نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

حقایق جالب سریال Mr. Robot

در این مقاله به‌بررسی نکات و حقایق جالب سریال Mr. Robot، یکی از بهترین سریال‌های مربوط‌به حوزه هک خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

اگر به تکنولوژی و به‌خصوص موضوعات مربوط‌به هک علاقه داشته باشید، بدون شک سریال «آقای ربات» یا همان Mr. Robot را دیده‌اید. یک سریال آمریکایی که با انتقاد از سیاست‌های سرمایه‌داری سعی دارد نشان دهد که تکنولوژی چقدر می‌تواند در زندگی امروز آدم‌ها تاثیر بزرگی داشته باشد و هم‌زمان می‌تواند یک کشور بزرگ را دگرگون کند. سم اسماعیل خالق این سریال که خودش علاقه زیادی به این مسائل دارد، سال‌ها روی روند داستان و طراحی شخصیت‌های آن وقت گذاشت تا به‌خوبی بتواند این سریال را در واقعی‌ترین شکل خود در اختیار علاقه‌مندان سریال‌های تلویزیونی قرار دهد. سریال Mr. Robot با تمام پیچیدگی‌هایش یک درام بسیار جذاب درون خود دارد که به‌راحتی ارزش تکرار تماشای آن را بالا می‌برد. ایفای نقش بسیار زیبا و هنرمندانه رامی ملک دیگر نقطه مثبت این مجموعه تلویزیونی به‌شمار می‌رود، ایفای نقشی که جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای حضور در یک سریال درام در جشنواره جوایز امی در سال ۲۰۱۶ را به او اختصاص داد. ملک همچنین در همان سال جایزه بهترین بازیگر مرد سال را از طرف منتقدین کسب کرد.

نخستین قسمت سریال «آقای ربات» به تهیه‌کنندگی ایگور سروبسچک در تاریخ سوم تیر ماه سال ۱۳۹۴ (۲۴ ژوئن ۲۰۱۵) از شبکه یواِس‌ای نتوورک روی آنتن رفت و پس از پخش ۴۵ قسمت از آن در قالب چهار فصل در تاریخ یک دی ماه ۱۳۹۸ (۲۲ دسامبر ۲۰۱۹) به پایان خود رسید. این مجموعه موفق شد با محبوبیت بسیار زیاد خود و تحسین منتقدین در سال ۲۰۱۶ جایزه بهترین سریال درام را در جشنواره گلدن گلوب کسب کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب این سریال؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاع نداشته باشید. ما در این مقاله به تحلیل داستان و نقد سریال Mr. Robot نخواهیم پرداخت، به‌همین‌دلیل اگر هنوز این سریال را تماشا نکرده‌اید قسمت مهمی از داستان آن برای شما لو نخواهد رفت.

تصویر ویرایش‌شده از شخصیت الیوت آلدرسن بازیگری نقش اصلی سریال mr. robot

۱- هک کردن‌های واقعی

به‌طور حتم با تماشای این سریال کنجکاو خواهید شد که چه مقدار از موضوعات فنی داستان آن به واقعیت نزدیک هستند. جواب این سؤال حتما شما را غافل‌گیر خواهد کرد. قطعا می‌دانید که روند داستانی این اثر واقعیت ندارد و تنها زاییده ذهن نویسندگان و تیم سازنده آن تلقی می‌شود ولی بااین‌حال سم اسماعیل قصد داشت تا جزییات داستانی سریال را تا جای ممکن به واقعیت نزدیک کند. تمام عملیات هک کردن سایت‌های مختلف که در سریال مشاهده می‌کنید درکنار تخیلی بودن داستان سریال، بسیار واقعی به‌نظر می‌آیند؛ خب این واقعی به‌نظر آمدن به‌این‌دلیل است که تمام آن‌ها واقعی هستند و تمام عملیات هکِ موجود در سریال واقعا انجام شده است. سم اسماعیل برای عملی کردن ایده خود از مایکل بازل، مامور سابق جرائم سایبری نیروهای FBI کمک بسیاری گرفت تا جایی‌که درنهایت نام بازل در میان اسامی تیم سازنده سریال به‌چشم می‌خورد.

اسماعیل برای واقعی‌تر کردن سکانس‌های مربوط‌به عملیات هک در داستان سریال از توصیه‌های بازل نهایت استفاده را برد تا تمام آن تصاویر به‌صورت واقعی به‌تصویر کشیده شوند. نکته بسیار جالب این موضوع جایی است که تمامی سکانس‌های هک کردن سایت‌های مختلف توسط هکر‌های بسیار معروف برنامه‌ریزی شده‌اند و شخصیت‌های سریال تنها از الگوریتم‌های آن‌ها پیروی کرده‌اند. کدهای استفاده شده برای عملیات هک در داستان سریال «آقای ربات» همگی پس از استفاده سوزانده شدند تا دست افراد سودجو نیفتند. همچنین اسامی هکرهای حاضر در این سریال هیچوقت فاش نشدند تا برای آن‌ها مشکلی پیش نیاید. سم اسماعیل با این کار شاید چند قانون مهم قضایی را زیر پا گذاشته باشد ولی نتیجه آن سریالی شد که در آن با عملیات واقعی هک طرف خواهیم بود. اگر به اینگونه مسائل علاقه دارید می‌توانید تمام جزییات و روش‌های استفاده شده در این سریال را به‌طور کامل در این لینک مطالعه کنید.

تصویری از تلفیق شخصیت‌های الیوت آلدرسون و آقای روبات

۲- از ایده تا تولید

طبق صحبت‌های سم اسماعیل او همیشه در زندگی خود علاقه بسیار زیادی به موضوعاتی مانند هک کردن و سیستم‌های کامپیوتری داشته است. علاقه او به‌قدری بود که از سنین نوجوانی ایده ساخت یک محصول سینمایی یا تلویزیونی با این ایده را در ذهن خود داشته و این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل او برای وارد شدن به دنیای سریال‌های تلویزیونی به‌شمار می‌رود. او در ابتدا درنظر داشت یک فیلم سینمایی با روند داستانی سریال Mr. Robot تهیه کند و حتی با برنامه‌ریزی‌های دقیق مراحل نوشتن فیلم‌نامه آن را نیز شروع و از نویسنده‌هایی که به این موضوعات علاقه داشتند دعوت به همکاری کرده بود.

بااین‌حال همه‌چیز آن‌طور که مدنظر اسماعیل بود، پیش نرفت؛ در میانه راه نوشتن فیلم‌نامه او متوجه شد داستانی که قصد ساختن آن را داشته پتانسیل بسیار بیشتری در خود دارد و می‌تواند به یک اثر بزرگ‌تر و جامع‌تر تبدیل شود. به‌همین‌دلیل او با تغییر فیلم‌نامه و اضافه کردن داستان جدیدی که در ذهن داشت، آن را به‌عنوان یک پایلوت برای استودیو‌های سازنده سریال‌های تلویزیونی ارسال کرد. خوشبختانه استودیو یواِس‌ای نتوورک با رضایت از ایده داستانی سم اسماعیل تصمیم گرفت یک سریال ۱۰ قسمتی از آن تولید کند. پس از پخش تنها چند قسمت از آن محبوبیت این سریال چنان گسترش یافت که امروزه می‌توانیم چهار فصل از آن را تماشا کنیم. تمام این داستان‌ها به‌همین سادگی نبودند و از زمانی‌که سم اسماعیل ایده ساخت چنین فیلم یا سریالی را در ذهن داشت تا زمانی‌که سریال Mr. Robot از تلویزیون پخش شد، ۱۵ سال می‌گذرد اما بدون شک تمام طرفداران این سریال تلویزیونی بسیار خوشحال هستند که نتیجه آن به چنین اثر جذابی تبدیل شد.

کارلی چایکین درحال ایفای نقش در سریال mr. robot

۳- تهدید کردن بازیگران سریال!

موضوعی که قصد داریم در این مورد به آن اشاره کنیم همزمان با جالب بودن می‌تواند ترسناک و ناراحت‌کننده باشد؛ موضوعی که نشان می‌دهد معروف بودن چقدر می‌تواند برای بازیگران یک اثر گران تمام شود. برخی افراد که می‌توان به آن‌ها صفت «مریض» یا «دیوانه» تعلق بگیرد در اقدامی بسیار زننده کارلی چایکین، بازیگر نقش دارلین آلدرسن را به قتل تهدید کردند. این افراد که بعدها مشخص شد سابقه بیماری روانی داشته‌اند، قادر نبودند تفاوت میان یک شخصیت تخیلی در سریال را با بازیگر ایفاکننده آن متوجه شوند. یک روز زمانی‌که کارلی اندرسون مشغول انجام دادن کارهای روزمره خود بود پیامی را روی تلفن همراه خود دریافت می‌کند با این مضمون: «دلورس هیز، جامعه اِف به‌‌دنبال تو خواهد آمد». این موضوع شاید خیلی دیوانه‌وار نباشد ولی برای اندرسون بسیار ترسناک تلقی می‌شد؛ یک فرد یا افرادی غریبه شماره تلفن او را در اختیار داشتند و او را تهدید کردند.

او پس از دریافت این پیام ازطریق سرویس گوگل نامبر با آن شماره تماس گرفت و همان‌طور که انتظار داشت جوابی دریافت نکرد. پس از تماس کارلی پیام دیگری این بار روی شماره دیگر او که شماره کاملا خصوصی چایکین به‌شمار می‌آمد و افراد نزدیک به او آن را می‌دانستند، ظاهر شد؛ در پیام نوشته شده بود: «با ما تماس نگیر، از طرف جامعه اِف». او پس از دریافت این پیام‌ها از اعضای فنی سریال و به‌خصوص شخص مایکل بازل (نیروی سابق FBI و حاضر در تیم سازنده سریال) درخواست کرد تا به این موضوع رسیدگی کنند. خوشبختانه خیلی سریع افرادی که این پیام‌ها را ارسال کرده بودند شناسایی و دستگیر شدند و دیگر چنین پیامی برای کارلی چایکین و دیگر بازیگران سریال ارسال نشد.

کارلی چایکین بازیگر سریال آقای روبات با بکگراند سفید

۴- تاثیر سریال روی کارلی چایکین

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که سریال Mr. Robot داستانی را به‌تصویر می‌کشد که شاید در ژانر ترسناک قرار نگیرد ولی موضوعی به‌شدت رعب‌آور را تعریف می‌کند؛ داستانی درباره تاثیر تکنولوژی بر زندگی مردم که به‌شکل بی‌رحمانه‌ای می‌تواند روی زندگی همه تاثیر بگذارد. کارلی چایکین بازیگر نقش دارلین که در مورد قبلی به تهدید شدن او اشاره کردیم پس از پایان سریال در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این مجموعه تلویزیونی اثر زیادی روی جزییات شخصیتی او داشته و دچار پارانویا یا همان مریضی دشمن‌پنداری شده است. او در این مصاحبه توضیحات جالبی داد و گفت: «تقریبا همه از آن پیام‌های تهدید‌آمیزی که دریافت کردم، خبر دارند. من قبل از حضور در این سریال به‌هیچ‌وجه به موضوعاتی مانند هک کردن سایت‌های مهم و تاثیراتی که این کارها و در کل تکنولوژی می‌توانند روی زندگی مردم از خود به‌جای بگذارند، فکر نمی‌کردم و اصلا نمی‌‌دانستم این چیزها چقدر می‌توانند واقعی باشند. به‌همین‌دلیل پس از دریافت آن پیام‌ها به تمام افرادی که شناخت کافی از آن‌ها نداشتم، بدبین شدم. مثلا زمانی‌که یک نفر در خیابان پشت سر من راه می‌رود احتمال دارد که اصلا من را نشناسد ولی من در ذهن خود بدترین سناریو ممکن را تجسم و به‌طور ناخودآگاه فکر می‌کنم که آن سناریو در حال اتفاق افتادن است. به‌هرحال این یک مریضی تلقی می‌شود و به‌شدت امیدوارم به‌زودی از شر آن خلاص شوم، به‌این‌خاطر که در بیشتر اوقات آرامش را از من سلب می‌کند».

رامی مالک و کریستین اسلیتر بازیگران سریال mr.robot

۵- نحوه بسیار جالب ایفای نقش رامی ملک

یکی از مهم‌ترین المان‌ها در روند داستانی سریال افکار شخصیت الیوت آلدرسون قلمداد می‌شوند؛ افکاری که به‌قدری مهم هستند که می‌توان به‌عنوان یک شخصیت جدا به آن‌ها نگاه کرد. در تمام طول سریال ما به‌طور مدام به افکار الیوت گوش می‌دهیم و نکته جالب اینجا است که همزمان با ما خود رامی ملک هم در هنگام ایفای نقش آن سکانس‌ها به افکار شخصیت الیوت گوش می‌دهد. پس از تمام شدن مراحل ساخت سریال تیم سازنده آن و رامی ملک به این موضوع اشاره کردند که ملک برای ایفای نقش در آن سکانس‌ها از روشی بسیار جالب بهره می‌برد. او صدای خود را برای به زبان آوردن جمله‌های مربوط‌به افکار الیوت و پخش آن‌ها در سریال از قبل ضبط و یک نسخه از آن را در اختیار تیم سازنده و یک نسخه دیگر از آن را به‌وسیله یک هندزفری بی‌سیم در زمان فیلم‌برداری برای خود پخش می‌کرد. به‌این‌صورت هر زمان که ما صدای افکار الیوت را می‌شنویم خود شخص رامی ملک هم درحال شنیدن آن‌ها خواهد بود. نکته جالب دیگر درباره ایفای نقش رامی ملک فرو رفتن او در شخصیت الیوت تلقی می‌شود. یادتان هست خیلی وقت‌ها شخصیت الیوت در سریال حتی به حرف‌های اطرافیان خود حتی گوش هم نمی‌داد؟ خب این اتفاق نیز واقعا می‌افتاد. خانمی به‌نام سارا وظیفه داشت تا زمانی‌که شخصیت الیوت حواسش به اطراف خودش نیست ازطریق همان هندزفری به‌طور مرتب درون گوش رامی ملک صحبت کند. به‌همین‌دلیل در بسیاری از سکانس‌های مربوط‌به این لحظات رامی ملک اصلا صدای دیگر بازیگران را نمی‌شنید و حسی که از شخصیت الیوت به بیننده منتقل می‌شد بسیار طبیعی بود.

گوش‌های رامی ملک به‌خاطر استفاده از هندزفری‌های بی‌سیم در مراحل ساخت سریال Mr. Robot دچار خون‌ریزی شده بودند

این موضوع یک مشکل اساسی داشت و آن هم صدماتی بود که آن هندزفری می‌توانست به شنوایی رامی ملک وارد کند. او پس از یک روز فیلم‌برداری و استفاده از هندز‌فری بی‌سیم به‌مدت یک ساعت نمی‌توانست صدای اطراف خود را به‌خوبی بشنود و در بعضی اوقات چند قطره خون در گوش او پدیدار می‌گشت. بنابر توصیه‌های تیم سازنده فیلم و پزشک حاضر در آن صحنه‌ها که به ملک توصیه کردند یا این کار را انجام ندهد یا از یک موسیقی آرام استفاده کند، رامی ملک بازهم به همین روش نقش الیوت آلدرسون را ایفا می‌کرد. در یکی از سکانس‌ها که در منطقه Times Square شهر نیویورک فیلم‌برداری می‌شد، به‌خاطر شلوغی و سروصدای زیاد رامی ملک از سارا تقاضا می‌کند تا در گوش او به‌جای حرف زدن فریاد بزند تا او هیچ صدایی را نشنود! پس از اتمام فیلم‌برداری این سکانس گوش رامی ملک و هندزفری‌های او کاملا خو‌ن‌آلود شده بودند، چرا که فریاد زدن در گوش او به مدت زیاد باعث شده بود جراحت کوچکی به گوش او وارد کند. 

شخصیت الیوت آلدرسون با بازی رامی مالک در سریال آقای روبات

۶- فیلم‌برداری سکانس‌های مربوط‌به اعتیاد الیوت

سکانس‌هایی که در آن‌ها شخصیت الیوت آلدرسون با بازی رامی ملک مورفین مصرف می‌کرد را در خاطر دارید؟ تمام قرص‌های مورفین موجود در فیلم در حقیقت قرص‌های ویتامین ب بودند ولی نکته بسیار جالب این است که رامی ملک در مصاحبه‌ای گفته بود که ترجیح می‌داد به‌جای ویتامین ب قرص واقعی مورفین در صحنه فیلم‌برداری استفاده می‌شد. البته این جمله به‌این‌معنی نبوده که ملک از مورفین خوشش بیاید، او به‌خاطر بو و مزه قرص‌های ویتامین ب این جمله را به‌زبان آورد. شخصیت الیوت در آن سکانس‌ها مجبور بود که ازطریق بینی ذرات ویتامین ب را بارها و بارها مصرف کند و این کار رامی ملک را بسیار خسته کرده بود تا جایی‌که او و تیم سازنده سریال سرانجام راه‌حلی برای این موضوع طراحی کردند.

رامی ملک در یک برنامه زنده تلویزیونی به میزبانی سث مِیِر درباره این موضوع توضیحات جالبی داد و گفت: «پس از گذشت مدتی از انجام دادن این کار به سم اسماعیل گفتم که این کار به‌شدت بینی و ذهن من را اذیت می‌کند و ذرات ویتامین ب درکنار مفید بودن می‌توانند من را بکشند اگر این کار را مرتبا انجام دهم. درنهایت اعضای تیم سازنده سریال یک ایده بسیار جالب دادند و آن هم طراحی یک مکنده بسیار کوچک و قوی بود که درون آستین من تعبیه می‌شد. من برای هر سکانس که باید در آن مورفین مصرف می‌کردم مجبور بودم این وسیله را درون آستین و روی دست خود تعبیه و با آن به ایفای نقش بپردازم. پس از ضبط کامل هر سکانس پس از خارج کردن آن دستگاه مقدار زیادی ذرات ویتامین ب درون آستین من قرار داشت که خب صحنه بسیار جالبی تلقی می‌شد». 

رابرت داونی جونیور بازیگر شخصیت آیرون من با پس زمینه سفید

۷- ماجرای رابرت داونی جونیور و رمی ملک

رابرت داونی جونیور در چند مصاحبه اعلام کرده بود که به‌شدت به سریال «آقای ربات» علاقه دارد و خودش را یکی از طرفداران سرسخت این سریال می‌داند. به‌همین دلیل به واسطه یکی از دوستانش ایمیل رامی ملک را پیدا و در قالب یک پیام به رامی ملک می‌گوید که به چه اندازه از این سریال لذت می‌برد. رامی ملک پس از دریافت آن پیام فکر می‌‌کند که این ایمیل از جانب یک هوادار با اسم جعلی رابرت داونی جونیور برای او ارسال شده و تصمیم می‌گیرد که پیام را نادیده بگیرد؛ البته درواقع آن پیام از جانب یک هوادار ارسال شده بود و او هم کسی نبود جز رابرت داونی جونیور. پس از گذشت مدتی یک دوست مشترک به رامی ملک می‌گوید که چرا جواب رابرت را نداده و او را نادیده گرفته است. پس از این صحبت رامی ملک به‌شدت احساس شرمندگی کرده و با عذرخواهی از رابرت داونی جونیور و توضیح داستان پیش آمده او را به محل فیلم‌برداری سریال Mr. Robot دعوت می‌کند. رابرت داونی جونیور با قبول دعوت رامی ملک به محل فیلم‌برداری این سریال می‌رود و باعث غافل‌گیری بازیگران و تیم سازنده آن می‌شود؛ به‌هرحال حضور آیرون من در محل فیلم‌برداری سریال اتفاق کوچکی به‌شمار نمی‌رود.

سم اسماعیل در کنار رامی مالک و کریستین اسلیتر

۸- الهام‌گرفتن سم اسماعیل از فیلم‌های مطرح 

سم اسماعیل که ایده ساخت چنین اثری را سال‌ها در ذهن خود داشت برای نوشتن داستان و طراحی شخصیت‌های حاضر در آن وقت بسیار زیادی را صرف کرده تا نتیجه نهایی به اثری با کیفیت تبدیل شود. او در مصاحبه‌ای با اشاره به فیلم‌هایی که برای این موضوع از آن‌ها الهام گرفته نشان داد تا کیفیت بالای این سریال و داستان جذاب آن بی‌دلیل نبوده است. او با اشاره به این موضوع گفت: «من برای ساخت سریال Mr. Robot فیلم‌های بزرگ تاریخ سینما را بارها و بارها تماشا کردم و از فیلم‌هایی مانند فیلم American Psycho، فیلم Taxi Driver، فیلم A Clockwork Orange و فیلم The Matrix در این مسیر کمک زیادی گرفتم. جو حاکم بر این فیلم‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌راحتی استرس داستان خود را به بیننده منتقل می‌کند و من هم سعی کردم با الهام از آن‌ها این موضوع را به سریال اضافه کنم.

همچنین برای طراحی شخصیت الیوت آلدرسون فیلم Fight Club را به دفعات و با دقت بسیار زیاد تماشا کردم. شخصیت اصلی این فیلم مانند الیوت از اختلال تجزیه هویت یا همان اختلال چند شخصیتی (Dissociative Identity Disorder) رنج می‌برد. با زیر نظر گرفتن شخصیت اصلی این فیلم توانستم او را با مسايلی مانند «ضد مصرف‌گرایی» و «ضد استقرار» ترکیب و شخصیت الیوت را طراحی کنم. همچنین شخصیت پدر الیوت نیز در این مسیر کمک زیادی به اختلال شخصیتی او کرده تا کاملا به یک فرد دچار اختلال و شدیدا افسرده تبدیل شود. برای پیچش‌های داستانی این سریال نیز از سریال بسیار محبوب و جذاب Breaking Bad و فیلم بی‌نظیر Blade Runner الهام‌های زیادی گرفتم». 

کاور فیلم mr. robot با حضور رامی مالک در نقش الیوت آلدرسون

۹- حقایق متفرقه سریال

  • شخصیت‌های تایرل ویلیک و جوآنا ویلیک در فیلم به زبان سوئدی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

  • عنوان تمامی قسمت‌های فصل اول سریال با اسم یکی از فرمت‌های رایج ویدیویی مانند mkv. یا avi. به‌اتمام می‌رسد.

  • مراحل ساخت این سریال در شهر نیویورک و قسمت‌های مربوط‌به گردهمایی‌های گروه اِف در جزیره کانی فیلم‌برداری شده است.

  • هودی سیاهی که شخصیت الیوت همیشه بر تن می‌کند در حقیقت به خود رامی ملک تعلق داشت و خیلی اتفاقی به لباس اصلی شخصیت الیوت تبدیل شد.

  • سم اسماعیل، خالق این سریال در سکانسی که الیوت برای نخستین بار شخصیت Mr. Robot را ملاقات می‌کند در صحنه حضور دارد؛ فردی که در آن سکانس روی قطار ایستاده در حقیقت سم اسماعیل بوده است.

  • قبل از شروع سریال رامی ملک اطلاعات زیادی از هک کردن و تکنولوژی نداشت و به‌همین‌دلیل قبل از شروع فیلم‌برداری در کلاس‌ها و سمینارهایی درباره این موضوعات شرکت کرد تا اطلاعاتی دراین‌باره به‌دست آورد.

نظر شما همراهان همیشگی سایت زومجی درباره سریال Mr.Robot چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این سریال در نظر دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر خوانندگان سایت زومجی درمیان بگذارید


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده