// شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

نگاهی به معتبرترین کمپانی های فعال در حوزه ورزش های الکترونیک

با رشد روز افزون ورزش الکترونیک در بخش‌های مختلف، تیم‌ها و کمپانی‌های فعال در این بخش نیز باتوجه‌به فعالیت‌هایی که دارند هر روز از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردار می‌شوند.

کمپانی‌های فعال در بخش ورزش الکترونیک هر روز در حال خرید و فروش تیم‌ها و بازیکنان حرفه‌ای در رشته‌های مختلف هستند تا در لیگ‌های مختلف رقابت کنند و تعداد طرفداران خود را در پلتفرم توییچ و یوتیوب افزایش دهند. ساعت‌ها تمرین برای مشخص شدن بهترین و بدترین سازمان‌ها و تیم‌های فعال در بازی‌های رقابتی لازم است.

ورزش الکترونیک شباهت‌هایی را با ورزش‌های سنتی دارد. به‌عنوان مثال یک تیم برای حضور در میادین لیگ حرفه‌ای بازی League of Legends بایستی در تابستان سال ۲۰۱۷ رقمی ده میلیون دلاری را پرداخت می‌کرده است. کمپانی Activision Blizzard نیز در همان بازه زمانی رقمی ۲۰ میلیون دلاری را برای تیم‌های علاقه‌مند به حضور در میادین لیگ Overwatch در نظر گرفت. در همان دوره افرادی مانند رابرت کرفت و مجیک جانسون که در دنیای ورزش افراد مشهوری هستند و برای تیم‌های نیویورک یانکیز و هیوستون راکتز بازی کرده‌اند با پرداخت مبالغ یاد شده وارد دنیای eSports شدند.

Overwatch League london spitfire

حال با گذشت چیزی نزدیک به دو سال، ارزش هرکدام از تیم‌های حاضر در لیگ بازی League of Legends توسط بانکداران ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است. تیم‌های حاضر در لیگ اورواچ نیز بسته به کشور و شهری که نماینده آن هستند بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون دلار ارزش دارند. به عبارت دیگر افرادی که وارد دنیای ورزش الکترونیک شده‌اند و در لیگ‌های مطرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند، امروزه سودی چهار الی پنج برابری کرده‌اند.

طبق اطلاعات سایت نیوزو، ارزش بازار ایران در سال ۲۰۱۸ با داشتن ۴۹ میلیون کاربر آنلاین در بخش بازی‌های ویدیویی چیزی بیش از ۴۸۰ میلیون دلار بوده است که همین موضوع این کشور را در جایگاه ۲۶ مارکت جهانی قرار داده است

باتوجه‌به آماری که سایت Newzoo منتشر کرده است، تعداد طرفداران ورزش الکترونیک به‌طور سالیانه رشدی ۱۵ درصدی را تجربه می‌کند. درآمد بخش eSports افزایش ۳۸ درصدی را تجربه کرد که بیش از ۹۰۰ میلیون دلار بود. در بخشی دیگر پیش‌بینی شده است که درآمد این بخش در سال ۲۰۲۱ به ۱.۶۵ میلیارد دلار می‌رسد که بیشتر آن ازطریق مناطق آمریکای شمالی و چین است. اسپانسرینگ در بخش ورزش الکترونیک بیشترین مقدار درآمد را با بیش از ۳۵۰ میلیون دلار در سال گذشته داشته است و تبلیغات، حق پخش رقابت‌ها، هزینه نشر، فروش بلیت و کالاهای مربوط‌به بازی‌ها مواردی بوده‌اند که به ترتیب بیشترین درآمد را تولید کرده‌اند.

نکته مهم در مورد موارد قبلی این است که حق پخش مسابقات سریع‌ترین رشد را در سال‌های اخیر داشته است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۲۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد، که این امر دومین منبع درآمد پس از حمایت مالی است. در ماه ژولای سال میلادی گذشته کمپانی Activision Blizzard با قرارداد چند ساله‌ای که با والت دیزنی امضا کرد، حق پخش بازی‌های لیگ اورواچ را به شبکه کابلی آن‌ها فروخت. در حال حاضر شبکه‌های Disney XD، ESPN و ABC به پوشش بازی‌های فصل دوم لیگ اورواچ می‌پردازند.

ninja neymar

در حال حاضر ورزش الکترونیک اولین سوپراستار خود را هم به معرفی کرده است و کمتر کسی تایلر بلوینز را که به اسم مستعار نینجا معروف است، نمی‌شناسد. نینجا در حال حاضر ۴ میلیون دنبال‌کننده روی توییتر، ۲۱ میلیون نفر روی یوتیوب و بیش از ۱۳ میلیون نفر روی توییچ فعالیت‌های او را دنبال می‌کنند و در برنامه‌های تلویزیونی مختلفی مانند Ellen و Tonight Show که توسط جیمی فلن اجرا می‌شود، حضور داشته است. در حال حاضر برند‌های مطرحی مانند ردبول، اوبر ایتز و سامسونگ جزو اسپانسرهای اصلی او هستند. نینجا قطعا جزو گیمرهایی است که هر اسپانسر و کمپانی ورزش الکترونیکی را به خود جلب می‌کند.

نینجا فعالیت خود را با بازی Halo و بازی کردن برای تیم‌هایی مانند C9، Liquid و Renegades شروع کرده است

سازمان‌هایی که در این فهرست قرار گرفته‌اند، مواردی هستند که دارای محل برگزاری مسابقات (آرنا) هستند و چندین تیم ورزش الکترونیک را که در چندین لیگ مطرح فعال هستند را کنترل می‌کنند. در ادامه می‌توانید فهرست معتبرترین کمپانی‌های ورزش الکترونیک را که در اواخر سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، مشاهده کنید.

رتبهکمپانیارزشدرآمدتعداد بازیکنانتعداد تیم‌ها
۱Cloud9۳۱۰ میلیون دلار۲۲ میلیون دلار۹۲۱۱
۲Team SoloMid۲۵۰ میلیون دلار۲۵ میلیون دلار۳۹۷
۳Team Liquid۲۰۰ میلیون دلار۱۷ میلیون دلار۶۵۱۴
۴Echo Fox۱۵۰ میلیون دلار۱۱ میلیون دلار۲۳۸
۵Optic Gaming۱۳۰ میلیون دلار۱۰ میلیون دلار۵۲۶
۶Fnatic۱۲۰ میلیون دلار۱۱ میلیون دلار۴۵۱۱
۷Gen.G Esports۱۱۰ میلیون دلار۱۲ میلیون دلار۵۰۷
۸G2 Esports۱۰۵ میلیون دلار۸ میلیون دلار۵۳۱۱
۹Immortals۱۰۰ میلیون دلار۵ میلیون دلار۲۲۴
۱۰Envy Gaming۹۵ میلیون دلار۵ میلیون دلار۶۹۷
۱۱100 Thieves۹۰ میلیون دلار۵ میلیون دلار۳۳۴
۱۲Counter Logic Gaming۵۰ میلیون دلار۴ میلیون دلار۴۵۷
در این فهرست، Cloud9، به‌عنوان با ارزش‌ترین کمپانی حرفه‌ای در ورزش الکترونیک مطرح شده است و ارزشی برابر ۳۱۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است که دلیلش حضور گسترده این سازمان در چندین رشته مهم است. اکتبر سال میلادی گذشته جک و پاولی اتین، بنیان‌گذاران سازمان C9، با افزایش ۵۰ میلیون دلاری بودجه این سازمان، شروع به ساخت یک مرکز آموزشی ۲۰ الی ۳۰ هزار متر مربعی کردند. این مرکز آموزشی قرار است در سال ۲۰۱۹ در لس آنجلس رونمایی و به‌عنوان مرکز فعالیت‌های سازمان Cloud9 استفاده شود.

تیم‌های مربوط‌به سازمان Cloud9 در بخش حرفه‌ای ورزش الکترونیک بسیار مطرح و پرطرفدار هستند. سال گذشته تیم League of Legends این مجموعه برای ششمین سال متوالی راهی مرحله اصلی جام‌جهانی این بازی شد. C9 تنها تیمی است که تا به امروز توانسته است ۶ سال متوالی به مرحله اصلی رویداد World Championship راه پیدا کند. در ژولای سال گذشته تیم اورواچ مجموعه که با نام London Spitfire شناخته می‌شود توانست عنوان قهرمانی اولین فصل Overwatch League را از آن خود کند و در ژانوینه نیز به‌عنوان اولین تیم آمریکای شمالی در یکی از رویدادهای Major بازی Counter Strike: Global Offensive به‌عنوان قهرمانی رسید.

Kuroky TI8

پیش‌بینی می‌شود که مجموع جوایز مسابقات TI9، از مرز ۳۰ میلیون دلار عبور کند و رکورد جدیدی را در ورزش الکترونیک ثبت کند

با شروع سال ۲۰۱۹ اتفاقات مهمی برای بازیکنان حرفه‌ای ورزش الکترونیک رخ داده است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موضوع که دولت چین، بازیکنان و برگزارکنندگان ورزش الکترونیک یا همان eSports را از این به بعد به‌عنوان شاغل می‌شناسد، اشاره کرد. شرقی‌ها، به‌خصوص فعالان چینی در سال‌های اخیر جزو مهم‌ترین دلایل پیشرفت ورزش الکترونیک بوده‌اند. بسیاری از شهرهای مهم آسیا در حال ایجاد زیرساخت‌های اصلی برای برگزاری مسابقات بزرگ ورزش الکترونیک هستند. شهرهایی مانند چونگ‌کینگ، شانگهای و شی‌آن جزو چندین شهر چینی هستند که در سال ۲۰۱۹ میزبان مهم‌ترین رویدادهای سال خواهند بود. رویدادهایی مانند سومین فصل رویداد World Electronic Sports Games و نهمین دوره مسابقات The Internaitonal که رکورد بیشترین مقدار جوایز را با مجموع جوایز ۲۵.۶ میلیون دلار در دست دارد، قرار است به میزبانی چینی‌ها برگزار شوند. فصل جدید مسابقات World Cyber Games که به اختصار WCG نامیده می‌شود نیز بعد از پنج سال وقفه قرار است به میزبانی شهر شی‌آن، برگزار شود.

بازیکنان حرفه‌ای کشورمان در سال‌های اخیر باتوجه‌به افزایش تحریم‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. از قیمت بالای تجهیزات گیمینگ گرفته تا عدم وجود فضاهای مناسب برای تمرین و برگزاری مسابقات ورزش الکترونیک در شهرهای پر جمعیت. بااین‌حال بازیکنان کشورمان در سال‌های اخیر توانسته‌اند در میادین بین‌المللی حضور پیدا کنند و در رویدادهایی مانند WESG و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ عناوین خوبی را کسب کنند. یکی دیگر از اخبار خوبی که اخیرا منتشر شد، برگزاری مسابقات قهرمانی کشور توسط انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک در رشته کانتر استرایک بود که تیم‌ها و بازیکنان فعال در این رشته را باتوجه‌به حضور یک ارگان دولتی در بخش برگزاری امیدوارتر کرد. لازم به ذکر است که به‌گفته محمد کفاش یعقوبی، سرپرست انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک، قرار است در نیمه اول سال ۹۸ شاهد برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در رشته Dota 2 نیز باشیم. ولی بااین‌حال هنوز شاهد به وجود آمدن یک سازمان یا باشگاه حرفه‌ای در کشورمان که بتواند نیازهای اولیه بازیکنان حرفه‌ای را تأمین و در زمینه رقابت‌های بین‌المللی ورزش الکترونیک فعالیت کند، نبوده‌ایم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده