پیش نمایش بازی The Division تام کلنسی

پیش نمایش بازی The Division تام کلنسی

یکشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۱

آخرالزمان؛ در دل این کلمه فلسفه، تئوری، اعتقادات و نظرات متفاوتی گنجانده شده است. سرانجام بشریت چیست؟ هر کس در مورد این پایان برداشت خاصی دارد. عده‌ای درگیری بین کشورها و جنگ‌های اتمی را باعث و بانی آن می‌دانند، عده‌ای اختلالات نجومی و ستاره‌شناسی و گروهی دیگر شیوع بیماری‌های اپیدمی را نقطه‌ی ‌پایانی برای دنیا می‌پندارند.

این دیدگاه‌ها جدا از مباحث مذهبی مطرح در این مورد، اصلی‌ترین فرضیات هستند. رسانه‌های زیادی به این موضوع پرداخته‌اند که سینما و بازی‌های ویدئویی از این قاعده مستثنا نیستند. فیلم هایی چون Terminator یا سریال The Walking Dead در سینما و تلویزیون، بازی‌هایی مانند Fallout  ،The Last of Us و Resident Evil در صنعت بازی‌های ویدیویی از معروف‌ترین آثار این ژانر محسوب می‌شوند که تعامل‌ زیادی با یکدیگر داشته‌اند. حال با این پیش زمینه، به سراغ آخرین بازی‌ای که نام نویسنده‌ی مطرح، تام کلنسی را یدک می‌کشد، می‌رویم.

Tom Clancy’s The Division آخرین بازی‌ای بود که در زمان حیات تام کلنسی، نویسنده رمان‌های نظامی چون Splinter Cell ،Ghost Recon و Rainbow Six رونمایی شد. شخصیت سم فیشر که بدون شک یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای ادوار بازی‌های ویدئویی‌ است، به دست وی خلق شده است و حالا آخرین دست پخت او که به موضوعی بسیار جذاب در این روزها پرداخته، در غیاب وی به تصویر کشیده خواهد شد.

مانور یا شبیه‌سازی یک حادثه به انسان کمک می‌کند تا هرگاه شرایطی مشابه رخ داد، آمادگی مقابله و انجام کارهای سنجیده‌تر را داشته باشد. اما وقتی این کار در ظاهر کنترل شود ولی طبق برنامه‌ریزی پیش نرود، می‌تواند خساراتی جبران‌ناپذیر را وارد کند. ایالات متحده آمریکا که به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا شناخته می‌شود، مدعی است که همیشه خطر حملات تروریستی را در اولویت تدابیر امنیتی خود قرار می‌دهد. برخی از سران این کشور برای شبیه‌سازی و آزمایش قدرت مقابله با حملات بیوتروریستی، تصمیم بر اجرای عملیات پدافند Dark Winter گرفتند. اشتباهی هولناک باعث پخش ویروس در ابعادی گسترده شد و طولی نکشید که این اشتباه، تبدیل به فاجعه‌ای عظیم شد. جمعه‌ی سیاه، روزی بود که این اتفاق افتاد. دیگر خبری از نیویورک سابق نیست و تنها یک شهر متروکه بر جای مانده است. تمام راه‌های ارتباطی مسدود و کل شهر قرنطینه شد. شخصیت اصلی بازی یکی از اعضای گروه Division است. هدف از تشکیل و آموزش این گروه، مقابله با همین فجایع انسانی‌ است. در روز جمعه‌ی سیاه، این گروه اولین شکست خود را تجربه کرد و نتوانست مانع انتشار ویروس شود. حال هدف این گروه، جلوگیری از گسترش بیش از پیش این ویروس است اما موانعی در این بین قرار دارد. در مواقعی که چنین اتفاقاتی می‌افتد، بدون شک انسان‌هایی وجود دارند که زنده ماندن برایشان از جان دیگران مهم‌تر است، به شکلی که خطرناک‌ترین دشمن می‌تواند صمیمی‌ترین دوست شما باشد. همین نکته در خیلی از بازی‌های دارای فضای آخرالزمانی دیده شده و در The Division هم شاهد آن هستیم.

the division (18)

اما مقصود و هدف چیست؟ طبق صحبت‌های سازندگان، بازی از جایی آغاز می‌شود که وضعیت بحرانی تازه شروع شده است و بر خلاف اکثر بازی‌های دارای این مضمون، امیدی برای نجات مردم و پاک‌سازی مناطق شهر وجود دارد. با انجام موفقیت‌آمیز ماموریت یا نجات مردم بخشی از شهر، در ادامه می‌توانید نتیجه عملکردهای خود و بازگشت زندگی به آن منطقه را ببینید. جالب است این نکته را بدانید که تام کلنسی ایده اولیه داستان بازی را ازDirective 51 گرفته است.Directive 51 در مورد تشکیل گروهی مستقل به فرمان رئیس جمهور وقت ایالات متحده، جرج بوش بود که در مواقع ضروری وارد عمل شوند. این تنها منبع اقتباس بازی نیست و باید منتظر ماند تا ببینیم چگونه داستان تام کلنسی در یک بازی آنلاین خود را نشان می‌دهد.

The Division بیشتر یک بازی RPG است تا یک شوتر با المان‌های نقش‌آفرینی

مطمئنا با چنین روند داستانی، ما قرار نیست با یک بازی MMO مشابه با World of Warcraft طرف باشیم و این تجربه بیشتر نزدیک به مخلوطی از Mass Effect و Skyrim است. طبق مصاحبه‌ها و اظهارات سازندگان، ما با یک بازی کاملا نقش‌آفرینی روبرو هستیم. همین نقل قول نشان می‌دهد که قرار نیست در TD فقط با چند ارتقا جزئی برای سلاح‌ و تجهیزات به همراه یک شوتر سوم شخص مواجه شویم، بلکه TD از پایه یک عنوان RPG است. در نمایش‌های بازی، شما باید در نقش نیک ظاهر شوید و در این میان سه نفر دیگر با نام های مگان، برانسون و کریس شما را همراهی می‌کنند. این ترکیب چهار نفره تداعی کننده‌ی کلاس بندی‌های سبک نقش‌آفرینی است ولی سازندگان نظر متفاوتی دارند.

[alert variation="alert-info"]تام کلنسی در آسمان‌ها:

تکنولوژی Cloud مدتی است که به دنیای بازی‌های ویدئویی وارد شده است. بعد از به‌کارگیری آن در بازی‌هایی مانند عنوان انحصاری Forza Motorsoprt 5 و سرویس‌های مختلف استریم بازی‌های گوناگون در سیستم‌های ضعیف، حال نوبت به TD رسیده تا به شکلی دیگر از این فناوری استفاده کند. سازندگان بازی در استودیو Ubisoft Massive با ترکیب موتور Snowdrop و فناوری Cloud Gaming توانسته‌اند نیویورک کاملا زنده و منحصر‌ به‌ فرد خلق کنند. این بدان معنا است که اگر در طول بازی شما شیشه یک ماشین را بشکنید یا به قسمتی از دیوار شلیک کنید، بعد از چند روز و بازگشت به همان نقطه، شما شاهد آثار بر جای مانده از کار قبلیتان هستید. در این حالت نیویورکی که شما پای در آن گذاشتید، حتی اگر بازی را دنبال نکنید، به زندگی خود ادامه می‌دهد.[/alert]

تمام کارهای شما از کشتن یک نفر یا نجات بازماندگان گرفته تا انجام ماموریت‌های اصلی و فرعی، با کسب امتیاز تجربه یا همان XP رایج در بازی‌های نقش‌آفرینی همراه است. این امتیازات برای ارتقا کاراکتر و گرفتن Skill Point الزامی است. از این Skill Pointها می‌توان برای باز کردن قابلیت‌های جدید یا ارتقا وسایل نیک، مانند اسکنر محیط که بی‌شباهت به همین قابلیت در دیگر بازی خانواده Tom Clancy یعنی Ghost Recon نیست، استفاده کرد. همه‌ی این کارها بر روی ساعت مچی نیک انجام می‌شود. ساعتی که در نگاه اول شاید شبیه به گوشی‌های هوشمند بازی‌های Watch Dogs یا GTA باشد، ولی طی صحبت سازندگان قرار نیست در TD با چنین ابزاری روبرو شویم. ساعت نیک باعث شده تا منوهای پیچ در پیچ بازی حذف شوند که باعث می‌شود روند بازی به هیچ‌وجه متوقف نشود. حذف منوها فقط گوشه‌ای از ابتکار عمل آن‌ها است. این ساعت به نوعی رابط کاربری بازی هم محسوب می‌شود. دیگر نیازی نیست تا بازی را متوقف کرده و نقشه را ببینید. با کمک رابط کاربری پیشرفته بازی، نقشه سه بعدی بر روی زمین نمایش داده می‌شود و از این طریق می‌توان ماموریت‌های بازی را دنبال کرد.

the division (15)

عضو چهارم تیم که کریس نام دارد، وظیفه پشتیبانی را برعهده دارد. او به شکل یک پهپاد به وسیله‌ی گوشی‌هوشمندی که گیمر در اختیار دارد، هدایت می‌شود. استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در بازی‌های روز برای دسترسی سریع به امکانات به خصوص بازی یا استفاده به عنوان نمایشگر دوم، امری عادی شده است. نمونه‌های زیادی چون حالت Commander در قسمت چندنفره Battlefield 4 یا Watch Dogs وجود داشته است و حال در TD یکی از اعضای مهم تیم باید به این وسیله به دیگران کمک کند. می‌توان به این قابلیت دشمنان را از پای درآورد یا به مداوای یاران پرداخت. این Drone هم با پیشرفت در بازی و کسب امتیاز تجربه، می‌تواند ارتقاء یابد و امکانات جدیدی به آن اضافه شود. کمتر دیده شده که استفاده از این گجت‌های هوشمند، جزئی از روند اصلی بازی باشد و باید دید در TD چگونه اجرا می‌شود.

در یک بازی با این سبک که مبارزات بر خلاف نقش‌آفرینی‌های کلاسیک، به صورت شوتر سوم شخص دنبال می‌شود، کلاس بندی‌های کلاسیک «Tank» ، «Healer» و «Ranged» جوابگو نیستند و ما چنین چیزهایی رو در بازی نخواهیم دید

تعامل گیمرها با یکدیگر فقط به انجام ماموریت‌های پیش‌ِ رو ختم نمی‌شود. علاوه بر آن حالت‌های مختلفی چون PvP وجود دارد که به صورت اتفاقی گیمرها را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد تا به مبارزه بپردازند. همچنین می‌توانید در Black Market (بازار سیاه) که به گفته سازندگان بخش با‌اهمیتی در TD است، خرید و فروش داشته باشید و یک سیستم اقتصادی بزرگی برپا کنید. در این فروشگاه می‌توانید سلاح‌هایی که ساخته یا یافته‌اید را بفروشید و به جای آن سلاح‌های دیگر یا مواد غذایی و دارو تهیه کنید. با توجه به توضیحاتی که از بازی توسط سازندگان ارائه شده، با محصولی طرف هستیم که نمونه‌ای نداشته و این نکته، هم کار سازندگان را سخت می‌کند و هم عطش مخاطبان را برای ورود به نیویورک دوچندان کرده است.

از همان نمایش اولیه بازی، به وضوح می‌شد به این موضوع پی برد که TD یکی از پرچمداران بازی‌های نسل هشتم از لحاظ کیفیت بصری است. از سال 2008 که ساخت بازی شروع شد، تیم Ubisoft Massive با استفاده از موتور جدید و قدرتمند خود، Snowdrop بر روی این قسمت از بازی کار کرده‌اند. محیط پرجزئیات، نور‌پردازی فوق العاده و فیزیک شگفت‌انگیز اجسام مانند شیشه، تنها گوشه‌ای از قدرت این موتور اختصاصی است که در نمایش‌ها دیده شده است. طراحی نیویورک پساآخرالزمانی در هیبت یک بازی Open World واقعا کار دشواری است و این موتور علاوه بر دو کنسول ایکس‌باکس‌وان و پلی‌استیشن 4، باید خروجی مناسبی برای PC هم داشته باشد. طبق ادعای سازندگان، موتور گرافیکی Snowdrop دارای خروجی یکسانی بین همه‌ی پلتفرم‌های مقصد است، اما این بدان معنا نیست که به دلیل محدودیت کنسو‌ل‌ها، نسخه‌ی PC دارای محدودیت خاصی باشد. همچنین سازندگان در ادامه افزودند که Snowdrop باعث شده است تا آن‌ها بتوانند نیویورکی خلق کنند که گذر زمان و شرایط آب و هوا بر آن تاثیر بگذارد و هم آسیب پذیر باشد.

براساس ویدیو‌های منتشر شده از گیم‌پلی بازی، علاوه بر تمرکز سازندگان بر روی بخش فنی، طراحی هنری بازی هم خودنمایی می‌کند. امکان ندارد که نیویورک ویران شده و پوشیده از برف را در The Division بیینید و یاد شهر گاتهام در The Dark Knight Rises نیافتید. آن اتمسفر سنگین و تاریکی که در یک روز برفی بر شهر حاکم است و عنصر برف و زمستان یکی از گزینه‌های سازندگان برای نشان دادن جو افسرده نیویورک ویران شده است.

سال آینده میلادی باید منتظر یک جمعه‌ی سیاه باشیم. جمعه‌ای که آغازی است بر یک دوره تاریک، سرنوشت نیویورکِ رو به زوال و بازماندگان در دستان شماست. به زودی زمستان سیاه از راه می‌رسد و باید بر روی یکی از سه پلتفرم پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی آن را تجربه کرد.

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده