// جمعه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

اکتیویژن بلیزارد از علاقه خود به ساخت محتوا برای سرویس‌ ابری بازی‌ها می‌گوید

به تازگی شرکت بزرگ اکتیویژن بلیزارد نظرات خود را در مورد فناوری کلاود گیمینگ یا همان بازی روی سرورهای ابری عنوان کرده است.

کلاود گیمینگ یا سرویس‌های گیمینگ ابری، یکی از فناوری‌های جدیدی است که به احتمال زیاد به‌زودی بسیار فراگیر می‌شود و حتی تبدیل به یک لازمه برای شرکت‌های بزرگ می‌شود. بر اساس جدیدترین اخبار بازی، یکی از این شرکت‌های پیش‌رو که بر اساس گفته‌های رابرت کوتیک، سرپرست ارشد اجرایی، با اشتیاق به‌دنبال این فناوری است، شرکت اکتیویژن بلیزارد است. وی در این راستای صحبت‌هایی داشته که یکی از آن‌ها مربوط به پلتفرم شرکت گوگل به نام Google Stadia است که به نظر کوتیک، دارای پتانسیل بسیار خوبی است اما برای موفقیت به محتواهای جدید و مستمر نیاز دارد.

Activision Blizzard

شرکت Activision Blizzard به عنوان یک کمپانی بزرگ، دارای محتوا و حقوق بسیار زیادی در زمینه‌ی بازی‌های ویدیویی است و دهه‌هاست که در این زمینه یکی از شرکت‌های پیش‌رو است. بخش‌هایی از صحبت‌های کوتیک را در این زمینه در زیر مشاهده می‌کنید:

وقتی که شما در جایگاه یک شرکت، بیش از ۳۰ سال تعدادی آی پی خاص را صاحب باشید، تقریبا دیگر زمان و موقعیت بهتری را برای بودن در صنعت بازی نمی‌توان متصور شد. وقتی شرکت‌های بزرگی مانند گوگل که حسابی نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند و به‌دنبال ساخت پلتفرم‌های خاص هستند، اما وقتی نوبت به محتوایی که باید به مشتری ارائه کنند می‌رسد و از آن ناتوان هستند، آن زمان بهترین موقعیت برای ورود شرکتی مانند اکتیویژن بلیزارد است تا از این فرصت خوب استفاده کند.

رابرت کوتیک، سرپرست ارشد اجرایی شرکت اکتیویژن بلیزارد، صحبت‌های خود را این‌چنین ادامه داد:

شرکت‌هایی که در این راه تازه‌کار هستند، به دنبال افزایش تعداد مشتریان خود از طرق مختلف می‌گردند تا با سرمایه‌گذاری و ایجاد تعهد در زمینه‌ی گیمینگ، زمینه را برای رشد این صنعت در شرکت خود و همچنین در بازار به‌وجود آورند. اما از یک مساله نباید غافل بود و آن هم محتواست که اگر کافی نباشد، نمی‌توان انتظار موفقیت را در این بازار پر از رقابت داشت. خوشبختانه (برای شرکت‌هایی مثل ما) آن‌ها نمی‌دانند که چگونه باید این محتوا را تولید کنند. سپس زمانی که این شرکت‌ها مانند گوگل به این فکر می‌افتند که دیگر چه چیزی نیاز است برای توسعه این صنعت، نوبت شرکت‌های ناشری مثل ما می‌رسد که پا به میدان بگذاریم و به‌دنبال افزایش تعداد مشتریان آنان و پلتفرم‌های خاص آنها باشیم. ما مجموعه‌ی بسیار بزرگی از مشتریان و کاربران را صاحب هستیم که می‌توانیم به سمت این پلتفرم‌های جدید و جذاب حرکت دهیم.

پلتفرم Google Stadia که پیش‌تر معرفی شد، چراغ سبزی بود برای ورود شرکت‌هایی مانند اکتیویژن بلیزارد به این میدان پر از رقابت. فیل هریسون، مدیر مسئول پلتفرم استیدیا، گفته که اطلاعات بیشتر و تکمیلی در مورد این فناوری جدید، در ماه‌های پیش‌رو و احتمال در ماه ژوئن (ماه آینده) منتشر خواهد شد. پس باید منتظر باشیم تا ببینیم که شرکت Google قرار است با چه کمپانی قرارداد همکاری امضا کند. این پلتفرم موجب ایجاد یک تیم توسعه‌ی بازی نیز شده است. این استودیو کوچک که استادیا گیمز (Stadia Games) نام دارد، توسط جید ریموند، از اعضای سابق الکترونیک آرتز و یوبی‌سافت، اداره می‌شود که مسئولیت تولید بازی برای این پلتفرم را دارد.

گوگل استادیا / Google Stadia

البته شرکت گوگل در این زمینه تنها نیست و شرکت مایکروسافت نیز که در حال ساخت سرویس ابری بازی خود با نام xCloud است، رقیب اصلی آن به‌شمار می‌آید. شرکت سونی نیز مشغول ساخت سرویس ابری خود با نام Playstation Now است تا بتواند با استفاده از استودیوهای انحصاری و مختص به خود، درست مانند شرکت Microsoft، به‌دنبال تولید محتوا برای این پلتفرم باشد.

علاوه بر این شرکت‌ها که زمینه‌ی اصلی کاری آن‌ها در مورد بازی‌سازی است، شرکت‌های دیگری نیز هستند که به‌دنبال ساخت و توسعه‌ی سرویس‌های ابری و پلتفرم‌های مختص به بازی هستند که برخی از آن‌ها هنوز رسما فعالیت خودشان را مشخص نکرده‌اند. این شرکت‌ها شامل آمازون، وریزون و وال مارت هستند. البته اگر هم این خبر واقعیت داشته باشد و این شرکت‌ها به‌دنبال ساخت سرویس‌های ابری مخصوص بازی باشند، دیگر توان ساخت محتوا را نخواهند داشت و باید دست به دامن شرکت‌هایی مثل اکتیویژن بلیزارد شوند.

Playstation Now

وی همچنین افزود که روش‌های توزیع و توسعه‌ی گیمینگ در حال تغییر بوده و وی امیدوار است که این روش‌ها به سمت سرویس‌های ابری و پلتفرم‌های اشتراکی سوق پیدا کند. وی گفته که طی ۵ الی ۱۰ ساعت آینده، مکان‌ها و سرورهای بیشتری وجود خواهند داشت که پذیرای بازیکنان جدید باشند و این امر باعث می‌شود که ما بتوانیم به‌عنوان بهترین شرکتی که می‌تواند در این مساله فعالیت کند، عمل کنیم. کوتیک همچنین گفت که علاوه بر امکان همکاری با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ابری، می‌توانیم از مزیت ارتباط با میلیون‌ها نفر بازیکن در سراسر جهان، بهره‌مند شویم.

یک مساله‌ی دیگر نیز وجود دارد و آن این است که کوتیک تنها کسی نیست که از این بازار داغ و مزیت همکاری با شرکت‌هایی مانند گوگل صحبت کرده است. مایک نیکولز، سرپرست بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت، نیز از جمله‌ی افرادی‌ است که برای همکاری با شرکت‌هایی مانند گوگل جهت ساخت محتوا برای Google Stadia دندان تیز کرده و گفته که آن‌ها محتوایی برای ارائه به بازیکنان ندارند.

نظر شما در رابطه با بازی مبتنی بر سرورهای ابری چیست؟ آیا اطلاعاتی در این زمینه دارید؟ با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده