نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹

زوم‌کست: داستان شکست سیاوش، بازی سازی برای کنسول‌‌ها در ایران و آینده زولا

در این گفتگوی جذاب با حسن مهدی اصل همراه می‌شویم تا از شکست بازی ایرانی سیاوش بشنویم، از ساخت بازی ایرانی برای کنسول‌های نسل هشتم صحبت کنیم و البته سری به زولا و آینده آن در ایران بزنیم.

برای آن‌هایی که بازی‌سازی در ایران را از دیرباز دنبال می‌کنند، استودیو سورنا پردازش نام غریبه‌ای نیست. سورنا پردازشی که شاید بیشتر با بازی ایرانی سیاوش شناخته شده باشد، بازی که در سال ۱۳۹۱ چندین و چند جایزه از دومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران گرفت و به‌عنوان بهترین بازی سال هم انتخاب شد. در تیراژی ۱۰۰ هزار نسخه‌ای پخش شد اما شکست و درسی که از آن گرفته شد، بیشتری عنصری بود که از سیاوش به جا ماند. 

قدیمی‌ترها شاید تراوین را هم به خاطر بیاورند، همان بازی مبتنی بر مرورگری که به سرعت در ایران ترند شد و به بازی چند نفره آن روزهای ایرانی‌ها تبدیل شد. سورنا پردازش هنوز هم روی این بازی در ایران کار می‌کند و به‌عنوان ناشر رسمی آن فعال است.

امروز در زوم‌کست گفتگویی جذاب با حسن مهدی اصل، مدیرعامل استودیو نشر و تولید بازی سورنا پردازش داشتم. از او درباره خیلی چیزها پرسیدم، از ساخت بازی در ایران، از اینکه می‌خواهند دو بازی ایرانی را برای کنسول‌های نسل هشتمی منتشر کنند و از زولا که چه آینده‌ای در ایران خواهد داشت. در این گفت‌وگو، دو موضوع مهم را هم درباره زولا مطرح کردم، موضوعاتی مانند دلیل رایگان بودن آیتم‌ها در سرورهای اروپایی و البته انتقادی که برخی از بازیکنان این بازی دارند یعنی Pay-to-Win بودن آن.

امیدوارم از تماشای این زوم‌کست لذت ببرید:

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده