نویسنده: آریا بهپور
// دوشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۸

کارگردان Final Fantasy XIV از علاقه خود به بهبود گرافیک بازی می‌گوید

بعد از گذشت سال‌ها از عرضه فاینال فانتزی 14 و با پیشرفت گرافیکی سایر بازی‌ها، کارگردان این اثر از علاقه خود به بهبود گرافیک بازی و سختی‌های این کار صحبت کرده است.

بازی فاینال فانتزی 14 (Final Fantasy XIV) در سال ۲۰۱۰ برای کامپیوتر منتشر شد و هرچند در ابتدا مشکلات زیادی داشت و موفقیتی به‌دست نیاورد، ولی بعدها با تغییرات فراوان و بهبود در بخش‌های مختلف یک بار دیگر در سال ۲۰۱۳ برای پلی استیشن 3 و کامپیوتر عرضه شد و یک سال بعد هم نوبت به پلی استیشن 4 رسید؛ بازی‌ای که این‌بار با نام Final Fantasy XIV: A Realm Reborn شناخته می‌شد و برخلاف نسخه‌ی قبلی، با استقبال بالایی همراه شد. بعد از گذشت سال‌ها از انتشار این بازی MMORPG اسکوئر انیکس (Square Enix) و با وجود اینکه گرافیک بازی همچنان زیبا به نظر می‌رسد، بعضی طرفداران آن منتظر بهبودهایی در این زمینه هستند و نائوکی یوشیدا، کارگردان بازی هم در این ارتباط صحبت کرده است.

یوشیدا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او در مورد علاقه‌اش به بهبود گرافیک بازی پرسیده بود، چنین پاسخ می‌دهد:

شکی در این نیست که این روزها MMORPGهای متعددی در بازار وجود دارند و بعضی از آن‌ها که پس از فاینال فانتزی 14 منتشر شدند، جلوه‌های بصری بهتری ارائه می‌دهند. مطمئناً طرفداران بازی ما هم دوست دارند پیشرفتی در گرافیک بازی مشاهده کنند و من این موضوع را درک می‌کنم. خود ما هم به‌عنوان سازندگان بازی دوست داریم چنین کاری را انجام دهیم و فاینال فانتزی 14 را یک‌بار دیگر به جایی برسانیم که از نظر گرافیکی بین آثار MMORPG بدرخشد. بنابراین جواب من به سوال شما مثبت است.

ولی در این میان به نظر می‌رسد اوضاع به‌این سادگی هم نیست و تیم سازنده بازی برای چنین کاری باید وقت و انرژی زیادی صرف کند که ممکن است باعث شود از سایر بخش‌های آن غافل بماند.

ما با دو مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم. اعضای تیم به فکر بالاتر بردن کیفیت بازی هستند ولی برای اینکه مطمئن شویم بازی در رزولوشن 4K هم به همین زیبایی خواهد بود، مجبور هستیم بافت‌های آن را ارتقا دهیم و چندضلعی‌های بیشتری به مدل شخصیت‌ها اضافه کنیم. نمی‌گویم چنین کاری غیرممکن است، ولی نیاز به زمان زیادی دارد و همین الآن هم در حال به‌روز‌رسانی بازی از طریق پچ‌ها و آپدیت‌هایی هستیم که حدوداً هر سه ماه و نیم یک‌بار ارائه می‌شوند.

در این بین اگر بخواهیم تمرکز اصلی خود را روی بهبود گرافیک بگذاریم، هزینه‌های عظیمی روی دست ما خواهد گذاشت و این موضوع نیازمند زمان زیادی است و باید با دقت کافی پیش برود، نه اینکه تنها تعدادی بازی‌ساز جدید استخدام کنیم تا روی این مسائل کار کنند. در مجموع باید بگویم در حال حاضر کار روی بازی به‌شکلی پیش می‌رود که اگر تمرکز خود را روی مسائل گرافیکی بگذاریم، سایر موارد زیر سایه می‌روند.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers

صحبت‌های یوشیدا را می‌توان قابل قبول دانست؛ چرا که بازی‌های MMORPG دارای تعداد بسیار زیادی شخصیت و وسایل مختلف هستند و ارتقای گرافیکی تک‌تک آن‌ها تفاوت زیادی با تولید یک بازی جدید نخواهد داشت.

بازی‌های MMORPG شخصیت‌های بسیار زیادی دارند که ارتقای گرافیکی تک‌تک آن‌ها تفاوت چندانی با تولید یک بازی جدید نخواهد داشت

مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم، تفاوت در پلتفرم‌هایی است که بازیکن‌ها روی آن‌ها مشغول بازی هستند، یعنی کامپیوتر و پلی استیشن 4. در مورد پلی استیشن 4 با این موضوع روبه‌رو می‌شویم که کنسول نسل بعد سونی در راه است و شاید بتوانیم بازی را برای این کنسول آماده کنیم. در مورد کامپیوتر هم مشکل دیگری داریم و اگر بازی بهبودهای گرافیکی عظیمی پیدا کند، ممکن است افرادی که پیش از این با کامپیوترهای قدیمی‌تر خود مشغول تجربه‌ی آن بودند، نتوانند به سراغ سخت‌افزارهای بهتری بروند تا از بازی لذت ببرند. البته در این زمینه هم می‌توان به‌سراغ بهینه‌سازی‌هایی رفت و گزینه‌های گرافیکی مختلفی را پیش روی بازیکن‌ها قرار داد تا با تغییر دادن آن‌ها، امکان بازی کردن با کامپیوترهای قدیمی خود را پیدا کنند.

ولی در مجموع ارتقای عظیم گرافیک می‌تواند باعث جدا شدن بخشی از مخاطبان آن شود و این دقیقاً نقطه مخالف هدف ما یعنی جذب همه افراد به سمت این بازی است. همین قضیه هم باعث می‌شود بدون پیش‌زمینه‌ی قبلی به‌سراغ این کار نرویم و بیشتر در مورد آن فکر و برنامه‌ریزی کنیم که بازی را باید به چه شکلی بهبود داد تا هیچ‌کدام از مخاطبان با مشکلی مواجه نشوند و خود ما هم توانایی انجام آن را به بهترین شکل ممکن داشته باشیم.

در نهایت یک‌بار دیگر تأکید می‌کنم که خیلی دوست دارم گرافیک این نسخه از فاینال فانتزی بهبود پیدا کند، ولی چنین چیزی نیازمند برنامه‌ریزی‌های عظیمی است. در حال حاضر اعضای تیم بابت کار روی بسته الحاقی Shadowbringers (که چند روز قبل منتشر شد) به‌شدت خسته هستند و باید کمی صبر کنیم و بعد با خیالی راحت‌تر به سراغ برنامه‌های بعدی برویم.

علاقمندان بازی‌های MMORPG این روزها انتخاب‌های مختلفی را پیش روی خود می‌بینند و علاوه بر فاینال فانتزی 14 که همچنان در حال به‌روزرسانی توسط اسکوئر انیکس است، به‌زودی شاهد عرضه World of Warcraft Classic هم خواهیم بود؛ بازی‌ای که قرار است در تاریخ ۵ شهریور (۲۷ آگوست) توسط بلیزارد (Blizzard Entertainment) منتشر شود و طرفداران این اثر محبوب را یک‌بار دیگر به سال‌ها قبل و پیش از عرضه بسته الحاقی The Burning Crusade برای World of Warcraft ببرد تا بازی را به‌شکل کلاسیک خود تجربه کنند.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده