نویسنده: آریا بهپور
// شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۶

واکنش‌های طرفداران Game of Thrones تغییری در کتاب‌های بعدی جرج آر آر مارتین ایجاد نخواهد کرد

نویسنده کتاب‌های ترانه یخ و آتش قصد ندارد ماجراهای دو کتاب آخر مجموعه را براساس واکنش‌های بینندگان سریال تغییر دهد.

در حالی که پخش سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) اثر اچ بی او (HBO) به پایان رسیده است، خوانندگان کتاب‌های جرج آر آر مارتین همچنان منتظر انتشار دو کتاب باقی‌مانده از این مجموعه هستند؛ کتاب‌هایی که مارتین قصد ندارد داستان آن‌ها را به‌خاطر واکنش‌های بینندگان بازی تاج و تخت تغییر دهد.

گاهی وسوسه می‌شوم تغییراتی در کتاب‌ها بدهم... ولی بعد می‌بینم چنین کاری اشتباه بزرگی است

مارتین در گفتگویی با انترتینمنت ویکلی، از وسوسه‌ی خود برای اعمال تغییراتی در دو کتاب آخر مجموعه ترانه یخ و آتش (A Song of Ice and Fire) صحبت کرده، ولی در ادامه گفته است که هرگز به‌سراغ چنین کاری نخواهد رفت و این طرز فکر را که به‌خاطر واکنش طرفداران از ایده‌های اولیه‌ی خود دست بکشد خطرناک می‌داند. او که در گذشته هم از تأثیرگذاری اینترنت سخن گفته بود، یک‌بار دیگر به این قضیه اشاره می‌کند:

این روزها اینترنت چنان تأثیری روی همه‌چیز گذاشته است که تا پیش از این هرگز شاهدش نبودیم. در اینجا می‌توانم به موضوعی مثل والدین جان اسنو اشاره کنم. در کتاب‌های من اشارات ظریفی به ماجرای والدین جان اسنو می‌شود ولی قضیه به‌شکلی بوده است که شاید از هر ۱۰۰ خواننده، تنها یک نفر این موضوع را متوجه شده باشد و ۹۹ نفر دیگر وقتی با چنین چیزی مواجه می‌شدند، خیلی تعجب می‌کردند و این ماجرا برای آن‌ها یک پیچش داستانی و غافل‌گیری بزرگ بود. ولی عصر اینترنت کاری کرده است که همان یک نفر می‌تواند اطلاعات خود را با بقیه درمیان بگذارد و ۹۹ نفر دیگر هم نوشته‌های او را بخوانند و پیش خود بگویند این موضوع منطقی به‌نظر می‌رسد. به‌همین سادگی، غافل‌گیری بزرگی که در بخشی از داستان قصد رونمایی از آن را داشتید، برای همه برملا شده است و تأثیر خود را از دست می‌دهد.

همین مسائل هم باعث می‌شود بعضی وقت‌ها وسوسه شوم تغییراتی در کتاب‌ها بدهم تا بخش‌هایی از آن‌ها نسبت به سریال تغییر پیدا کنند و با دو داستان متفاوت در کتاب و سریال مواجه شویم، ولی بعد می‌بینم چنین کاری اشتباه بزرگی است؛ چرا که وقتی شما به‌عنوان نویسنده از مدت‌ها قبل به موارد مختلف فکر کرده‌اید و جوابی برای هرکدام دارید، اگر به‌خاطر لو رفتن آن‌ها به‌سراغ تغییراتی بروید باعث می‌شوید کل ساختار داستان به‌هم بریزد.

این یکی از دلایلی است که به سایت‌های طرفداران آثار خود سر نمی‌زنم تا صحبت‌های آن‌ها تأثیری روی نوشته‌های بعدی من نگذارد. من کار خود را انجام می‌دهم و در نهایت هم آن‌ها یا از این کتاب‌ها لذت می‌برند یا کتاب‌ها را دوست نخواهند داشت.

Game of Thrones

مارتین در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که تماشای فصل پایانی بازی تاج و تخت حس خیلی عجیبی برای او داشته است؛ چرا که با وجود اطلاع دادن بعضی نکات کلیدی از داستان کتاب‌ها به شورانرهای مجموعه یعنی دیوید بنیاف و دی بی وایس، آن‌ها در نهایت چیزهایی ارائه کرده‌اند که با تصورات مارتین متفاوت بوده است:

چیزی که در سریال دیدم مثل دنیایی موازی است که در کنار دنیای داستان‌های من پیش رفته است

این سه سالی که گذشت، حس و حال عجیبی برای من داشت؛ به این دلیل که از مدت‌ها قبل چیزهای زیادی از داستان را به شورانرهای سریال گفته بودم و هرچند آن‌ها در موارد مختلفی به همان شکل عمل کردند، ولی در عین حال محصولی را ارائه دادند که تفاوت‌هایی هم با تصورات من داشت. در زمان نوشتن کتاب بادهای زمستان (The Winds of Winter) و ماجراهای بعد از آن، ایده‌های واضحی در ذهنم داشته‌ام و دارم، ولی چیزی که در سریال دیدم مثل دنیایی موازی است که در کنار دنیای داستان‌های من پیش رفته است. در هر حال این روزها همچنان مشغول کار روی داستان‌های خود هستم و نسخه مخصوصی را که در ذهنم دارم آماده می‌کنم.

این نویسنده محبوب در انتهای صحبت‌های خود به سختی‌های کار روی دو کتاب باقی‌مانده اشاره می‌کند و از فشار زیادی می‌گوید که در این مدت تحمل کرده است:

در این سال‌ها فشار شدیدی روی دوش من بود و بیشترین میزان فشار هم به چند سال قبل برمی‌گشت که داشتم تمام تلاش خود را می‌کردم تا هرچه زودتر کتاب‌ها را آماده کنم و از زمان پخش سریال جلو بیفتم. یک‌ سال که قرار بود فصل جدید سریال در ماه آوریل سال بعدش پخش شود، همکاران و ویرایشگرهای کتاب‌های من گفتند اگر بتوانم کتاب ششم را تا ماه دسامبر آماده کنم، آن‌ها هم تمام تلاش خود را می‌کنند تا هرچه زودتر کارهای کتاب را به پایان برسانند و آن را قبل از پخش فصل جدید سریال منتشر کنیم.

فشاری که در پاییز آن سال بر من وارد شد، بیشترین فشاری بود که در کل عمرم تحمل کردم و در نهایت هم به جایی رسیدم که فهمیدم امکان به پایان رساندن کتاب تا آن بازه‌ی زمانی وجود ندارد؛ چرا که فقط به اتمام رساندن کتاب برای من کافی نبود و دوست داشتم این کار را با کیفیت بالا و به بهترین شکل ممکن انجام دهم. البته بعد از آن هم همچنان فشار زیادی را تحمل کرده‌ام، ولی دیگر هیچ‌وقت به اندازه‌ی آن دوران نرسید. این روزها سریال تمام شده است و دیگر خبری از مسابقه بین کتاب‌های من و سریال نیست و می‌توانم با خیالی راحت‌تر روی کتاب‌ها کار کنم و آن‌ها را هروقت به اتمام رسیدند، منتشر کنم.

جرج آر آر مارتین پیش از این از تلاش خود برای انتشار ششمین کتاب ترانه یخ و آتش تا اواسط سال ۲۰۲۰ گفته بود ولی دوست‌داران کتاب‌های مارتین با توجه به سوابق این نویسنده‌، بهتر است خیلی هم امیدی به انتشار کتاب بادهای زمستان در سال آینده نداشته باشند و تا انتشار اخبار رسمی در این زمینه صبر کنند.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده