// پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۳

تارانتینو از قطعیت بازنشستگی زودهنگامش می‌گوید: من به پایان راه رسیده‌ام

به نظر می‌رسد گذر زمان، تغییری در تصمیم کوئنتین تارانتینو، کارگردان فیلم Reservoir Dogs ایجاد نکرده است و مطابق جدیدترین مصاحبه‌اش، دوران فیلم‌سازی او به‌زودی برای همیشه به پایان می‌رسد.

مطابق تازه‌ترین گفته‌های تارانتینو، ممکن است «روزی روزگاری در هالیوود» آخرین فیلم او باشد

با اینکه همه‌ی طرفداران پروپا قرص سازنده‌ی فیلم‌هایی همچون Pulp Fiction و Inglourious Basterds از سال‌ها قبل با تاکید او روی «ده فیلمی بودن کارنامه‌اش» آشنا شده‌اند، اما همیشه امیدی مبنی بر آن وجود داشت که کوئنتین تارنتینو، یک روز بی‌خیال این تصمیم می‌شود و آن را کنار می‌گذارد. اما گذر زمان و تاکیدات دوباره و دوباره‌ی او روی صحبت‌هایش، باعث شد انسان‌های بیشتری با بالا بودن شانس ساخته شدنِ تنها ده فیلم توسط وی کنار بیایند و حتی اطمینان پیدا کنند که خالق Kill Bill پس از نهمین فیلمش یعنی «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time In Hollywood)، تنها یک اثر سینمایی دیگر را تحویل طرفداران خود می‌دهد. تازه در جدیدترین مصاحبه‌ی انجام‌شده، تارانتینو نه‌تنها اندک مخاطبان باقی‌مانده را نیز از نزدیکی بازنشستگی‌اش مطمئن می‌کند، بلکه می‌گوید ممکن است فیلم دهمی هم در کار نباشد و قصه‌ی او با سینما، پس از اکران همین فیلم جدید و همین نامه‌ی عاشقانه‌ی نوشته‌شده خطاب به صنعت فیلم‌سازی در هالیوودِ سال ۱۹۶۹ میلادی، برای همیشه به پایان برسد. این کارگردان برنده‌ی نخل طلای جشنواره کن و جوایز دیگری به مانند مجسمه‌ی طلایی‌رنگ اسکار، در گفت‌وگو با گزارشگر مجله‌ی GQ Australia می‌گوید:

فکر می‌کنم وقتی صحبت از فیلم‌های مهیاشده برای اکران در سالن‌های سینما باشد، من به انتهای جاده رسیده‌ام. من خودم را در حال نوشتن کتاب‌هایی درباره‌ی سینما و آماده‌سازی نمایش‌نامه‌های تئاتر می‌بینم. پس من همچنان خالق آثار مختلف خواهم بود و فقط فکر می‌کنم همه‌ی آن‌چه را که می‌توانستم در سینما ارائه دهم، قبلا ارائه کرده‌ام.

راستش را بخواهید، ممکن است دیگر آن برنامه‌ی کارگردانی ده فیلم (با درنظرگرفتن هر دو قسمت Kill Bill به‌عنوان یک فیلم) را هم دنبال نکنم. اگر واقعا استقبال خوبی از «روزی روزگاری در هالیوود» بشود، ممکن است همین‌جا خودم را متوقف کنم. ممکن است در آینده‌ای نزدیک، برای همیشه از این کار دست بکشم. خواهیم دید.

Quentin Tarantino

چه از مدت‌ها قبل و چه پس از انتشار این صحبت‌های جدید، ستاره‌ها و افراد معروف گوناگون واکنش‌هایی نسبت به این گفته‌های تارنتینو داشته‌اند. یکی از جدیدترین واکنش‌ها هم به برد پیت تعلق دارد که درکنار مارگو رابی، آل پاچینو و لئوناردو دی‌کاپریو، بخشی از گروه نقش‌آفرین‌های Once Upon a Time in Hollywood را تشکیل می‌دهد. فیلمی که بعضی رسانه‌ها آن را شخصی‌ترین اثر کارگردان مورد بحث به شمار می‌آورند نه‌تنها در جشنواره‌ی کن در مجموع نقدهای مثبت و تحسین‌های زیادی را دریافت کرد، بلکه به عقیده‌ی برخی طرفداران باتوجه‌به موضوعش می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای پایان دادن به کارنامه‌ی تارانتینو باشد. چون بیشتر از هر چیز دیگر، به فیلم‌سازی در همان دورانی می‌پردازد که دیدن فیلم‌های بیرون‌آمده از آن، این کارگردان را عاشق هنر هفتم کرد. برد پیت هم در جایگاه شخصی که موقع ساخت این فیلم و «حرام‌زاده‌های لعنتی» همراهی و گفت‌وگوهای زیادی با تارانتینو داشته است، درباره‌ی بازنشستگی زودهنگام او می‌گوید:

فکر نمی‌کنم او در حال بلوف زدن (بیان سخنانی غیرواقعی به اهداف مختلف) باشد؛ بلکه باور دارم او به شکلی دیوانه‌وار در این رابطه جدی است. من هم به شکلی انکارناپذیر از این بابت ناراحت هستم. اما او درک می‌کند که یک کارگردان، چگونه با اندکی حساب‌وکتاب متوجه می‌شود که دارد از بازی مد نظرش بیرون می‌افتد. اما تارانتینو نقشه‌های دیگری هم در سر دارد و خداحافظی ما قرار نیست طولانی باشد.

با همه‌ی این‌ها، احتمالا به‌زودی شاهد شاهد انتشار صحبت‌هایی متضاد از سوی دوستان و همکاران تارانتینو و حتی فیلم‌سازهای بزرگ دیگر در رابطه با این گفته‌های جدید او خواهیم بود. همان‌گونه که پل توماس اندرسون، کارگردان شناخته‌شده‌ی فیلم‌هایی به مانند «خون به پا خواهد شد» (There Will Be Blood) و Magnolia در گذشته از قابل درک نبودن فلسفه‌ی ذهنی تارانتینو موقع بیان این صحبت‌ها می‌گفت.

پل توماس اندرسون: می‌دانم کوئنتین دوست دارد بگوید که «من ده فیلم می‌سازم و سپس فیلم‌سازی را کنار می‌گذارم». اما من هرگز نمی‌توانم این کار را انجام بدهم. حتی نمی‌دانم او چه‌طور می‌تواند چنین حرفی بزند. یا چگونه خودش می‌تواند موقع بیان این حرف، خودش را جدی بگیرد. چون برای من، فیلم‌سازی چیزی است که می‌خواهم تا آن‌جا که می‌توانم به انجامش ادامه دهم. این کار برای من چیزی است که تا جایی که امکانش باشد، از انجام آن دست نمی‌کشم.

Quentin Tarantino

سونی پیکچرز در تاریخ بیست‌وششم ژوئیه/جولای سال جاری (جمعه، ۴ مرداد سال ۱۳۹۸ شمسی) «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood)، نهمین و شاید آخرین فیلم بلند تارانتینو را به روی پرده‌های نقره‌ای می‌فرستد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده