نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۴

فیلم حوا، مریم، عایشه نماینده افغانستان در اسکار شد

فیلم Hava, Maryam, Ayesha (حوا، مریم، عایشه) صحرا کریمی، به‌عنوان نماینده کشور افغانستان در مراسم اسکار ۲۰۲۰ معرفی شد.

طبق گزارش رسمی سایت خبری دِدلاین، انجمن اسکار افغانستان، فیلم درام Hava, Maryam, Ayesha (حوا، مریم، عایشه) به کارگردانی صحرا کریمی را به‌عنوان نماینده این کشور در مراسم اسکار سال ۲۰۲۰ معرفی کرد؛ این فیلم اولین فیلم بلند سینمایی کشور افغانستان است که کارگردانی آن را یک زن بر عهده دارد و داستان این فیلم طرفدار حقوق زنان صحرا کریمی، در مورد سه زن باردار با داستان‌های متفاوت است که هر کدام تجربیات متفاوتی را از سر گذرانده‌اند، اما چالشی که به فرهنگ آنان گره خورده، داستان این سه نفر را به یکدیگر متصل می‌کند.

Hava, Maryam, Ayesha

فیلم Hava, Maryam, Ayesha اولین مرتبه در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و تهیه‌کنندگی این فیلم را کتایون شهابی از شرکت فیلمسازی نوری پیکچرز (Noori Pictures) عهده‌دار بود. این فیلم با ستایش فراوان آنجلینا جولی، بازیگر معروف سینمای هالیوود همراه شد و وی پیش از نمایش فیلم در جشنواره ونیز، در مورد ساختهٔ صحرا کریمی چنین گفت:

این فیلم با ظرافت فراوان ساخته شده است و وقایع فیلم در مورد زندگی زنان جوان افغانستان معاصر است. این فیلم چگونگی مدیریت زندگی زناشویی، عشق، دوستی، خانواده و مادرانگی را که همراه شده است با متانت، زیبایی و روح زنان افغان، به تصویر می‌کشد. هر فیلمی که در سینمای افغانستان ساخته می‌شود، یک پیروزی در برابر نابرابری‌های زن و مرد در این کشور است. در عصر حاضر که آیندهٔ افغانستان سرنوشت مشخصی ندارد، این موضوع را به ما یادآوری می‌کند که میلیون‌ها زن افغان شایسته و سزاوار آزادی، استقلال فردی و امنیت هستند تا بتوانند تصمیماتی که خود می‌خواهند بگیرند؛ در خانه‌های خود و در تمام سطح جامعه.

فیلم Hava, Maryam, Ayesha، اولین فیلم مستقل سینمای افغانستان است که تماماً در شهر کابل و توسط یک زن ساخته و کارگردانی شده است. این فیلم هنوز توسط شرکتی برای پخش در ایالات متحده آمریکا خریداری نشده است، اما قرار است در شهر کابل روی پردهٔ سینما برود.

جالب است بدانید صحرا کریمی متولد ایران بوده و تحصیلات ابتدایی خود را در ایران و سپس دانشگاهی را در کشور اسلواکی گذرانده ‌است. او از دانشگاه هنر و فیلم جمهوری اسلواکی دکترای کارگردانی فیلم داستانی دارد و هم‌اکنون در این دانشگاه تدریس می‌کند؛ رساله دکترای او دربارهٔ موج نو سینمای ایران بود.


منبع Deadline
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده