نویسنده: آرش عیاری
// چهار شنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۰

بازی‌های رایانه‌ای در داکا، پایتخت بنگلادش به روایت تصویر

همیشه نباید تیتر اخبار و عکس‌های ارسالی خبرنگاران بازی‌های رایانه‌ای،‌ خیابان‌های پر زرق و برق شهرهایی مانند لاس‌وگاس باشد، زیرا بازی‌های رایانه‌ای و گستردگی آن به شهرهای متمول و معروف دنیا ختم نمی‌شود. مت لئون، عکاس و ژورنالیست بازی‌های رایانه‌ای طی سفر خود به داکا پایتخت کشور بنگلادش،‌ عکس‌های جالبی را از خیابان‌های این کشور و نفوذ بازی‌های رایانه‌ای گرفته است. با زومجی همراه باشید.
بنگلادش کشوری مسلمان با جمعیت ۱۴۸ میلیون نفری است که ۹۸ درصد این جمعیت را نژاد بنگالی  تشکیل می‌دهد. بنگلادش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ از باران‌های موسمی و سیل‌های کشنده گرفته تا مسمومیت نیمی از جمعیت این کشور به سم آرسنیک و زندگی زیر خط فقر. اگرچه هدف از نگارش این مطلب، توصیف وضعیت معیشتی و مشخصات و مختصات کشور بنگلادش نیست اما خالی از لطف هم نیست با این مقدمه از این کشور و شهر پرجمعیت داکا به دیدن عکس‌ها بپردازیم.  
ption id="attachment_7027" align="alignnone" width="750"]برای بسیاری از کودکان و نوجوانان بنگلادشی، بازی کردن در چنین مکان‌هایی تنها تفریم موجود محسوب می‌شود. بازی کردن با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای قدیمی، اگرچه آن‌ها از همین هم لذت می‌برند و چه چیزی از این بالاتر. برای بسیاری از کودکان و نوجوانان بنگلادشی، بازی کردن در چنین مکان‌هایی تنها تفریح موجود محسوب می‌شود. بازی کردن با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای قدیمی، اگرچه آن‌ها از همین هم لذت می‌برند و چه چیزی از این بالاتر.
ption id="attachment_7031" align="alignnone" width="750"]راکی، مالک این مکان می‌گوید این‌جا را ۸ سال پیش تاسیس کرده است و ادر تمام این سال‌ها یک بار هم در آن را نبسته است. چه دلیلی از این بهتر که کودکان بنگلادشی عاشق بازی‌های رایانه‌ای هستند. راکی، مالک این مکان می‌گوید این‌جا را ۸ سال پیش تاسیس کرده است و در تمام این سال‌ها یک بار هم در آن را نبسته است. چه دلیلی از این بهتر که کودکان بنگلادشی عاشق بازی‌های رایانه‌ای هستند.
ption id="attachment_7024" align="alignnone" width="750"]یک نسخه دستکاری شده از بازی معروف Grand Theft Auto: Vice City ساخته استودیو Rockstar که البته به علت رنگ و بوی محلی بخشید به آن، کمی تغییر کرده است. محلی‌ها این بازی را تروریست بنگلادشی خطاب می‌کنند. در عکس هم شخصیت بازی لباسی منقش به پرچم بنگلادش بر تن کرده و در بازی می‌توان موسیقی‌های معروف بنگلادش در سبک پاپ و رپ را شنید. یک نسخه دستکاری شده از بازی معروف Grand Theft Auto: Vice City ساخته استودیو Rockstar که البته به علت رنگ و بوی محلی بخشیدن به آن، کمی تغییر کرده است. محلی‌ها این بازی را تروریست بنگلادشی خطاب می‌کنند. در عکس هم شخصیت بازی لباسی منقش به پرچم بنگلادش بر تن کرده و در بازی می‌توان موسیقی‌های معروف بنگلادش در سبک پاپ و رپ را شنید.
ption id="attachment_7025" align="alignnone" width="750"]لیتون ۱۱ ساله که وقتی ۵ سال داشت به داکا نقل مکان کرد را با هذستی که بر گوش خود گذاشته می‌بینید. لیتون اکرچه به واسطه جمع کردن آشغال‌ و حمل کردن کیف مسافران در ترمینال داکا، زندگی سختی دارد اما بازی کردن می‌تواند خنده را بر روی لبان او بیاورد. لیتون ۱۱ ساله که وقتی ۵ سال داشت به داکا نقل مکان کرد را با هدستی که بر گوش خود گذاشته می‌بینید. لیتون اکرچه به واسطه جمع کردن آشغال‌ و حمل کردن کیف مسافران در ترمینال داکا، زندگی سختی دارد اما بازی کردن می‌تواند لبخند را بر روی لب‌های او بیاورد.
ption id="attachment_7026" align="alignnone" width="750"]سانی،‌ مالک این حیاط خلوت برای این کودکان یک DVD Player تهیه کرده تا بتوانند اوغات استراحت و پس از کار خود را با آن بگذرانند. سانی،‌ مالک این حیاط خلوت برای این کودکان یک DVD Player تهیه کرده تا بتوانند اوغات استراحت و پس از کار خود را با آن بگذرانند.
ption id="attachment_7028" align="alignnone" width="750"]هزینه یک ساعت بازی کردن و جلوی این نمایشگر‌ها نشستن، ۲۰ تاکا یا ۲۵ سنت است. این در حالی است که این کودکان برای یک روز کار طاقت فرسا یک دلار یا کمتر حقوق می‌گیرند. اشتیاق و علاقه آن‌ها به بازی‌های رایانه‌ای با یک جمع و تفریق ساده مشخص می‌شود. هزینه یک ساعت بازی کردن و جلوی این نمایشگر‌ها نشستن، ۲۰ تاکا یا ۲۵ سنت دلار آمریکا است. این در حالی است که این کودکان برای یک روز کار طاقت فرسا یک دلار یا کمتر حقوق می‌گیرند. اشتیاق و علاقه آن‌ها به بازی‌های رایانه‌ای با یک جمع و تفریق ساده مشخص می‌شود.
ption id="attachment_7029" align="alignnone" width="750"]جمع‌آوری آشغال‌های قابل بازیافت و فروش آن‌ها را می‌توان اصلی‌ترین شغل میان کودکان خیابانی داکا قلمداد کرد. این خرابه در جوار رود بوریگانگا و نزدیک منطقه اقتصادی شهر قرار دارد. جمع‌آوری آشغال‌های قابل بازیافت و فروش آن‌ها را می‌توان اصلی‌ترین شغل میان کودکان خیابانی داکا قلمداد کرد. این خرابه در جوار رود بوریگانگا و نزدیک منطقه اقتصادی شهر قرار دارد.
نظر شما راجع به محبوبیت بازی‌های رایانه‌ای در سرتاسر دنیا چیست ؟ راجع به عکس‌ها چطور ؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید. منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده