نویسنده: بخش تبلیغات
// یکشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰

استاندارد جدید پورت USB موسوم به USB 3.2

رابط USB به‌عنوان یکی از رایج ترین و محبوب‌ترین درگاههای ارتباطی موجود در رایانه‌های شخصی محسوب می‌شود که امکان اتصال انواع مختلف تجهیزات دیجیتالی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مشخصات و اطلاعات فنی نسل‌های مختلف پورت USB توسط گروه USB Implementers Forum معرفی می‌شود؛ این گروه توسط هفت شرکت مطرح در حوزه IT و با هدف پشتیبانی و ارتقای استانداردهای ارتباطی تأسیس شده و شیوه نام‌گذاری و مشخصات تعیین شده توسط این گروه برای نسل‌های مختلف پورت USB توسط تمامی شرکت‌های فعال در حوزه IT مورد تایید قرار گرفته است. شیوه نام‌گذاری نسل جدید پورت‌های یو‌اس‌بی با سردرگمی‌های بسیار زیادی همراه است و موجب گمراهی و ایجاد ابهام در اذهان کاربران می‌شود.

از سوی دیگر گروه USB Implementers Forum در هفته پایانی ماه فوریه ۲۰۱۹ اقدام به نام‌گذاری مجدد استانداردهای USB 3.0 و USB 3.1 کرد که این امر ممکن است میزان ابهامات موجود در این زمینه را بیش‌ازپیش افزایش دهد. در نام‌گذاری جدید، استانداردهای USB 3.0 و USB 3.1 Gen 1 با نام USB 3.2 Gen 1 و استاندارد USB 3.1 Gen 2 با نام USB 3.2 Gen 2 شناخته خواهند شد. از طرف دیگر نام‌گذاری نسل جدید پورت‌های یو‌اس‌بی که تا قبل از نام‌گذاری جدید به‌صورت USB 3.2 متصور می‌شد با عنوان USB 3.2 Gen 2x2 معرفی شد که علت این نام‌گذاری، افزایش دو برابری سرعت این نسل در مقایسه با نسل USB 3.2 Gen 2 عنوان شده است و این موضوع به‌صورت مشهود در نام‌گذاری فوق (۲x۲) قابل رویت است. این شیوه نام‌گذاری ممکن است ناشی از یک دیدگاه فنی خاص باشد اما به‌صورت کلی، تمایز و شناسایی دقیق استانداردهای مختلف را برای تعداد زیادی از کاربران با مشکل مواجه خواهد کرد. به‌طور مثال در حین خرید یک حافظه فلش، امکان انتخاب مدل مناسب و تخمین درست سرعت تبادل اطلاعات برای بسیاری از کاربران مقدور نخواهد بود.

Msi New USb 3.2 Explanation

در جدول بالا، مشخصات کاملی از شیوه نام‌گذاری جدید درکنار نام‌گذاری گذشته همراه‌با سرعت تبادل اطلاعات در هر استاندارد به‌صورت دقیق مشخص شده است. دو ویژگی‌ اصلی استاندارد USB 3.2 Gen 2x2:

  • افزایش دو برابری سرعت تبادل اطلاعات تا ۲۰ گیگابیت در ثانیه
  • پشتیبانی از استاندارد USB Type C و عدم سازگاری با استاندارد USB Type A

Msi New USb 3.2 Explanation

آیا تا به حال در حین اتصال تجهیزات رایانه‌ای به پورت‌های بخش Back Panel سیستم‌های PC مجبور به تغییر چندباره جهت پورت USB بوده‌اید؟ پورت پرکاربرد USB Type A باوجود کارآیی و محبوبیت بالای خود نیازمند اتصال در جهت مناسب است که این موضوع در برخی از موارد مشکلاتی را برای کاربران به‌وجود آورده است و امکان اتصال سریع و آسان را از آن‌ها سلب می‌کند. ساختار فیزیکی پورت USB در نسل‌های یک، دو و سه ثابت بوده است اما با معرفی پورت USB Type C تغییرات چشمگیری در کارایی پورت‌های یو‌اس‌بی به‌وجود آمده است. این پورت به‌صورت کاملا متقارن طراحی شده و امکان اتصال آسان تجهیزات مختلف را به آسانی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

از سوی دیگر در پورت Type C به‌دلیل استفاده از قابلیت انتقال چندخطی، سرعت تبادل اطلاعات در مقایسه با نمونه‌های Type A تا حد قابل توجهی افزایش یافته است. پورت Type C با تمامی استانداردهای USB سازگار بوده و امکان انتقال ۱۰۰ وات انرژی الکتریکی را برای کاربر فراهم می‌آورد. امکان انتقال سیگنال‌های صوتی و تصویری نیز از دیگر امکانات قابل‌توجه پورت تایپ سی به شمار می‌رود که از آن می‌توان به‌عنوان یک مبدل کارآمد برای تبدیل کانکتورهای HDMI / VGA / DisplayPort استفاده کرد. البته قابل ذکر است که به‌دلیل سازگاری پورت تایپ سی با نسل‌های گذشته استاندارد USB امکان فروش محصولات قدیمی در قالب نمونه های جدید نیز وجود خواهد داشت و وجود پورت Type C در یک محصول به منزله برخورداری از سریع‌ترین و جدیدترین درگاه‌های ارتباطی نبوده و توجه به نوع استاندارد مورد استفاده از اهمیت ویژه‌ای برخودار خواهد بود.

Msi New USb 3.2 Explanation

نسل جدید مادربردهای شرکت MSI با برخورداری از جدیدترین استانداردهای رابط USB آماده ارائه خدمات ویژه به کاربران رایانه‌ای خواهند بود. به‌طور مثال در مادربردهای MEG Z390 GODLIKE و MEG Z390 ACE از دو عدد کانکتور اختصاصی Type C برای پشتیبانی از پورت‌های بخش Front Panel استفاده شده است تا کاربران به آسانی از امکانات و قابلیت‌های ویژه‌ی این استاندارد بهره ببرند. گروه USB Implementers Forum در آخرین به‌روزرسانی خود اقدام به معرفی نسل جدید پورتهای USB موسوم به USB 4 کرده و لیستی از قابلیت‌ها و امکانات اولیه این استاندارد را منتشر کرده است:

  • تا دو برابر سرعت بیشتر در مقایسه با نسل گذشته پورت USB و دستیابی به سرعت ۴۰ گیگابیت در ثانیه مشابه با پورت ThunderBolt
  • سازگاری با برخی از دستگاه‌های دارای پورت ThunderBolt 3.0
  • قابلیت تخصیص و بهینه‌سازی هوشمند پهنای باند

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده