نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰

واکنش منتقدان به فیلم Shazam - شزم

فیلم شزم (Shazam) به کارگردانی دیوید اف سندبرگ مدت کمی است که به روی پرده سینماها رفته است. این فیلم توانسته نظر منتقدان را به خود جلب کند و امتیازات خوبی بگیرد.

فیلم Shazam یا در زبان فارسی «شزم» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی، فانتزی و کمدی کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) است که به‌دست دیوید اف سندبرگ، کارگردان فیلم Annabelle: Creation (آنابل: خلقت) و فیلم Lights Out (در تاریکی) ساخته شده است. در فیلم شزم، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون اشر انجل در نقش ویلیام «بیلی» بتسون، زکری لی‌وای در نقش شزم، مارک استرانگ در نقش دکتر تادئوس سیوانا، جک دیلن گریزر در نقش فردریک «فردی» فریمن، جایمن هانسو در نقش شزم، فیث هرمن در نقش دارلا دادلی، گریس فالتون در نقش مری برامفیلد، ایان چن در نقش یوجین چوی، یوون آرمند در نقش پدرو پنیا، مارتا میلانز در نقش روزا واسکز، کوپر اندروز در نقش ویکتور واسکز و جان گلاور در نقش آقای سیوانا (پدر تادئوس سیوانا) و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم شزم در تاریخ ۱۵ مارس سال جاری (۲۴ اسفند ۱۳۹۷) در سالن سینماهای شهر تورنتو به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۷۲ را از بین ۵۰ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران در سینماهای ایالات متحده برای تاریخ ۵ آوریل ۲۰۱۹ (۱۶ فروردین ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که این فیلم تا حد زیادی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. بخش زیادی از منتقدانی که این فیلم را تماشا کردند، از نحوه عملکرد و ایفای نقش زکری لی‌وای و جک دیلن گریزر فوق‌العاده لذت بردند و سبک کارگردانی دیوید اف سندبرگ را هم مورد تحسین قرار دادند. اما این تمام ماجرا نیست؛ زیرا آنها از سبک بسیار جذاب و همچنین شوخ‌طبعی زیبایی که این فیلم داشت هم تا حد زیادی لذت بردند و به عنوان نقاط قوت این اثر دانستند.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Shazam در سالن سینماهای شهر تورنتو و همچنین اکران عمومی می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم شزم از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

همه ما ابرقهرمانانی را درون خود داریم اما فقط کمی جادو نیاز است تا بتوانیم آن را بیرون بیاوریم و از آن استفاده کنیم. در رابطه با بیلی بتسون (با بازی اشر انجل) می‌توان گفت که او تنها با فریاد زدن یک کلمه، می‌تواند از یک پسر بچه یتیم ۱۴ ساله به یک ابرقهرمان بزرگسال و قوی هیکل به نام شزم (با بازی زکری لی‌وای) تبدیل شود. با اینکه شزم از لحاظ فیزیکی قدرتمند و خداگونه است، اما از درون هنوز هم قلب یک کودک را دارد. حال شزم با این جسم، دقیقا کارهایی را که یک نوجوان با دیدن قدرت‌های ابرانسانی دوست دارد انجام دهد، انجام می‌دهد و با آنها خوش می‌گذراند؛ آیا می‌تواند پرواز کند؟ آیا دید اشعه ایکسی دارد؟ می‌تواند از دستانش رعد و برق پرتاب کند؟ او با انجام چند آزمایش، تمام این کارها را انجام می‌دهد. با این حال، او باید هرچه سریعتر، نحوه کنترل و استفاده از قدرت‌های جدید را بیاموزد تا بتواند با نیروهای شروری که توسط دکتر تادئوس سیوانا (با بازی مارک استرانگ) کنترل می‌شوند، مبارزه کند. 

Shazam

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Shazam بیندازیم:

کیث اولیچ | هالیوود ریپورتر

۹۰ از ۱۰۰

این فیلم آنقدر پر هیجان و جذاب است که شما کم کم تصور می‌کنید که آنها گاز خنده در سالن نمایش و در میان تماشاگران پخش می‌کنند. این اثر، دوست داشتنی‌ترین فیلم کمپانی دی سی است که تا به امروز ساخته شده است. این فیلم سراسر دارای صحنه‌های جذاب و سرگرم کننده است.

جیم وجوودا | آی جی ان

۸۸ از ۱۰۰

فیلم Shazam سراسر دارای لحظات سرگرم کننده است و علاوه بر آن ثابت می‌کند که در پی موفقیت‌های فیلم Wonder Woman (واندر وومن) و همچنین فیلم Aquaman (آکوامن)، آینده فیلم‌های دی سی چقدر می‌تواند درخشان باشد. می‌توان گفت که زکری لی‌وای به دنیا آمده تا نقش این شخصیت کودک/بزرگسال ابر قدرت را ایفا کند.

کیم نیومن | امپایر

۸۰ از ۱۰۰

سخت‌ترین قدرتی که آنها می‌بایست روی صفحه نمایش نشان می‌دادند، هوش و خرد سلیمان بود اما فیلم شزم با تصمیمات هوشمندانه و خوبی که گرفته بود، توانست این کار را به خوبی انجام دهد. علاوه بر این، این فیلم شیطنت‌ها و شوخی‌های کودکانه را با مشکلات بزرگسالانه مخلوط کرد و در نهایت ترکیب بسیار خوبی را درآورد.

مویرا مک‌دونالد | سیاتل تایمز

۷۵ از ۱۰۰

یک اثر بسیار جذاب و نادر، از دنیای دی سی کامیکس.

Shazam

دیوید سیمز | آتلانتیک

۷۵ از ۱۰۰

فیلم شزم، یک اثر سینمایی کامیک بوکی نادر است که به نظر می‌رسد واقعا برای خانواده‌ها طراحی و ساخته شده است. این فیلم طنز و شوخ‌طبعی بزرگسالانه را با شیرینی خاص کودکانه ترکیب کرده است.

جان سملی | گلوب اند میل (تورنتو)

۳۸ از ۱۰۰

تنها هدف فیلم شزم و همچنین تمام آثار اکشن و حماسی ابرقهرمانی‌ای که ساخته می‌شود، یک چیز است و آن هم چیزی نیست جز اینکه یک سری اسباب بازی‌های پوچ، به مبارزه و نبرد با یک سری اسباب بازی‌های پوچ دیگر بپردازند.

اولیور جونز | آبزرور

۲۵ از ۱۰۰

در پایان می‌توان گفت که انگار فیلم شزم یک اثر مشترک بود و مدام به دنبال راهی بود تا تایید همه را به دست بیاورد؛ اثری که در آخر هم متوجه نشد که به دنبال چه چیزی می‌گردد.

لازم به ذکر است که فیلم شزم توانسته رتبه ۴۶ را در لیست بهترین فیلم‌های سینمایی و رتبه ۹ را در لیست مورد بحث‌ترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Shazam نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد تقریبا بخش زیادی از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

shazam


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده