نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم Underwater - زیر آب

فیلم زیر آب (Underwater) با بازی کریستن استوارت و کارگردانی ویلیام اوبنک به‌روی پرده سینماها رفت، اما خیلی نتوانست نظر منتقدان متاکریتیک و راتن تومیتوز را جلب کند.

فیلم Underwater یا در زبان فارسی «زیر آب» یکی از جدیدترین آثار درام، اسرارآمیز، دلهره‌آور، ترسناک و از فیلمهای اکشن 2020 از شرکت والت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز (Walt Disney Studios Motion Pictures) است که به‌دست کارگردان و فیلمبردار خوبی به نام ویلیام اوبنک، کارگردان و نویسنده فیلم The Signal (سیگنال) و فیلم Love (عشق) و فیلمبردار فیلم Crave، فیلم House of the Rising Sun (خانه آفتاب تابان)، فیلم Level 26: Dark Prophecy (سطح ۲۶: پیشگویی تاریک)، فیلم Caught in the Crossfire و غیره ساخته شده است. در فیلم زیر آب، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون کریستن استوارت در نقش نورا پرایس، وینسنت کسل در نقش کاپیتان لوسین، تی. جی. میلر در نقش پاول ابل، جسیکا هنویک در نقش امیلی هاورشام، جان گالاگر جونیور در نقش لیام اسمیت، مامودو اتیه در نقش رودریگو ناجندا و گانر رایت در نقش لی میلر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم زیر آب در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۰ دی ۱۳۹۸) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده برای اولین‌بار به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۴۹ را از بین ۳۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده برایان دافیلد و ادم کوزاد بوده است. پیتر چرنین، تونیا دیویس و جنو تاپینگ هم تهیه‌کنندگی این فیلم اکشن را برعهده داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها متوسط و رو به بالا بودند. تعداد زیادی از منتقدان، از بازیگران این اثر تعریف و تحسین کردند و عملکرد کارگردان آن را هم خیلی دوست داشتند اما معتقد بودند که این موارد کافی نبود؛ از اینکه حواس بیننده از ضعف‌ها و آشناپنداری بسیار بزرگی که در آن وجود داشت، پرت شود. از طرف دیگر هم ۵۳ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر اسرارآمیز را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند. علاوه‌بر این، ۳۷ درصد بینندگان هم اعلام کردند که تماشای آن را به بقیه پیشنهاد می‌کنند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Underwater به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Underwater از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

گروهی از اعضای تیم تحقیقاتی که زیر آب فعالیت می‌کنند، مجبور هستند که به‌خاطر زمین لرزه بسیار شدیدی که آزمایشگاه زیرزمینی آنها را نابود کرده، خودشان را نجات دهند و به هر طریقی که هست، خودشان را به نقطه امنی برسانند.

Underwater

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Underwater بیندازیم:

مت دوناتو | We Got This Covered

۸۰ از ۱۰۰

بله این فیلم Alien (بیگانه) است «اما زیر آب» و این هم یک چیز خیلی خوب است. زیرا کریستن استوارت فوق‌العاده و درجه یک در این فیلم ما را با یک ماجراجویی ترسناک به عمیق‌ترین و وحشتناک‌ترین مناطق آبی می‌برد.

برایان تالریکو | RogerEbert.com

۷۵ از ۱۰۰

فیلم زیر آب شما را مجبور می‌کند که از آن خوشتان بیاید و دوستش داشته باشید. اصلا زمانی هم نیست که این اتفاق نیفتد.

بیلگ ایبری | ولچر

۷۰ از ۱۰۰

لذت اصلی و بزرگی که در فیلم زیر آب وجود دارد، این است که به طرز شگفت‌انگیزی همه چیز به یکباره اشتباه پیش می‌رود.

لیا گرین بلانت | اینترتینمنت ویکلی

۶۷ از ۱۰۰

کریستن استوارت، یک قهرمان ژانر اکشن دیگر محسوب می‌شود؛ البته یک قهرمان باهوش و سرسخت که موهای بسیار زیبایی هم دارد. او از راه سخت متوجه شد که در اعماق دریا، درست همانند فضا، هیچکس صدای جیغ و فریاد شما را نمی‌شنود.

Underwater

سارا هاگی | گلوب اند میل

۶۳ از ۱۰۰

این فیلم یک اثر اکشن و دلهره‌آور است که لحظات لذت‌بخشی را فراهم می‌کند و هیچوقت خسته کننده نیست.

روزی نایت | آی جی ان

۶۰ از ۱۰۰

فیلم زیر آب یک اثر دلهره‌آور و علمی تخیلی جذاب است که نقص‌های خودش را هم دارد؛ اثری که هیچوقت به بزرگی مخصوص خودش دست پیدا نمی‌کند.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۳۸ از ۱۰۰

فیلم زیر آب به‌عنوان یک اثر ترسناک و علمی تخیلی، هیچ رکورد جدیدی را نمی‌شکند و به سطح جدیدی هم نمی‌رود؛ البته به جز اینکه می‌تواند به عنوان یک مدعی احتمالی، برای مسخره‌ترین فیلمی که در تاریخ ساخته شده، به شمار بیاید.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۳۰ از ۱۰۰

این فیلم آبکی و وحشتناک سه سال پیش فیلمبرداری شده است. این فیلم به نوعی این باور را تایید می‌کند که ماه ژانویه، دقیقا همان ماهی است که هالیوود برای دفن کردن اشتباهات خود استفاده می‌کند.

سورن اندرسون | سیاتل تایمز

۲۵ از ۱۰۰

اولین فیلم دهه جدید که درباره یک موجود است، اکران شد. پسر، واقعا احمقانه است.

لازم به ذکر است که این فیلم ترسناک و اسرارآمیز توانست رتبه ۱۲ را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه ۲ را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Underwater نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده