بازی موبایل EQQO اثری است که از روایت داستانی خوبی بهره می‌برد اما با مشکلاتی که دارد، نتوانسته است یک بازی موفق باشد. با زومجی و بررسی این بازی همراه باشید.

بازی‌های داستان-محور و ماجراجویی از آن دست سبک‌هایی هستند که نیاز به یک روایت درست و حساب شده دارند. اگر در بخشی از بازی، داستان یا گیم‌پلی دچار افت یا تکرار شود کل بازی دچار مشکلی جدی می‌شود و نمی‌توان از آن به‌عنوان یک اثر موفق یاد کرد. استودیوهای متعددی سعی کرده‌اند با داستان‌هایی جدید و بکر وارد سبک ماجراجویی شوند و توانایی خود را در این سبک محک بزنند. حال، استودیو Parallel بازی موبایلی را منتشر کرده که تلاش کرده است داستانی احساسی به همراه طرح پازل‌هایی ارائه دهد، اما مشکلاتی در این راه وجود دارد که نتوانسته است به خوبی از عهده این کار بربیاید. بازی موبایل EQQO اثری است که پیش از این روی هدست‌های واقعیت مجازی آکیولس منتشر شده بود و هم‌اکنون این استودیو بازی خود را روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS پورت کرده است. در این مطلب، قصد داریم این بازی اندروید و آیفون را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا پایان همراه زومجی باشید.

EQQO

پازل‌های بازی بسیار ساده و بدون هیچ چالشی هستند

بازی آیفون EQQO در سبک ماجراجویی و پازلی است که داستان آن روایتگر دوری مادر و پسری نابینا است. پسر نابینا که اکو نام دارد، به وسیله احساسات مادرش، از راه دور کنترل می‌شود و به او کمک می‌کند تخم مار خدایان با نام انکولال را به درختی موسوم به درخت مادر برساند. داستان بازی از افسانه‌های کشور اتیوپی الهام گرفته شده است و روایتی احساسی و دوست‌داشتنی دارد. از ابتدا تا انتهای داستان احساس مادر که روایتگر داستان است به خوبی به بازیکن منتقل می‌شود و بازیکن مشتاق است ببیند پایان داستان به کجا ختم می‌شود. تمام اتفاقات بازی از زاویه دید مادر روایت می‌شود و نگرانی‌ها و دلتنگی‌های او را در طول داستان نسبت به پسرش مشاهده می‌کنیم. نحوه ارتباط و کنترل پسر نابینا توسط مادرش به‌صورت ارتباط با ستارگان است که مادر خود را درکنار فرزندش می‌بیند و به او کمک می‌کند. مادر راه را برای پسرش هموار می‌کند و از او می‌خواهد مار بزرگ خدایان را از مرگ نجات دهد. نجات مار و سپردن تخم مار به پسر ماجراهای اکو را شروع می‌کند و بازیکن پا به پای این مادر و پسر همراه می‌شود. روایت داستانی بازی را می‌توان مشابه بازی The Last Guardian دانست؛ حتی در بعضی از بخش‌های بازی این موضوع بیشتر احساس می‌شود. در کل داستان بازی توانسته رضایت‌بخش و دلچسب باشد.

EQQO

راوی داستان به خوبی داستان احساسی بازی را روایت کرده است

روند بازی EQQO دارای پازل‌هایی است که در هر فصل دچار تغییراتی می‌شود؛ به طوریکه هر فصل دارای پازل‌های مخصوص به خود است؛ یعنی پازل‌های هر فصل دارای یک مکانیزم خاص هستند که با تغییراتی جزئی در هر معما، بازیکن باید آن‌ها را حل کند و پسر نابینا را از آن محیط خارج کند. پازل‌های طراحی شده بسیار ساده و سطحی هستند و به‌راحتی حل می‌شوند. کلیت حل کردن پازل‌ها به چرخاندن چرخ‌دنده‌ها، گذاشتن یک شی سنگین روی یک سکو برای باز شدن درها و گرفتن اهرم‌هایی برای گشوده شدن مسیر پیشرو خلاصه می‌شود. هیچ چالش و سختی‌ای در پازل‌ها وجود ندارد و بازیکن به‌سادگی هرچه تمام‌تر، آن‌ها را حل می‌کند. این موضوع کمی در طول بازی خسته‌کننده می‌شود و سادگی بیش از حد پازل‌ها موجب می‌شود رغبت بازیکن برای ادامه بازی کاهش پیدا کند. در برخی از بخش‌های بازی نیز سنگ‌هایی تعبیه شده است که برای دفاع از تخم مار قابل استفاده است؛ این مورد به نوع خود جالب به نظر می‌رسد اما برای پرتاب سنگ‌ها بازیکن بعضی اوقات دچار مشکل می‌شود و به‌دلیل وجود ایراد فنی بازیکن دچار دردسر در پرتاب می‌شود. باگ‌ها و ایرادات فنی بسیاری در بازی دیده می‌شود که نشان‌دهنده کم‌دقتی سازندگان در این موضوع است. در مجموع بازی موبایل EQQO نتوانسته است گیم‌پلی روان و قابل قبولی را ارائه دهد و این امر موجب شده است از لذت بازی کاسته شود.

EQQO

ایراداتی در بخش فنی بازی وجود دارد که به کلیت بازی لطمه وارد کرده است

بخش فنی بازی موبایل EQQO هم نتوانسته موفق عمل کند؛ استودیو Parallel این بازی را ابتدا برای هدست‌های VR آکیولس ساخته و پس از مدتی، این بازی را برای گوشی‌های موبایل پورت کرده است. اگر بازی را در حالت VR به همراه هدست واقعیت مجازی تجربه کنید، می‌توانید بازی را به مراتب بهتر از حالت موبایل انجام دهید. اما در حالت موبایل، به‌خاطر زاویه‌های دوربین بازی و لرزش محیط به‌دلیل فضای مخصوص واقعیت مجازی، تجربه بازی کمی آزاردهنده می‌شود. من در شروع بازی محیط گوشی را ثابت قرار داده بودم و با کشیدن روی صفحه گوشی، دوربین بازی را می‌چرخاندم اما زمانی گوشی را در دستم گرفتم، لرزش دوربین و جابه‌جایی بی‌مورد دوربین کمی اذیت‌کننده بود. سازندگان برای پورت بازی باید راهکاری می‌چیدند تا بازیکن بتواند در حالت موبایل بدون مشکل بازی را انجام دهد. گرافیک بازی موبایل EQQO به‌صورت سه‌بعدی و انیمیشنی طراحی شده است؛‌ سازندگان برای طراحی محیط و شخصیت‌ها از موتور بازی‌سازی Unity بهره برده‌اند که این امر موجب شده با محیط‌هایی زیبا رو‌به‌رو باشیم. بازی از تنوع بالایی در محیط‌ها و فضاهای مختلف بهره می‌برد که توانسته روند تکراری محیطی را کاهش دهد. لازم به ذکر است که انیمیشن شخصیت‌ها و موجودات مختلف به خوبی کار شده است و تمامی کاراکترها به نرمی حرکت می‌کنند. بعضی مواقع دیده شده است که شخصیت اکو مسیر خود را به درستی طی نمی‌کند و به اشیای موجود در محیط برخورد می‌کند. همچنین، باگ‌هایی همچون دیر لود شدن بافت‌های محیط، فرو رفتن پای پسر نابینا در زمین، کلیک نشدن مسیر حرکتی کاراکتر اصلی و ایراداتی در برداشت اشیا در این بازی مشاهده شده است.

EQQO

بازی EQQO از موسیقی احساسی و زیبایی بهره برده است که خوش‌ذوقی آهنگساز را نشان می‌دهد. آهنگساز به خوبی داستان مادر و پسر را درک کرده و با تمرکز بر ارتباط عاشقانه آن‌ها، قطعات موسیقی را تنظیم کرده است. راوی داستان با ادای به‌جای کلمات و انتقال احساس مادرانه شخصیت مادر به خوبی توانسته است در طول بازی تأثیرگذار باشد. ما به خوبی نگرانی، عشق و عاطفه مادر را با روایت درست و به‌جای راوی احساس می‌کنیم. همچنین، صداهای بازی نیز به خوبی صداگذاری شده است که سازندگان توانسته‌اند در بخش موسیقی و صداگذاری عملکرد درخشانی داشته باشند. توصیه می‌کنم اگر قصد انجام این بازی را دارید، این بازی را با استفاده از هدست واقعیت مجازی و هدفون تجربه کنید تا بتوانید از انجام آن کمی بیشتر لذت ببرید.

استودیو Parallel با پورت ناقص بازی خود برای گوشی‌های موبایل، لذت تجربه یک داستان زیبا از سوی بازیکنان را از بین برده است. کوتاهی سازندگان در ایجاد یک بازی خوش‌ساخت قابل احساس است و ای کاش این استودیو وقت بیشتری را برای توسعه بازی خود می‌گذاشت. امید است این استودیو با برطرف کردن نکات گفته شده، آثار بعدی خود را بی‌نقص و چالش‌برانگیزتر از بازی موبایل EQQO توسعه دهد.

این بازی روی سیستم‌عامل اندروید بررسی شده است. برای آشنایی با بازی‌های برگزیده‌ی این پلتفرم می‌توانید مقالات بهترین بازی های اندروید را از نظر بگذرانید.


منبع زومجی

EQQO

بازی موبایل EQQO اثری است که داستانی احساسی بین مادر و پسری نابینا را روایت می‌کند. با وجود جذابیت داستان بازی، اما ایراداتی در طراحی پازل‌ها و پورت نه‌چندان خوب بازی از واقعیت مجازی به گوشی موبایل موجب شده است لطمه‌ای جدی به کلیت بازی وارد شود. اگر از آن دسته بازیکنانی هستید که اهمیت بالایی به داستان بازی می‌دهید، تجربه این بازی را به شما توصیه می‌کنم.
سجاد پاک آیین

6

نقاط قوت

  • + روایت داستانی دلنشین
  • + گرافیک زیبا
  • + موسیقی احساسی بازی
  • + روایت هنرمندانه راوی داستان
  • + صداگذاری کم‌نقص

نقاط ضعف

  • - پورت ناقص بازی از VR به موبایل
  • - گیم‌پلی متوسط
  • - پازل‌های ساده و پیش‌پا افتاده
  • - عدم چالش در بازی
  • - باگ و ایرادات فنی متعدد
  • - زاویه بد دوربین‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده