عضو تحریریه
محسن بیگی نیا

محسن بیگی نیا

تهران، تهران
درباره من:
www.zoomit.ir
عضویت: پنجشنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۵
  1. محسن بیگی نیا
    محسن بیگی نیا | دوشنبه, ۱۷ آبان ساعت ۱۱:۱۸

    @ Severus
    مشکلات استور که خب یک چیز شناخته شدست و تو متن هم گفتن که باید به سرعت رفعشون کنن و خود مایکروسافت هم دنبال انجام چنین کاری هستش. منتهی استور بر اساس UWP هست که یه پلتفرم جدید به حساب میاد و زمان میبره تا مثل Win32 به بلوغ برسه. اپلیکیشن Xbox هم من هم روش مسیج ها رو میبینم هم اینوایت به بازیها رو (همزمان با کنسول) ولی خب روی PC بازی نمیکنم که بگم چقدر روون یا مشکل دار هست.

    در مورد پروفایل و فالو کردن یا ادد تو فرندز هم باید بدونید که روی ایکس باکس هم به همین شکل هست و باید اول اونها رو اول اضافه کنید به لیست دوستانتون تا بعد بتونید اینوایتشون کنید. توی Xbox app هم فقط با انتخاب یکی از دوستانتون (یک کلیک) میرید به صفحه پروفایلش و از اونجا هم دکمه اینوایت رو میتونید ببینید. فشار دادن دو تا دکمه واقعاً سخته؟

    در مورد کنترلرها هم که هستن افرادی که همین الان دارن بازیهایی مثل Forza Horizon 3 و GeoW 4 رو با DS4 بازی میکنن. حرفتون درسته مایکرو پشتیبانی رسمی نذاشته برای این کنترلرها ولی اضافه کردن پشتیبانی از این کنترلرها نیازمند پشتیبانی سازندگان اونها از API جدید کنترلرهای مایکرو هستش. XInput مربوط به Win32 هستش و برای UWP باید از API جدیدتر (که روی ایکس باکس هم استفاده میشه) استفاده کنن.

    این در حالی هست که نه ولو و نه سونی اصلاً پشتیبانی رسمی ندارن از UWP (سونی که اصلاً پشتیبانی خاصی نداره برای پی سی و اخیراً دانگلی رو برای PS Now معرفی کرده)، پس مایکروسافت مقصر نیست.

    یادداشت زومجی: از اشتباهاتی تلخ تا آینده‌ ای روشن برای مایکروسافت

    محسن بیگی نیا
    محسن بیگی نیا | دوشنبه, ۱۷ آبان ساعت ۱۱:۲۷

    @ Severus
    مایکروسافت هدفش صرفاً عرضه کردن بازیهاش روی پی سی نیست. مایکروسافت به دنبال ایجاد یک بستر دائمی و همیشگی برای بازیهای خودش هست. عرضه‌ی بازیهاش روی استیم عملاً شاید درآمدش رو بیشتر کنه ولی سود دیگه‌ای برای مایکروسافت نداره.

    همین کوانتم بریک هم طبق آخرین آماری که من دیدم تو یک ماه اول فقط 34K فروش داشته رو استیم. پس خیلی هم شرایط بازی تغییری نداشته با عرضه شدنش رو استیم.

    ضمن اینکه مایکروسافت قابلیت بازی بین پلتفرمی و بین شبکه‌ای رو معرفی کرده (در مقاله هم بهش اشاره شده) که الان بازیی مثل راکت لیگ داره ازش استفاده میکنه. پس اگر مایکرو تصمیم بگیره روزی گیرز 4 رو برای استیم عرضه کنه میتونه بازی بین استیم و استور رو پیاده کنه.

    در هر صورت مایکروسافت و بخصوص تیم استور از مشکلات با خبرن و دارن برای حل کردنشون کار میکنن و مقاله هم فکر نمیکنم از کنار این مشکلات بی تفاوت رد شده باشه. اما این کار زمان بر هست چون یک پلتفرم جدیده. ولی با توجه به تغییرات متعددی که بخش ایکس باکس تونست از ابتدای 2014 تا اوایل 2015 ایجاد کنه میشه امیدوار بود که مشکلات و کمبودهای استور هم با سرعت مناسبی حل بشن.

    یک خسته نباشید هم به خانم ابراهیم پور باید بگم که این مقاله کامل و پر جزئیات رو تهیه کردن. منتظر کارهای بعدیتون هستم.

    یادداشت زومجی: از اشتباهاتی تلخ تا آینده‌ ای روشن برای مایکروسافت

    محسن بیگی نیا
    محسن بیگی نیا | دوشنبه, ۱۸ مرداد ساعت ۱۳:۴۰
    محسن بیگی نیا
    محسن بیگی نیا | یکشنبه, ۱۰ مرداد ساعت ۱۳:۰۱

    @Hamed-HK
    اینطور که بنده متوجه شدم (چون خیلی خبرهای ویتا رو دنبال نکردم) این در واقع یک اکسپلویت نیتیو هست که دسترسی کامل به سخت افزار رو میده. تا الان همچین چیزی برای ویتا عرضه نشده بوده و هر چی بوده بیشتر مربوط به اجرای شبیه سازهای PSP و یسری بازیهای قدیمی PC (مثل دووم) و NES و ... بوده. ولی امکان اجرای خود بازیهای ویتا به طور کپی روی کنسول نبوده.

    این اکسپلویت جدید دسترسی کامل میده و میتونه امکان اجرای خود بازیهای کپی ویتا رو هم فراهم کنه.

    پلی استیشن ویتا هک شد

    محسن بیگی نیا
    محسن بیگی نیا | یکشنبه, ۱۰ مرداد ساعت ۱۳:۱۶

    @AB_Hanna
    کورتانا روشن بودنش اجباری نیست. میتونید از کورتانا sign out کنید و اون موقع میشه همون سرچ عادی داخل ویندوز. غیر از اون بقیه کارهایی هم که کورتانا میکنه رو میتونید محدود کنید. شنیدن مکالمات هم با اجازه خود شما انجام میشه اونم برای بهبود سیستم تشخیص صوتیش که البته فارسی نداره فعلاً و بعید هم هست بهش اضافه بشه.

    بنیان گذار اپیک گیمز: مایکروسافت می‌خواهد استیم را به آرامی از دور رقابت خارج کند

    محسن بیگی نیا
    محسن بیگی نیا | یکشنبه, ۱۰ مرداد ساعت ۱۳:۲۷

    @Mohammad Reza
    استیم اساسش Win32 هست و مایکروسافت الان داره UWP رو گسترش میده که یسری تفاوت‌های اساسی داره با Win32. منتهی تمام تجارتهای بزرگ مایکروسافت و شرکای تجاری مهمش الان روی Win32 هستن و واقعاً دلیلی نداره که مایکرو بخواد با خراب کردن Win32 تمام تجارتش رو خراب کنه.

    بله، قصد مایکروسافت اینه که بخش بازیها روی استور خودش رو گسترش بده ولی گفتن که UWP منحصر به استور خودشون نیست و گفتن که اصلاً برای نصب UWA (اپلیکیشنهای جهانی ویندوز) هم نیازی به استور ویندوز ندارید. در واقع همین الان هم میتونید این کار رو انجام بدید و با بروزرسانی 2 آگوست (2 روز دیگه) ویندوز 10 هم استفاده از این قابلیت ساده تر میشه.

    در کل انتقادهای سویینی بر اساس شک و احتمالات و ... هست. خود ولو هم موقع عرضه‌ی ویندوز 8 از این حرفها زد در مورد استور و رفت سمت SM و SteamOS و لینوکس و سعی کرد تا جایی که میتونه بازیهای زیادی رو روی لینوکس داشته باشه. ولی خب از اون موقع تا حالا تغییر زیادی توی درصد گیمرهای لینوکسی استیم به وجود نیومده. ویندوز همچنان بخش اعظم بازار رو در اختیار داره و 45% گیمرها هم رفتن روی ویندوز 10. یعنی تلاشهای ولو هم خیلی اثری نداشته.

    در کل نه مایکروسافت میتونه با از کار انداختن Win32 همچین کاری با ولو بکنه (اگر بکنه هم تبعات سنگینی برای خودش در همه بخشها داره و نه فقط بخش بازیها) و نه ولو میتونه از ویندوز جدا بشه (تا الان که موفقیت چندانی نداشته). خود مایکروسافت هم یک بار شانس خودش رو با WinRT امتحان کرد (با از کار انداختن Win32) که نتیجه نگرفت.

    UWP هم آینده ویندوز هست و بعیده تغییری تو سیاست کلی مایکروسافت به وجود بیاد.

    بنیان گذار اپیک گیمز: مایکروسافت می‌خواهد استیم را به آرامی از دور رقابت خارج کند

    محسن بیگی نیا
    محسن بیگی نیا | یکشنبه, ۱۰ مرداد ساعت ۱۶:۱۳

    @Lord of Metal
    بحث خلاص شدن از Win32 نیست. مسأله اصلی اینه که مایکروسافت 20 سال پیش Win32 رو جایگزین MS-DOS کرد و همون موقع هم خیلی ها با Win32 مشکل داشتن و میترسیدن یه سری اتفاقاتی بیافته که بعداً به ضررشون بشه. اما توی این 20 سال مایکروسافت واقعاً کنترلی روی Win32 نداشته (منظور کنترل کردن Win32 برای محدود کردن بقیه سازندگان هست) و همین کنترل نداشتن هم باعث شده که جایگاه ویندوز تثبیت بشه. Win32 سرمایه مایکروسافت هست و همین هم باعث شده که 90% بازار پی‌سی رو در اختیار داشته باشه و قطعاً خراب کردنش چیزی نیست که مایکروسافت دنبالش باشه.

    UWP هم پلتفرم بعدی مایکروسافت برای ساختن اپلیکیشن و ... بین دستگاه‌های مختلف هست. ولو و هر شرکت دیگه‌ای این امکان رو دارن که استور خودشون رو بر اساس UWP درست کنن و به فعالیتشون ادامه بدن. UWP یکسری محدودیت‌ها رو برای کاربرها و سازندگان اپلیکیشن تولید میکنه که امنیت رو برای کاربرها و سازندگان اپلیکیشنها تأمین کنه و خود سویینی هم تأیید کرده این رو. اما Win32 باز هم فکر میکنم تا مدت زمان طولانی در کنار UWP وجود داشته باشه. لااقل تا زمانی که بتونن تمام قابلیتهای Win32 رو توی UWP هم ایجاد کنن که اصلاً معلوم نیست بشه این کار رو کرد یا نه.

    مایکروسافت اساس سیاستش از همون روزهای اول همکاری با بقیه شرکای نرم افزاری و سخت افزاریش بوده و تنها برتری ویندوز به بقیه سیستم عاملهای مطرح اون موقع (مخصوصاً مک) همین بوده.

    "در ضمن شاید الان uwp و uwa منحصر به استور خودش نباشه اما بزودی این دو رو منحصر به استور ویندوز خواهد کرد ( یا حداقل یه آزمایشی خواهد کرد ) ."

    واقعاً دلیلی نداره که مایکروسافت بخواد همچین کاری بکنه.

    بنیان گذار اپیک گیمز: مایکروسافت می‌خواهد استیم را به آرامی از دور رقابت خارج کند

    محسن بیگی نیا
    محسن بیگی نیا | یکشنبه, ۱۰ مرداد ساعت ۱۶:۲۸

    @Lord of Metal
    OpenGL قبل از DirectX بوده. DirectX تازه بعد از Windows 95 بوجود اومده و چند سال طول کشیده تا به یه استاندارد تبدیل بشه. مزیت OpenGL به DirectX همیشه این بوده که فیچرهای بیشتر و به روزتری توش قرار میگرفته ولی خب شرکتهایی مثل انویدیا و AMD کمتر برای درایورهای OpenGL وقت گذاشتن (مخصوصاً برای سیستم عامل‌های غیر ویندوزی) و از اونطرف کاربرهای خیلی کمی هم روی لینوکس و مک بازی میکنن. بنابراین بازیسازها هم یا اصلاً بازیهاشون رو برای لینوکس و مک نساختن و یا اگر ساختن عملکرد نسخه ویندوز یا DirectXـش بهتر از کار در میومده. یه جورایی قضیه مرغ و تخم مرغ هست. تا مشتری نباشه سرمایه گذاری نیست.

    ولکان هم مزیتش اینه که کلاً تمام کدهای قدیمی OpenGL رو گذاشته کنار و یه API مدرن و تر و تمیز رو داره ارائه میده، بر خلاف خود OpenGL که عملکردش روی خیلی از بازیها بدتر از DirectX بوده. اما با این حال باز هم مزیت‌های استفاده از ولکان در مقابل DirectX (هم 12 و هم 11 که بهبود 12 به بهبود 11 هم منجر شده در خیلی مواقع و مثل ولکان و OGL بی ربط نیستن) روی پی سی خیلی مشخص نیست چون بازاری روی لینوکس و مک نیست. بگذریم که DirectX روی Xbox هم هست و خود همین مسأله باز میتونه تأثیر خیلی زیادی برای انتخاب این API داشته باشه.

    بعد حتی خود مایکروسافت هم جزو حامیان ولکان هست. الان امکانش هست که ولکان بخواد خیلی بیشتر و بهتر پا بگیره (مخصوصاً با وجود انجین‌هایی مثل UE4 یا یونیتی و ... که خودشون از ولکان پشتیبانی میکنن و شاید تقریباً به صورت اتوماتیک خیلی از کارها رو برای بازیسازها انجام بدن) ولی باز هم به نظرم پا گرفتن ولکان روی PC خیلی سخت تر از DirectX 12 هستش.

    بنیان گذار اپیک گیمز: مایکروسافت می‌خواهد استیم را به آرامی از دور رقابت خارج کند

    محسن بیگی نیا
    محسن بیگی نیا | چهار شنبه, ۶ مرداد ساعت ۱۶:۵۶

    @Lord of Metal
    ترجمه مشکلی نداره دوست عزیز.

    وقتی بازیسازها بازیشون رو برای پلتفرمهایی مثل ایکس باکس یا پلی استیشن میسازن باید مقررات و شرایطی رو که صاحبان پلتفرم مقرر کردن رو رعایت کنن. اینکه تمام این بازیها مجبورن برای بخش آنلاین از ایکس باکس لایو یا PSN استفاده کنن شرایطی هست که صاحبان پلتفرم گذاشتن.

    برای بازی بین پلتفرمی شرکتهای سونی و مایکروسافت باید اجازه بدن که سرویسهای آنلاینشون رو به سرویسهای آنلاین دیگه متصل کنن. بعد از اون تازه ناشرین و سازندگان بازیها میتونن مقدمات انجام کار رو فراهم کنن.

    الان بحث خبر در مورد این هست که سونی هنوز اجازه انجام این کار رو نداده و موضع گیری مشخصی هم نکرده. در حالی که مایکروسافت گفته اجازه‌ی بازی مشترک بین ایکس باکس لایو و تمام سرویسهای آنلاین دیگه رو میده و این رو هم به عنوان یک ویژگی کلی برای ایکس باکس لایو معرفی کرده.

    خالق The Witcher 3: امیدواریم سونی اجازه بازی بین پلتفرمی بین ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 را صادر کند

    محسن بیگی نیا
    محسن بیگی نیا | سه شنبه, ۲۹ تیر ساعت ۰۱:۰۵

    ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 از نظر سخت افزار خیلی به هم شبیه بودن. در واقع بزرگترین تفاوتهاشون سیستم مموری بود و تعداد CUهایی که در GPUـهاشون استفاده شده بود. CPU هر دو کنسول هم که کاملاً شبیه به هم بودن و فقط کلاک CPUـه XB1 بین 9-10 درصد بیشتر بود. اما اسکورپیو و نیئو با توجه به اطلاعاتی که تا الان منتشر شده تفاوت بسیار بیشتری دارن. اسکورپیو با GPUـه 6TFـی (که احتمالاً با توجه به تعداد بیشتر کامپیوت یونیت هاش احتمالاً از سری Vega هست و مصرف انرژی کمتری هم داره نسبت به پولاریس) در کنار یه مم

    ترافلاپ چیست و چه تاثیری در قدرت پردازشی دارد؟

صفحه ۱ از ۳