نویسنده: آریا بهپور
// یکشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۲

خداحافظی کامل با کنسول اویا تا یک ماه دیگر

شرکت ریزر از قطع پشتیبانی سرویس‌های کنسول اویا تا پایان ماه ژوئن خبر داد.

هرچند سال‌ها از توقف تولید کنسول اویا (Ouya) می‌گذرد، ولی شرکت ریزر (Razer) تا امروز به پشتیبانی از سرویس‌های این کنسول ادامه داده بود. اما اکنون طبق بیانیه‌ی این شرکت، پشتیبانی از اویا تا یک ماه دیگر برای همیشه به پایان خواهد رسید.

اویا یک کنسول کوچک و جمع و جور یا به اصطلاح مایکرو کنسول بود که خبر ساخت آن در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت اویا منتشر شد. بعد از آن سازندگان کنسول در سایت کیک استارتر به جذب کمک‌های مردمی پرداختند و توانستد رقم قابل توجه ۸.۵ میلیون دلار را برای پروژه خود به‌دست آورند. اواسط سال ۲۰۱۳ بود که سرانجام این کنسول برپایه نسخه تغییریافته‌ای از سیستم عامل اندروید عرضه شد و قرار بود با قیمت ۹۹ دلاری خود و بازی های اندرویدی به جذب قشر کژوال و آن‌دسته از گیمرهایی بپردازد که به‌سراغ کنسول‌های قدرتمند چند صد دلاری نمی‌روند.

زمان زیادی از عرضه اویا نگذشته بود که کم‌کم مشخص شد این کنسول به جایی نخواهد رسید و شکست آن خیلی زود مشخص شد؛ به‌طوری که پرفروش‌ترین بازی آن یعنی TowerFall، حدود یک سال بعد از عرضه برای این کنسول تنها ۷۰۰۰ نسخه فروخته بود.

سرانجام در سال ۲۰۱۵ مالکان اویا به فکر فروش حقوق این کنسول به شرکت دیگری افتادند و ریزر در این زمینه اقدام کرد و البته طولی هم نکشید که تولید اویا را برای همیشه متوقف کرد. ولی از آن زمان تا امروز، همچنان سرویس‌های این کنسول به فعالیت خود ادامه می‌دادند، تا اینکه بالاخره قرار است این سرویس‌ها هم از دسترس خارج شوند. ۲۵ ژوئن ۲۰۱۹ (۴ تیرماه ۱۳۹۸) آخرین روزی خواهد بود که کاربران اویا می‌توانند وارد فروشگاه مجازی این کنسول شوند و بعد از آن همه‌چیز، از جمله اکانت‌های کاربران حذف خواهد شد. همچنین اگر کاربران اویا پولی در حساب خود دارند، بهتر است آن را تا آن زمان خرج کنند؛ چرا که بعد از این تاریخ به پول خود دسترسی نخواهند داشت.

این موضوع حتی به بازی‌های خریداری شده توسط کاربران هم ارتباط پیدا می‌کند و بعضی از این آثار را بعد از تاریخ مورد نظر نمی‌توان تجربه کرد؛ بازی‌هایی که برای ورود به آن‌ها باید به سرورهای اویا متصل شد و به‌همین دلیل پس از تعطیلی سرورها و سرویس‌های اویا، این بازی‌ها هم از دسترس خارج می‌شوند. ولی بازی‌های دیگری هم هستند که نیازی به اتصال اینترنتی ندارند و مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد. ریزر همچنین اعلام کرده است که تمامی سایت‌های اینترنتی رسمی مرتبط با اویا را بعد از این تاریخ از دسترس خارج می‌کند.

در مجموع با توجه به شکست سختی که کنسول اویا در همان ابتدای راه خورد و متوقف شدن تولید کنسول از سال‌ها قبل، شاید چنین اتفاقی خیلی هم عجیب نباشد و حتی خیلی‌ها زودتر از این منتظر شنیدن این خبر بودند.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده