نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۸

رونمایی از ویژگی Filmmaker Mode در تلویزیون‌های پیشرفته توسط مارتین اسکورسیزی، جیمز کامرون و کریستوفر نولان

ویژگی Filmmaker Mode به مخاطبان فیلم‌های سینمایی اجازه می‌دهد آن‌ها را دقیقاً همان‌طور تماشا کنند که کارگردانان می‌خواهند.

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و عرضه‌ی تلویزیون‌های هوشمند و پیشرفته، کیفیت تصویر و امکانات تلویزیون‌ها به مراتب بیشتر از گذشته شده است، ولی از طرف دیگر بعضی از ویژگی‌های این تلویزیون‌ها باعث می‌شوند فیلم‌های سینمایی با شکل و شمایلی متفاوت از چیزی که سازندگان آن‌ها در نظر داشته‌اند پخش شوند. همین موضوع هم باعث شده است اتحادیه‌ی تلویزیون‌های با وضوح بسیار بالا (UHD Alliance) دست به‌کار شود و به‌سراغ ویژگی جدیدی در این تلویزیون‌ها برود که تصاویر را همان‌طور نمایش دهند که کارگردانان در نظر دارند؛ ویژگی‌ای تحت عنوان حالت فیلم‌ساز (Filmmaker Mode) که قرار است به‌زودی در تلویزیون‌های مختلف به‌کار گرفته شود.

ویژگی Filmmaker Mode اجازه خواهد داد فیلم‌ها به‌شکل اورجینال و واقعی خود دیده شوند

این اتحادیه که از شرکت‌های متخصص در زمینه تکنولوژی‌هایی چون تلویزیون هوشمند و همین‌طور استودیوهای هالیوودی تشکیل شده، اخیراً ویدیویی را منتشر کرده است که در آن شاهد صحبت‌های تعدادی از کارگردانان بزرگ سینما هستیم؛ کارگردانانی که هرچند از پیشرفت‌های تکنولوژی رضایت دارند، ولی از طرف دیگر نسبت به تغییراتی که تلویزیون‌ها در فیلم‌های آن‌ها اعمال می‌کنند هم انتقاد دارند. البته تعداد افراد دخیل در این پروسه به‌مراتب بیشتر از کارگردانان نمایش‌داده‌شده در ویدیو است و شامل ۴۰۰ نفر از اهالی سینما، از جمله ۱۴۰ کارگردان و فیلم‌بردار می‌شود که برای انتخاب آن‌ها از نهادها و انجمن‌های مختلفی چون اتحادیه‌ی کارگردانان آمریکا، انجمن فیلم‌برداران آمریکا، انجمن تدوین‌گران آمریکا و موسسه‌ی فیلم مارتین اسکورسیزی (The Film Foundation) کمک گرفته شده است.

رایان جانسون، کارگردان فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای (Star Wars: The Last Jedi) و Knives Out یکی از همین افراد است؛ کسی که در این‌باره به‌شوخی می‌گوید:

Motion Smoothing در تلویزیون‌ها نقش اسکای‌نت را ایفا می‌کند، ولی خوشبختانه بالاخره جان کانر ما هم از راه رسیده است!

جانسون عقیده دارد که تکنولوژی نمایش خانگی در حال حاضر دوران طلایی خود را سپری می‌کند، ولی از طرف دیگر ویژگی‌هایی مثل Motion Smoothing هم باعث بروز مشکلاتی می‌شوند (Motion Smoothing تکنولوژی‌ای است که در تلویزیون‌های پیشرفته باعث روان‌تر شدن تصاویر می‌شود و این کار را به‌شکلی انجام می‌دهد که هرچند در مواردی مثل تصاویر ورزشی به جذابیت کار کمک می‌کند، ولی گاهی اوقات باعث از بین رفتن حس و حال فیلم‌های سینمایی می‌شود). او در ادامه می‌گوید:

ویژگی Filmmaker Mode به مخاطب امکان می‌دهد که تنها با زدن یک دکمه، لذت بیشتری از تماشای فیلم ببرد و اگر شما هم از علاقمندان فیلم‌های سینمایی هستید، این را بدانید که Filmmaker Mode باعث می‌شود شکل و شمایل فیلم‌ها از آن حالت مزخرف فاصله بگیرد!

اسکورسیزی هم به‌عنوان یکی دیگر از افراد دخیل در این پروژه می‌گوید:

من موسسه‌ی فیلم را در سال ۱۹۹۰ با هدف حفظ و نگهداری فیلم‌های سینمایی و محافظت از بینش کارگردانان فیلم‌ها راه‌اندازی کردم تا مخاطبان بتوانند فیلم‌ها را همان‌طوری تماشا کنند که کارگردانان در نظر داشته‌اند. این روزها اکثر مردم فیلم‌های قدیمی و کلاسیک را در منازل خود تماشا می‌کنند نه سالن‌های سینما، و ویژگی‌ای مثل Filmmaker Mode اجازه خواهد داد این فیلم‌ها به‌شکل اورجینال و واقعی خود دیده شوند و تغییری در تصاویر آن‌ها ایجاد نشود.

رایان کوگلر، کارگردان فیلم پلنگ سیاه (Black Panther) هم صحبت‌هایی در این زمینه دارد:

من همیشه اهمیت زیادی به نحوه‌ی نمایش فیلم‌ها در منازل می‌دهم؛ چرا که همین سینمای خانگی است که فیلم‌ها در آن بیش از هر جای دیگری به زندگی خود ادامه می‌دهند و بارها و بارها توسط اعضای خانواده دیده می‌شوند. اکنون با توجه به هم‌فکری هنرمندان و دریافت بازخوردهای آن‌ها توسط کمپانی‌های الکترونیکی در مورد Filmmaker Mode، می‌توانیم تجربه‌ی فیلم‌دیدن در منزل را بیش از پیش به پرده‌ی سینماها نزدیک کنیم.

دانلود ویدیو از آپارات

در کنار جانسون، اسکورسیزی و کوگلر، از دیگر کارگردانان معروفی که در بهینه‌سازی این ویژگی نقش داشته‌اند می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

مایکل زینک، رییس UHDA که معاون بخش تکنولوژی کمپانی برادران وارنر نیز محسوب می‌شود، در رابطه با آغاز حرکت به سمت تولید این ویژگی می‌گوید:

پل توماس اندرسون، رایان کوگلر، پتی جنکینز، مارتین اسکورسیزی و کریستوفر نولان به‌سراغ UHDA آمدند و با ما در مورد گسترش‌دادن تجربه‌ی سینمایی در منازل صحبت کردند. ما هم تمایل زیادی به گفتگو در این‌باره داشتیم و در نهایت تصمیم گرفتیم به‌سراغ این کار برویم.

البته این اولین مورد از این دست نیست و مدتی قبل هم ویژگی دیگری تحت عنوان Netflix Mode معرفی شد؛ ویژگی‌ای که در تلویزیون‌های مخصوصی از کمپانی‌هایی چون سونی و پاناسونیک به‌کار می‌رود و تغییراتی در تصاویر ایجاد می‌کند که کاربران نتفلیکس به تصاویری بهتر و مطابق با سلیقه‌ی کارگردانان دسترسی پیدا کنند. هرچند نتفلیکس در UHDA حضور ندارد و سهمی هم در معرفی Filmmaker Mode نداشته است.

تا این لحظه شرکت‌های ال جی، پاناسونیک و ویزیو برای اضافه‌کردن این ویژگی به تلویزیون‌های خود اعلام آمادگی کرده‌اند و البته هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه زمانی شاهد عرضه‌ی تلویزیون‌هایی با Filmmaker Mode خواهیم بود؛ ویژگی‌ای که می‌تواند با اعمال تغییراتی در نوع رنگ‌بندی تصویر، کنتراست، نرخ فریم و ابعاد تصویر (Aspect Ratio) باعث خلق تصاویری سینمایی‌تر و مطابق با آن چیزی شود که کارگردانان در ذهن دارند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده