تاریخچه بازی‌ های Call of Duty

تاریخچه بازی‌ های Call of Duty

یکشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲

سال‌ها است که شرکت اکتیویژن با سری‌ بازی‌های Call of Duty به ثروتی هنگفت دست پیدا کرده و این اثر به‌راحتی لقب بزرگ‌ترین بازی تیراندازی اول شخص نظامی را یدک می‌کشد. در ادامه با زومجی همراه باشید تا تاریخچه‌ی پرفروش‌ترین بازی تیراندازی دوران را ورق بزنیم.

با اینکه بسیاری نام سری Call of Duty را با اسم شرکت اکتیویژن و استودیو‌هایی مانند اینفینیتی وارد و تری‌آرچ اجین می‌شناسند، اما جالب است بدانیم که خالقین این مجموعه همان کسانی هستند که سری Medal of Honor را بر سر زبان‌ها انداختند و موتور محرک این بازی تیراندازی اول شخص جنگ‌جهانی دوم را برای شرکت الکترونیک آرتز استارت زدند. جیسون وست و وینس زامپلا قبل از احداث استودیو اینفینیتی وارد برای شرکت اکتیویژن، در استودیویی به نام 2015 inc فعالیت می‌کردند و در سال ۲۰۰۲ سومین قسمت از مجموعه‌ی Medal of Honor را با سبک و سیاقی متفاوت از دو قسمت قبل پی‌ریزی کردند.

medal of honor allied assault

استیون اسپیلبرگ یکی از نویسندگان این قسمت از بازی بود و زامپلا و وست وظیفه طراحی اصلی بازی را برعهده داشتند. میانگین امتیاز ۹۱ از وب‌سایت متاکریتیک و جوایز معتبر جهانی مخصوصا درخشش در نمایشگاه E3 باعث شد. روایت سینماتیک و داستانی گیرا که بسیاری آن را با اثر فاخر سینمایی «نجات سرباز رایان» مقایسه می‌کنند، سبب شد تا Allied Assault مبنایی برای بازی‌های تیراندازی اول شخص داستانی محور از آن زمان شود.

۲۲ نفر از اعضای اصلی استودیو 2015 inc که کاملا در روند ساخت MOH: Allied Assault درگیر بودند، همان سال از آن‌جا جدا شدند و استودیویی دیگر به نام اینفینیتی وارد را تأسیس کردند. اینفینیتی وارد در ابتدا یک شرکت مستقل بود اما اکتیویژن که فروش و کیفیت بالای بازی MOH را دیده بود و حالا اعضای اصلی استودیو سازنده‌ی آن مستقل شده‌اند، تصمیم به حمایت از اینفینیتی وارد گرفت و با خرید سی درصد از سهام آن و کمک برای انتشار اولین بازی‌شان، به رشد و شکوفایی یکی از بهترین بازی‌های تاریخ کمک کرد.

سری بازی‌های ندای وظیفه در حال حاضر به پنج شاخه و دنیای کاملا متفاوت از یکدیگر تقسیم می‌شود که هر کدام روایت داستانی خاص خود را به‌دنبال دارد.

۱- بازی‌های جنگ جهانی دوم

اولین شاخه از مجموعه‌ی ندای وظیفه که به مرور نبرد‌ها و رویدادهای واقعی جنگ جهانی دوم می‌پردازد و شامل سه بازی شماره دار اصلی و سه بازی فرعی می‌شود. اولین بازی این سری در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط اینفینیتی وارد تولید شد و آخرین قسمت آن که سومین شماره‌ی مجموعه محسوب می‌شود، در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط استودیو تری‌آرچ تولید و راهی بازار شد.

۲- شاخه‌ Modern Warfare (جنگاوری مدرن)

MW شامل سه قسمت از مجموعه Call of Duty می‌شودکه از سال ۲۰۰۷ میلادی توسط استودیو اینفینیتی وارد آغاز شد و برای اولین‌بار داستان سری را از جنگ جهانی دوم به دوران مدرن آورد. سومین و آخرین شماره‌ی این شاخه در سال ۲۰۱۱ با همکاری استودیو اسلدج‌همر ساخته شد.

۳- شاخه‌ Black Ops

سری بلک آپس توسط استودیو تری‌آرچ آغاز شد. این بخش شامل چهار بازی است و که بازی اول آن World at War در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. با اینکه روایت داستان World at War در بازه‌ی زمانی جنگ جهانی دوم است، اما در شاخه‌ی بازی‌های جنگ جهانی دوم Call of Duty قرار نمی‌گیرد و به‌نوعی پیش‌زمینه‌ای برای سری Black Ops محسوب می‌شود. اولین قسمت از سری Black Ops در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شد و قرار است در ۶ نوامبر ۲۰۱۵ قسمت سوم این سری هم توسط تری‌آرچ عرضه شود.

۴- شاخه Ghosts

ارواح، نام چهارمین شاخه از مجموعه‌ی Call of Duty است که توسط استودیو اینفینیتی وارد در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. داستان این بازی برخلاف قسمت‌های دیگر مجموعه، حالتی آخرالزمانی دارد و بازیکن را در آمریکایی رو به زوال نشان می‌دهد. تا به امروز تنها یک بازی از این مجموعه منتشر شده و انتظار می‌رود قسمت دیگری از آن برای سال ۲۰۱۶ میلادی برنامه‌ریزی شده باشد. احتمال قوی سری Ghosts جایگزین سری Modern Warfare از همین استودیو باشد.

۵- شاخه Advanced Warfare

استودیو اسلدج‌همر پس از همکاری با اینفینیتی وارد در ساخت قسمت سوم سری Modern Warfare، تصمیم به ساخت یک سری کاملا جدید گرفت. Call of Duty: Advanced Warfare به زمان آینده رفته و جنگ‌افزارهای فوق پیشرفته را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. AW سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد.

داستان بازی Call of Duty

  • سازنده/ناشر: اینفینیتی وارد/اکتیویژن
    تاریخ عرضه: ۲۰۰۳
    پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، ایکس باکس لایو، شبکه پلی استیشن، OS X ، N Gage

Call-of-Duty-1

اولین قسمت از سری بازی‌های Call of Duty در سال ۲۰۰۳ توسط استودیو اینفینیتی وارد ساخته و شرکت اکتیویژن وظیفه‌ی نشر آن را برای رایانه‌های شخصی برعهده داشت. سازندگان بازی که همگی از سازندگان قسمت سوم سری مدال افتخار بودند، حالا تمام دانشی را که در این زمینه داشتند به کار گرفتند تا با تولید یک بازی دیگر در همان اتمسفر و داشتن روایت‌ سینماتیک، تبدیل به یک حریف قدر برای سری MOH شوند. در این بازی از موتور گرافیکی id tech 3 که در آن زمان برای بازی Quake 3: Team Arena مورد استفاده قرار گرفته بود، استفاده کرد و از نظر جلوه‌های بصری توانست بسیار قابل قبول ظاهر شود.

Call of Duty در زمان خود یک بازی غیرمعمول به شمار می‌رفت، زیرا بازیکنان برای اولین‌بار برخلاف بازی‌های قبلی که براساس جنگ‌ جهانی دوم ساخته شده بود، در مقابل خیل عظیمی از دشمنان در جبهه‌های مختلف قرار می‌گرفتند و روایت داستانی هم به شکلی کاملا حرفه‌ای با کارگردانی مورد ستایش دنبال می‌شد. کنترل چند شخصیت در بازی از جبهه‌ی انگلستان تا نبرد با تانکها در جبهه‌ی شوروی، چیزی بود که فقط در بازی قبلی سازندگان این اثر یعنی MOH:Allied Assault تا حدودی مشاهده می‌شد.

وینس زامپلا وظیفه‌ی تهیه‌کنندگی بازی را بر عهده گرفته بود و جیسون وست برنامه‌نویس ارشد این محصول بود. از نکات قابل‌توجه، حضور مایک جاکینو، آهنگساز، رهبر ارکستر و برنده‌ی جایزه اسکار در این بازی بود. وی برنده‌ی چند جایزه‌ گرمی، گلدن گلوب و امی است و آثار سینمایی مانند قسمت سوم مأموریت غیرممکن، پیشتازان فضا، جان کارتر و طلوع سیاره‌ی میمون‌ها در کارنامه‌ی کاری وی مشاهده می‌شود. اولین قسمت سری بازی‌های Call of Duty توانست میانگین امتیاز ۹۱ را در وب‌سایت متاکریتیک به نام خود ثبت کند و توانست در محافل مختلف و معتبر مانند آکادمی هنر و علوم تعاملی، جایزه‌ی بهترین بازی سال را از آن خود کند.

بازی Call of Duty: Finest Hour

  • سازنده/ناشر: Exakt، اسپارک آنلیمیتد/اکتیویژن
    تاریخ عرضه: ۲۰۰۴
    پلتفرم‌ها: گیم‌کیوب، پلی استیشن 2، ایکس باکس

Call of Duty Finest Hour

Finest Hour اولین بازی فرعی و اولین بازی سری مجموعه‌ی Call of Duty محسوب می‌شود که برای کنسول‌ها منتشر شد. با اینکه بازی بر مبنای همان نسخه‌ی پی‌سی ساخته شده بود، اما داستان و شخصیت‌هایی کاملا جدا و البته نزدیک به بازی اصلی را داشت.

سال ۲۰۰۴ میلادی استودیو Exakt وظیفه‌ی ساخت Finest Hour را به‌عنوان اولین بازی فرعی مجموعه برعهده گرفت و برای کنسول گیم‌کیوب نینتندو منتشر کرد. یک سال بعد استودیو اسپارک آنلیمیتد این بازی را برای کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن 2 پورت کرد تا مخاطبان این کنسول‌ها هم تجربه‌ای از Finest Hour داشته باشند. در مجموع ۶ شخصیت در بازی حضور دارند که سه نفر از آن‌ها روس بودند و برای اولین‌بار در قالب یک شخصیت زن در مجموعه‌ی Call of Duty به بازی پرداختیم.

در ساخت Finest Hour تیم کاملا جدیدی دخیل بودند و فقط مایکل جاکینو که وظیفه‌ی آهنگسازی قسمت اول بازی را برعهده داشت، در این بازی هم حضور پیدا کرد. Finest Hour برخلاف بازی قبلی، امتیازات متوسطی را دریافت کرد و ایراداتی هم به بخش صداگذاری و گرافیک آن وارد شد. البته بخش چندنفره‌ی بازی همچنان سرگرم‌کننده بود اما باز به‌عنوان یک بازی فرعی، درخشش آنچنانی پیدا نکرد.

داستان بازی Call of Duty 2

سازنده/ناشر: اینفینیتی وارد/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۰۵
پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، ایکس باکس 360، OS X، موبایل

Call-of-Duty-2

قسمت دوم در سری Call of Duty ادامه‌ای بر داستان نبردها در جبهه‌های مختلف جنگ جهانی دوم بود. اینفینیتی وارد باز هم وظیفه‌ی ساخت بازی را بر عهده گرفت و اکتیویژن نیز انتشار بازی را برای پلتفرم رایانه‌های شخصی عهده دار شد. Call of Duty 2 اولین بازی شماره دار مجموعه محسوب می‌شود که به کنسول‌ها هم راه پیدا کرد و برای کنسول نسل هفتمی ایکس باکس 360 عرضه شد.

جیسون وست، وینس زامپلا و کیث آرم به‌عنوان طراح‌ در ساخت بازی حضور داشتند و محمد علوی در اولین حضور حرفه‌ایش در اینفینیتی وارد، به‌عنوان طراح مراحل از اعضای کلیدی و مهم پروژه محسوب می‌شد. Call of Duty 2 دارای روایت داستانی از نگاه چهار سرباز بود که یکی در ارتش سرخ شوروی، یکی در آمریکا و دیگری در ارتش بریتانیا بود که جمعا بیست و هفت مرحله را در سه خط داستانی شامل می‌شد.

بیشتر المان‌های بازی به اثر قسمت قبلی خود پایبند بود و پیشرفت‌ها و بهبودهای بسیاری هم به خود دیده بود. ندای وظیفه‌ی ۲ برای اولین‌بار با موتور گرافیکی اختصاصی استودیو اینفینیتی وارد به نام IW 2.0 ساخته شد. یکی از مشخصه‌های بارز این موتور، شبیه‌سازی دود، ایجاد آب و هوای طوفانی و باران‌های موسمی شدید بود که اثر مستقیمی در روند بازی و طراحی مراحل گذشته است.

بخش چند نفره‌ی Call of Duty 2 در زمان خود بسیار غنی بود و در پلتفرم پی‌سی قابلیت پیشتیبانی از ۶۴ بازیکن به‌صورت همزمان را می‌داد. البته این تعداد در نسخه‌ی ایکس باکس به ۸ بازیکن محدود شده بود. حالت‌های مختلف و معمول مانند Deathmatch،Team Deathmatch، Search & Destroy، Capture the Flag و Headquarters در بخش چند نفره به قدری خوب کار شده بود که حتی تا سال‌ها پس از انتشار بازی، مسابقات مختلفی بر پایه آن‌ها برگزار می‌شد.

COD 2 محبوب‌ترین بازی زمان عرضه‌ی کنسول ایکس باکس 360 محسوب می‌شود که فقط در هفته‌ی اول انتشار تواسنت رقم ۲۰۰ هزار نسخه فروش را به نام خود ثبت کند. تا ژوئیه سال ۲۰۰۶ این بازی توانست بیش از ۱.۴ میلیون نسخه فقط روی کنسول ایکس باکس 360 به فروش برساند و تا نوامبر سال ۲۰۱۳ این رقم را به ۶ میلیون نسخه برساند.

داستان بازی Call of Duty 2: Big Red One

  • سازنده/ناشر: تری‌آرچ، گری‌مَتِر اینترکتیو/اکتیویژن
    تاریخ عرضه: ۲۰۰۵
    پلتفرم‌ها: گیم‌کیوب، پلی استیشن 2، ایکس باکس

Call-of-Duty-2-Big-red-one

بازی فرعی Big Red One اولین تجربه‌ی استودیو تری‌آرچ در ساخت یک بازی از مجموعه‌ی Call of Duty بود که البته مورد استقبال هم قرار گرفت. لشکر یک پیاده نظام ارتش آمریکا که با نام The Big Red One هم شناخته می‌شود، یکی از جوخه‌های معروف ارتش آمریکا است که در بازی Call of Duty 2: Big Red One محوریت اصلی داستان را تشکیل می‌دادند.

برای اولین‌بار در سری ندای وظیفه، داستان حول یک شخصیت و در یک جبهه می‌چرخید که البته از المان‌های مختلف گیم‌پلی استفاده می‌کرد. از نکات جالب توجه این بازی، استفاده از بازیگران مطرح شبکه‌ی HBO بود و حتی روی باکس‌آرت رسمی بازی، ما شاهد حضور استفان سایوکس، از بازیگران تلویزیونی معروف آن دوره بودیم.

گریم رول نیوزیلندی وظیفه‌ی آهنگسازی Big Red One را برعهده گرفته بود که سابقه‌ی ساخت موسیقی فیلم‌‌هایی مانند شهر گناه، سیاره‌ی سرخ و سری فیلم‌های ریدیک را در کارنامه‌ی خود دارد. این بازی ابتدا برای کنسول‌های‌ ایکس باکس و گیم‌کیوب عرضه شد و در سال ۲۰۰۶ برای کنسول پلی استیشن 2 منتشر شد که بازخورد بهتری از دید مخاطبان پیدا کرد.

داستان بازی Call of Duty 3

  • سازنده/ناشر: تری‌آرچ/اکتیویژن
    تاریخ عرضه: ۲۰۰۶
    پلتفرم‌ها: ایکس باکس 360، پلی استیشن 2، ایکس باکس، پلی استیشن 3، Wii

call of Duty 3

سومین شماره‌ی اصلی از سری ندای وظیفه این بار تفاوت‌هایی با نسخه‌های قبلی داشت. استودیو تری‌آرچ برای اولین‌بار وظیفه‌ی ساخت یک بازی از نسخه‌های شماره دار و اصلی Call of Duty را بر عهده گرفت و اولین نسخه اصلی سری هم محسوب می‌شود که فقط برای کنسول‌ها عرضه شد. این بازی در سال ۲۰۰۶ میلادی برای همه‌ی کنسول‌های پلی استیشن 2، و ایکس باکس منتشر شد و به‌صورت همزمان برای کنسول‌های تازه وارد پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه شد.

در مجموع ۱۴ مرحله در بخش داستانی بازی وجود داشت که در چهار جبهه‌ی اصلی جنگ جهانی دوم روایت می‌شد. مراحل داستانی سربازان کانادایی و جبهه‌ی لهستان جزو مواردی بود که کمتر در بازی‌های دیگر شاهدش بودیم. بخش چندنفره‌ی آنلاین در کنسول‌های نسل هفتمی ۲۴ بازیکن و کنسول‌های نسل ششمی به ۱۶ بازیکن محدود می‌شد. البته نسخه‌ی Wii این بازی فاقد بخش چند نفره‌ی آنلاین می‌شد.

برخلاف قسمت‌های قبلی، استودیو تری‌آرچ از موتور اختصاصی خود به نام NGL برای ساخت بازیش بهره برد، بااین‌حال، بسیاری از المان‌های بصری بازی از جمله افکت‌های دود و آب‌و‌هوا مشابه چیزی بود که اینفینیتی وارد در بازی‌های خود پیاده‌سازی کرده بود. اولین تجربه‌ی تری‌آرچ در قیاس با بازی‌های قبلی نتوانست امتیازات بسیار بالایی را بگیرد و به میانگین ۸۳ در وب‌سایت متاکریتیک برای نسخه‌ی ایکس باکس بسنده کرد.

در بخش فروش، این بازی توانست موفق ظاهر شود و حتی تا یک سال خود را در در رده‌های اول تا سوم چارت بریتانیا نگه دارد. به نقل از ان‌پی‌دی، Call of Duty 3 توانست بیش از ۷.۷ میلیون نسخه به فروش برساند. مانند نسخه‌های قبلی، این بازی هم توانست جوایزی مانند جایزه‌ی آکادمی هنر و علوم تعاملی برای دستاورد خارق‌العاده در بخش طراحی و تدوین صدا را به‌دست آورد.

تا پیش از سال ۲۰۰۷، دو مجموعه‌ی Call of Duty و Medal of Honor در سبک تیراندازی اول شخص با زمینه‌ی داستانی جنگ جهانی دوم، رقیب مستقیم یکدیگر محسوب می‌شدند و همه این دو بازی را به این سبک و سیاق می‌شناختند. اما استودیو اینفینیتی وارد که خالق کل مجموعه‌ی Call of Duty محسوب می‌شد، تصمیم گرفت تا تحولی عظیم و البته ریسک‌پذیری را در بازی‌های خود به وجود بیاورد تا هم مسیر خود را از بازی‌های رقیب جدا کند و هم به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند.

استودیو اینفینیتی وارد پس از تولید و عرضه‌ی قسمت دوم سری ندای وظیفه، تصمیم گرفت تا پروژه‌ای کاملا جدید را برخلاف چیزی که در کل سری جریان دارد به مرحله‌ی اجرا برساند. جلسات متعدد و اید‌ه‌های مختلف اعضای تیم نهایتا به پروژه‌ی Modern Warfare‌ (جنگاوری مدرن) ختم شد که مراحل تولید اولین قسمت آن دو سال به طول انجامید. هدف اصلی اینفینیتی وارد، آوردن بازیکنان به زمان حال و ارائه‌ی یک داستان خیالی با المان‌های واقعی بود. سری جنگاوری مدرن را می‌توان نه‌تنها نقطه‌ی تحول سری Call of Duty دانست، بلکه باعث شکوفایی سبک تیراندازی اول شخص نظامی شد تا جایی که بسیاری از بازی‌های هم دوره‌ی آن سعی کردند تا با الهام گیری از این بازی و تغییر سبک و سیاق بازی‌شان، به موفقیت‌هایی مشابه سری جنگاوری مدرن دست پیدا کنند.

داستان بازی Call of Duty: Modern Warfare

  • سازنده/ناشر: اینفینیتی وارد/اکتیویژن
  • تاریخ عرضه: ۲۰۰۷
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، Wii، OS X

Call-of-Duty-MW

اولین قسمت از سری «جنگاوری مدرن» که شماره‌ی «چهار» را در انتهای نام Call of Duty یدک می‌کشد، در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط استودیو اینفینیتی وارد ساخته و اکتیویژن وظیفه‌ی نشر آن را عهده دار شد. بدون شک اگر «جنگاوری مدرن» را یک بازی کاملا جدید یا به عبارتی IP جدید بنامیم، بی راه نگفتیم. محصول جدید استودیو اینفینیتی وارد با جاه طلبی فراوان تمام معادلات مجموعه را بر هم زد و جز تعداد معدودی ویژگی که از سابق باقی مانده بود سایر را از نو نوشت تا نه‌تنها بازی‌های بعدی سری از آن الهام بگیرند، بلکه سایر بازی‌های تیراندازی اول شخص دیگر نیز «جنگاوری مدرن» را مبنای کار خود قرار دهند. این بار جیسون وست بر صندلی کارگردانی تکیه زد و مارک رابین، همکار قدیمی وی تهیه‌کنندگی بازی را بر عهده گرفت.

«جنگاوری مدرن» اولین بازی در تاریخ مجموعه بود که درجه‌ بندی سنی M را دریافت کرد. «جنگاوری مدرن» نه‌تنها از نظر داستانی و حتی بسیاری از المان‌های گیم‌پلی، تحولات عظیمی به‌دنبال داشت، بلکه از منظر گرافیکی و جلوه‌های بصری هم گامی رو به جلو محسوب می‌شد.IW 3 نام موتور گرافیکی جدیدی بود که استودیو اینفینیتی وارد برای ساخت اولین قسمت از سری «جنگاوری مدرن» از آن استفاده کرد. محمد علوی به‌عنوان یکی از طراحان مراحل بازی، نقش بسزایی در ایجاد مراحل خاطره‌انگیز و بسیار مهم «جنگاوری مدرن» ایفا کرد.

مرحله‌ی اول از قسمت چهارم Call of Duty که Crew Expendable نام دارد، از مهم‌ترین و معروف‌ترین مراحل این سری است که به‌دست محمد علوی طراحی شده و جالب اینجا است که وقتی وی این مرحله را پیشنهاد داد، به خاطر برخی مشکلات تکنیکی با مخالفت مواجه شد، اما وی در سه هفته و روزی ۱۸ ساعت کار، تمام مشکلات پیش رو را برطرف کرد تا بتواند این مرحله‌ را هر طور که است در بازی بگنجاند. اشتیاق بالای محمد علوی به بازی‌سازی، از وی یک فرد توانا با پشتکاری خارق‌العاده ساخته که حالا بیشتر مجلات و مراجع مطرح از کارهای او به‌عنوان بهترین‌ها یاد می‌کنند.

یکی از خصوصیات منحصر‌به‌فرد «جنگاوری مدرن»، تمرکز روی شخصیت‌ها و معرفی بسیار عالی آن‌ها به مخاطبان بود به طوری که نام تک تکِ شخصیت‌های اصلی داستان در ذهن بیشتر مخاطبان بازی ثبت شده و شهرتی جهانی پیدا کردند.

در این بین می‌توان از کاپیتان پرایس نام برد که به خاطر شیوه‌ی گفتار، خصوصیات شخصیتی و اهمیت قابل توجهش در روند بازی، نزد مخاطبان بازی‌های تیراندازی بسیار معروف شد. سازندگان بازی برای هرچه طبیعی‌تر کردن المان‌های بصری و گیم‌پلی به سراغ پایگاه‌های نظامی و ارتش رفتند تا کارایی سلاح‌های مدرن نظامی را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهند. این کار سبب شد تا در داخل بازی شاهد سلاح‌های متنوع با کارایی‌های دقیق باشیم. Call of Duty 4: Modern Warfare به ماشین پول‌ساز اکتیویژن بدل شد و رکورد کل مجموعه را جابه‌جا کرد. «جنگاوری مدرن» درنهایت توانست تا ژوئن سال ۲۰۰۸ به فروش معادل ۱۳ میلیون نسخه دست پیدا کند.

آخرین گزارش اعلام شده مربوط‌به سال نوامبر سال ۲۰۱۳ است که بازی «جنگاوری مدرن» به رکورد فروش ۱۵.۷ میلیون نسخه دست پیدا کرده بود. محصول متفاوت استودیو اینفینیتی وارد نه‌تنها از سوی مخاطبان مورد استقبال کم‌نظیر قرار گرفت، بلکه منتقدان را هم به تحسین وا داشت و میانگین امتیازات فوق‌العاده ۹۴.۱۶ درصد را کسب کرد که هنوز در میان تمام بازی‌های مجموعه تا به امروز بی رقیب مانده است.

داستان بازی Call of Duty: Modern Warfare 2

  • سازنده/ناشر: اینفینیتی وارد/اکتیویژن
  • تاریخ عرضه: ۲۰۰۹
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، OS X

Call-of-Duty-MW2

به عقیده‌ی خیلی از هواداران سبک تیراندازی اول شخص، هر چقدر که قسمت چهارم سری Call of Duty یا به‌نوعی قسمت اول Modern Warfare، انقلاب و تحولی بزرگ در این سری و به‌طور کل سبک تیراندازی اول شخص بود، اما قسمت دوم با نام Modern Warfare 2 یکی از خوش‌ساخت ترین، زیباترین و در عین حال سینمایی‌ترین بازی‌های تیراندازی است که هزینه‌ی بسیار بالایی نیز برای ساخت آن صرف شد.

جیسون وست و وینس زامپلا مانند دو برادر آن‌چنان مهارتی در رهبری و جهت‌دهی نسبت به پروژه‌‌های خود داشتند که با عرضه‌ی سری جنگاوری مدرن و سنت‌شکنی در این مسیر، به خودی خود توانستند مسیر نه‌تنها شرکت اکتیویژن، بلکه کل صنعت بازی و سرگرمی را متحول کنند. جنگاوری مدرن ۲ حاصل تلاشی ۲ ساله از این تیم بود که علاوه‌بر رهبران حرفه‌ای، افرادی مانند محمد علوی را به‌عنوان طراح مراحل در اختیار داشتند که در سری ندای وظیفه شاهکار کرد.

جنگاوری مدرن ۲ جزو اولین بازی‌های تاریخ بود که به آمار فروش بیش از ۱ میلیارد دلار دست پیدا کرد. این بازی در میان تیراندازی‌های اول شخص نظامی دارای امتیازات و بازخورد‌های بسیار مثبت منتقدین بود و میانگین امتیازات این قسمت در ۹۳ از ۱۰۰ را در سایت متاکریتیک برای نسخه‌های کنسولی به نام خود ثبت کرد. سبک و سیاق روایت داستانی و شخصیت پردازی بسیار عمیق درکنار لحظات دراماتیک و به یاد ماندنی، گیم‌پلی کم‌نظیر و مراحل متنوع و استثنائی، کاری کرد که اکثر هواداران دو آتشه‌ی سری ندای وظیفه از این بازی به‌عنوان برترین قسمت در کل مجموعه یاد کنند.

با اینکه بازی از افتخارات و موفقیت‌های بسیاری برخوردار شد، اما پشت پرده، ماجرا طور دیگری رقم خورد. اختلافات سنگین بین سازندگان و ناشر بازی به سرعت بر سر موارد حقوقی و مالکیت معنوی بازی بالا گرفت. استودیو سازنده قصد داشت تا این بازی را از سری ندای وظیفه جدا کند و تحت نام Modern Warfare، به ساخت و توسعه‌ی آن ادامه دهد. حتی این مسئله به وضوح در بازی نیز مشاهده می‌شد.

روی کاور این بازی نام Modern Warfare 2 بزرگ درج شده بود و در گوشه‌ی این نام به شکل خیلی کوچک نام Call of Duty مشاهده می‌شد. در داخل منو‌های بازی اسمی از Call of Duty دیده نمی‌شد و حتی در نسخه‌های ویژه‌ی این بازی فقط نام Modern Warfare 2 مشاهده می‌شد. این مسئله درکنار مشکلات حقوقی، باعث اختلاف شدید و درنهایت، شکایت و دادگاه برای دو طرف این ماجرا شد.

سازندگان بازی ادعا داشتند که اکتیویژن کل حقوق آن‌ها را پرداخت نکرده و از طرفی اکتیویژن دو رهبر استودیو را متهم به نافرمانی و سرپیچی از قوانین کرد و دستور به اخراج آن‌ها داد که این کار باعث شد تا ۴۶ نفر از افراد مهم و کلیدی این استودیو که اکثرا طراح‌های اصلی بازی و برنامه‌نویسان حرفه‌ای بودند از سمت خود استعفا دهند.

درگیری‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که پای EA Games نیز به قضیه باز شد و اکتیویژن، سازندگان بازی را متهم به این کرد که در زمان ساخت بازی، آن‌ها دیدارهای پنهانی با سران EA Games داشته‌اند. اعضای استودیو و رهبران اصلی آن درنهایت استودیو مستقل خود به نام Respawn Entertainment را تأسیس کردند و اولین بازی آن‌ها Titanfall نام داشت که توسط EA Games برای پلتفرم‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

داستان بازی Call of Duty: Modern Warfare 3

  • سازنده/ناشر: اینفینیتی وارد/اکتیویژن
  • تاریخ عرضه: ۲۰۱۱
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، Wii

Call-of-Duty-MW3

شماره‌ی سوم از سری Modern Warfare که به‌نوعی شماره‌ی هشتم از کل سری Call of Duty محسوب می‌شود، توسط استودیو اینفینیتی وارد با همکاری اسلدج‌همر و استودیو ریون در سال ۲۰۱۱ ساخته شد و اکتیویژن انتشار آن را بر عهده گرفت.

ساخت این قسمت از سری «جنگاوری مدرن» حواشی زیادی را به‌دنبال داشت. پس از جدایی جیسون وست و وینس زامپلا از اینفینیتی وارد و به‌دنبال آن، ده‌ها نفر دیگر، آینده‌ی کاری این استودیو در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. اکتیویژن در نیمه‌ی سوم سال ۲۰۱۰ تایید کرده بود که نسخه‌ی هشتم مجموعه ندای وظیفه توسط استودیو تازه تأسیس اسلدج همر ساخته خواهد شد و برای عرضه در اواسط سال ۲۰۱۱ برنامه‌ریزی شده است. بعد از آن اخباری مبنی بر همکاری این استودیو با تیم دوم اینفینیتی وارد برای ساخت بخش چند نفره‌ی Modern Warfare 3 به گوش رسید.

قبل از این اخبار، مشخص شده بود که جیسون وست و وینس زامپلا قبل از جدایی خود از اینفینیتی وارد در حال کار روی نسخه‌ی سوم «جنگاوری مدرن» بودند و برنامه‌های بزرگی هم برای آن داشتند که بیشتر آن برنامه‌ریزی‌ها مغایر با انتظارات اکتیویژن بود. برای مثال اینفینیتی وارد در نظر داشت تا نسخه‌ی سوم Modern Warfare مراحل ساخت طولانی‌تری داشته باشد تا استودیو بتواند ایده‌های بهتری را در بازی به کار بگیرد. این در حالی بود که اکتیویژن هر دو سال یک بار از این استودیو یک بازی از سری ندای وظیفه می‌خواست.

در سوی دیگر، وست و زامپلا در صدد بودند تا سری «جنگاوری مدرن» را از مجموعه‌ی Call of Duty جدا کنند و به یک بازی یا به عبارتی IP مستقل تبدیل کنند که همین موضوع یکی از بحث‌های جنجالی میان اکتیویژن و اینفینیتی وارد شد. درهرصورت، پس از جدایی تعداد بسیاری از اعضای استودیو، اکتیویژن مجبور شد تا برای ساخت قسمت سوم «جنگاوری مدرن» علاوه‌بر افراد باقی مانده اینفینیتی وارد، از استودیو‌های دیگرش هم کمک بگیرد تا هر طور که شده این بازی را عرضه کند. با اینکه MW3 پیشرفت‌های نامحسوسی از نظر گرافیکی و حتی برخی المان‌های گیم‌پلی به همراه داشت، اما سازندگان آن ادعا کردند که از یک موتور گرافیکی جدید به نام MW3 Engine برای ساخت بازی استفاده کرده‌اند. مجله‌ی رسمی پلی استیشن قبل از اینکه به‌طور رسمی از جنگاوری مدرن ۳ رونمایی شود، فاش کرد که این بازی یک پیش‌درآمد بر دو قسمت قبلی خواهد بود و حتی شخصیت Ghost که به یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای مجموعه بدل شده بود، نقش اصلی را بر عهده خواهد داشت.

این اطلاعات با اینکه درنهایت غلط از آب در آمد، اما می‌تواند نشان از این باشد که یکی از طرح‌های سازندگان برای نسخه‌ی سوم جنگاوری مدرن، استفاده از پتانسیل‌ها و محبوبیت بسیار زیاد شخصیت Ghost بوده است. Call of Duty: Modern Warfare 3 رسما در نوامبر سال ۲۰۱۱ برای پلتفرم‌های پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، Wii و رایانه‌های شخصی منتشر شد. همانند نسخه‌های قبلی، این بازی هم با استقبال کم‌نظیر مخاطبان روبه رو شد و در ۱۶ روز توانست به فروشی بیش از ۱ میلیارد دلار دست پیدا کند.

این میزان فروش باعث شد تا رکورد فیلم سینمایی آواتار که در ۱۹ روز به این رقم رسیده بود شکسته شود. Call of Duty: Modern Warfare 3 توانست لقب پرفروش‌ترین سرگرمی تاریخ را به نام خود ثبت کند. استودیو اسلدج‌همر در نظر داشت تا «جنگاوری مدرن ۳» بتواند در زمان عرضه میانگین امتیاز ۹۵ درصد را از سایت متاکریتیک کسب کند که البته به این هدف خود نرسید. بااین‌حال منتقدان روی خوشی به این بازی نشان دادند و میانگین امتیاز ۸۸ از بین تمامی نقد‌های منتشر شده، نشانه‌ای دیگر از موفقیت این بازی برای مجموعه‌ی مولتی میلیاردی Call of Duty بود.

Modern Warfare 3 آخرین نسخه از سری جنگاوری مدرن بود که ظاهرا به داستان این سری هم پایان داد. سری جنگاوری مدرن که توسط خالقان سری ندای وظیفه پایه‌ریزی شده بود، شرکت اکتیویژن را وارد دوران طلایی کرد و میراثی برای آن‌ها باقی گذاشت که باعث شده هر ساله و با عرضه‌ی هر نسخه‌ی از سری ندای وظیفه، میلیاردها دلار عاید شرکت ناشر شود. با ساخت بازی Ghosts و Advanced Warfare شاید دیگر نسخه‌ای از سری Modern Warfare و شخصیت‌های به یادماندنی مانند کاپیتان پرایس، نیکولای، مک‌تاویش و حتی گوست را شاهد نباشیم.

استودیو تری‌آرک هم‌اکنون یکی از اصلی‌ترین استودیوهای شرکت اکتیویژن است که برخلاف استودیو اینفینیتی وارد و اسلدج‌همر، بازی‌های دیگری هم غیر از سری ندای وظیفه در کارنامه‌ی خود دارد. تری‌آرک کار خود را روی مجموعه‌ی Call of Duty از بسته‌ی الحاقی Big Red One برای قسمت دوم سری شروع کرد و توانست کم کم استعداد خود را در ساخت بازی‌های تیراندازی اول شخص نشان دهد. پس از ساخت Call of Duty 3، تری آرک برای پی‌ریزی داستانی ادامه‌دار با سبک و سیاقی خاص و منحصر‌به‌فرد، پروژه‌ای دو ساله را در دست گرفت که نهایتا منجر به ساخت بازی World at War شد.

جالب است بدانید که در آن زمان استودیو تری‌آرک و اینفینیتی وارد با اینکه هر دو در یک جبهه قرار داشتند، اما حالتی رقابتی بین‌شان پیش‌ آمده بود که حتی منجر به رد و بدل شدن صحبت‌های تندی هم میان اعضای دو استودیو شده بود. اینفینیتی وارد ناگهان مسیر کل مجموعه را با سری «جنگاوری مدرن» عوض کرد که این کار باعث شد تری‌آرک سریع‌تر به فکر چاره‌ای باشد تا باز هم زیر سایه‌ی سنگین خالقان ندای وظیفه نباشد. در ادامه، نگاهی به بازی‌های شاخه‌ی Black Ops می‌اندازیم و می‌بینیم که تری‌آرک چه مسیر طولانی را برای تبدیل شدن به یکی از اثرگذارترین استودیوهای دنیا طی کرده است.

داستان بازی Call of Duty: World at War

  • سازنده/ناشر: تری‌آرک/اکتیویژن
  • تاریخ عرضه: ۲۰۰۸
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی استیشن 3، پلی استیشن 2، ایکس باکس 360،Wii، ویندوز موبایل، نینتندو DS

Call-of-Duty-world-at-war

جهان در جنگ، نام پنجمین بازی اصلی مجموعه‌ی ندای وظیفه است که توسط استودیو تری‌آرک ساخته شد و اکتیویژن مانند همیشه انتشار باز را بر عهده گرفت. برخلاف تصور بسیاری، «جهان در جنگ» در شاخه‌ی بازی‌های جنگ‌ جهانی دوم مجموعه‌ی Call of Duty قرار نمی‌گیرد و به‌نوعی پیش‌درآمد سری بلک آپس محسوب می‌شود. تری‌آرک برای ساخت بازی از موتور بازی‌سازی استفاده شده در بازی «جنگاوری مدرن» استفاده کرد اما مقدار زیادی دستخوش تغییرات شد.

تخریب‌پذیری بیشتر، تاثیرپذیری عوامل محیطی و همینطور پوست و لباس شخصیت‌های بازی نسبت به آتش و سیستم آب پیشرفته از جمله تغییراتی بود که تری‌آرک در موتور IW 3 Engine به اعمال کرد. تری‌آرک در بازی جدید خود از بازیگران مطرحی مانند کیفر ساترلند و گری اولمن برای صداپیشگی شخصیت‌های اصلی بازی بهره گرفت.

همچنین بیشتر عوامل محیطی و انیمیشن‌های بازی با استفاده از تکنولوژی موشن کپچر ضبط و به داخل بازی اضافه شد تا به واقعی‌تر کردن هرچه بیشتر بازی کمک شود. تری‌آرک با اینکه بازی را برخلاف نسخه‌ی چهارم مجموعه، باز هم به دوران جنگ‌ جهانی دوم آورد، اما از لایه‌ی واقعیت رویدادهای آن دوره برای روایت داستان خیالی خود استفاده کرد.

تری‌آرک با این کار، زمینه را برای شروع داستان اصلی خود یعنی بلک آپس آماده کرد. داستان و گیم‌پلی «جهان در جنگ» همان‌طور که از اسمش پیدا است، در جبهه‌های ژاپن و اروپا دنبال می‌شود که به حساس‌ترین و خونین‌ترین نبردها می‌پردازد. تری‌آرک سعی کرد مانند اینفینیتی وارد، تمرکز خاصی روی شخصیت‌های اصلی داستان داشته باشد و تا حدی هم توانست موفق ظاهر شود. برای مثال، شخصیت ویکتور رزنو با صداپیشگی گری اولدمن، توانست به خاطر حضور موثر و البته کارگردانی شده‌اش در بازی، از شهرت خاصی برخوردار شود. »جهان در جنگ» اولین بازی از سری ندای وظیفه بود که بخش زامبی را به این مجموعه آورد.

برخلاف چیزی که تصور می‌شد، زامبی‌های ندای وظیفه توجه بسیاری را به خود جلب کردند و کم کم جای خود را در بازی‌های آینده‌ی مجموعه حتی شماره‌هایی که توسط اینفینیتی وارد ساخته شد، باز کردند. تری‌آرک ریسک زیادی را برای ساخت یک بازی براساس جنگ‌جهانی دوم به جان خرید، زیرا استودیو اینفینیتی وارد به کلی جهت مجموعه را عوض کرده بود و به قدری هم این کار آن‌ها موفق بود که بسیاری عقب‌گرد و پرداختن دوباره به جنگ‌جهانی دوم را شکستی حتمی می‌دانستند.

بااین‌حال، «جهان در جنگ» بازخوردهای مثبتی را به همراه داشت و میانگین امتیازات ۸۵ درصد را در وب‌سایت متاکریتیک کسب کرد. ناگفته نماند که تاخت و تازها به این بازی ادامه داشت تا جایی که مجله‌ی رسمی ایکس باکس، Call of Duty: World at War را به یک بسته‌ی الحاقی تا یک بازی کامل تشبیه کرد. «جهان در جنگ» را می‌توان خشن‌ترین بازی مجموعه تا آن زمان دانست.

برخلاف نسخه‌های پیش از آن و حتی «جنگ‌های مدرن» که درجه سنی M را دریافت کرده بود، در این بازی شاهد قطع عضو، سوختگی و حتی انفجار سربازان بودیم و از طرفی، صحنه‌های خشن مانند کشتارهای جمعی و شکنجه به وفور مشاهده می‌شد. این ویژگی مورد تحسین برخی منتقدان قرار گرفت. ندای وظیفه: جهان در جنگ توانست تا ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۱ میلیون نسخه فروش داشته باشد. در گزارش ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ آمده است که «جهان در جنگ» به فروشی بیش از ۱۵.۷ میلیون نسخه تا آن زمان دست پیدا کرده است.

داستان بازی Call of Duty: Black Ops

  • سازنده/ناشر:تری‌آرک/اکتیویژن
  • تاریخ عرضه: ۲۰۱۰
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360،Wii، OS X، نینتندو DS

Call-of-Duty-Black-Ops

بلک آپس، اولین قسمت از سری بازی‌های بلک آپس در مجموعه‌ی Call of Duty است که توسط استودیو تری‌آرک در سال ۲۰۱۰ ساخته شد و اکتیویژن وظیفه‌ی انتشار آن را عهده دار شد. تری‌آرک با اینکه توانسته بود بازی قبلی خود، «جهان در جنگ» را با وجود برخی انتقادات، به موفقیت تجاری برساند، اما هنوز سایه‌ی اینفینیتی وارد به‌عنوان خالق و شاید استودیویی که صاحب اصلی مجموعه است روی تک تک افراد تری‌آرک سنگینی می‌کرد. قسمت دوم از سری «جنگاوری مدرن» با موفقیت‌های بسیار زیاد خود انتظارات را از مجموعه بسیار بالا برد و از طرفی کار تری‌آرک هم در ساخت بازی خود برای مجموعه ندای وظیفه سخت‌تر از قبل شد.

در ماه می ۲۰۰۹، اکتیویژن به‌دنبال کسب لایسنس استفاده از بعضی موسیقی‌های معروف دوران جنگ ویتنام بود که همین امر شایعاتی را پیرامون ساخت بازیی براساس جنگ ویتنام قوت بخشید. در همان روزها دیوید کیم یکی از اعضای استودیو تری‌آرک در حساب کاربری لینکداین خود اظهار داشت که به‌عنوان انیماتور ارشد در حال کار روی بازی Call of Duty 7 است. در نوامبر ۲۰۰۹ و تنها چند روز مانده به انتشار «جنگاوری مدرن ۲» اکتیویژن رسما تایید کرد که Call of Duty جدیدی برای عرضه در سه‌ماهه‌ی سوم مالی سال ۲۰۱۰ برنامه‌ریزی کرده است.

در فوریه‌ی ۲۰۱۰ یکی از بازیگران پروژه‌ی جدید که هنوز Call of Duty 7 نامیده می‌شد فاش کرد بازی در زمان جنگ سرد جریان دارد و بعضی مراحل بازی به جنگ ویتنام پرداخته می‌شود. سرانجام در آوریل ۲۰۱۰ از بازی Black Ops رسما رونمایی شد. Call of Duty: Black Ops را می‌توان جدا از اینکه یک بازی تیراندازی اول شخص نظامی نامید، یک بازی ماجرایی جاسوسی هم عنوان کرد. تری‌آرک شیوه‌ی روایت داستانی بسیار خوب و جدیدی را در بازی خود پیاده‌سازی کرد که در کل مجموعه‌ی ندای وظیفه بی‌سابقه بود.

پرداختن به اسرار پشت پرده‌ی جنگ سرد، درگیری‌های کوچک و خیابانی، عملیات‌های جاسوسی، داستانی چند لایه و درنهایت شخصیت پردازی زیرکانه که تا به حال در مجموعه ندای وظیفه ندیده بودیم سبب شد تا این بازی از محبوبیت خاصی برخوردار شود. با اینکه بیشتر جنبه‌های داستانی بازی از رویدادهای واقعی الهام گرفته شده بود، اما تری‌آرک از یک سری نقاط سیاه و مبهم تاریخی استفاده کرد تا برداشت و داستان دلخواه خود را بیان کند. در بخش تکنیکی، تری‌آرک بسیار خوش درخشید.

یکی از نقاط قوت بازی بخش صداگذاری شخصیت‌ها بود که تیمی قوی از بازیگران مطرح هالیوودی آن را تشکیل می‌دادند. گری اولمن که در بازی قبلی این استودیو حضور داشت، به بازی بلک آپس آمد و دوباره در نقش ویکتور رزنو هنرنمایی کرد و سم ورتینگتون (آواتار، ترمیناتور، سری تایتان) در قالب شخصیت آلکس میسون به ایفای نقش پرداخت . همچنین بازیگر مطرح، اد هریس نیز در این بازی برای ایفای نقش جیسون هادسون حاضر شد.

تری‌آرک برای هرچه بهتر کردن عملیات موشن کپچر شخصیت‌های بازی از تکنولوژی‌ مورد استفاده جیمز کامرون در فیلم آواتار بهره گرفت که نتیجه‌ی کار بسیار خوب از آب در آمد. از آن‌جایی که پرداختن به جنگ سرد بسیار کار مشکلی است، تری‌آرک به سراغ دو افسر سابق آمریکایی و روس به نام‌های جان پلاستر و سانی پوزیکاس رفتند تا در شبیه‌سازی عملیات‌ها و فضای آن روزها بهتر ظاهر شوند. Black Ops همانند World at War دارای خشونت زیادی بود و امکان قطع عضو در اثر تیراندازی یا انفجار در این بازی هم تعبیه شده بود.

از طرفی، برخی المان‌های جدید مانند هدایت هلیکوپتر یا استفاده از تکنیک Bullet Time برای ایجاد صحنه‌های آهسته و سینمایی در بازی به کار برده شده بود. در بخش چند نفره‌، بلک آپس همانند نسخه‌های قبلی مجموعه توانست خوب ظاهر شود و حتی برخی المان‌های حذف شده در «جنگاوری مدرن ۲» را هم به سری بازگرداند. ماد سازی، Developer Console و همچنین سرورهای اختصاصی از جمله ویژگی‌های بلک آپس بود. همچنین شبکه‌ی استیم به‌عنوان پلتفرم انحصاری برای بلک آپس در پی‌سی تعیین شد و ولو هم با استفاده از سیستم ضد تقلب، محیط آنلاین بلک آپس را امن نگه داشت.

Call of Duty: Black Ops در زمان عرضه‌ی خود توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند و میانگین امتیازات ۸۸ درصد را در سایت متاکریتیک کسب کند. با اینکه بیشتر منتقدان به تحسین بازی پرداختند، اما رویه‌ی انتقادات نسبت به انتشار سالانه‌ی ندای وظیفه در حال افزایش بود و این موضوع گریبان گیر بلک آپس هم شد. مجله‌ی اج که امتیاز ۷ از ۱۰ را به بازی اختصاص داده بود این اثر را زیبا و قابل قبول توصیف کرد، اما آن را بیشتر شبیه یک به‌روزرسانی از نسخه‌های قبلی میدانست تا اینکه با یک بازی کاملا جدید روبه‌رو باشیم. حتی برخی مراجع روند بازی را به‌حدی خطی می‌دانستند که آن را با تیراندازی‌های ریلی مقایسه کردند.

جالب است بدانید نسخه‌ی Wii بلک آپس که میانگین ۸۰ را در متاکریتیک کسب کرد مورد تحسین بسیاری قرار گرفت به طوری که مجله‌ی رسمی نینتندو از آن به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های سبک تیراندازی در کنسول Wii نام برد. بلک آپس در بخش فروش خارق‌العاده ظاهر شد و باز هم ثابت کرد چرخ ماشین پول‌ساز اکتیویژن همچنان با قدرت می‌چرخد و می‌تازد. تنها در ۲۴ ساعت بلک آپس توانست ۵.۶ میلیون نسخه فقط در بازار آمریکا و بریتانیا بفروشد. این رکورد بیش از چیزی بود که بازی جنگاوری مدرن ۲ به آن دست پیدا کرده بود.

برای مقایسه‌ی بهتر، خوب است به فیلم هری‌پاتر و یادگاران مرگ-قسمت اول اشاره کنیم که در یک هفته توانست به رقم ۳۲۰ میلیون دلار فروش برسد اما بلک‌آپس تنها در یک روز رقم ۳۶۰ میلیون دلار را به سرعت رد کرد. تنها در ۵ روز رکورد فروش بلک آپس به ۶۵۰ میلیون دلار رسید و رکورد ۵۵۰ میلیون دلاری «جنگاوری مدرن ۲» را جابه‌جا کرد.تا ۲۲ نوامبر، با اینکه فروش بازی ۸۵ درصد افت پیدا کرده بود، اما بیش از ۱۸ میلیون نسخه از آن به‌دست مردم رسید و رقم ۸۱۸ میلیون دلار فروش را به نام خود ثبت کرد.

این رقم دو میلیون نسخه و ۱۸۲ میلیون دلار کمتر از «جنگاوری مدرن ۲» بود. بلک آپس در ماه دسامبر همان سال به فروش ۱ میلیارد دلاری دست پیدا کرد. سال بعد مجله‌ی هالیوود ریپورتر از بلک آپس به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین بازی ویدیویی تاریخ نام برد. بلک آپس توانست این رکورد را تا سال ۲۰۱۴ و قبل از عرضه‌ی GTA V، غول پول‌ساز راک‌استار حفظ کند. درنهایت طبق آخرین گزارش‌ها تا نوامبر ۲۰۱۳، Call of Duty:Black Ops بیش از ۲۶.۲ میلیون نسخه به فروش رفته است.

داستان بازی Call of Duty: Black Ops 2

  • سازنده/ناشر: تری‌آرک/اکتیویژن
  • تاریخ عرضه: ۲۰۱۲
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360،Wii U 

Call-of-Duty-Black-Ops-2

تری‌آرک سرانجام توانسته بود تا حد زیادی راه خود را از اینفینیتی وارد جدا کند و بازی خوب بلک آپس هم به اعتبار آن‌ها افزود. پس از اتفاقاتی که برای استودیو اینفینیتی وارد افتاد و افراد کلیدی این استودیو اخراج یا جدا شدند، فرصت برای تری‌آرک با ثبات ایجاد شد تا بتواند خلاقیت‌های خود را گسترش دهد و حتی به فکر جاه‌طلبی‌های بیشتری باشد. این فکر تا جایی پیش رفت که تری‌آرک تصمیم گرفت کاری را که اینفینیتی وارد با جنگاوری مدرن کرد را باز تکرار کند و سری Call of Duty را وارد عصر جدیدی کنند.

رابرت کوتیک، مدیرعامل شرکت اکتیویژن بلیزارد در نوامبر ۲۰۱۱ تایید کرد که قسمت جدید از سری ندای وظیفه برای عرضه در سال ۲۰۱۲ میلادی برنامه‌‌ریزی شده است. وی همچنین با تایید این موضوع که بازی در سه‌ ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۲ عرضه خواهد شد، ادعا کرد که این بازی دارای «نوآوری‌های معنادار و مفهومی» خواهد بود.

تری‌آرک برای اینکه بتواند بر ادعاهای کوتیک جامع عمل بپوشاند، از نویسندگان فوق‌ حرفه‌ای و با سابقه و همچنین مشاوران نظامی و سیاسی در ساخت Black Ops 2 کمک گرفت. افرادی مانند اولیور نورث صاحب‌نظر سیاسی ، میزبان تلویزیونی محافظه‌کار و نویسنده آثار پرفروش فهرست نیویورک تایمز، یا پیتر وارن سینگر دانشمند علوم سیاسی و نویسنده‌ی کتاب‌های جنجالی همچون «بچه‌های جنگ» در توسعه‌ی زیرساخت‌های داستانی Black Ops 2 و انتقال آن به سال ۲۰۲۵ نقش به‌سزایی داشتند.

همچون قسمت قبل، دیوید اس.گویر به‌عنوان نویسنده‌ی اصلی به همراه دیوید آنتونی و میساه رایت روایت داستانی را بر عهده گرفتند. از آثار ماندگار گویر می‌توان به سه‌گانه‌ی شوالیه تاریکی، دو قسمت از فیلم بلید، مرد پولادی و همچنین پروژه‌های آینده‌ی دی‌سی همچون بتمن علیه سوپرمن و لیگ عدالت اشاره داشت. گویر قبل از عرضه‌ی بازی ادعا کرد که Black Ops 2 چیزی فراتر از فیلم‌های هالیوودی را ارائه خواهد داد. اطلاعات و تصاویر Black Ops 2 قبل از رونمایی رسمی بارها از سایت‌های مختلف دنیا لو رفت اما به هر نحوی که بود اکتیویژن در می ۲۰۱۲ و در جریان بازی پلی‌آف رقابت‌های ان‌بی‌ای، اولین تریلر رسمی Black Ops 2 را به نمایش گذاشت.

به‌طور همزمان، این ویدیو در شبکه‌ی یوتیوب قرار گرفت. استقبال از این ویدیو به‌حدی بود که رکورد پیش‌فروش نسخه‌ی قبل را جابه‌جا کرد و به میزان سه برابر بیشتر از اولین قسمت Black Ops شد. با اینکه سری بازی‌های «جنگاوری مدرن» در زمان خود داستانی از آینده‌ی خیلی نزدیک را روایت می‌کردند، ولی باز همه چیز مانند ادوات جنگی و لوکیشن‌های بازی به زمان حال شبیه بود. اما بلک آپس ۲ برای اولین‌بار در تاریخ مجموعه، به جنگ‌های آینده و کاملا تخیلی با جنگ‌افزارهای نظامی فوق پیشرفته می‌پرداخت که همین مسئله بازخوردهای مثبت و منفی خود را هم در پی داشت. طرفداران قدیمی مجموعه که زمانی با جنگاوری مدرن هم‌سو شده بودند و آن را یک شاهکار می‌نامیدند، حالا به مخالفت با تری‌آرک پرداختند. در سوی دیگر تری‌آرک تغییرات بنیادی در سبک گیم‌پلی و به‌خصوص المان‌های چند نفره ایجاد کرد که در نوع خود واقعا خوب ظاهر شدند.

برای مثال حالت «چند تیم» که رقابت‌هایی با میزبانی چند تیم از بازیکنان را به همراه می‌آورد.سیستم جوایز، مچ‌میکینگ و بسیاری از المان‌های دیگر از نو ساخته شدند و به همین دلیل تری‌آرک توانست استانداردهای حضور در مسابقات ورزش‌های الکترونیک (eSports) را هم کسب کند. همچون نسخه پیشین، این بازی هم دارای صداپیشگان نام آشنا و هالیوودی بود. سم ورتینگتون در قالب آلکس میسون به ایفای نقش پرداخت و مایکل کیتون هم به‌جای اد هریس در قسمت قبل، برای صداپیشگی جیسون هادسون تعیین شد.میشايل رودریگز (سریع و خشمگین) درکنار کلنسی براون و برین بلوم به صداپیشگی سربازان استرایک فورس پرداختند. بلک آپس ۲ علاوه‌بر جنگ‌های وسیعی که داشت، به یک جنگ سرد در سال ۲۰۲۵ اشاره می‌کند و مقدار زیادی از المان‌های جاسوسی نسخه‌ی قبل را هم به‌دنبال خود دارد. واکنش منتقدان به قسمت دوم بلک‌ آپس به اندازه قسمت قبل خیلی مثبت نبود، اما توانست تا حد زیادی انتظارات را هم برآورده کند. منتقد سایت آی‌جی‌ان که به بازی نمره‌ی ۹.۳ از ۱۰ را داده بود اظهار داشت که بلک آپس ۲، نمونه‌ی بارز از نحوه‌ی پیشرفت و شکوفایی یک مجموعه‌ی سالانه است.

گیم‌اینفورمر بازی را جالب ولی نه خیلی هیجان انگیز ذکر کرد. شخصیت‌‌پردازی‌ها در این نسخه هم قابل قبول بود که البته تمرکز روی شخصیت منفی داستان و اعمال پیچیدگی‌هایی در آن را باید یکی از عوامل موفقیت بلک آپس ۲ برشمرد. بلک آپس ۲ همچون بازی‌های قبلی توانست رکوردها و رویدادهای خارق‌العاده‌ای در بخش فروش به نام خود ثبت کند. به نقل از اکتیویژن، عرضه‌ی روز اول بازی Black Ops 2 بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین عرضه‌ای بوده که تاریخ بازی‌های ویدیویی به خود دیده است. بیش از ۲.۵ میلیون نفر در بیش از ۱۶ هزار فروشگاه در نیمه شب دوشنبه برای خرید این بازی به صف شدند تا یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی را رقم بزنند. طبق گزارش رسمی اکتیویژن، بلک آپس ۲ فقط در آمریکا و فقط در روز عرضه‌ی خود بیش از ۷.۵ میلیون نسخه فروش کرد و رقم ۵۰۰ میلیون دلار را پشت سر گذاشت. تنها در ۲۴ ساعت و فقط در آمریکا، این میزان فروش توانست Black Ops 2 را تبدیل به وسیع‌ترین عرضه محصول سرگرمی در تاریخ کند که این رکورد تا زمان عرضه‌ی بازی GTA V در سپتامبر ۲۰۱۳ در دست بلک آپس ۲ باقی ماند.

این چهارمین سال متوالی بود که سری ندای وظیفه به شکستن رکورد نسخه‌های قبلی خود ادامه می‌دهد. بلک آپس ۲ تنها در عرض ۵ روز به فروش ۸۰۰ میلیون دلاری می‌رسد که ۲۵ میلیون دلار بیش از بازی سال قبلش، Modern Warfare 3 بود. این فروش تمام رکوردهای ثبت شده توسط فیلم‌ها، کتاب‌ها و دیگر بازی‌های ویدیویی را هم پشت سرگذاشت تا به‌راحتی به بزرگ‌ترین سرگرمی تاریخ تبدیل شود. درنهایت بلک آپس ۲ تا نوامبر سال ۲۰۱۳ توانست بیش از ۲۴.۲ میلیون نسخه فروش داشته باشد. Black Ops 2 اولین بازی تقریبا غیر خطی مجموعه بود که چند پایان بسته به انتخاب‌های بازیکن در طول روند بازی، به همراه داشت.

داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3

  • سازنده/ناشر: تری‌آرک/اکتیویژن
  • تاریخ عرضه: ۲۰۱۵
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی استیشن 4، ایکس

Call-of-Duty-Black-Ops-3

تری‌آرک راه خود را با سری موفق بلک آپس ادامه داد و پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، سرانجام از قسمت سوم سری Black Ops در آوریل سال ۲۰۱۵ رونمایی کرد. با اینکه انتظار می‌رفت تری‌آرک به ساخت ادامه برای بلک‌آپس بپردازد، اما قبل از رونمایی نهایی، شایعات بسیاری در مورد بازی‌های دیگر هم به گوش می‌رسید. بیش از یک سال قبل از معرفی بازی، شایعه شد که استودیو Neversoft که سابقا به ساخت بازی‌های مجموعه گیتار هیرو مشغول بوده‌اند، در حال کار روی پروژه‌ای مرتبط با سری ندای وظیفه هستند.

پس از عرضه‌ی بازی Advanced Warfare توسط استودیو اسلدج‌همر، مشخص شد که روند ساخت بازی‌‌های مجموعه ندای وظیفه به یک چرخه‌ی سه ساله افتاده است. اینفینیتی وارد با سری Ghosts، اسلدج‌همر با سری Advanced Warfare و سرانجام تری‌آرک. کمی قبل از معرفی بازی، شایعاتی مبنی بر کار روی قسمت دوم World at War باز هم با محوریت جنگ جهانی دوم به گوش می‌رسید. این شایعه بیشتر توسط کسانی منتشر شد که علاقه داشتند مجموعه ندای وظیفه به دوران جنگ جهانی دوم بازگردد.

با تمام این صحبت‌ها، تری‌آرک و اکتیویژن سرانجام از قسمت سوم Black Ops با محوریت جنگ‌های آینده و فوق پیشرفته رونمایی کردند. بلک آپس ۳ دومین بازی در مجموعه ندای وظیفه و اولین بازی تولید شده توسط تری‌آرک است که در یک روند سه ساله‌ی تولید قرار گرفته است. این حرکت اکتیویژن تا حد زیادی فشار روی مجموعه‌ی ندای وظیفه را کم کرد و انتقاداتی که مبنی بر تکراری بودن مجموعه وارد می‌شد را تا حد زیادی دفع کرد.

هنوز اطلاعات دقیقی از روند داستانی بازی منتشر نشده اما اینطور که از تریلر معرفی و همچنین تیزر که قبل از معرفی بازی منتشر شد می‌توان برداشت کرد، بازی روی ابرسربازان جنگی، ربات‌های هوشمند و همچنین تغییرات ژنتیکی در دهه‌ی ۲۰۵۰ میلادی تمرکز دارد. در نگاه اول، شاید بازی شباهت بسیار زیادی به Advanced Warfare محصول اسلدج‌همر داشته باشد، اما ریزه‌کاری‌های صورت گرفته توسط تری‌آرک توانسته راه بلک‌آپس را از این بازی جدا کند. المان‌هایی مانند راه رفتن روی دیوار یا پرش‌های رانشی ظاهرا الهام گرفته شده از بازی Titanfall، ساخته‌ی استودیو ریسپاون متشکل از خالقین سری ندای وظیفه است.

تری‌آرک ظاهرا تمرکز زیادی روی بخش چندنفره‌ی آنلاین گذاشته و قصد دارد تا تحولی عظیم در آن ایجاد کند. بزرگ‌ترین تغییری که در بخش چندنفره‌ی رقابتی Black Ops 3 ایجاد شده، اضافه شدن شخصیت‌هایی است که تری‌آرک آن‌ها را «متخصص» می‌نامد. بازی به شما اجازه می‌دهد که از بین ۹ شخصیت مختلف که هر کدام نام، سلاح و توانایی‌های مختص به خود را دارند، یکی را انتخاب کنید. این ایده‌ای است که اخیرا در بازی‌های چندنفره‌ی درحال ساخت مانند Overwatch از بلیزارد و Battlecry از گیرباکس نیز دیده شده است.

در این بازی‌ها دیگر خبری از سربازان بی‌نام و نشان نیست، بلکه با یک شخصیت بازی می‌کنیم که حداقل نام و سابقه‌ی مشخصی دارد. براساس توضیحات بانتینگ، کارگردان بخش چند نفره‌ی بلک آپس ۳، هر متخصص دارای سلاح و توانایی‌های متفاوتی است و همین مسئله باعث یک تحول بزرگ در شیوه‌ی بازی کردن بخش چندنفره‌ی Call of Duty خواهد شد. وجود متخصص‌ها باعث می‌‌شود تا بازیکن‌هایی که توانایی جمع‌آوری امتیازات بخش چندنفره (Scorestreak)‌ را ندارند هم در بازی احساس قدرت کنند.

هر متخصص مهارت ویژه‌ای دارد که به‌طور شارژی قابل استفاده است، یعنی به مرور زمان و با گرفتن امتیازات مشخصی می‌توان این مهارت‌ها را در بازی اجرا کرد. یکی دیگر از تغییرات بزرگ بخش چندنفره‌ی بازی مربوط‌به بخش حرکات شخصیت‌ها است. دیوید واندرهار، که او هم به‌عنوان کارگردان بخش چندنفره روی پروژه‌ی ساخت Black Ops 3 مشغول به کار است، می‌گوید که تری‌آرک توجه زیادی به ارتقای توانایی حرکتی بازیکن‌ها در بازی دارد. آن‌ها می‌توانند از دویدن سریع به‌طور نامحدود استفاده کنند و با راحتی و آزادی بیشتری از روی موانع مرتفع بپرند؛ حتی این امکان فراهم شده تا هنگام پریدن از روی موانع نیز بتوان به دشمنان شلیک کرد.

اکتیویژن انتظار دارد پس از افول تجاری که گریبان‌گیر مجموعه از نسخه‌ی Ghosts به بعد شد، بتواند با قسمت جدید بلک‌ آپس باز هم به رکورد شکنی‌های سابق بپردازد. سری بلک‌ آپس تا به امروز توانسته در هر بار عرضه، روند رو به رشد و فروشی فوق‌العاده بالا را کسب کند و احتمالا قسمت سوم هم می‌تواند روند نسخه‌های قبل را ادامه دهد.

کال اف دیوتی Ghosts

استودیو اینفینیتی وارد که زمانی به‌عنوان خالق مجموعه‌ی ندای وظیفه شناخته می‌شد، پس از عرضه‌ی قسمت دوم سری جنگاوری مدرن با بحرانی شدید روبه‌رو شد و بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که به خاطر خروج و درگیری اعضای اینفینیتی وارد، این استودیو به کل منحل شود. بااین‌حال، خروج دو خالق و بنیان‌گذار استودیو به همراه بیش از ۴۰ نفر از مقامات و اعضای ارشد اینفینیتی وارد، اکتیویژن را مجاب به این موضوع نکرد که استودیو را منحل کند و باز هم با استخدام افرادی تازه و گاه نام‌آشنا، سعی کرد حداقل اسم محبوب اینفینیتی وارد را حفظ کند.

با عرضه‌ی قسمت سوم مجموعه‌ جنگاوری مدرن و پایان داستان این سه‌گانه، گمانه‌زنی‌ها و شایعات بسیاری پیرامون اینفینیتی وارد به وجود آمد که بازی بعدی این استودیو چه خواهد بود. آیا با قسمت چهارم جنگاوری مدرن طرف هستیم که ادامه‌ای مستقیم محسوب می‌شود یا این استودیو قصد دارد تا پیش‌درآمدی برای این سری خلق کند؟ درحالی‌که اغلب شایعات پیرامون جنگاوری مدرن بود، اکتیویژن و اینفینیتی وارد تصمیم گرفتند تا یک بازی و شاخه‌ای جدید را در دنیای ندای وظیفه به وجود آورند.

اینفینیتی وارد نه‌تنها وظیفه‌ی ساخت یک بازی کاملا جدید را برعهده داشت، بلکه این بازی اولین تجربه اکتیویژن برای ورود جدی به کنسول‌های نسل هشتمی محسوب می‌شد.ماه‌ها قبل از رونمایی رسمی، چند مرجع خبری رسمی و غیررسمی، تصاویر و نام‌هایی منسوب به بازی جدید اینفینیتی وارد را در فضای مجازی منتشر کردند. دیده شدن ماسک معروف شخصیت گوست سری جنگاوری مدرن و همچنین نام Ghosts، به شایعات پیرامون ادامه‌ی جنگاوری مدرن توسط اینفینیتی وارد قوت بخشید.

هرچه به زمان رونمایی رسمی بازی نزدیک می‌شدیم، شایعات و بحث‌ها پیرامون ندای وظیفه جدید قوت می‌گرفت تا جایی که برخی شایعات حکایت از ساخت بازی ندای وظیفه جدید توسط استودیو اسلدج‌همر می‌داد. نکته‌ی جالب در مورد این شایعه، اشاره به زمان آینده و جنگ‌های پیشرفته بود که می‌توان حدس زد در گیر و دار بحث‌های بازی اینفینیتی وارد، خبری از بازی Advanced Warfare را هم به شکلی کاملا نامحسوس شنیدیم. درهرصورت، اکتیویژن دربهار سال ۲۰۱۳ میلادی به‌طور رسمی از Call of Duty: Ghosts برای پلتفرم‌های نسل هفتم و هشتم رونمایی کرد.

داستان بازی Call of Duty: Ghosts

  • سازنده/ناشر: اینفینیتی وارد/اکتیویژن
  • تاریخ عرضه: ۲۰۱۳
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، Wii U

Call of Duty Ghosts

این بار استودیو اینفینیتی وارد ما را به دنیایی تازه و البته آشنا برد. جایی که همه چیز آن‌طور که در ذهن ما حک شده است، پیش نمی‌رود و ما در نقش سربازانی قرار می‌گیریم که این‌بار برای بازپس گیری سرزمینی ویران شده تلاش می‌کنند. در دنیای Ghosts خبری از کلیشه‌های خاورمیانه‌ای و تروریست‌های همیشگی نیست، در عوض اینفینیتی وارد نگاهش را به کشور‌های آمریکای جنوبی انداخته و اتحاد آن‌ها بر ضد ایالات متحده‌ آمریکا را سوژه‌ی اصلی داستان خود قرار داده است. کشورهایی مانند شیلی و برزیل با تشکیل یک فدراسیون، جنگی عظیم را علیه ایالات متحده آغاز می‌کنند.

آمریکا که خود درگیر مشکلاتی بوده، حالا خود را برابر دشمنی تازه وارد و برق‌آسا می‌بیند. فدراسیون به سبب بحران‌های نفتی دنیا، توانست خود را تبدیل به یک ابرقدرت بزرگ کند و کنترل اقتصادی دنیا را به‌دست بگیرد. سربازان فدراسیون با دزدیدن و تحت کنترل درآوردن ایستگاه فضایی، چندین ناحیه و شهر بزرگ ایالات متحده را هدف قرار می‌دهند به طوری که ویرانی عظیمی برجای می‌ماند. داستان اصلی بازی از اینجا آغاز می‌شود، جایی که سال‌ها از این اتفاق گذشته و تعدادی از فرماندهان و سربازان قدیمی ارتش آمریکا با تشکیل گروهی به نام Ghosts سعی در بازپس گیری کشور خود دارند.

اینطور که مشخص است، اینفینیتی وارد تمام سعی خود را کرده تا داستان بازی را از تکرار و کلیشه‌های همیشگی بیرون بیاورد و روایتی آخرالزمانی و متفاوت را ارائه دهد. بااین‌حال، سازندگان کاملا بی عیب عمل نکردند و ضعف‌های بزرگ داستانی و شیوه‌ی روایت آن، خلاف چیزی بود که در قسمت‌های قبلی شاهد بودیم و آن شور و هیجان همیشگی را به‌دنبال نداشت. استفاده از المان‌های آشنا مانند نماد ارواح که ناخودآگاه مارا به یاد شخصیت گوستِ سری «جنگاوری مدرن» می‌اندازد، شاید یکی از دلایلی باشد که می‌توان حس همزادپنداری با این بازی پیدا کرد.

یکی از بحث‌هایی که در قبل و بعد از انتشار بازی بسیار مورد انتقاد واقع شد، گرافیک و جلوه‌های بصری بازی بود. سازندگان بازی در ابتدا ادعا می‌کردند که برای ساخت «ارواح» این بار پس از سال‌ها از یک موتور گرافیکی کاملا جدید استفاده کرده‌اند که بازدهی خوبی هم در کنسول‌های نسل هشتمی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 خواهد داشت. این ادعاها و انتشار برخی دموهای تکنیکی از بازی، حتی صدای طرفداران دو آتشه‌ی ندای وظیفه را در آورد، چرا که در عمل آنطور که باید و شاید تغییری احساس نمی‌شد و بازهم چیزی که شاهد بودیم، پیشرفت نامحسوس همان چیزهایی بود که قبلا هم وجود داشتند.

در آخر مشخص شد که اینفینیتی وارد از همان موتور بازی‌سازی IW استفاده کرده و درکنار آن از موتور فیزیک هاوک و آمبرا ۳ بهره برده است. موتور آمبرا ۳ درواقع برای استفاده درکنار موتور بازی‌سازی اصلی توسط یک شرکت فنلاندی به همین نام ساخته شده که عملیات رندریگ بلادرنگ محیط‌های وسیع و به‌خصوص تغییر و تحولات محیطی مانند تخریب‌پذیری و رندر اشیای مخفی را انجام می‌دهد.

اینفینیتی وارد برای نشان‌دادن این قابلیت‌ها، خود را با بازی Battlefield 4 مقایسه می‌کرد و محیط‌های باز را به نمایش گذاشت که به سبب انفجار و فعل و انفعالات بازیکنان، دچار تغییر می‌شوند. بااین‌حال، این تغییرات و اعمال تخریب‌پذیری محیط که باز هم در مقابل موتور فراست‌بایت استودیو دایس، قابل قیاس نبود، پیشرفت کاملا بزرگی برای مجموعه‌ ندای وظیفه به حساب نمی‌آمد.

بازی‌های مجموعه ندای وظیفه همیشه توسط یک استودیو به‌طور کلی ساخته می‌شود و تعدادی استودیوی همکار برای پیشبرد بهتر بخش‌های مختلف بازی در پروژه دخیل می‌شوند. بااین‌حال، استودیو‌هایی که با اینفینیتی وارد برای ساخت Ghosts همکاری کردند، این موضوع را به ما نشان دادند که هنوز اینفینیتی وارد از ضعف نیروی کارآمد برای پیشبرد پروژه‌های خود رنج می‌برد.

برای مثال، بخش چندنفره‌ی بازی را استودیوهای ریون سافت‌ور و سرتین افینیتی تولید کردند، ساخت بخش «انقراض» (Extinction) را استودیو نِوِرسافت بر عهده گرفت و پورت نسخه‌ی Wii U هم برعهده‌ی استودیو تری‌آرک بود. تمام ضعف‌های بازی دست در دست یکدیگر دادند تا برای اولین‌بار پس از سال‌ها شاهد افت میزان فروش و همینطور بازخورد منفی کاملا مشهود منتقدان باشیم.

Call of Duty Ghosts Riley اولین شخصیت غیرانسانی قابل بازی در تاریخ مجموعه ندای وظیفه است که بازیکن در Ghosts هدایت آن را برعهده می‌گیرید.

Call of Duty: Ghosts با بازخورد متوسط و حتی ضعیف خیلی از مراجع معتبر دنیا روبه‌رو شد و بالاترین میانگین امتیازی که کسب کرد، ۷۸ از ۱۰۰ برای نسخه‌ی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان آن بود. نسخه‌ی رایانه‌های شخصی با کسب میانگین امتیاز ۶۸ از ۱۰۰، ضعیف‌ترین عملکرد را به نام خود ثبت کرد. بیشتر منتقدان از بخش‌ چند نفره‌ی آنلاین و همچنین بخش جالب «انقراض» تعریف و تمجید کردند، اما در مقابل بخش تک نفره را مورد تاخت و تاز خود قرار دادند و به‌شدت کوبیدند. یوروگیمر بخش داستانی را یک عقب‌گرد دانست و وب‌سایت جوی‌استیک، اینفینیتی وارد را متهم به لایه پوشانی و فریب بازیکنان به خاطر تکرار مکررات در گیم‌پلی و استفاده از المان‌های گرافیکی کرد. البته سایت‌هایی مانند گیم‌اسپات و آی‌جی ان تا حدودی روی خوش به بازی نشان دادند و امتیازات خوبی را به محصول جدید اینفیتینی وارد اهدا کردند. گیم‌اسپات «ارواح» را «گیرا» توصیف کرد و آن را کلکسیونی جذاب و دیدنی از تیراندازی و صحنه‌های هیجان‌انگیز عنوان کرد.

در بخش فروش، با اینکه Call of Duty: Ghosts توانست فروشی بیش از یک میلیارد دلار را تجربه کند، اما عملکردی ضعیفتر نسبت به نسخه‌های قبلی را ارائه داد. البته اکتیویژن قبل از عرضه‌ی بازی اعلام کرده بود که انتظار فروش ضعیف‌تر را دارد و دلیل آن را هم تداخل با عرضه‌ی کنسول‌های نسل جدید و عدم آشنایی کامل با پتانسیل‌های آن‌ها عنوان کرد. Call of Duty: Ghosts تا فوریه سال ۲۰۱۴ توانست بیش از ۱۹ میلیون نسخه فروش کند.

هنوز مشخص نیست که استودیو اینفینیتی وارد باتوجه‌به ضعف Ghosts، این بازی را ادامه می‌دهد و سعی در بهبودی آن دارد یا خیر، اما مطمئن هستیم که در چرخه‌ی سه ساله‌ی تولید هر نسخه‌ از بازی ندای وظیفه، سال ۲۰۱۶ باید منتظر اثر دیگری از اینفینیتی وارد باشیم. آیا خالقان Call of Duty سراغ ندای وظیفه کاملا جدید می‌روند؟ آیا Ghosts ادامه پیدا می‌کند؟ یا شاید سراغ سری «جنگاوری مدرن» برای احیای خود می‌روند؟

تهیه شده در زومجی

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده