نویسنده: زومجی زومجی
// یکشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۰

آیا «Denuvo» می‌تواند پایانی بر بازار بازی‌های کپی باشد؟

چه موضوعی باعث عرضه دیرهنگام نسخه‌ی کپی شده و غیرقانونی بازی‌های Dragon Age و Lords of The Fallen شد؟ بی‌شک تنها DRM (سیستم مدیریت حقوق دیجیتالی) در این امر دخیل نیست؛ چراکه برنامه‌ای ثانویه در ماجرا دست دارد. اما این برنامه ضد سرقت جدید چیست؟ با زومجی در بررسی سیستم امنیتی جدید بازیهای ویدئویی همراه باشید.
مطمئنا عرضه دیر هنگام نسخه‌های کامپیوتری Lords of The Fallen و Dragon Age شما را متعجب کرده است. اما نهایتا، این دو بازی هفته‌ی گذشته کرک شدند و در اختیار گیمرها قرار گرفتند. ولی موضوع جالب در مورد  این دو بازی، مدت زمانی است که «کرک شدن» آنها به طول انجامید؛ زمانی بیش از یک ماه. این یک رخداد عجیب در بین بازیهای پلتفرم PC است؛ چرا که اغلب بازی‌ها در روز عرضه (و یا حتی پیش از آن) کرک می‌شوند و در اختیار گیمرهای علاقمند به بازی‌های کرک شده، قرار می‌گیرند. برنامه‌ای که از Dragon Age: Inquisition محافظت کرد، یک تکنولوژی ضدسرقت جدید از شرکتی آلمانی به نام «Denuvo» (دِنُوو) است. درواقع عملکرد این برنامه همچون یک میدان محافظتی در اطراف DRM بازی است - برای مثال DRM بازی Dragon Age سیستم EA Origin است- زبان به کار رفته در برنامه شرکت دِنُوو، از «رفع اشکال» (Debugging)، «مهندسی معکوس» و «دستکاری فایل‌های اجرایی بازی» جلوگیری می‌کند. اینکه چگونه این کارها انجام می‌شود، رازی میان اعضای شرکت دِنُوو است؛ اما دقیقا همین موضوع باعث بالا رفتن امنیت بازی‌های همچون Dragon Age می‌شود. دِنُوو تاکید کرده است که این سیستم جدید ضد سرقت همانند یک DRM نیست؛ در اصل هیچ حقوق ثبت شده‌ای همچون DRM وجود ندارد؛ گرچه سیستمی جدا است، اما به DRM رابطه مستقیمی دارد. تیم توسعه دهنده‌ی دِنُوو در این مورد می‌گویند:
سیستم کاری این برنامه‌ی ضد سرقت اساسا با DRM تفاوت دارد. برای مثال اگر شما این برنامه را بر روی یک بازی در سرویس استیم قرار دهید، برنامه کاملا غیرفعال و بی فایده خواهد بود. باید توجه داشت که این برنامه، تنها در صورت ترکیب شدن با سیستم DRM موجود بر روی محصول مورد نظر کار می‌کند.
FIFA 15، Lords of the Fallen و Dragon Age: Inquisition از این برنامه ضد سرقت استفاده کردند و هرسه برای هفته‌ها کرک نشدند. این کمپانی در واکنش به این اتفاق می‌گوید:
ما از نتیجه به دست آمده بسیار خوشحال هستیم. توجه داشته باشید که اغلب عناوین عرضه شده برای پلتفرم PC اگر از روزهای قبل از عرضه کرک نشده باشند باز هم در روز عرضه بازی به صورت کرک شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. خارج کردن بازی‌ها به صورت کامل برای چند هفته یا چند ماه از دست افرادی که آنها را به نوعی به سرقت می‌برند، امری بی‌سابقه در تاریخ صنعت بازی‌های و‌یدئویی است.
اما حالا که Dragon Age: Inquisition کرک شده است، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اکنون که گروه هکرهای چینی با نام 3DM توانسته‌اند این برنامه ضد سرقت را دور بزنند، آیا شاهد توقف عرضه این «میدان امنیتی DRM»  برروی محصولات دیجیتالی خواهیم بود؟ دِنُوو در این مورد می‌گوید:
همه بازی‌های محافظت شده سرانجام کرک می‌شوند. برای مثال برنامه ضد سرقت ما بر روی FIFA 13 توانست ۱۳ روز در مقابل کرک شدن مقاومت کند. ما این سیستم امنیتی را برای FIFA 14 بهینه کردیم و کرک کردن آن ۴۶ روز به طول انجامید. برای FIFA 15، ما باز هم سیستم امنیتی برنامه را بهینه سازی کردیم و اکنون درحال دستیابی به بیش از ۹۰ روز «بدون کرک» هستیم. این «نوآوری پایدار» در بازی‌هایی که هرساله عرضه می‌شوند به ما اجازه می‌دهند همیشه یک قدم جلوتر باشیم و از اطلاعات مشتری‌های خود محافظت کنیم.
در تعریفی دیگر، می‌توان انتظار داشت بازی‌های بعدی که با سیستم امنیتی شرکت دِنُوو عرضه می‌شوند، به زمان بیشتری برای کرک شدن نیاز داشته باشند. اما این چه تاثیری بر روی جامعه گیمرها دارد؟ برخی از مخاطبین بازی‌های ویدئویی دل خوشی از سیستم DRM ندارند؛ از طرفی دِنُوو سعی می‌کند میان گیمرها به عنوان یک DRM شناخته نشود. این موضوع به خودی خود بخش مهمی از ماجرا است.
Dragon Age Inquestion Dragon Age Inquestion
مشکلی که اغلب بازیکنان با سیستم DRM دارند، تداخل این برنامه در تجربه گیمینگ آنها است که به صورت کم یا زیاد در بازی‌ها وجود دارد. موضوع اصلی این است که این سیستم امنیتی نه تنها باعث افزایش عملکرد نمی‌شود، بلکه عملکرد گیمینگ سیستم را کاهش می‌دهد. اکنون نه تنها DRM، بلکه برنامه دِنُوو هم به این موضوع دچار شده است؛ چرا که کاربران زیادی گزارش‌های منفی را درمورد عملکرد بازی‌های خود اعلام کرده‌اند. حتی در بعضی از گزارش‌ها به «آسیب رساندن به حافظه‌های SSD» اشاره شده است. اما دِنُوو این گزارش را به کلی رد می‌کند و عقیده دارد:
این یک شایعه بی اساس توسط یک کاربر فروم است. برنامه ضد سرقت ما هیچ عملیات خواندن و نوشتنی را هنگام اجرای بازی‌ها بر روی دیسک سخت انجام نمی‌دهد. این حرف اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. در حقیقت ما هیچ‌گونه اثر منفی بر روی عملکرد بازی نداریم و دیسک سخت  را زیر فشار بیشتر قرار نمی‌دهیم. در اصل این موضوع، اصلی‌ترین درخواست مشتری‌ها، سازندگان و ناشران از ما است. مصرف‌کنندگان محصول ما به هیچ وجه با آثار منفی از سوی نرم افزار ضد سرقت مواجه نمی‌شوند. ما تنها از به سرقت رفتن بازی‌ها جلوگیری می‌کنیم!
پیش از این Digital Foundry (دیجیتال فوندری مرجع آزمایش فنی بازی‌های ویدیویی در وب‌سایت یوروگیمر است) در حمایت از دِنُوو گفته بود به هیچ مشکلی در اجرای بازی برنخورده است و DRM مشکلی برای بازی ایجاد نمی‌کند. اکنون موضوع دیگری پیرامون فعالیت‌های شرکت دِنُوو  و برنامه ضد سرقت آنها شکل گرفته است. افرادی می‌گویند دِنُوو  برنامه جدید خود را «غیر قابل کرک شدن» نامیده است؛ درصورتی که اینگونه نیست. دِنُوو  در این مورد می‌گوید:
بعضی از مطبوعات برنامه ما را غیر قابل کرک شدن نامیده‌اند. اما باید بگویم ما به اندازه کافی در این تجارت بوده‌ایم که نگاه واقع‌گرایانه‌تری به ماجرا داشته باشیم.
«به اندازه کافی در این تجارت بوده‌ایم»؟ اگر دقت کنید متوجه می‌شوید FIFA 13 اولین بازی بود که توسط برنامه ضد سرقت دِنُوو  محافظت می‌شد؛ بازی که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد! به نظر نمی‌رسد ۲ سال زمان کافی برای وقت گذراندن در این تجارت بزرگ باشد! اما موضوع متفاوت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید: زیرا جزئیات بیشتری از دِنُوو  وجود دارد که باید بدانید. درواقع دِنُوو  همان اعضای Sony DADC DigitalWorks هستند؛ افرادی که سیستم SecuROM را ساختند و این سیستم درواقع همان DRM است. اکنون دِنُوو  یک شرکت جدید و خارج از مدیریت Sony DADC است. آنها در این مورد می‌گویند:
تیم ما شامل همان اعضای قبلی است، اما اکنون که به یک شرکت مستقل تبدیل شده‌ایم، در هنگام تصمیم‌گیری‌ها سریع‌تر عمل می‌کنیم. ما قطعا روح یک شروع دوباره را در خود داریم...
اما همه اینها به چه معنی است؟ به نظر می‌رسد ناشرانی که در انتظار عملکرد برنامه «ضد سرقت» شرکت دِنُوو بوده‌اند، اکنون متقاعد شده‌اند. بار دیگر باید اشاره کرد که هیچ شکی در موفقیت دِنُوو  پیرامون انتشار بازی‌هایی همچون FIFA 15، Lords of The Fallen و  Dragon Age: Inquisition نیست؛ بازی‌هایی که برای هفته‌ها توانستند «کرک نشده» باقی بمانند. به نظر اکنون، زمان به صدا درآمدن تلفن‌های دِنُوو  و دریافت پیشنهاد‌های بیشتر است:
ناشران و سازندگان بازی‌‌های ویدیویی و حتی شرکت‌های خارج از این حوزه علاقه‌ی زیادی به سیستم ما نشان داده‌اند.
دو شرکت EA و CI (سازنده Lords of  The Fallen) هیچ نظری در این مورد نداشته‌اند. شاید آنها هم از نتایج به دست آمده درمورد بازی‌های آن‌ها و سیستم جدید شرکت دِنُوو خوشحال‌ هستند. در تعریفی دیگر، باید گفت سیستم جدید ضد سرقت شرکت دِنُوو فعلا قصد دارد میهمان سیستم‌های‌مان باشد و به این زودی قصد رفتن ندارد. نظر شما در مورد سیستم‌های امنیتی جدید چیست؟ آیا این موضوع بر روی نحوه‌ی بازی شما تاثیر می‌گذارد؟ نظرات خود را با زومجی درمیان بگذارید. منبع: Eurogamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده