نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Pokemon Detective Pikachu - پوکمون کارآگاه پیکاچو

فیلم پوکمون کارآگاه پیکاچو (Pokémon Detective Pikachu) مدت کمی است که به روی پرده سینماها رفته و نسبت به آثار اقتباسی دیگر براساس بازی، عملکرد خوبی داشته است.

فیلم Pokemon Detective Pikachu یا در زبان فارسی «پوکمون کارآگاه پیکاچو» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی، اسرارآمیز، فانتزی، کمدی، انیمیشنی و خانوادگی کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست راب لترمن، کارگردان فیلم Goosebumps (مور مور)، فیلم Gulliver's Travels (سفرهای گالیور)، انیمیشن Monsters vs. Aliens (هیولاها علیه بیگانگان)، انیمیشن Shark Tale (داستان کوسه) و انیمیشن کوتاه Los Gringos (لاس گرینگوس) ساخته شده است. در فیلم پوکمون کارآگاه پیکاچو، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون رایان رینولدز صداپیشه شخصیت کاراگاه پیکاچو (صدایی که فقط تیم می‌شنود) و هری گودمن (پدر گمشده‌ی تیم)، ایکونه یوتانی صداپیشه شخصیت کاراگاه پیکاچو (صدایی که افرادی به غیر از تیم می‌شنوند)، جاستیس اسمیت در نقش تیم گودمن، مکس فینچمن در نقش جوانی‌های تیم گودمن، کترین نیوتن در نقش لوسی استیونز، کن واتانابه در نقش کاراگاه هیدئو یوشیدا، بیل نای در نقش هاوارد کلیفورد، کریس گیر در نقش راجر کلیفورد، سوکی واتر هاوس در نقش خانم نورمن، عمر چاپارو در نقش سباستین و ریتا اورا در نقش دکتر ان لاورنت و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم پوکمون کارآگاه پیکاچو در تاریخ ۳ مه سال جاری (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) در سینماهای کشور ژاپن به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۵۲ را از بین ۴۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران در سینماهای ایالات متحده برای تاریخ ۱۰ مه ۲۰۱۹ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که این فیلم نقدهای مختلفی دریافت کرده است و منتقدان در کنار اینکه طراحی شخصیت پیکاچو و همچنین ایفای نقش رایان رینولدز را تحسین کردند، فیلمنامه آن را مورد انتقاد زیادی قرار دادند و آن را معمولی خواندند. جالب است بدانید که این فیلم با دریافت چنین امتیازی، توانست در میان آثار لایو اکشنی بسیار خوبی که براساس بازی ویدیویی ساخته شده و امتیازات خوبی هم دریافت کرده، قرار بگیرد.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Pokémon Detective Pikachu در کشور ژاپن و همچنین اکران عمومی آن می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Pokémon Detective Pikachu از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

اولین اثر لایو اکشن ماجراجویی شخصیت پیکاچو زمانی آغاز می‌شود که یک کاراگاه خیلی خوب و عالی به نام هری گودمن به طرز اسرارآمیزی گم ناپدید می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا پسر ۲۱ ساله‌ی او، در پیدا کردن پدرش و همچنین پی بردن به واقعیت این ماجرا، مصمم شود. کاراگاه پیکاچو که همکار پوکمونی سابق هری محسوب می‌شود، تصمیم می‌گیرد که در این ماجرا به او کمک کند؛ کاراگاه پیکاچو یک کاراگاه بسیار دوست داشتنی، فوق‌العاده باهوش و زیرک است که حتی برخی اوقات باعث حیرت خودش هم می‌شود. تیم و پیکاچو که تجهیزات و امکانات لازم را برای برقراری ارتباط با یکدیگر پیدا کردند، تصمیم گرفتند که دیگر ماجراجویی هیجان انگیز خود را آغاز کنند و حقیقت واقعی این ماجرای اسرارآمیز را کشف کنند.

Pokemon: Detective Pikachu

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Pokémon Detective Pikachu بیندازیم:

سامانتا انکوروایا | آریزونا ریپابلیک

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم بیشتر از هر چیزی روی شیمی و ارتباط خوبی که بین رینولدز و اسمیت وجود داشت و حس نوستالژیکی خیلی زیاد آن تکیه کرده بود، اما در کل نتیجه خوبی داشت. شاید بتوان این فیلم را به عنوان بهترین اثر لایو اکشنی که تا به امروز براساس بازی‌های ویدیویی ساخته شده، دانست.

دیوید سیمز | آتلانتیک

۷۰ از ۱۰۰

بدون تردید تعداد زیادی از افرادی که در هالیوود فعالیت می‌کنند، نسبت به این موضوع که پیکاچو به سینما راه پیدا کرده، حس ناخوشایندی داشتند. با اینکه این اتفاق حس وحشتناکی داشت و جرأت زیادی را طلب می‌کرد، اما در نهایت نتیجه خوبی را برای سازندگان خود رقم زد.

دنیل کازور | گلوب اند میل (تورنتو)

۶۳ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم کاراگاه پیکاچو تا حد زیادی عجیب و غریب است. خوشبختانه برخلاف فیلم Mario Bros (برادران ماریو)، تا حدودی هم تماشای آن لذت بخش است؛ البته اگر عجیبی غیرمعمول آن را در نظر نگیرید.

مایکل رچشافن | هالیوود ریپورتر

۶۰ از ۱۰۰

در آخر مشخص شد که فیلم پوکمون کارآگاه پیکاچو آنقدرها هم که به نظر می‌رسید بد و افتضاح نیست.

Pokemon: Detective Pikachu

تام ارنست | اورجینال سین

۵۸ از ۱۰۰

فیلم  Pokémon Detective Pikachu اصلا نتوانست یک داستان منسجم و خوب را از افسانه پیچیده اصلی به نمایش بگذارد. از طرف دیگر هم اشاره‌هایی که نسبت به ژانر کاراگاهی در این اثر وجود داشت، تا حدودی مسخره بود.

پت براون | مجله اسلنت

۵۰ از ۱۰۰

در رابطه با این فیلم حداقل این نکته را می‌توان گفت که انتخاب رایان رینولدز به عنوان بازیگر اصلی به طرز فوق‌العاده خوبی تفاوت میان دوست داشتنی بودن و افتضاح بودن را نشان داد.

مایک رایان | آپروکس

۴۰ از ۱۰۰

فیلم کاراگاه پیکاچو یکی از همان آثاری بود که من تا حدودا اواسط فیلم، خودم را مجبور می‌کردم که آن را دوست داشته باشم اما در نهایت به جایی رسیدم که دست کشیدم و ناامید شدم. من مدام این احساس را داشتم که تمام افرادی که اطراف من قرار داشتند، دقیقا همین کار را می‌کردند و در نهایت به همان نتیجه رسیدند.

بن کنیگزبرگ | نیویورک تایمز

۲۰ از ۱۰۰

این فیلم ۱ ساعت و ۴۴ دقیقه است که در آن شخصیت پیکاچو مدام حضور دارد و مغز شما را نابود می‌کند.

لازم به ذکر است که این اثر تا به این لحظه توانسته رتبه ۹ را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Pokémon Detective Pikachu نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال فراوان بخش زیادی از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Pokémon Detective Pikachu


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده