// سه شنبه, ۵ خرداد ۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

حتما در جریان انتشارِ بازیِ  The Witcher 3 و بحث و جدل‌های پیرامون آن قرار دارید. اما اگر نگرانِ چگونگی اجرای آن روی سیستمِ خود و انتخابِ تنظیماتِ مناسب برای گرفتنِ بهترین راندمان و کیفیتِ ممکن هستید با بررسیِ راندمان نسخه پی‌سی The Witcher 3 زومجی همراه باشید.

چهار سال پیش حدودا در چنین روزهایی بود که  The Witcher 2: Assassins of  Kingsمنتقدان را با گرافیکِ پر جزئیات و سنگین و محیط و داستان پردازی غنی در کنارِ یک سیستم مبارزه‌ی ابتکاری تحت تاثیر قرار داد. فروشِ حدود دو میلیون نسخه در سال اولِ انتشار برای شرکتِ سازنده یعنی CD Projekt Red موفقیتی بزرگ بود، بنابراین اعلامِ کار آنها بر روی نسخه‌ی بعدی این سری هم دور از انتظار نبود.

پس از گمانه زنی‌های بسیار و چند بار تاخیر، سرانجام The Witcher 3: Wild Hunt هفته‌ی پیش منتشر شد و باز با همان درجه از تحسین منتقدان مواجه شد و از طرف بسیاری از سایت‌های معتبر در این زمینه ستایش شد و نمراتی عالی کسب کرد.

برای بهینه‌سازی Wild Hunt برای کنسول‌ها، CDPR برخی ویژگی‌های بَصَری بازی که قبلا انتظار می‌رفت در نسخه‌ی پی‌سی بازی وجود داشته باشند را به طرز محسوسی کاهش داد.

اما درهمین مدتِ کوتاه که از انتشارِ بازی گذشته، مباحثاتی در دنیای بازی‌های پی‌سی درگرفته که مربوط به مقایسه‌ی گرافیکِ نسخه‌ی نهایی با نسخه‌ی اولیه‌ی بازی در هنگامِ معرفی است.  در سال ٢٠١٣، شرکت CD Projekt Red ) CDPR) جهانی را به ما نشان داد که خلق شده تا گرافیکِ بازی‌های پی‌سی را به سطحِ جدیدی ارتقا دهد. این موضوع با رسیدنِ کنسول‌های Xbox One و Playstation 4 تغییر کرد. برای بهینه‌سازی Wild Hunt برای کنسول‌ها، CDPR برخی ویژگی‌های بَصَری بازی که قبلا انتظار می‌رفت در نسخه‌ی پی‌سی بازی وجود داشته باشند، به طرز محسوسی کاهش داد. در واکنش به انتقادِ کاربرانِ پی‌سی، CDPR بروز رسانی جدیدی را به امیدِ رفعِ برخی از این مشکلات و بهبودِ گرافیک و تنظیمات گرافیکی روی پی‌سی عرضه کرده است.

ٌWitcher 3 Pic1

موضوع دیگری که بر شکایات قبلی افزوده شد، استفاده‌ی The Witcher 3: Wild Hunt از فناوری HairWorks محصولِ انویدیا بود که لزوما نسخه‌ی اختصاصی اِنویدیا از TressFX محصول اِی‌اِم‌دی است. اما بر خلاف TressFX ، انویدیا کدِ برنامه‌سازی HairWorks را در اختیارِ سازندگانِ دیگر قرار نداده است و بنابراین اِی‌اِم‌دی نمی‌توانسته درایورهای خود را با این فناوری همگام و بهینه سازی کند.

روش بررسی

با اعلام CDPR که Intel Core i7 و کارت گرافیک R9 290 را برای سیستمِ پیشنهادی توصیه کرده بود، انتظار داریم جلوه‌های بصری خیره‌ کننده‌ای شاهد باشیم. آخرین نسخه‌ی درایورهای گرافیکی انویدیا و اِی‌اِم‌دی برای این بررسی استفاده شده و ١٩ مدل کارتِ گرافیک با قابلیتِ دایرِکت اِیکس ١١ را که بیشترِ رده‌های قیمتی را پوشش می‌دهد، آزمایش کرده‌ایم. سیستمِ مرجعِ ما با آخرین و سریع‌ترین پردازنده‌ی موجود در دنیا مجهز شده است تا کمترین احتمالِ ایجادِ گلوگاه روی پردازنده که راندمان کارت‌های گرافیکی قدرتمند را بتواند تحت تاثیر قرار دهد هم مرتفع گردد.

با کمک برنامه‌ی FRAPS، ما ١٢٠ ثانیه از گیم پلی بازی را ضبط کردیم. در این گیم‌پلی، گرالت برای اولین بار سوار بر روچ می‌شود و به سمت یک شیردال می‌رود که در حال حمله به روستایی است. آزمایش زمانی پایان می‌یابد که شیردال با اسبِ آن فرد روستایی پرواز می‌‎کند.

تنظیماتِ Medium گزینه‌ی HairWorks را فقط برای گِرالت اعمال می‌کند و تنظیماتِHigh  و Ultra، گزینه HairWorks را روی تمام اشیا فعال می‌کند. گزینه‌ی post-processing برای تمامِ حالت‌ها روی High قرار دارد.

مشخصات سیستم تست و قطعات بررسی شده

  • Intel Core i7-5960X - 3.00GHz
  • x4 4GB Kingston Predator DDR4-2400 -CAS 12-13-13-24
  • Asrock X99 Extreme6 -Intel X99
  • Silverstone Strider Series -700w
  • Crucial MX200 1TB - SATA 6Gb/s
  • Gigabyte Radeon R9 290X - 4096MB
  • Gigabyte Radeon R9 290 - 4096MB
  • Gigabyte Radeon R9 285 - 2048MB
  • Gigabyte Radeon R9 280X - 3072MB
  • HIS Radeon R9 270X - 2048MB
  • HIS Radeon R9 270 - 2048MB
  • HIS Radeon R7 265 - 2048MB
  • HIS Radeon HD 7970 GHz - 3072MB
  • HIS Radeon HD 7970 - 3072MB
  • HIS Radeon HD 7950 - 3072MB
  • HIS Radeon HD 7850 - 2048MB
  • Gigabyte GeForce GTX 980 - 4096MB
  • Gigabyte GeForce GTX 970 - 3584+512MB
  • Gigabyte GeForce GTX 960 - 2048MB
  • Nvidia GeForce GTX Titan - 6144MB
  • Gigabyte GeForce GTX 780 Ti - 3072MB
  • Gigabyte GeForce GTX 780 - 3072MB
  • Gigabyte GeForce GTX 770 - 2048MB
  • Palit GeForce GTX 760- 2048MB
  • Gainward GeForce GTX 680 - 2048MB
  • Gainward GeForce GTX 660 Ti - 2048MB
  • Gainward GeForce GTX 660 - 2048MB
  • Microsoft Windows 8.1 Pro 64-bit
  • Nvidia GeForce 352.86 WHQL
  • AMD Catalyst 15.4 Beta

بنچمارک:تنظیمات متوسط یا Medium Quality

1080_Medium

در همین ابتدای کار در رزولوشن 1080p و تنظیماتِ کیفیتِ متوسط، می‌توان احساس کرد که The Witcher 3: Wild Hunt واقعا چقدر سنگین است. راندمانِ منعکس شده در بالا، با آنچه که ما در بررسی GTA V با تنظیمات آخر و کیفیتِ بافت‌های نرمال دیدیم تفاوتِ زیادی نمی‌کند.

با این اوصاف، گیمرها برای داشتنِ حداقل ٣٠ فریم در ثانیه به کارتی مانند Radeon HD 7850 یا GeForce GTX 660Ti احتیاج دارند. کسانی که گرفتن حداقل ۶۰ فریم در ثانیه را مدنظر دارند به تجهیزاتِ قدرتمندی نیاز دارند که شامل GTX TITAN یا R9 290 و بالاتر می‌شود.

Witcher 3 Medium 1440

حالا در رزولوشن 1440p دریافتیم که حتی GTX 980 هم نمی‌تواند کمینه‌ی (Minimum) ٦٠ فریم در ثانیه را تولید کند، هر چند که می‌تواند میانگینِ (Average )٦٢ فریم در ثانیه را فرآهم کند. R9 290X هم سریع‌ترین کارتِ بعدی بود اما توانست فقط ٥٣ فریم در ثانیه را بطور میانگین تولید کند که بطورِ محسوسی سریع‌تر از GTX 970 است.

برای گرفتنِ کمینه‌ی ٣٠ فریم به کارت HD 9750 Boost یا بهتر R9 285 نیاز است، در حالی که کاربرانِ انویدیا هم با کارت‌های GTX 960 یا GTX 780 و بالاتر در این تنظیمات بدون مشکل خواهند بود.

Witcher 3 Medium 2160

گیمرهای 4K بازی The Witcher3 را حتی در تنظیماتِ متوسط، روی هیچ کارتی کمتر از GTX 980 قابلِ بازی نخواهند یافت. این کارت میانگینِ ٣٠ فریم را با کمینه‌ی ۲۶ فریم در ثانیه بدست آورد.

بنچمارک:تنظیمات بالا یا High Quality

Witcher 3 Medium 1080

فعال کردنِ تنظیماتِ پیش فرضِ بالا یا High Quality تاثیرِ شگرفی روی نرخ فریمِ ابتیاعی داشت، تا جایی که راندمان GTX 980 را از ٨٨ تا ٩٨ فریم بر ثانیه به تنها ٣٠ تا ۶۵ فریم برثانیه تقلیل داد.

چیزی که بیش از همه در اینجا قابلِ توجه است، کاهشی گسترده در میزانِ کمینه‌های فریم بازی است. مثلا در مورد GTX 980 کمینه‌ی نرخ فریم بازی ٣ برابر کمتر از میانگینِ فریم تولید شده است.این به معنی آن است که در رزولوشن 1080p و کیفیتِ بصری بالا، کارت گرافیک GTX 980 تنها کارتی است که می‌تواند کمینه‌ی ٣٠ فریم را تولید کند.

وقتی به میزانِ میانگینِ نرخ فریم‌ها نگاه می‌کنیم، گیمرها به یکی از کارت‌های GTX 680، GTX 760 یا R9 285 برای گرفتن ٣٠ فریم یا بالاتر نیاز خواهند داشت.

Witcher 3 High1440

گرفتنِ راندمانِ مناسب در رزولوشن 1440p و تنظیمات بالا هم امری طاقت فرسا است و فقط برای گرفتنِ میانگین ٣٠ فریم به GTX TITAN یا R9 290 یا بالاتر نیاز است.

Witcher 3 High 2160

استفاده از چند کارتِ گرافیک در حالت SLI یا CF یک امرِ اجتناب ناپذیر در رزولوشنِ 4K برای اجرای این بازی است. در اینجا می‌بینیم که کارتِ تکی GTX 980 تنها برای گرفتنِ میانگینِ ۲۴ فریم در ثانیه و کمینه‌ی ١٢ فریم در ثانیه کفایت می‌کند.

بنچمارک: بالاترین تنظیمات یا Ultra Quality

Witcher 3 Ultra 1080

تنظیمات Ultra راندمانِ GTX 980 را به فقط ۵۶ فریم در رزولوشنِ 1080p کاهش می‌دهد، راندمانی که در تنظیمات High برابر با ۶۵ فریم در ثانیه بود. برای داشتنِ میانگینِ ٣٠ فریم در ثانیه در این بازی و رزولوشن 1080p، باید یکی از کارت‌های GTX 770، GTX 960 یا R9 280X را داشته باشید.

Witcher 3 Ultra 1440

بازی در رزولوشنِ 1440p، راندمانِ GTX 980 را به متوسط ٤٠ فریم در ثانیه با کمینه‌ی ٢٠ فریم نزول داد، در حالی که R9 290X فقط برای گرفتنِ میانگینِ ٢٨ فریم و کمینه‌ی ١٢ فریم در ثانیه مناسب بود.

Witcher 3 Ultra 2160

درآخرین دورِ شکنجه‌ی کارت‌های گرافیکی در این بررسی، همه چیز غم‌انگیز به نظر می‌رسید. با بازی کردن در تنظیماتِ آخر در رزولوشنِ 4K، با GTX 980 فقط به میانگینِ ٢٢ فریم در ثانیه خواهید رسید. بنابراین حتی با داشتنِ دو کارت گرافیک GTX 980 در حالت SLI هم امیدی به گرفتن فریمِ میانگینِ بالاتر از ۴۰ با کمینه‌ی٢٠ فریم در ثانیه را نداشته باشید.

بنچمارک: راندمان CPU

Witcher 3 CPU

با اینکه بنظر می‌رسد The Witcher 3: Wild Hunt از احاطه بر تراشه‌ی گرافیکی شما برای استخراجِ آخرین پیکسلِ گرافیکی ممکن از آن بسیار خشنود است، اما در عوض به پردازنده‌ی سیستم اجازه می‌دهد که عقب بنشیند و در آسایشِ کامل نظاره‌گر باشد.

پردازنده‌ی FX-9590 خیلی از گردونه‌ی رقابت با پردازنده‌های اینتلی Core i7 خارج نیست، در حالی که FX-8350 کمی پایین‌تر از Core i5 2500K قرار می‌گیرد.

بنچمارک: راندمان HairWorks

در حینِ انجام این بررسی متوجه شدیم که فریم‌های کمینه‌ای که با کارت‌های مختلف بدست می‌آوریم، مشکوک و ابهام برانگیز است. با تنظیماتِ متوسط در رزولوشن 1080p حدود ١٠ درصد کاهشِ راندمان از میانگینِ نرخِ فریمِ بدست آمده تا کمینه‌ی آن را داشتیم، اما در تنظیمات High و Ultra که HairWorks را کاملا فعال کرده ‌بودیم بیشتر از ٥٠ درصد کاهشِ راندمان بینِ این دو رقم را شاهد بودیم.

 

دانلود ویدیو

بزودی و همانند بسیاری از گیمرهایی که بازی را در زمان عرضه امتحان کرده بودند، دریافتیم که علتِ اصلی این کاهش راندمانِ شدید همان HairWorks است. اما این تکنیکِ اختصاصی نه تنها روی راندمان کارت‌های رادئونِ اِی‌اِم‌دی، بلکه روی راندمانِ کارت‌های گرافیکی انویدیا هم تقریبا به همان نسبت تاثیر منفی دارد.

Witcher 3 HairWorks

با غیر فعال کردن HairWorks، کمینه‌ی نرخ فریم R9 290 حدود ٣ برابر بهتر شد، در حالی که کارت GTX 780 هم ٢.٥ برابر و کارت GTX 980 هم ٢.٢ برابر در کمترین نرخِ فریمِ ثبت شده افزایش داشتند.

میانگینِ نرخِ فریم GTX  980 هم ٢٠ فریم بیشتر شد که به معنی ۳۶ درصد راندمان بالاتر است. GTX 780 هم ٣٦ درصد افزایشِ متوسطِ فریمِ تولید شده را نشان داد که برای چنین مدلی افزایشی ضروری بود، چرا که از فقط ۳۶ فریم در ثانیه به میانگین بسیار روان‌تر و نرم‌تر ۴۹ فریم بر ثانیه رسید.

R9 290X هم بعد از غیر فعال کردن HairWorks از افزایشِ راندمانِ عظیم ٧٥ درصدی برخوردار شد که فقط ١٧ درصد کندتر از GTX 980 بود و حالا همه چیز طبیعی‌تر می نمود.

بنچمارک: بروز رسانی ١.٠٣

بعد ازنصب و برخی آزمایشاتِ ابتدایی با این بسته بروزرسانی، یک بهبودِ راندمانِ نسبی بین ۵ تا ۱۵ درصد را مشاهده کردیم که به نرم‌تر اجرا شدنِ بازی با نرخِ فریم‌های بالاتر کمک می‌کند. تغییرات زیاد نیستند اما برای عنوانِ سنگینی مثلِ این بازی، هر بهبودی قابل توجه است.

Witcher 3 Pach1.0.3

Witcher 3 Pach1.0.3-2

بنچمارک زومجی

برای بررسیِ راندمان گرافیکی بازی در عالی‌ترین سطح، تصمیم گرفتیم بنچمارکِ آن را روی سیستمِ رده حرفه‌ای منتخب که در مقاله‌ی راهنمای خرید کامپیوتر زومجی معرفی شده بود اجرا کنیم. تمامِ گزینه‌ها در بالاترین حالتِ ممکن تنظیم شد و بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد با فعال کردن HairWorks و تنظیماتِ Ultra و در رزولوشنِ FULL HD  و بروز رسانی نسخه‌ی ١.٠٣ اجرا شد.

r3_2015-Copy3-ZoomG.jpg

امتیازِ نهاییِ اجرای ما از اجرای بازی و ثبت نتایج با برنامه‌ی FRAPS به طور میانگین ٨٢ فریم بر ثانیه است که با امتیازِ بدست آمده از کارت TITAN X برابری می‌کند.

Witcher 3همان Crysis جدید است

اکنون کاملا روشن است که چرا The Witcher 3: Wild Hunt به خوبی همانِ تریلرِ سال ٢٠١٣ نیست: حتی در همین شکلِ فوق العاده زیبا و بدیعی‌اش، بازی به سادگی برای اجرا روی سخت افزارهای امروزی بسیار سنگین است و منابع زیادی می‌طلبد.

Witcher 3 New Crysis

هر چند که HairWorks نقش مهمی را در برتری بَصَری Witcher 3 بازی می‌کند، اما در عین حال همان گزینه‌ای است که راندمانِ بازی را در تنگنا قرار می‌دهد.

هر چند که HairWorks نقش مهمی را در برتری بَصَری Witcher 3 بازی می‌کند، اما در عین حال همان گزینه‌ای است که راندمانِ بازی را در تنگنا قرار می‌دهد. وقتی که فعال است کیفیتِ موها شگفت انگیز است، اما باید منتظرِ ٢٠ درصد افتِ راندمان در میانگینِ نرخ فریم و ۶۰ درصد کاهش هم در کمینه‌ی فریم تولیدی باشید.

مشتاق بودیم که Witcher 3 از تکنیکِ TressFx اِی‌اِم‌دی استفاده می‌کرد تا شانس این را داشته باشیم که حتی روی سخت افزارِ خود انویدیا، مخصوصا کارت‌های نسل Kepler هم سریع‌تر کار کند. بعلاوه، اگر CD Projekt Red بخش HairWorks را در بازی لحاظ نمی‌کرد، احتمال و ظرفیت بالقوه‌ای وجود داشت که بتواند بازی را بیشتر شبیه تریلری که در سال ٢٠١٣ دیدیم بسازد، البته مِنهای همان موهای طبیعی که شاهد هستیم.

The Witcher 3 in 2013 Trailer

به‌هرحال Witcher 3 در تنظیماتِ کیفیتِ Ultra روی پی‌سی بهتر از Playstation 4 و Xbox One به‌نظر می‌رسد، اما نه اینکه خیلی بهتر باشد. کنسول PS4 بازی را در رزولوشن 1080p که روی ٣٠ فریم بر ثانیه قفل شده اجرا می‌کند و باز هم کاربران از افت فریم‌های قابل توجه گزارش می‌دهند. بر اساس آنچه که دیده‌ایم، برآورد می‌کنیم که کیفیت بصری روی PS4 با کیفیتِ متوسط یا Medium روی پی‌سی به‌همراهِ تنظیمات High در گزینه‌ی Post-processing قابل قیاس است.

هر چند که هنوز راندمانِ SLI را بطور کامل بررسی نکرده‌ایم، اما تایید می‌کنیم که راندمان SLI فوق العاده خوب است. در حقیقت از این بازی می‌توان بعنوانِ نمونه‌ای عالی برای تبلیغات تجاری SLI هم استفاده کرد.

منبع: Techspot ، زومجی

کاراکتر باقی مانده