیشتر شدن اعضای هر تیم، بزرگ‌تر شدن مرحله‌ها، لول‌ها و آزادی عمل است و از همه مهم‌تر ادغام مبارزات بازیکن در مقابل محیط «PVE» و بازیکن مقابل بازیکن «PVP» باعث شده تا این بخش فضای بیشتری طلب کند. این بخش توسط دو تیم ۱۲ نفره که هر کدام در محدوده خود قرار دارند آغاز می‌شود. در هر یک از این محدوده‌ها نزدیک به دو جین دشمن که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند وجود دارد. ابتدا باید آن‌ها را از بین ببرید تا درهای قفل شده به سوی فضای بیرونی این محدوده باز شود. همچنین هرچه بیشتر در این بخش امتیاز کسب کنید قابلیت خرید اسلحه‌ها و وسیله‌های قوی‌تر نیز به شما اهدا می‌شود.HALO GUARDIANS (1)

از این زمان به بعد، هر دو تیم باید تلاش کنند که سریع‌تر از رقیب به هزار امتیاز برسد و برای این امر راه‌های زیادی نیز پیش رو بازیکنان قرار خواهد گرفت. یکی از این روش‌ها به دست آوردن منطقه‌های معین شده‌ای است که باید کنترل آن‌ها را به دست آورید. هر تیمی که کنترل این مکان‌ها را به دست آورد، بر حسب هر ثانیه امتیاز مشخصی نیز به دست خواهد آورد. البته باید بگویم که کنترل این مناطق کار آسانی نیست، زیرا چندین و چند راه برای رسیدن به آن وجود دارد و قطعا توسط دو یا سه نفر نمی‌توان آن را کنترل کرد.

کشتن بازیکن دشمن نیز دیگر راه به دست آوردن امتیاز است، اما در میان آن‌ها شخصیتی به نام رییس «Boss» در هر تیم وجود دارد که در نقاط تاریک که دسترسی به آن‌ مکان سخت است پنهان شده‌اند و توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند. با کشتن این شخصیت امتیاز بسیار زیادی نصیب تیم شما خواهد شد. رییس‌ها طراحی شده‌اند تا آسیب جدی به تیم مقابل بزنند، پس اگر با چندین سرباز به سوی او بروید دلیل بر این نیست که شما پیروز خواهید شد، پس باید برای کشتن او وقت بگذارید.

به گفته کارگردان بخش چندنفره Halo 5 کوین فرانکلین «می‌خواهند توسط این بخش تا جایی که امکان دارد بزرگ و باشکوه باشند.»

 منبع: شماره ۲۴۷ مجله گیم اینفورمر


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده