// جمعه, ۲۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۵

نگاهی به اهمیت رویداد PlayStation Experience برای سونی

در مقاله‌ی بررسی عملکرد پلی‌استیشن4 در یک سال گذشته، به این موضوع اشاره کردم که کنسول نسل هشتم سونی، شروعی عالی و فراتر از انتظارات داشت. اما سونی این اواخر درایو کنسول‌های خیلی از طرفداران‌اش را خالی گذاشت. خرابی عنوان رانندگی DriveClub هم مزید بر علت شد، تا بسیاری از کاربران پلی‌استیشن 4 به آن سوی جبهه نگاهی کرده و کاربران ایکس‌باکس‌وان‌ را نظاره کنند که در حال لذت بردن از دیوانه‌بازی در آخرالزمان (ُSunsetOverdrive) و تکرار ادیسه‌ی مسترچیف (Master Chief Collection) هستند، و دهان‌شان آب بیافتد که چرا پیروز حال حاضر نسل، فکر این برحه از سال را نکرده بود. اما مثل اینکه بازهم ما قدرت پلی‌استیشن را دست‌کم گرفته بودیم. چرا که شاید سونی عنوانی انحصاری برای انتشار در این چند ماه گذشته و آینده ندارد، اما او دوباره با یک برنامه‌ریزی اساسی و حرکتی نابودکننده، همایش «پلی‌استیشن اکسپرینس» (PlayStation Experience) را همچون شعبده‌بازها از کلاه‌اش درآورد و از طریق راهی دیگر و به کمک حقه‌ای دیگر، تمام نظرها را به سوی کنسول‌اش جمع کرد. سونی تقریبا قلب متلاطم پلی‌استیشن‌داران را آرام کرد و به بقیه هم اطمینان‌ِ‌خاطر داد که خرید پلی‌استیشن 4 در این زمان، آینده‌ی هیجان‌انگیز، درخشان و محشری برای دارندگانش در بر خواهد داشت.

آنها به این وسیله ضربه‌ی‌ مایکروسافت را که دفع کردند، هیچ، بلکه با چرخشی مرگبار، تیغ شمشیرشان را به بدن آنها هم رساندند. فقط باید چند هفته‌ای دیگر صبر کنیم، تا ببینیم این ضدحمله‌ی نرم چقدر کاری بوده و آیا توانسته خون رقیب را بریزد یا نه. من به شخصه فکر می‌کنم، مایکروسافت ضربه‌ی قابل‌توجه‌ای را دریافت کرده است. زیرا بزرگترین دستاورد سونی در این یک سال گذشته، بعد از تثبیت قدرتمند پلی‌استیشن ‌4، همین همایش «پلی‌استیشن اکسپرینس» بود. چرا که آنها از این راه، به شکل فوق‌العاده‌ای تمام چرخه‌ی خبری اوایل ماه دسامبر را به راحتی به خودشان اختصاص دادند و در آستانه‌ی فصل تعطیلات و کریسمس، حسابی در چشم بودند و روی افکار عمومی تاثیر گذاشتند.

unc بدون شرح!

«پلی‌استیشن اکسپرینس»‌ ترکیبی بود از کنفرانس‌های E3 و گردهمایی‌های PAX، که به طرز غیرقابل‌انتظاری از ساختار مستحکمی بهره می‌برد. شاید در هیاهوی، برگزاری همایش حواس‌مان بیشتر به تیراندازی‌های «نیتن دریک» و مستقل‌های جور وا جورِ سونی پرت شده بود. اما حالا که چند روزی از پایانِ همایش گذشته، می‌توان به روشنی ارزش واقعی این رویداد را حس کرد.

«پلی‌استیشن اکسپرینس» یک گردهمایی ساده برای دوستدارانِ اکوسیستمِ پلی‌استیشن نبود، بلکه یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی‌ بود که هر سازنده‌ی کنسولی در این چند سال اخیر انجام داده است. همین‌قدر بدانید که این رویداد آنقدر مهم شد که زمان و مکان غیرعادی‌اش را پوشش داد و باعث شد خیلی از فعالان صنعت و افراد مطبوعاتی برای حضور در این اتفاق، به لاس‌وگاس سفر کنند. از طرفی، همزمانی این رویداد با مراسم «جوایز بازی‌های 2014»، شرایط رویایی‌ای را برای بازی‌کننده‌ها و مطبوعات فراهم آورد تا در جریان چند هفته‌ای که همیشه آرام و بی‌سر و صدا بود، حرف‌های زیادی برای گفتگو داشته باشند.

مسئله‌ای که درباره‌ی این حرکت سونی خیلی شگفت‌انگیز است، این حقیقت است که سونی چگونه به این شکل حیله‌گرانه و آسان قادر بود تمام فکر و ذکر این چند وقت را معطوفِ رویدادش کند. بی‌شک، به جز خودِ همایش، می‌بینیم که یک هفته بعد از اتمام آن هم، هنوز مقاله‌های زیادی در قالبِ پیش‌نمایش‌ها، بررسی‌ها و مصاحبه‌ها توسط ژورنالیست‌ها در سرتاسر اینترنت در حال انتشار و اطلاع‌رسانی است.

دانلود ویدیو با کیفیت Full HD

«پلی‌استیشن اکسپرینس» باری دیگر بازی‌کننده‌هایی که به خاطر شلوغی ماه‌های اکتبر و نوامبر قادر به خرید همه‌ی بازی‌ها نبودند یا وقت تجربه‌ی تمام آنها را نداشتند را دوباره هیجان‌زده کرد. این یعنی باکِ خرده‌فروشی‌ها برای تعطیلات حسابی پُر شده و البته پلی‌استیشن در کنار ایجاد این هیجان‌زدگی، از ارزش سیستم پلی‌استیشن 4 هم با مردم صحبت کرد، و آنها را متقاعد کرد تا این هیجان را با پول‌هایشان روی پلی‌استیشن 4 خرج کنند.

از سویی دیگر، زمان برگزاری رویداد هم شاید در نگاه اول بد پنداشته شود، اما هفته‌های منتهی به تعطیلات و زمانی که هیچ اتفاق دیگری صورت نمی‌گیرد، بهترین زمانِ ممکن برای هدایتِ مشتریانی است که بین انتخاب‌هایشان (پلی‌استیشن 4 یا ایکس‌باکس‌ وان) دو دل هستند. واقعا این مسئله را نمی‌توان دست‌کم گرفت. برای مثال، اگر شما در حال حاضر به این فکر می‌کنید کدام کنسول را بخرید، چیرگی سونی با نمایش‌ها و تریلرهای بزرگ‌اش بر اخبار صنعت، می‌تواند تصمیم‌گیری را برای‌تان خیلی‌خیلی آسان‌تر کند.

Street-fighter-5-for-PS4-and-Pc پاسخ سونی به معامله‌ی مایکروسافت با اسکوئرانیکس بر سر Rise of the Tomb Raider یک چیز بود: Street Fighter 5

مایکروسافت چند وقتی است با حذف کینکت و ارائه‌ی پیشنهاداتی باارزش در زمینه‌ی باندل‌ها به میدان بازی برگشته. حتی ایکس‌باکس‌وان در بعضی شرایط، ارزان‌تر از پلی‌استیشن 4 هم شده است. این سونی را در بهترین موقعیت قرار داده است. حتما می‌پرسید چرا؟ برای اینکه تا وقتی آمار فروش کنسول‌ها همینطوری بالا باقی بماند، چرا باید به کاهش قیمت فکر کرد؟ وقتی هم که آمار فروش وارد سراشیبی شود، سونی می‌داند چگونه بدون این تاکتیک‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته و بدون کاهش قیمت، به مبارزه‌ی متقابل ادامه دهد، و مشتریان را برای خرید جنسِ گران‌تر  به صف کند.

سونی برای اطمینان و بستن پرونده‌ی کریسمس قبل از آغازش، با تمرکز روی عظمتِ گذشته‌ی برند پلی‌استیشن، نسخه‌ای جدید و زیبایی از پلی‌استیشن 4 را هم با طرح اولین سیستم پلی‌استیشن عرضه کرد، تا از این طریق علاو‌ه‌ بر تمرکز روی برنامه‌ها و بازی‌هایی که برای 2015 در چنته دارد، با یادآوری میراثِ پلی‌استیشن، به مردم به شکل تمام‌ و کمال، اطمینان دهد که برای سرگرم‌شدن پول‌شان را در جای مطمئنی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این اواخر داشت از شور و حرارت‌مان نسبت به پلی‌استیشن کاسته می‌شد، اما سونی خیلی حرفه‌ای و بدون کاهش قیمت، این حس را نسبت به محصولاتش و آینده‌شان در تک‌تک‌مان تازه‌ کرد. سونی در تعطیلاتی که شاید بتوان از آن به عنوان «بزرگترین ماه فروش کنسول‌ها» نام برد، به گیمرها دلایلِ تازه‌ای برای هیجان‌زده شدن داد و این خیلی تاثیرگذارتر از کاهش قیمت است.

در آغاز نسل، مایکروسافت مجبور شد در مقابل استارتِ آتشینِ سونی بایستد و آنها واقعا تا این جای کار خیلی خوب جلو آمده‌اند. اما جالب این است که پاسخ سونی به ضدحملات سران مایکروسافت، برگزاری یک جشن برای گذشته و آینده‌ی محصولاتش بوده است. این در هنگامی که معمولا در پایان سال وارد جنگ وحشیانه‌ی ارائه‌ی محتواهای بیشتر و کاهش قیمت و تخفیفات می‌شویم، واقعا حرف بزرگی در پس‌اش نهفته است. در یک کلام، «پلی‌استیشن اکسپرینس» هر جوری که حساب کنید و از هر زاویه‌ایی که آن را بررسی کنید، موفقیتِ بی‌نظیری برای سونی در پی داشت. اما یادمان باشد که این حقه فقط یک‌بار جواب داد. چون برای سال بعد می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دیگران نیز چنین جشنی برگزار کنند. به هر حال سونی فضای رقابتی فصل خرید آخر سال را به نفع خود تغییر داده و قبل از اینکه برف شب کریسمس فرو بریزد، هدیه‌‌ها را زیر کاج‌های تزیین‌شده گذاشته است.

4246884-6860511343-krato آیا حاج کریتوس به بازگشت فکر می‌کند؟! همین یک سوال چند روزی است که خواب و خوراک‌مان را گرفته!

راستی، حالا که سونی  یک قدم جلوتر از رقیب خود قرار گرفته، به نظرتان آیا فعلا به خود استراحت می‌دهد، یا برای امنیت بخشیدن به موفقیتِ کنسول‌اش، یک ثانیه را هم هدر نخواهد داد؟ نمی‌دانم، این سونی که برای یک رویداد فرعی‌اش این چنین مایه می‌گذارد، تصورش را کنید برای E3 2015 چه برنامه‌های هیجان‌انگیزی خواهد داشت.

منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده