نویسنده: سارا مرتضوی
// یکشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱

ری‌لود قسمت دوم: بازی Doom؛ از ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۶

در قسمت دوم از برنامه ری‌لود، سراغ پدر سبک تیراندازی اول شخص، یعنی بازی Doom رفتیم و سعی کردیم تغییرات نسخه‌های مختلف این بازی را در گذر زمان باهم مرور کنیم. با ما همراه باشید.

مقاله مرتبط

در سال ۱۹۹۳ و در دوره‌ای که نهایت تکنولوژی روزِ رایانه‌ها، حافظه‌ی فلاپی دیسک و محیطِ داس بود، استودیوی غربی اید سافتور (id Software) بازی‌ای به بازار عرضه می‌کند که تا به امروز لقب بهترین نمونه از بازی‌های سبک تیراندازی اول شخص را با خود یدک می‌کشد. اولین نسخه از بازی Doom که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد، علاوه بر تثبیت سبک تیراندازی اول شخص، بی‌نهایت نوآوری دیگر نیز با خود به همراه داشت. شاید یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای استودیوی اید سافتور را بتوان در طراحی موتور بازی‌سازی منحصربه‌فرد خود دانست. اعضای استودیوی اید سافتور با استفاده از این انجین توانستند بالاخره با هر ضرب و زوری که شده، بازی Doom را در محیطی شبهِ سه بعدی طراحی کنند. در آن‌ سال‌ها که کنسول‌های و بازی‌های رنگ و وارنگ‌شان بازار را تحت اختیار کامل خود در آورده بودند، موفقیت Doom باعث شد باری دیگر گیمرها به بازی‌های پی‌سی روی بیاورند.

موفقیت‌های Doom تا سال‌ها بعد نیز ادامه داشت و همان‌طور که می‌دانید، نسخه آخر این بازی در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. این نسخه که ریبوت مجموعه اصلی به حساب می‌آید، توانست رضایت طرفداران را به‌دست آورد. همین امر باعث شد سازندگان به فکر ساخت دنباله‌ای بر این نسخه با نام Doom Eternal بیفتند که قرار است در سال ۲۰۱۹ میلادی روانه بازار شود. به همین مناسبت در این قسمت از برنامه ری‌لود تصمیم گرفتیم سری به این مجموعه پرطرفدار و به‌یادماندنی بزنیم و سیر تغییرات و تحولات این مجموعه بازی را باهم مرور کنیم. 

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

برای دانلود Doom کلاسیک می‌توانید ابتدا وارد این لینک شوید و بازی را دانلود کنید. سپس این فایل را دانلود کنید و در داخل پوشه بازی کپی کنید تا بازی اجرا شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده