نویسنده: فرشید معتمد
// شنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

خرید لپ تاپ یا پی سی: کدامیک برای بازی مناسب تر است؟

اگر قصد خرید لپ‌تاپ مخصوص بازی را دارید اندکی درنگ کنید، راهنمای اختصاصی زومجی، شما را در تصمیم گیری برای خرید و  انتخاب مدل‌های مناسب همراهی خواهد کرد. اما ابتدایی‌ترین مشکل در اینجا چیست؟ خرید پی سی گیمینگ یا لپ تاپ گیمینگ؟ مساله این است.

بیشتر گیمرها می‌دانند که پی‌سی‌های بزرگ عموما از دستگاه‌های کوچک‌تر و فشرده‌تر، سریع‌تر هستند. تراشه‌های سریع‌تر به توان بیشتری نیاز دارند، حرارت بیشتری تولید می‌کنند و همین‌طور از ترانزیستورهای بیشتری هم تشکیل شده‌اند و تمام این خصوصیات نیاز به فضای بیشتر دارد. اندک افرادی هستند که ممکن است باور کنند که یک لپ‌تاپ بتواند همرده‌ی پی‌سی خود را که در همان سال تولید شده باشد از نظر سرعت و توان پشت سر گذارد.

البته همیشه بسیاری از گیمرها بنا به دلایل مختلف برای انتخاب بین این دو گزینه مردد هستند. این حقیقت که لپ تاپ‌ها از سیستم‌های رومیزی، ضعیف‌تر هستند یک برداشت رایج است، اما سنجش این که در عمل تفاوت بین این دو گزینه چقدر است می‌تواند چالش برانگیز باشد. در واقع خیلی از کاربران همیشه خود را در شرایط برآورد انتخاب میان کاهش راندمان در برابر افزایش قیمت و البته قابلیت حملی که یک لپ‌تاپ فرآهم می‌کند، قرار می‌دهند. در اینجا قصد ما این است که اطلاعاتی را که برای انتخاب آگاهانه‌تر بین این دو مورد نیاز دارید در اختیارتان قرار دهیم و تفاوت بین این دو گزینه را تشریح کنیم.

ption id="attachment_28161" align="aligncenter" width="640"]پردازنده‌های PC در رقابت نزدیک با پردازنده‌های لپ‌تاپ پردازنده‌های PC در رقابت نزدیک با پردازنده‌های لپ‌تاپ

 

راندمان پردازنده

پردازنده‌های امروزی به خاطر توان بالایی که دارند اکثرا گزینه‌ی محدود کننده‌ای در بازی‌ها نیستند

پردازنده‌های امروزی به خاطر توان بالایی که دارند اکثرا گزینه‌ی مناسبی برای اجرای روان بازی‌ها هستند. بخش‌های حیاتی بازی مثل موتور فیزیک و هوش مصنوعی بازی روی پردازنده اجرا می‌شوند، اما باری که بر دوش پردازنده می‌گذارند نسبت به بار پردازشی گرافیک سه بعدی بسیار کمتر است. با این وصف، پردازنده هنوز هم در سرعت اجرای سیستم عامل و تمام نرم افزارهای در حال اجرا دخیل است و در برخی موارد هم می‌تواند نقشی کلیدی اجرا کند و اگر توان لازم را نداشته باشد می‌تواند در هنگام اجرای بازی گلوگاه شود و سرعت اجرای آن را کم کند. به عنوان مثال بازی استراتژیک Civilization V به خاطر ماهیت پردازشی موتور بازی و سبکی که دارد، روی پردازنده‌های دو هسته‌ای بسیار کند اجرا می‌شود.

ption id="attachment_28163" align="aligncenter" width="609"]راندمان Civizilation V با پردازنده‌های دو هسته‌ای پایین است راندمان Civizilation V با پردازنده‌های دو هسته‌ای پایین است
در بازی‌ها، بین پردازنده‌های رده بالای لپ‌تاپ و پی‌سی تفاوت عملکرد گسترده‌ای وجود ندارد

شاید انتظار داشته باشید که تفاوت زیادی را در بازی‌ها بین پردازنده‌های لپ‌تاپ و پی‌سی مشاهده کنید اما می‌توان گفت که این تفاوت در عمل گسترده  نیست اما وجود دارد. پردازنده‌ی میان‌رده اما توانای شرکت اینتل یعنی Core i5 4690 را در نظر بگیرید، یک مدل ۴ هسته‌ای از نسل هسوِل برای پی‌سی‌ها که به عدد ۸۰ در تست راندمان برنامه‌ی Sisoft Sandra Processor Arithmetic  دست پیدا می‌کند. پردازنده‌ی رده‌ بالای لپ‌تاپی اینتل با مدل Core i7 4700HQ هم تقریبا همان امتیاز را در تست مذکور می‌گیرد. یا فرضا پردازنده‌ی قدرتمند Core i7 4770K را در نظر بگیرید، این مدل هم امتیاز بالایی مثل ۱۲۵ را می‌گیرد اما مدل رده بالای Core i7 4800MQ برای لپ‌تاپ‌ها تنها می‌تواند خود را به امتیاز ۱۱۵ برساند. پردازنده‌های دو هسته‌ای موبایل اما داستان متفاوتی دارند، مدل رومیزی دو هسته‌ای Core i3 4130 امتیاز ۵۵ را می‌گیرد و در مقابل، پردازنده‌های سری Core i5 موبایل معمولا امتیازی بالاتر از ۴۰ نمی‌گیرند. در کل می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده‌های مدل رومیزی برای پی‌سی‌ها عموما از همرده‌های لپ‌تاپی خود سریع‌تر هستند، اما مشخصا فاصله آنقدر زیاد نیست که بتوان یکی از این دو را برتر مطلق میدان لقب داد.

ption id="attachment_28162" align="aligncenter" width="640"]تراشه‌ی GTX 880M موبایل برای لپ‌تاپ‌ها تراشه‌ی GTX 880M موبایل برای لپ‌تاپ‌ها

 

راندمان گرافیکی

تراشه‌های گرافیکی موبایل برای لپ‌تاپ‌ها همیشه در نامگذاری، تولید و عرضه از همرده‌های دسکتاپی خود تبعیت می‌کنند. مثلا تراشه‌ی گرافیکی شرکت انویدیا با مدل GTX 880M، امتیاز ۶۰۰۰ را در تست معتبر 3DMark Fire Strike بدست می‌آورد که حدودا ۸ برابر بیشتر از امتیاز گرافیک مجتمع اینتل با مدل HD 4600 است اما هرگز به نزدیکی سرعت کارت گرافیک قدرتمند رومیزی GTX 780 Ti هم نمی‌رسد که می‌تواند امتیازی حدود ۹۰۰۰ را در این بنچمارک کسب کند. حتی کارت گرافیکی GTX 770 هم با امتیاز حدود ۶۵۰۰ از تراشه‌ی موبایل GTX 880M سریع‌تر است.

با این حال، می‌توان دید که میزان غلبه‌ی تراشه‌های پی‌سی هنگامی که مدل‌های ارزان قیمت‌تر و بودجه‌های محدودتر در میان باشد کمتر است. کارت گرافیک GTX 650 با امتیاز ۲۰۰۰ در تست Fire Strike در برابر تراشه‌ی گرافیکی GT 750M برای لپ‌تاپ‌ها با امتیاز ۱۷۰۰ برتری خیلی زیادی ندارد؛ اگر هر دو مدل با تراشه‌های حافظه‌ی GDDR5 ترکیب شده باشند.

راندمان کلی در بازی‌ها

تست‌ها و بنچمارک‌ها معمولا کاربردی و دقیق هستند اما تمام داستان را نمی‌گویند. راندمان واقعی در بازی‌ها، نقش کلیدی مقایسه‌های پردازنده و گرافیک را در کنار هم برجسته می‌سازد و از نقطه نظر نزدیک بودن به هدفی که از این بررسی‌ها داریم، برای گیمرها ملموس‌تر است.

ption id="attachment_28164" align="aligncenter" width="640"]موتور گرافیکی Frostbite استفاده شده در بازی بتلفیلد ۴ موتور گرافیکی Frostbite استفاده شده در بازی بتلفیلد ۴

بازی بتلفیلد ۴ با موتور گرافیکی توانا و قابلیت‌های بالایش را در نظر بگیرید. لپ‌تاپ سری Alienware 17 با تراشه‌ی گرافیکی GTX 880M در این بازی ۴۴ فریم را بطور متوسط در تنظیمات Ultra و رزولوشن 1080p تولید می‌کند در حالی که یک پی‌سی با پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای و کارت گرافیکی GTX 980 می‌تواند با همان تنظیمات و رزولوشن، فریم متوسط ۶۲ را ثبت کند که بطور محسوسی روان‌تر است. پس برای داشتن بهترین تجربه در بازی سنگینی مانند این، بیشتر گیمرها پی‌سی را ترجیح خواهند داد.

اما اجازه دهید در نظر بگیریم که شما علاقه‌ای به بتلفیلد ۴ ندارید و در عوض علاقه‌مند بازی‌های سبک‌تر و با سبک متفاوتی مانند League of Legends هستید. با تراشه‌ی گرافیکی معمولی مثل GT 750M هم می‌توان فریمی بالاتر از ۶۰ را در بازی و با آخرین تنظیمات تجربه کرد، اما تراشه‌ی قوی‌تر GTX 880M متوسط میزان فریم دهی را به بالاتر از ۱۳۰ می‌رساند و کارت گرافیکی پی‌سی حتی می تواند بالاتر از این را هم ثبت کند، اما داشتن فریمی در این حد برای گیمرها چقدر اهمیت دارد؟ مشخص است که داشتن فریم بالاتر از ۶۰ برای اکثر آنها مهم نیست.

این بازی‌های مدنظر شما هستند که سخت افزار مورد نیاز شما برای بازی کردن را تعیین می‌کنند

بطور خلاصه، این بازی‌های مدنظر شما هستند که سخت افزار مورد نیاز شما برای بازی کردن را تعیین می‌کنند و می‌توانند به شما در انتخاب میان پی‌سی و لپ‌تاپ برای بازی کمک کنند. گیمرهایی که بازی‌های سنگین و با افکت‌های فراوان را در نظر داشته باشند قطعا خرید مدل‌های پی‌سی قدرتمند را ترجیح خواهند داد اما بازی‌هایی که گرافیک سبک‌تری دارند روی هر دوی این گزینه‌ها به راحتی قابل استفاده خواهند بود.

گزینه‌های ارتقا

سیستم‌های رومیزی و لپ‌تاپ در روش ارتقا تفاوت دارند. پی‌سی ها (به استثنای چند مورد خاص) به شما اجازه‌ی جداسازی و جایگزینی با هر قطعه ی جدیدی را می‌دهند. در مقابل، لپ‌تاپ‌ها محدودیت‌های زیادی دارند. تقریبا تمام آنها پردازنده‌هایی با طراحی BGA یا ball grid array دارند. در این طراحی، پردازنده به مادربرد لحیم می‌شود و نمی‌توان آن را جدا کرد.

ption id="attachment_28165" align="aligncenter" width="640"]طراحی BGA برای لحیم تراشه‌های موبایل به برد طراحی BGA برای لحیم تراشه‌های موبایل به برد

همین ایده در تراشه‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌ها هم استفاده شده است. حتی برخی از سازندگان برای صرفه جویی در فضا تراشه‌های حافظه را هم به برد اصلی لحیم می‌کنند و یا از SSD های غیر استاندارد برای دستگاه‌هایشان استفاده می‌کنند که قابل جایگزینی نیستند. البته هنوز برخی از لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای گیمینگ در برخی از قطعات به شما اجازه‌ی ارتقای محدود می‌دهند.

پشتیبانی در بازی‌ها

یکی دیگر از مشکلاتی که در مورد تراشه‌های موبایل وجود دارد عدم سازگاری کامل با برخی بازی‌های جدید است. معمولا سازندگان بازی‌ها اولویت را به آزمایش کارت‌های گرافیکی پی‌سی می‌دهند و پشتیبانی از تراشه‌های گرافیکی موبایل در اولویت بازی‌سازان و حتی سازندگان کارت‌های گرافیکی نیست. به همین جهت در هنگام انتشارِ  بعضی بازی‌های جدید، برخی ناسازگاری‌ها و عدم اجرا در تعدای از مدل‌ها دیده می‌شود که بیشتر آنها با بروزرسانی درایورهای کارت گرافیکی برطرف می‌شوند.

با پولتان چه چیزی می‌توانید بخرید؟

لپ‌تاپ‌هایی که برای گیمینگ ساخته می‌شوند به صورت گریز‌ناپذیری گران‌تر از نمونه‌های پی‌سی هستند. اما این تفاوت چقدر است؟
در ادامه متوجه می‌شوید که تفاوت بسیار زیاد است. به عنوان نمونه، اگر امکان اسمبل یک پی‌سی با بودجه‌ی ۴ میلیونی را داشته باشید، بدانید که برای داشتن لپ‌تاپ گیمینگِ همرده یا نزدیک به آن، دست کم باید به قیمت روز حدود هفت میلیون و ٤٠٠ هزار تومان هزینه کنید.

(قیمت تمام قطعات در ۲۹ فروردین ماه براساس بازار تهران بروز شده است)

مقایسه ی لپ‌تاپ و دسکتاپ‌های همرده و قیمت آنها

رده بندی در بازی‌هامدل پی سی و قیمتهمرده‌ی لپ‌تاپ و قیمت تقریبی
رده پایینپی‌سی با قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان Intel Core i7 4510U- NVIDIA GeForce GT 820 DDR3
با قیمت دومیلیون و  ٤٠٠ هزار تومان
رده متوسطپی‌سی با قیمت دو میلیون و ۲۷۰ هزار تومانIntel Core i7 4710HQ-NVIDIA GeForce GTX 860M GDDR5
با قیمت سه میلیون و ۳٠٠ هزار تومان
رده بالاپی‌سی با قیمت چهار میلیون و ٦٥ هزار تومانIntel Core i7 4860HQ-NVIDIA GeForce GTX 980M
با قیمت هفت میلیون و ٤٤٠ هزار تومان
رده حرفه ایپی‌سی با قیمت هفت میلیون و ٤٤٠ هزار تومانIntel 4980HQ processor-  NVIDIA GeForce GTX 980M SLI
با قیمت دوازده میلیون و ٦٠٠ هزار تومان

 

در قسمت بعدی مقاله که به‌زودی منتشر خواهد شد با معرفی مدل‌های پیشنهادی لپ‌تاپ‌های بازی با زومجی همراه باشید.

 در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و مشخصات فنی آن به دیتابیس محصولات زومیت مراجعه کنید. مشخصات فنی کامل لپ تاپ ایسوس، لنوو، ایسر، دل، اپل، HP و دیگر برندهای مطرح به همراه گالری تصاویر، مقایسه و لینک فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ی آن‌ها در بخش لپ‌تاپ دیتابیس محصولات زومیت در اختیار شما خواهد بود.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده