نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱

انتقاد تند دختر بروس لی از کوئنتین تارانتینو و فیلم Once Upon a Time in Hollywood

شانون لی اعتراض شدیدی نسبت به نحوه‌ی نمایش شخصیت پدرش در فیلم جدید تارانتینو و صحبت‌های این کارگردان در مورد بروس لی دارد.

جدیدترین اثر کوئنتین تارانتینو با عنوان روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) را می‌توان یکی از موفق‌ترین آثار این کارگردان در سال‌های اخیر دانست؛ فیلمی که هم در جشنواره کن ۲۰۱۹ مورد تحسین قرار گرفت، هم منتقدان نقدهای خوبی در مورد آن نوشتند و هم رکورد افتتاحیه فیلم‌های تارانتینو را شکست. ولی دراین‌میان حواشی زیادی هم پیرامون نحوه‌ی نمایش شخصیت بروس لی در فیلم ایجاد شد؛ ماجرایی که با صحبت‌های بعدی تارانتینو پیچیده‌تر هم شده است و اکنون در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون شاهد این هستیم که دختر بروس لی دست به اعتراض شدیدی علیه این کارگردان زده است.

شانون لی در گفت‌وگو با ورایتی به صحبت‌های اخیر تارانتینو برای توجیه شخصیت‌پردازی بروس لی در فیلم اشاره می‌کند و می‌گوید:

تارانتینو می‌تواند خفه شود و چیزی نگوید. این‌طوری اوضاع خیلی بهتر می‌شود. او می‌تواند معذرت‌خواهی کند یا حداقل بگوید: «من واقعاً نمی‌دانم بروس لی چگونه انسانی بود و بخش‌های مربوط‌به او را تنها با کمک ذهن خودم برای فیلم نوشتم و نباید آن را با واقعیت اشتباه بگیرید.»

تارانتینو به‌تازگی در مورد بروس لی (که نقش او را مایک مو بازی کرده است) صحبت‌هایی کرده و از نحوه‌ی نمایش‌دادن او به‌عنوان یک شخصیت خودخواه و پرحرف در فیلم خود دفاع کرده است:

بروس لی آدم متکبر و خودخواهی بود. نحوه‌ی صحبت‌کردن او به همین شکل بود و من تغییر زیادی در آن ایجاد نکردم. اگر مردم فکر می‌کنند او واقعاً ادعای این را نداشته است که می‌تواند محمد علی را شکست دهد، باید بگویم که اشتباه می‌کنند و او چنین ادعایی را داشت و حتی همسرش هم در کتاب زندگی‌نامه‌ی بروس لی به این موضوع اشاره کرده است.

ولی شانون لی با این قضیه مخالف است و مشکل تارانتینو را چیز دیگری می‌داند:

مشکل اساسی این است که تارانتینو از یک طرف می‌خواهد تفکرات خود را به‌عنوان واقعیت نشان دهد و از طرف دیگر هم در فیلم خود به‌سراغ ماجراهای غیرواقعی می‌رود.

او می‌توانست پدرم را به هر شکلی که دلش می‌خواست در فیلم به تصویر بکشد، همان‌طور که درنهایت هم این کار را انجام داد. ولی این بی‌انصافی است که از طرفی بگوید این فقط یک فیلم سینمایی است و از طرف دیگر هم شخصیت بروس لی در فیلم را واقعی معرفی کند.

بروس لی در روزی روزگاری در هالیوود | Once Upon a Time in Hollywood

دختر بروس لی که مجری سابق تلویزیون بوده و در چند وقت اخیر هم به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی سریال Warrior (براساس ایده‌ای از بروس لی) محصول شبکه Cinemax مشغول به کار بوده است، مسئولیت اموال و دارایی‌های بنیاد خیریه‌ی پدرش را هم برعهده دارد. او که چند روز قبل برای سر زدن به موزه‌ای تاریخی در هنگ‌کنگ سفری به این منطقه کرده بود تا به بخش مربوط‌به پدرش در این موزه رسیدگی کند، اعتقاد دارد که نباید در شناخت شخصیت پدرش اشتباه کرد و اعتماد به‌نفس بالای او را نشانه‌ی تکبر و غرورش دانست. شانون تأکید می‌کند که پدرش را به‌عنوان یک انسان کامل و بی‌ایراد در نظر نمی‌گیرد، ولی این‌گونه برداشت‌های اشتباه هم او را ناراحت می‌کنند؛ برداشت‌هایی که پیش از این هم از سوی عده‌ی دیگری و مخصوصاً بعضی رزمی‌کاران سفیدپوست و اهالی هالیوود شاهد آن بوده‌ایم.

لیندا لی کدوِل، همسر بروس لی در سال ۱۹۷۵ کتابی نوشت تحت عنوان «بروس لی: مردی که تنها من او را می‌شناختم» و تارانتینو هم در صحبت‌های خود به همین کتاب اشاره می‌کند. ولی برخلاف چیزی که تارانتینو گفته است، همسر لی جملات مربوطه را از طرف خودش نگفته و آن را از زبان یکی از کارشناسان نوشته است که در آن زمان گفته بود:

آن‌هایی که کار بروس لی را دنبال می‌کردند، می‌توانستند روی این قضیه شرط‌بندی کنند که او در صورت مبارزه با کاسیوس کلی به‌راحتی شکستش می‌دهد (کاسیوس کلی نام اصلی محمد علی بود؛ بوکسوری که بعدها با مسلمان شدن، نام خود را تغییر داد و هرچند عبارت کلی را از فامیل خود حذف کرد، ولی در ایران به محمد علی کلی مشهور شد).

دن اینوسانتو، شاگرد و همکار بروس هم پیش از این در مصاحبه‌ای با ورایتی گفته بود که لی هرگز ادعای شکست‌دادن محمد علی را نداشت و چنین صحبتی نکرده بود.

در هر حال چنین حواشی‌ای برای فیلمی از کوئنتین تارانتینو خیلی هم عجیب نیست و هرچند شاید تصویر مناسبی از بروس لی در فیلم روزی روزگاری در هالیوود ارائه نشده باشد، ولی نمی‌توان منکر موفقیت‌های عظیم این فیلم شد.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده