نویسنده: فرشید معتمد
// یکشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۶

کارت‌ های گرافیک سری 5700 RX ای ام دی رسما عرضه شدند

سرانجام کارت‌های گرافیکیِ جدیدِ ای‌ام‌دی از سری RX 5700 بر اساس معماریِ Navi با راندمانِ بالاتر عرضه شدند.

حتما به یاد دارید که در خرداد ماه و در جریان برگزاریِ E3 2019 بود که شرکت AMD از جدید‌ترین پردازنده‌های گرافیکی خود مجهز به نسل جدید معماریِ Navi رونمایی کرد و وعده‌ی عرضه‌ی این محصولات در تابستانِ امسال را داد. رادئون RX 5700 و RX 5700 XT مدل‌های ساخته شده با تراشه‌های Navi امروز به صورت رسمی به بازار عرضه شدند و بررسی‌ِ اختصاصیِ آنها نیز اجازه‌ی انتشار پیدا کرد. این مدل‌ها، مدل‌های مرجع هستند و برخی سازندگان‌ِ بزرگ نیز قرار است کارت‌های اختصاصیِ خود بر اساس این تراشه‌های جدید را با قابلیت‌های بهتر به بازار عرضه کنند.

همین چند روز پیش بود که Nvidia در اقدامی برنامه‌ریزی شده و برای تحت الشعاع قرار دادنِ عرضهِ کارت‌های گرافیکِ ای‌ام‌دی، از جدیدترین کارت‌های گرافیکیِ سری Super خود در سه مدل رسما رونمایی کرد. کارت‌های گرافیکِ جدید انویدیا از سری RTX و بر اساس همان معماریِ Turing، ولی با تعداد هسته‌های سایه‌زنِ بیشتر و فرکانسِ کاری بالاتر معرفی شدند تا در برابر مدل‌های قدرتمندِ RX 5700/RX 5700 XT باز هم برتری پیدا کنند و در رقابت برای کسبِ سهمِ بیشتر از بازار و ارزشِ خریدِ بیشتر، جایگاهِ بالاتری را در بنچمارک‌ها کسب کنند.

AMD RX 5700 XT Navi series

مدلِ 50th Anniversary Edition در واقع نسخه‌ی اورکلاک شده از RX 5700 XT محسوب می‌شود که به مناسبت پنجاهمین سالگردِ تاسیسِ شرکتِ ای‌ام‌دی نامگذاری و عرضه خواهد شد.

AMD RX 5700 XT 50th Anniversary Edition

مشخصات/پردازندهRadeon VIIRadeon RX 5700 XTRadeon RX Vega 64Radeon RX 5700Radeon RX Vega 56Radeon RX 590
تعداد پردازنده‌ی استریم۳۸۴۰ (۶۰ واحد پردازشی)۲۵۶۰ (۴۰ واحد پردازشی)۴۰۹۶ (۶۴ واحد پردازشی)۲۳۰۴ (۳۶ واحد پردازشی)۳۵۸۴ (۵۶ واحد پردازشی)۲۳۰۴ (۳۶ واحد پردازشی)
فرکانس پایه-۱۶۰۵ مگاهرتز۱۲۴۷ مگاهرتز۱۴۶۵ مگاهرتز-۱۴۶۹ مگاهرتز
فرکانس بوست۱۸۰۰ مگاهرتز۱۹۰۵ مگاهرتز۱۵۴۶ مگاهرتز۱۷۲۵ مگاهرتز۱۴۷۴ مگاهرتز۱۵۴۵ مگاهرتز
نوع حافظهHBM2GDDR6HBM2GDDR6HBM2GDDR5
پهنای BUS حافظه۴۰۹۶ بیت۲۵۶ بیت۲۰۴۸ بیت۲۵۶ بیت۲۰۴۸ بیت۲۵۶ بیت
ظرفیت حافظه VRAM۱۶ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت
توان پردازشی ۱۳.۸ ترافلاپس۹.۷۵  ترافلاپس۱۲.۷ ترافلاپس۷.۹۵ ترافلاپس۱۰.۵۷ ترافلاپس۷.۱ ترافلاپس
TDP۳۰۰ وات (احتمالا)۲۲۵ وات۲۹۵ وات۱۷۵ وات۲۱۰ وات۲۲۵ وات
فرایند ساخت۷ نانومتری TSMC۷ نانومتری TSMC۱۴ نانومتری گلوبال فاندریز۷ نانومتری TSMC۱۴ نانومتری گلوبال فاندریز۱۲ نانومتری گلوبال فاندریز/سامسونگ
قیمت۶۹۹ دلار۳۹۹ دلار۵۹۹ دلار۳۴۹ دلار۲۹۹ دلار۲۷۹ دلار

راندمان

بر اساس نتایجِ به‌دست آمده از بررسی‌های مختلف برآورد می‌شود که راندمانِ RX 5700 و RX 5700 XT در مجموع همرده با مدل‌های غیر Super از سری RTX انویدیا باشد که در برخی موارد کمی بالاتر یا پایین‌تر قرار خواهند گرفت. به عنوانِ مثال RX 5700 XT به طور میانگین ۱۰ درصد بالاتر از RTX 2060 Super ظاهر شده و دقیقا هم‌قیمت با آن به بازار عرضه شده است که از این لحاظ برتریِ قابل قبولی برای این مدل محسوب می‌شود.

از طرفِ دیگر کارت‌های مرجع‌ ای‌ام‌دی همچنان از خنک‌کننده‌هایی با فناوریِ منسوخ شده‌ استفاده می‌کنند که حرارتِ بالاتر و نویزِ بیشتری نسبت به مدل‌های Founders Edition از انویدیا تولید می‌کنند و در کل بهینه نیستند. از بعدِ مصرفِ توان نیز فناوری ۷ نانومتریِ AMD خارق العاده عمل کرده و توانسته میزانِ مصرفِ انرژی را به میزانِ قابلِ توجهی کاهش دهد و RX 5700 XT را به سطحِ مصرفِ RTX 2070 Super برساند. این میزانِ مصرف ۱۲۰ وات کمتر از کارتِ Radeon Vega 64 است؛ در حالی که ۱۶ درصد میانگینِ بالاتری در راندمانِ خروجی دارد.

باید منتظر بود و دید که کارت‌های جدید RX 5700 و RX 5700 XT چه رقابتی با مدل‌های سری سوپرِ انویدیا خواهند داشت. فعلا رقابتِ این دو غولِ فناوری تا همین‌جا هم به کاهشِ قیمت‌ها و راندمانِ بیشتر در بازی‌ها برای گیمرها منجر شده است.


منبع Kitguru
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده