// جمعه, ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۱

رابرت پتینسون: فیلم Tenet کریستوفر نولان به شدت دیوانه‌وار است

رابرت پتینسون که می‌گوید خود او هم برای درک Tenet باید نسخه‌ی نهایی این اثر سینمایی را به‌صورت کامل تماشا کند. فیلمی که همچنان تاریخ اکران خود را حفظ کرده است و مطابق شایعه‌ها به‌زودی تریلر جدید آن پخش می‌شود.

فیلم Tenet

تعجب‌برانگیز نیست که پرخرج‌ترین فیلم سینمایی اورجینال/غیر اقتباسی/غیر دنباله/غیر پیش‌درآمد/غیر ریبوت ۱۱ سال اخیر جهان توسط نویسنده و کارگردان آثاری همچون «یادگاری» (Memento)، «تلقین» (Inception)، سه‌گانه‌ی «شوالیه تاریکی»، «دانکرک» (Dunkirk)، «بی‌خوابی» (Insomnia)، «پرستیژ» (The Prestige) و «میان‌ستاره‌ای» (Interstellar) خلق شود. یک محصول ۲۲۵ میلیون دلاری که به‌گفته‌ی سینمادارها کریستوفر نولان تمام تلاش خود را برای تغییر ندادن تاریخ اکران آن به هدف کمک به سالن‌های سینما و وضعیت مالی خطرناک‌شده‌ی این صنعت به خرج داده است.

تا جایی که مدیریت تمامی سالن‌های IMAX جهان به‌تازگی گفت شرکت برادران وارنر تنها به‌خاطر درخواست کریستوفر نولان حاضر شده است تا در صورت باز بودن سالن‌های پخش فیلم با تعداد حداقلی نیز Tenet را حتی به قیمت ضرر دادن این فیلم اکران کند. چرا که این فیلم‌ساز پیش‌تر در نامه‌ای سرگشاده گفت که چه میزان از شغل‌های مرتبط با سالن‌های پخش فیلم سینمایی به خطر افتاده‌اند و چرا مردم باید در عین توجه به سلامتی نقش عظیم هنر هفتم در زندگی انسان مدرن را نیز به یاد داشته باشند.

تازه‌ترین گزارش‌ها می‌گویند مطابق همان برنامه‌ریزی‌های پیشین، «تنت» (TENƎꓕ) در هفدهم ژوئیه ۲۰۲۰ (جمعه، ۲۷ تیر ۱۳۹۹) روی پرده‌های نقره‌ای می‌رود. مگر اینکه حتی سالن‌های سینمای لس‌آنجلس و نیویورک هم بازگشایی نشده باشند و به فعالیت امن و سلامت با ظرفیت حداقلی نپردازند. پس با این اوصاف بعید نیست که تریلر عمومی دوم فیلم مورد بحث به‌زودی تقدیم تماشاگرها شود.

کریستوفر نولان/Christopher Nolan

رابرت پتینسون، یکی از بازیگرهای اصلی TENƎꓕ درباره‌ی این فیلم که پروسه‌ی ساخت بسیار محافظت‌شده و متفاوتی با عادات هالیوودی‌ها داشت، صحبت‌های تازه‌ای را مطرح کرده است.

رابرت پتینسون: «تنت» متشکل از عناصر سنگین داستانی متعدد است. من هنوز به شناخت و درک کامل آن نرسیده‌ام. باید برای فهم بهتر اثر نسخه‌ی نهایی و کامل آن را مثل همه‌ی تماشاگرها نگاه کنم. تازه نمی‌توانم مطمئن باشم که یک بار دیدن این فیلم هم برای فهم کامل چنین اثری کافی است. حتی از دستیار خود پرسیده بودم که چگونه می‌شود درباره‌ی چنین اثری مصاحبه کرد؟ فیلمی که می‌دانم برای درک و شناخت حقیقی آن به بارها تماشای دقایقش احتیاج است.

نزدیک به ۵۰۰ نفر تیم اصلی ساخت فیلم را تشکیل می‌دادند و گاهی صرفا برای گرفتن چند سکانس، ۲۵۰ نفر با پرواز از کشوری به کشور دیگر می‌رفتند. این فیلم به‌شدت جنون‌آمیز است. حتی در ابعاد تولیدی به‌سادگی نمی‌توان محصولی مانند آن را پیدا کرد. ما در چندین و چند کشور ضبط داشتیم و در همه‌ی آن‌ها حداقل یک سکانس بسیار عظیم را فیلم‌برداری کردیم؛ از آن سکانس‌های گسترده و خاصی که بعضی فیلم‌ها شاید در نقطه‌ی اوج خود یکی از آن‌ها را داشته باشند.

از بین تمامی افراد حاضر در تیم سازنده از فیلم‌بردار تا بازیگرها، درصد بسیار پایینی یک بار فیلم‌نامه‌ی کامل «تنت» را خوانده‌اند و آن‌ها هم باید این کار را در اتاق‌های دربسته به سرانجام می‌رساندند. جالب‌تر اینکه غالب تئوری‌های مخاطب‌ها در اینترنت راجع به فیلم نیز اشتباه هستند. مثلا آن‌ها فکر می‌کنند شخصیت اجراشده توسط من در زمان سفر می‌کند. درحالی‌که سفر در زمان جایگاهی در Tenet ندارد. همان‌گونه که خود فیلم‌ساز گفت، «تنت» جاه‌طلبانه‌ترین اثر او تا به امروز است. من برای تماشای این فیلم سینمایی روزشماری می‌کنم؛ احساسی که هنگام حضور در پشت صحنه‌ی ساخت هیچ فیلم دیگری ندارم. چون به‌طور معمول یک بازیگر پس از پشت سر گذاشتن مراحل ساخت، تقریبا از ابتدا تا انتهای فیلم را می‌شناسد و فهمیده است.

باتوجه‌به علاقه‌ی جدی فیلم‌ساز به حفظ و احترام به تماشای فیلم در سالن‌های سینما که منجر به تولد دوباره‌ی فرهنگ‌هایی مانند پخش تریلرهای اختصاصی برای سینماروها شد، بعید نیست که «تنت» تنها بلاک‌باستری باشد که تاریخ اکران خود را تغییر نمی‌دهد و تمام ریسک‌ها از جمله ضرر جدی مالی را در این راه به جان می‌خرد. درنهایت باید صبر کرد و دید آیا تعداد محدودی از سینماها تا پیش از رسیدن تاریخ اکران این فیلم بازگشایی خواهند شد یا شرایط حاکم اکران TENƎꓕ را نیز غیرممکن خواهد کرد.


منبع IndieWire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده