محسن بیگی نیا

محسن بیگی نیا

تهران، تهران
درباره من:
www.zoomit.ir
عضویت: پنجشنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۵
    • پست
      سه شنبه, ۱۲ مرداد ۹۵, ۱۲:۰۲
    • پست
      سه شنبه, ۱۲ مرداد ۹۵, ۱۰:۳۲
    • پست
      سه شنبه, ۱۲ مرداد ۹۵, ۰۸:۵۹
    • پست
      دوشنبه, ۱۱ مرداد ۹۵, ۰۹:۰۲
    • پست
      یکشنبه, ۱۰ مرداد ۹۵, ۲۳:۰۲
    • پست
      یکشنبه, ۱۰ مرداد ۹۵, ۱۹:۰۲
    • نظر

      @Lord of Metal
      OpenGL قبل از DirectX بوده. DirectX تازه بعد از Windows 95 بوجود اومده و چند سال طول کشیده تا به یه استاندارد تبدیل بشه. مزیت OpenGL به DirectX همیشه این بوده که فیچرهای بیشتر و به روزتری توش قرار میگرفته ولی خب شرکتهایی مثل انویدیا و AMD کمتر برای درایورهای OpenGL وقت گذاشتن (مخصوصاً برای سیستم عامل‌های غیر ویندوزی) و از اونطرف کاربرهای خیلی کمی هم روی لینوکس و مک بازی میکنن. بنابراین بازیسازها هم یا اصلاً بازیهاشون رو برای لینوکس و مک نساختن و یا اگر ساختن عملکرد نسخه ویندوز یا DirectXـش بهتر از کار در میومده. یه جورایی قضیه مرغ و تخم مرغ هست. تا مشتری نباشه سرمایه گذاری نیست.

      ولکان هم مزیتش اینه که کلاً تمام کدهای قدیمی OpenGL رو گذاشته کنار و یه API مدرن و تر و تمیز رو داره ارائه میده، بر خلاف خود OpenGL که عملکردش روی خیلی از بازیها بدتر از DirectX بوده. اما با این حال باز هم مزیت‌های استفاده از ولکان در مقابل DirectX (هم 12 و هم 11 که بهبود 12 به بهبود 11 هم منجر شده در خیلی مواقع و مثل ولکان و OGL بی ربط نیستن) روی پی سی خیلی مشخص نیست چون بازاری روی لینوکس و مک نیست. بگذریم که DirectX روی Xbox هم هست و خود همین مسأله باز میتونه تأثیر خیلی زیادی برای انتخاب این API داشته باشه.

      بعد حتی خود مایکروسافت هم جزو حامیان ولکان هست. الان امکانش هست که ولکان بخواد خیلی بیشتر و بهتر پا بگیره (مخصوصاً با وجود انجین‌هایی مثل UE4 یا یونیتی و ... که خودشون از ولکان پشتیبانی میکنن و شاید تقریباً به صورت اتوماتیک خیلی از کارها رو برای بازیسازها انجام بدن) ولی باز هم به نظرم پا گرفتن ولکان روی PC خیلی سخت تر از DirectX 12 هستش.

    • نظر

      @Lord of Metal
      بحث خلاص شدن از Win32 نیست. مسأله اصلی اینه که مایکروسافت 20 سال پیش Win32 رو جایگزین MS-DOS کرد و همون موقع هم خیلی ها با Win32 مشکل داشتن و میترسیدن یه سری اتفاقاتی بیافته که بعداً به ضررشون بشه. اما توی این 20 سال مایکروسافت واقعاً کنترلی روی Win32 نداشته (منظور کنترل کردن Win32 برای محدود کردن بقیه سازندگان هست) و همین کنترل نداشتن هم باعث شده که جایگاه ویندوز تثبیت بشه. Win32 سرمایه مایکروسافت هست و همین هم باعث شده که 90% بازار پی‌سی رو در اختیار داشته باشه و قطعاً خراب کردنش چیزی نیست که مایکروسافت دنبالش باشه.

      UWP هم پلتفرم بعدی مایکروسافت برای ساختن اپلیکیشن و ... بین دستگاه‌های مختلف هست. ولو و هر شرکت دیگه‌ای این امکان رو دارن که استور خودشون رو بر اساس UWP درست کنن و به فعالیتشون ادامه بدن. UWP یکسری محدودیت‌ها رو برای کاربرها و سازندگان اپلیکیشن تولید میکنه که امنیت رو برای کاربرها و سازندگان اپلیکیشنها تأمین کنه و خود سویینی هم تأیید کرده این رو. اما Win32 باز هم فکر میکنم تا مدت زمان طولانی در کنار UWP وجود داشته باشه. لااقل تا زمانی که بتونن تمام قابلیتهای Win32 رو توی UWP هم ایجاد کنن که اصلاً معلوم نیست بشه این کار رو کرد یا نه.

      مایکروسافت اساس سیاستش از همون روزهای اول همکاری با بقیه شرکای نرم افزاری و سخت افزاریش بوده و تنها برتری ویندوز به بقیه سیستم عاملهای مطرح اون موقع (مخصوصاً مک) همین بوده.

      "در ضمن شاید الان uwp و uwa منحصر به استور خودش نباشه اما بزودی این دو رو منحصر به استور ویندوز خواهد کرد ( یا حداقل یه آزمایشی خواهد کرد ) ."

      واقعاً دلیلی نداره که مایکروسافت بخواد همچین کاری بکنه.

    • نظر

      @Mohammad Reza
      استیم اساسش Win32 هست و مایکروسافت الان داره UWP رو گسترش میده که یسری تفاوت‌های اساسی داره با Win32. منتهی تمام تجارتهای بزرگ مایکروسافت و شرکای تجاری مهمش الان روی Win32 هستن و واقعاً دلیلی نداره که مایکرو بخواد با خراب کردن Win32 تمام تجارتش رو خراب کنه.

      بله، قصد مایکروسافت اینه که بخش بازیها روی استور خودش رو گسترش بده ولی گفتن که UWP منحصر به استور خودشون نیست و گفتن که اصلاً برای نصب UWA (اپلیکیشنهای جهانی ویندوز) هم نیازی به استور ویندوز ندارید. در واقع همین الان هم میتونید این کار رو انجام بدید و با بروزرسانی 2 آگوست (2 روز دیگه) ویندوز 10 هم استفاده از این قابلیت ساده تر میشه.

      در کل انتقادهای سویینی بر اساس شک و احتمالات و ... هست. خود ولو هم موقع عرضه‌ی ویندوز 8 از این حرفها زد در مورد استور و رفت سمت SM و SteamOS و لینوکس و سعی کرد تا جایی که میتونه بازیهای زیادی رو روی لینوکس داشته باشه. ولی خب از اون موقع تا حالا تغییر زیادی توی درصد گیمرهای لینوکسی استیم به وجود نیومده. ویندوز همچنان بخش اعظم بازار رو در اختیار داره و 45% گیمرها هم رفتن روی ویندوز 10. یعنی تلاشهای ولو هم خیلی اثری نداشته.

      در کل نه مایکروسافت میتونه با از کار انداختن Win32 همچین کاری با ولو بکنه (اگر بکنه هم تبعات سنگینی برای خودش در همه بخشها داره و نه فقط بخش بازیها) و نه ولو میتونه از ویندوز جدا بشه (تا الان که موفقیت چندانی نداشته). خود مایکروسافت هم یک بار شانس خودش رو با WinRT امتحان کرد (با از کار انداختن Win32) که نتیجه نگرفت.

      UWP هم آینده ویندوز هست و بعیده تغییری تو سیاست کلی مایکروسافت به وجود بیاد.

    • نظر

      @AB_Hanna
      کورتانا روشن بودنش اجباری نیست. میتونید از کورتانا sign out کنید و اون موقع میشه همون سرچ عادی داخل ویندوز. غیر از اون بقیه کارهایی هم که کورتانا میکنه رو میتونید محدود کنید. شنیدن مکالمات هم با اجازه خود شما انجام میشه اونم برای بهبود سیستم تشخیص صوتیش که البته فارسی نداره فعلاً و بعید هم هست بهش اضافه بشه.

صفحه ۸ از ۳۴