// چهار شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۱

گزارش باکس آفیس: از تمام دستاوردهای Captain Marvel با افتتاحیه‌اش تا دلیل سال پُرستاره‌ی دیزنی

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره گرد و خاکی که Captain Marvel با افتتاحیه‌اش در گیشه به راه انداخت و دیگر پُرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

در حال حاضر اینکه فیلم‌های جدید دنیای سینمایی مارول افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی غول‌آسایی را تجربه می‌کنند دیگر به یکی از فکت‌های عادی زندگی‌مان تبدیل شده است. اما به همان اندازه که انسان‌ها بعضی‌وقت‌ها می‌توانند به‌راحتی معلقِ بودنِ کره‌ی زمین در یک فضای تاریکِ بی‌انتها را دست‌کم بگیرند، به همان اندازه هم ممکن است قدرتِ برندِ مارول که مثل روز روشن است، دست‌کم گرفته شود. اما به همان اندازه که کافی است در یک شبِ صاف با نگاه کردن به قرصِ کامل ماه و تصور اینکه ما روی کره‌ای شبیه به آن زندگی می‌کنیم یا دیدنِ عکسِ معروف «نقطه آبی کمرنگ» که کاوشگرِ «وویجر ۱» از فاصله‌ی ۶ میلیارد کیلومتری از زمین گرفته بود، به خوبی شگفتی معلق‌بودنِ زمین در فضا را احساس کنیم، به همان اندازه هم افتتاحیه‌ی فیلم‌های جدید مارول بهمان یادآوری می‌کنند که با چه برندِ بزرگی سروکار داریم و چرا این‌قدر همه دوست دارند که موفقیتِ آن‌ها را تکرار کنند. مهم‌ترین تازه‌اکران گسترده این آخرهفته «کاپیتان مارول» (Captain Marvel)، شاید جنجال‌برانگیزترین فیلم مارول بود که کارش را با کسب رقم ۱۵۳ میلیون دلار افتتاحیه سه روزه در آمریکای شمالی و افتتاحیه‌ی جهانی ۴۵۵ میلیون دلار شروع کرد. باتوجه‌به اینکه «بتمن علیه سوپرمن» بعد از افتتاحیه‌ی جهانی ۴۲۲ میلیون دلاری‌اش، با اینکه با افت فروشِ شدیدی مواجه شد، اما کماکان به ۸۷۳ میلیون دلار فروش نهایی دست یافت، پس یک میلیاردی شدنِ بیست و یکمین فیلم دنیای سینمایی مارول ردخورد ندارد؛ اتفاقی که «کاپیتان مارول» را به هفتمین فیلم یک میلیاردی و چهارمین فیلم غیراونجرزی یک میلیاردی‌شان تبدیل می‌کند. شروعِ دیوانه‌وارِ «کاپیتان مارول» اما به‌معنی شکستنِ رکوردهای متعددی و نزدیکِ شدن این فیلم به شکستن یک سری رکوردهای دیگر بوده است. «کاپیتان مارول» با این فروش، فقط در جریان سه روز تقریبا به جمعِ پنجاه فیلم کامیک‌بوکی/ابرقهرمانی سینما در آمریکای شمالی پیوسته است. «کاپیتان مارول» در حال حاضر پنجاه و هفتمین فیلم کامیک‌بوکی و پنجاه هشتمین فیلم ابرقهرمانی پُرفروشِ گیشه‌ی خانگی است و با کسب درآمدِ هفت روزه‌ای بین ۱۹۰ میلیون دلار (در صورتی که عملکردی شبیه به «هانگر گیمز» داشته باشد) و ۲۲۰ میلیون دلار (اگر عملکردی شبیه به «بلک پنتر» داشته باشد)، می‌تواند خودش را به رتبه‌های بالاتری از این دو فهرست هم برساند. «کاپیتان مارول» حتی با درآمدِ هفت روزه‌ی ۱۹۰ میلیون دلاری و افت فروشِ ۵۵ درصدی در آخرهفته‌ی دومش (۶۹ میلیون دلار)، کماکان می‌تواند به درآمدی حدودِ ۲۵۹ میلیون دلاری «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» برسد و از آن عبور کند. «کاپیتان مارول» حتی با عملکردِ نه چندان فوق‌العاده‌ای مثل قسمت اولِ «هانگر گیمز» هم می‌تواند به فراتر از درآمدِ ۴۰۸ تا ۴۱۳ میلیون دلاری «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، «مرد آهنی ۳» و «واندر وومن» دست پیدا کند. بااین‌حال، «کاپیتان مارول» با فروشی شبیه به «جنگ داخلی» و «مرد آهنی ۳»، به حدود ۳۵۵ میلیون دلار فروشِ خانگی خواهد رسید.

«کاپیتان مارول» با ۴۵۶ میلیون دلاری که تا حالا در دنیا فروخته است، در جایگاه سی و نهم پُرفروش‌ترین فیلم‌های کامیک‌بوکی/ابرقهرمانی جهان قرار می‌گیرد. این فیلم هنوز هیچی نشده در عرض سه روز، مجموعِ درآمدِ «ثور» (۴۴۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱) را پشت سر گذاشته است و همین روزها به فراتر از ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. اگر «کاپیتان مارول» از اینجا به بعد اکرانی شبیه به «سرباز زمستان» داشته باشد، می‌تواند تا آخرهفته‌ی بعد به چیزی بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار در دنیا دست پیدا کند تا اینکه اکرانش را با رسیدن به چیزی بین «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶) و «بلک پنتر» (یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸) به اتمام خواهد رساند. درآمدِ ۱۵۳ میلیون دلاری «کاپیتان مارول» در سه روز آغازینِ اکرانش، آن را در جایگاه هجدهم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های آمریکای شمالی قرار می‌دهد. اما اگر نرخ تورم را حساب کنیم، این فیلم به جایگاه بیست و ششم پهترین افتتاحیه‌های گیشه‌ی خانگی تمام ادوار منتقل می‌شود. افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول»، آن را در جایگاه نهم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های فیلم‌های کامیک‌بوکی/ابرقهرمانی قرار می‌دهد. در بین تمام فیلم‌های ابرقهرمانی، افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول» (۱۵۳ میلیون دلار)، جایی پشت سر «شوالیه‌ی تاریکی» (۱۵۸ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (۱۶۰ میلیون دلار)، «مرد آهنی ۳» (۱۷۴ میلیون دلار)، «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (۱۷۹ میلیون دلار)، «اونجرز: دوران اولتران» (۱۹۱ میلیون دلار)، «بلک پنتر» (۲۰۲ میلیون دلار)، «اونجرز» (۲۰۷ میلیون دلار) و «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۲۵۸ میلیون دلار) قرار می‌گیرد. و تازه اگر «جنگ داخلی» را برخلافِ اسمش، یک فیلمِ کراس‌اور حساب کنیم، افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول»، پنجمینِ افتتاحیه برتر در بین فیلم‌های ابرقهرمانی مستقل حساب می‌شود. همچنین افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول» در بین فیلم‌های ابرقهرمانی که شاملِ بتمن یا مرد آهنی نیستند، پشت سرِ «بلک پنتر»، دومینِ افتتاحیه‌ی بزرگِ این ژانر را تجربه کرده است. افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول» ششمینِ افتتاحیه‌ برتر در بین فیلم‌هایی با شخصیتِ اصلی زن هم است؛ «کاپیتان مارول» در این زمینه جایی بالاتر از «هانگر گیمز» (۱۵۲ میلیون دلار) و پایین‌تر از «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» (۱۵۵ میلیون دلار)، «هانگر گیمز: آتش گرفتن» (۱۵۸ میلیون دلار)، «دیو و دلبر» (۱۷۴ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۲۲۰ میلیون دلار) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۴۸ میلیون دلار) جای می‌گیرد.

thank you for your service

غوغای «کاپیتان مارول» اما به آمریکای شمالی خلاصه نمی‌شود، بلکه چینی‌ها هم چنان استقبالِ خوبی از آن کرده‌اند که فیلم موفق به کسب چهارمین افتتاحیه‌ی برتر یک فیلم ابرقهرمانی در این کشور شده است. «کاپیتان مارول» به ۸۹ میلیون دلار افتتاحیه در چین دست پیدا کرد که در بین فیلم‌های مارول پشت سر «جنگ اینفینیتی» (۱۵۹ میلیون دلار)، در جایگاه دوم و در بین تمام فیلم‌های ابرقهرمانی، پایین‌تر از «آکوآمن» (۹۳ میلیون دلار)، «ونوم» (۱۰۷ میلیون دلار) و «جنگ اینفینیتی» جای می‌گیرد. «کاپیتان مارول» در حالی در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش در چین ۸۹ و نیم میلیون دلار فروخت که «واندر وومن» در کل دوره‌ی اکرانش در چین، ۹۰ میلیون دلار کسب کرده بود. با نگاهی به بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های فیلم‌های ابرقهرمانی در چین کاملا مشخص است که فیلم‌های ابرقهرمانی سولو، راستِ کارِ بازار چین است. این موضوع شاید خبرِ خوبی برای آن‌ها باشد، اما خبر خیلی خوبی برای فیلم‌های غیرابرقهرمانی مثل «جزیره‌ی جمجمه» یا «دزدان دریایی کاراییب ۵» که برای افزایشِ فروشِ جهانی‌شان، روی چین حساب باز می‌کنند نیست. افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول» اما چهارمینِ افتتاحیه‌ی برتر ساموئل ال. جکسون در گیشه‌ی خانگی هم حساب می‌شود. «کاپیتان مارول» قرار است تا پُردرآمدترینِ ستاره‌ی کره‌ی زمین را ثروتمندتر از همیشه کند. افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول» در بین تمام فیلم‌هایی که جکسون در آن‌ها نقش اصلی یا مکمل داشته، جایی پشت سر «شگفت‌انگیزان ۲» (۱۸۴ میلیون دلار)، «اونجرز: دوران اولتران» (۱۹۱ میلیون دلار) و «اونجرز» (۲۰۷ میلیون دلار) قرار می‌گیرد. باید دید آیا شخصیتِ نیک فیوری آن‌قدر حضورِ پُررنگی در «اونجرز: بازی پایانی» دارد که بتوانیم فروشِ آن را به مجموعِ درآمدش اضافه کنیم یا نه. اما اگر این‌طور باشد، آن وقت درآمد کل فیلم‌های جکسون با احتسابِ «پارک ژوراسیک» و سه پیش‌درآمدِ «جنگ ستارگان»، به بیش از ۱۷ میلیارد دلار در دنیا می‌رسد. جکسون باتوجه‌به «گلس» که کارش را با کسب حدود ۲۴۵ میلیون دلار در دنیا تمام می‌کند، «اونجرز ۴»، «شفت» (Shaft) و «مرد عنکبوتی: دور از خانه» که برای تابستانِ امسال روی پرده خواهد داشت، سالِ دیوانه‌کننده‌ای را پیش‌رو دارد.

Captain Marvel

اما هنوز تمام نشده است. افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول» بدون احتساب نرخ تورم، آن را پشت سر «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» (۱۶۶ میلیون دلار) و «دیو و دلبر» (۱۷۴ میلیون دلار)، در جایگاه سوم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های تاریخِ ماه مارس قرار می‌دهد. «کاپیتان مارول» در بین بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های پیش از تابستان، جلوتر از «خشن ۷» (۱۴۷ میلیون دلار) و پایین‌تر «بتمن علیه سوپرمن»، «دیو و دلبر» و «بلک پنتر» (۲۰۲ میلیون دلار در فوریه ۲۰۱۸)، در بین بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های پیش از تابستان و بعد از کریسمس قرار می‌گیرد. «کاپیتان مارول» بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی باکس آفیسِ خانگی را از زمان «شگفت‌انگیزان ۲» (۱۸۴ میلیون دلار) در ژوئنِ ۲۰۱۸ تاکنون داشته است. افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول» همچنین یکی از بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ها در بین فیلم‌های غیردنباله‌ای/غیرپیش‌درآمدی بوده است. اگرچه داریم درباره‌ی فیلمی حرف می‌زنیم که از لحاظ فنی پیش‌درآمد‌ »اونجرز: بازی پایانی» حساب می‌شود، اما همزمان این فیلم به کاراکترِ کاملا جدیدی می‌پردازد که حتی در قالب یک نقشِ کوتاه هم در فیلم‌های قبلی دنیای سینمایی مارول حضور پیدا نکرده بود. از همین رو «کاپیتان مارول» در بین تمام فیلم‌های غیردنباله‌ای، جایی پشت سر «دیو و دلبر» (۱۷۴ میلیون دلار)، «بلک پنتر» (۲۰۲ میلیون دلار) و اگر «اونجرز» را هم غیردنباله حساب کنیم، قرار می‌گیرد. پس با توجه به درنظرگرفتن یا حذف کردنِ «اونجرز»، «کاپیتان مارول» در جایگاه سوم یا چهارم بزرگ‌ترین افتتاحیه در بین فیلم‌های غیردنباله‌ای تاریخ در گیشه‌ی خانگی قرار می‌گیرد. «کاپیتان مارول» با کسب ۳۶ میلیون دلار از درآمدِ افتتاحیه‌ی جهانی ۴۵۶ میلیون دلاری‌اش از سینماهای آیمکس، رسما بزرگ‌ترین افتتاحیه آیمکس در بین فیلم‌های غیردنباله‌ای را تجربه کرده است و در جایگاه پنجم بهترین افتتاحیه‌ی آیمکس تاریخ در بین تمام فیلم‌ها قرار می‌گیرد. چهارتای دیگر «آخرین جدای»، «اونجرز ۳»، «دنیای ژوراسیک» و «نیرو برمی‌خیزد» هستند که همه دنباله بودند. همچنین به‌لطفِ «کاپیتان مارول»، حالا مجموعِ درآمدِ فیلم‌های دنیای سینمایی مارول از سینماهای آیمکس، بالاخره از مرزِ یک میلیارد دلار عبور کرد.

thank you for your service

افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول» اما بزرگ‌ترین افتتاحیه در بین فیلم‌های کارگردانی‌شده توسط زنان هم است. اگر در حال صحبت کردن درباره‌ی کارگردانانِ زن تنها باشیم، پتی جنکینز کماکان با افتتاحیه‌ی ۱۰۳ و نیم میلیون دلاری «واندر وومن» در صدر جدول قرار دارد، اما در حال حاضر ساخته‌ی مشترکِ خانم آنا بودن و آقای رایان فلک با ۱۵۳ میلیون دلار افتتاحیه (۴۹ درصد بزرگ‌تر از افتتاحیه «واندر وومن»)، بزرگ‌ترین افتتاحیه در بین فیلم‌هایی که یک کارگردان زن داشته‌اند حساب می‌شود. حالا باید صبر کرد و دید آیا جنیفر لی و کریس باک می‌توانند با اکرانِ «فروزن ۲» (Frozen 2) در بیست و دوم نوامبر امسال، این رکورد را تغییر بدهند یا نه. افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول» بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی خانگی برای یک فیلم ابرقهرمانی با شخصیت اصلی زن هم است. راستش را بخواهید «کاپیتان مارول» در این بخش، رقبای زیادی برای مبارزه کردن نداشته است؛ تا قبل از «کاپیتان مارول»، فیلم‌های کامیک‌بوکی زن‌محور به دو گروه «واندر وومن» (۱۰۳ و نیم میلیون دلار) و دیگران تقسیم می‌شدند. حتی قبل از «واندر وومن» هم پرفروش‌ترین فیلم کامیک‌بوکی زن‌محور «شبح درون پوسته» (Ghost in the Shell) بود و در حال حاضر پُرفروش‌ترین فیلم‌های این بخش، «واندر وومن» (۸۲۱ میلیون دلار)، «کاپیتان مارول» (۴۵۶ میلیون دلار) و «آلیتا: فرشته مرگ» (۳۸۳ میلیون دلار) هستند. درست درحالی‌که فیلم‌هایی مثل «بلید» (Blade) و «اسپاون» (Spawn) با بازیگرانِ اصلی سیاه‌پوست راه را برای «افراد ایکس»‌ها و «مرد عنکبوتی»‌ها باز کردند، هالیوود بازیگرانِ سیاه‌پوست را نادیده گرفت و درست درحالی‌که «مرد آهنی» و «شوالیه تاریکی» در حال رکوردشکنی بودند، هالیوود کاراکترهای زن را نادیده گرفت. پس هالیوود برای جبران در این زمینه، راه درازی در پیش دارد. افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول» اما بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی خارجی برای یک فیلم با شخصیتِ اصلی زن هم است. افتتاحیه‌ی خارجی ۳۰۲ میلیون دلاری این فیلم که شامل ۸۹ میلیون دلار در چین می‌شود، پشت سر «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲» (۳۱۴ میلیون دلار)، «دنیای ژوراسیک» (۳۸۲/۸ میلیون دلار)، «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۳۸۲/۸ میلیون دلار) و «سریع و خشن ۸» (۴۴۳ میلیون دلار)، در جایگاه پنجم بهترین افتتاحیه‌ی خارجی تاریخ قرار می‌گیرد. به این ترتیب «کاپیتان مارول» به‌لطف اینکه امثالِ «آخرین جدای» (۲۳۰/۸ میلیون دلار) و «نیرو برمی‌خیزد» (۲۸۱ میلیون دلار) به‌طور همزمان با دیگر نقاط دنیا، در چین اکران نشدند، موفق شد تا لقبِ بهترین افتتاحیه‌ی خارجی برای فیلمی با شخصیتِ اصلی زن را به دست بیاورد.

Captain Marvel

افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول»، بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی جهانی برای فیلمی با شخصیت اصلی زن هم حساب می‌شود. «کاپیتان مارول» به رقم فک‌اندازِ ۴۵۶ میلیون دلار از آغازِ اکرانش در روز چهارشنبه تا دوشنبه دست پیدا کرد که آن را بالاتر از «آخرین جدای» (۴۵۰ میلیون دلار) و «بتمن علیه سوپرمن» (۴۲۲ میلیون دلار) و پایین‌تر از «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲» (۴۸۳/۲ میلیون دلار که شامل افتتاحیه‌ی خانگی ۱۶۹ میلیونی‌اش که در سال ۲۰۱۱ بزرگ‌ترین افتتاحیه تاریخ حساب می‌شد)، «دنیای ژوراسیک» (۵۲۵/۲ میلیون دلار که شامل افتتاحیه‌‌ی خانگی رکوردشکنانه‌ی ۲۰۸ میلیونی‌اش در سال ۲۰۱۵ می‌شد)، «نیرو برمی‌خیزد» (۵۲۹ میلیون دلار که شامل افتتاحیه‌ی خانگی رکوردشکنانه‌ی ۲۴۸ میلیونی‌اش در سال ۲۰۱۵ می‌شد)، «سریع و خشن ۸» (۵۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) و «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۶۴۰/۵ میلیون دلار که شامل افتتاحیه‌ی خانگی رکوردشکنانه‌‌ی ۲۵۸ میلیونی‌اش می‌شد) قرار می‌گیرد. درنهایت «کاپیتان مارول»، بزرگ‌ترین افتتاحیه در بین فیلم‌هایی با حضورِ گربه‌ها در نقش‌های اصلی را هم به دست آورد. از آنجایی که تی‌چالای «بلک پنتر»، دقیقا گربه حساب نمی‌شود، پس این دستاورد به «کاپیتان مارول» می‌رسد. حالا باید صبر کرد و دید آیا بازسازی لایو اکشنِ «شیر شاه» که در ژوئیه امسال اکران می‌شود می‌تواند این رکورد را بشکند یا نه. اما در حال حاضر گوس، گربه‌ی نارنجی کاپیتان مارول، ملکه‌ی هالیوود است و «کاپیتان مارول» حکم فیلم مهمی را در زمینه‌ی به تصویر کشیدنِ جامعه‌ی گربه‌ها در سینما دارد! بیایید امیدوار باشیم که «زندگی مخفی حیوانات خانگی ۲» برای ادامه دادنِ مسیرِ افزایش حضور گربه‌ها در سینما، شاملِ تعداد بیشتری از این حیواناتِ بامزه باشد! با اینکه «کاپیتان مارول» به‌دلیلِ صحبت‌های بری لارسن درباره‌ی تنوع بخشیدن به منتقدانِ سینما از لحاظ نژادی و جنسیتی و تریلرهای نه چندانِ جذابش (بازی خشکِ بری لارسن که اکثر نقدها هم آن را تایید کرده‌اند)، با ترول‌های وحشتناکی در سراسر اینترنت مواجه شده بود و در نتیجه این‌طور به نظر می‌رسید که این واکنش‌های منفی طرفداران و ترول‌های هیترها روی افتتاحیه‌اش تاثیرِ بدی خواهد گذاشت، اما افتتاحیه‌ی فیلم نشان می‌دهد که هیچکدام از آن‌ها بازتاب‌دهنده‌ی طرز نگاه عموم سینماروها به این فیلم نبوده است. سینماروها بعد از دو ماه آغازین سال ۲۰۱۹ که در زمینه‌ی فیلم‌های بزرگ و پُرزرق و برق و شناخته‌شده کم و کسر داشت، تشنه‌ی یک فیلم جدید بودند و این تشنگی برای «کاپیتان مارول» تبدیل به اسکانس شده است.

افتتاحیه‌ی «کاپیتان مارول»، آن را پشت سر «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» (۱۶۶ میلیون دلار) و «دیو و دلبر» (۱۷۴ میلیون دلار)، در جایگاه سوم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های تاریخِ ماه مارس قرار می‌دهد

آمارهای شرکت «رلیش‌میکس»نشان می‌دهند درحالی‌که ۲۳ درصد از تماشاگرانِ فیلم، بلیت‌هایش را از بیش از یک هفته قبل از اکران تهیه کرده بودند، ۵۵ درصد هم بدون برنامه‌ریزی قبلی به تماشای فیلم رفته‌اند. این یعنی بیش از نیمی از تماشاگرانِ «کاپیتان مارول»، فقط به خاطر اینکه این فیلم بخشی از فرانچایزی که دوستش دارند است، به تماشای آن رفته‌اند؛ این موضوع به‌معنی شکستِ ترول‌های شدیدا راست‌گرایی است که با استفاده از هشتگ «آلیتاچلنج» (AlitaChallenge) قصد داشتند کاری کنند که مردم به‌جای «کاپیتان مارول» به تماشای «آلیتا: فرشته جنگ» بروند؛ اما نه به خاطر عشقشان به فیلم رابرت رودریگز، بلکه به‌عنوان وسیله‌ای برای آجر کردنِ نانِ «کاپیتان مارول». اما نه‌تنها آن‌ها فراموش کردند که «آلیتا» هم فیلمی درباره‌ی یک فردِ توسری‌خور از طبقه‌ی فقیر جامعه است که شورش می‌کند و برمی‌خیزد و برای درهم‌شکستنِ حکومت مبارزه می‌کند، بلکه تمام درآمدهای این فیلم بالاخره در آینده با تکمیل شدنِ خرید فاکس توسط دیزنی، به جیب سازندگانِ «کاپیتان مارول» می‌رود. آمارهای مربوط‌ به وضعیتِ فیلم در شبکه‌های اجتماعی به سمت مثبت میل می‌کند. شرکت «رلیش‌میکس» در این باره می‌گوید: «خیلی از طرفداران مارول با اینکه دل خوشی از لحن فیلم، اسپویلرهایش برای «اونجرز: بازی پایانی» که ماه بعد اکران می‌شود یا نظراتِ سیاسی لارسن ندارند، اما به تماشای آن خواهند رفت».

thank you for your service

اکثر طرفدارانِ دنیای سینمایی مارول و فیلم‌های کامیک‌بوکی که فیلم را دیده‌اند، ازش لذت برده‌اند. وضعیتِ فیلم چیزی شبیه به دنباله‌های «ثور» و «انت‌من و وسپ» است؛ از این نظر که طرفداران و سینماروهای کژوال اعتقاد دارند که اگرچه این فیلم جزو بهترین‌های مجموعه نیست، اگرچه بدون‌شک یک «بلک پنتر» دیگر نیست، اما خوب است. اگرچه «کاپیتان مارول» اکرانش را در روز بین‌المللی زن آغاز کرد‌، اما در حالی ۶۱ درصد از تماشاگرانش مرد بوده که ۳۹ درصدشان زن بوده‌اند. «کاپیتان مارول» همچنین با دریافتِ چهار ستاره و میانگین امتیاز A از تماشاگرانِ افتتاحیه‌اش، امتیازِ ۸۶ از زنان و امتیاز ۸۰ از مردان که از تماشاگران واقعی در حال بیرون آمدن از سینما گرفته شده‌اند نشان می‌دهد که امتیازِ ۳۶ این فیلم روی راتن تومیتوز که توسط کاربران ناشناس ثبت شده، خیلی با نظر واقعی مردم فرق می‌کند. به خاطر غیرقابل‌اتکا بودنِ امتیازِ مخاطبانِ راتن‌تومیتوز است که این روزها برای سنجشِ درصد علاقه‌ مردم به فیلم‌ها در فضای آنلاین، به مقدار ترافیکِ تریلرهایشان نگاه می‌کنند؛ ناسلامتی فیلم «آن» (It) در حالی به یکی از پُرفروش‌ترین فیلم‌های بزرگسالانه‌ی دنیا تبدیل شد که تریلرش در بیست و چهار ساعت اول، ۲۰۰ میلیون بازدید داشت. تیزر تریلرِ «کاپیتان مارول» هم که اواسط ماه سپتامبر ۲۰۱۸ در جریانِ برنامه زنده «صبح بخیر آمریکا» پخش شد، در بیست و چهار ساعت اول ۱۰۹ میلیون بازدید داشت که بیشتر از بازدید تیزرهای «بلک پنتر» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» است و به مدت یک روز در جایگاه اول ترندشده‌ترین ویدیوی یوتیوب قرار گرفت. شرکت «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که وضعیتِ شبکه‌های اجتماعی «کاپیتان مارول» هم با مجموع ۷۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار فالوئر در سراسر فیسبوک، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام که بالاتر از میانگینِ ۶۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزارتایی فیلم‌های ابرقهرمانی است، عالی است.

اما تمام اینها در حالی وضعیتِ این فیلم در جریان آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش (جمعه تا یکشنبه) بود که «کاپیتان مارول» در روز دوشنبه با ۷۲ درصد افت فروش نسبت به روز یکشنبه مواجه شد که برابر با افت فروش‌های اولین دوشنبه‌ی «هانگر گیمز» (۶۹ درصد)، «آلیس در سرزمین عجایب» (۷۱ درصد) و «اُز: بزرگ و قدرتمند» (۶۹ درصد) است. «کاپیتان مارول» ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار دیگر در چهارمین روز اکرانش در گیشه‌ی خانگی فروخت و مجموعِ درآمد خانگی‌اش را به ۱۶۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رساند. به این ترتیب احتمالا همین الان که دارید این متن را می‌خوانید، «کاپیتان مارول» بعد از چهار روز، کل فروشِ خانگی «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو» (۱۷۶ میلیون دلار) و «ثور» (۱۸۱ میلیون دلار) را پشت سر گذاشته است. «کاپیتان مارول» که با ۱۵۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تا پایان اولین هفته‌ی نمایشش، از مرز ۱۹۱ تا ۱۹۹ میلیون دلار فروش خانگی عبور خواهد کرد. بله، البته که این موضوع الزاما به‌معنی دوام قوی‌اش در طولانی‌مدت نیست. بالاخره «بتمن علیه سوپرمن» هم در اولین آخرهفته‌اش ۱/۲۵ برابر درآمد روز افتتاحیه‌اش فروخت تا اینکه در دومین آخرهفته‌اش با کله سقوط کرد. «کاپیتان مارول» با ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دیگری که روز دوشنبه از کشورهای خارجی به دست آورد، مجموعِ فروش خارجی‌اش را به ۳۲۵/۶ میلیون دلار و مجموع جهانی‌اش را به ۴۹۰ میلیون دلار رساند. پس بله، این فیلم همین الان که در حال خواندن این متن هستید از مرز ۵۰۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرده است و تا فردا از درآمدِ «انت‌من» (۵۱۹ میلیون دلار) نیز عبور خواهد کرد. «کاپیتان مارول» احتمالا تا روز جمعه مرز ۶۰۰ میلیون دلار فروش جهانی را پشت سر می‌گذارد و تا یکشنبه هفته بعد سراغ ۷۵۰ میلیونی شدن می‌رود. البته که «کاپیتان مارول» به احتمال زیاد قبل از پایانِ اکرانش یک میلیاردی خواهد شد، اما اگر با افت فروش مواجه شد و کارش را با چیزی نزدیک به ۹۵۰ میلیون دلار تمام کرد نباید ناراحت شویم. اگر فیلم در گیشه‌ی خانگی عملکردی شبیه به «هانگر گیمز» داشته باشد (که در اواخر مارس اکرانش را آغاز کرد) به مجموعِ ۴۰۸ میلیون دلار یا برابر با «مرد آهنی ۳» (۴۰۹ میلیون دلار)، «جنگ داخلی» (۴۰۹ میلیون دلار) و «واندر وومن» (۴۱۲/۵ میلیون دلار) می‌رسد. اما اگر اکرانی شبیه به «آلیس در سرزمین عجایب» (۳۳۴ میلیون دلار از افتتاحیه ۱۱۶ میلیون دلاری)، «اُز: بزرگ و قدرتمند» (که ۲۳۴ میلیون از افتتاحیه‌ی ۷۹ میلیونی‌اش فروخت) و «دیو و دلبر» (۵۰۴ میلیون از افتتاحیه‌ی ۱۷۵ میلیونی‌اش) داشته باشد، درآمدِ نهایی ۴۴۱ تا ۴۵۵ میلیونی‌اش پیش‌بینی می‌شود که کم و بیش برابر با درآمد «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (۴۴۸ میلیون دلار) و «اونجرز: دوران اولتران» (۴۵۸ میلیون دلار) خواهد بود.

Maleficent

اما قبل از اینکه سراغِ دیگر فیلم‌های جدول برویم، به خبرِ غافلگیرکننده‌ی دیگری در رابطه با دیزنی بپردازیم: این شرکت هفته گذشته بدون هشدار قبلی با انتشار پوستر جدیدی از دنباله‌ی «مالفیسنت» (Maleficent)، از زمانِ اکرانِ جدیدش پرده‌برداری کرد. این فیلم که «مالفیسنت: معشوقه‌ی شیطان» (Maleficent: Mistress of Evil) نام دارد اکنون در هجدهم اکتبر ۲۰۱۹ روی پرده‌ی سینماها خواهد رفت. این به این معنی است که دیزنی قصد ندارد تا بین اکرانِ «آرتمیس فاول» (Artemis Fowl) در آگوست و «فروزن ۲» در نوامبر، فیلمی برای اکران نداشته باشد؛ این یعنی دیزنی حالا می‌خواهد دنباله‌های «اونجرز»، «جنگ ستارگان»، «فروزن» و حالا «مالفیسنت» را در یک سال عرضه کند؛ حرکتی که ظاهرا به نفعِ آغاز کار سرویس استریمینگ دیزنی پلاس خواهد بود. «معشوقه‌ی شیطان» که توسط یوآخیم رونینگ (یکی از کاراگردانانِ «دزدیدان دریایی کاراییب ۵») ساخته می‌شود و آنجلینا جولی و اِل فانینگ به‌عنوان ستاره‌های اصلی‌اش به آن بازگشت خواهد گشت، به یکی دیگر از اعضای باشگاه دنباله‌های «پنج سال بعد» می‌پیوندد؛ دنباله‌هایی که پنج سال بعد از قسمت اول اکران می‌شوند. اولی «لگو مووی ۲» (که فقط حدود ۴۰ درصد از درآمد قسمت اول در سال ۲۰۱۴ می‌فروشد)، دومی «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۳» (که تا حالا با قدرت ۴۰۰ میلیونی شده) و سومی «گودزیلا: پادشاه هیولاها» (سی و یکم ماه می) هستند. دیزنی امیدوار است که «معشوقه‌ی شیطان» به‌جای «حاشیه‌ی اقیانوس آرام: طغیان» (۲۶۷ میلیون دلار)، عملکردی شبیه به «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۳» داشته باشد. اگرچه به نظر نمی‌رسید که «معشوقه‌ی شیطان»، دنباله‌ی مطمئن‌تری در مقایسه با «آلیس درون آینه» باشد، اما تحلیلگران امیدوارند که این فیلم افت فروش وحشتناکِ «آلیس درون آینه» نسبت به قسمت اول را تکرار نکند (۷۱ درصد کمتر از درآمد یک میلیارد دلاری «آلیس در سرزمین عجایب»). اگرچه «مالفیسنت» به خاطر تنش‌های پشت صحنه که به جایگزین شدنِ کارگردان و بعد مشکلاتِ داستانگویی فیلم منجر شد از لحاظ هنری با استقبال مواجه نشد، اما آن فیلم در زمان اکرانش، حکم یک نمونه‌ی تازه از ترکیب «ستاره و کاراکتر» بود. مردم می‌خواستند تا آنجلینا جولی را در قالبِ آنتاگونیستِ «زیبای خفته» ببینند. پس آن‌ها به تماشای فیلم رفتند و آن را به ۲۴۹ میلیون دلار فروش خانگی و ۷۵۸ میلیون دلار فروش جهانی رساندند. اینکه «معشوقه‌ی شیطان» تا چه اندازه می‌تواند به تکرار کردن این اعداد نزدیک شود به جواب این سؤال بستگی دارد که مردم چقدر برای دیدن دوباره‌ی جولی در نقش مالفیسنت مشتاق هستند.

thank you for your service

اما جلو افتادنِ زمان اکرانِ «معشوقه‌ی شیطان» به این معنا است که حالا «جوکر» (Joker)، محصولِ برادران وارنر تنها فیلم بزرگ اکتبر ۲۰۱۹ نخواهد بود و بلاک‌باسترهای اوایلِ نوامبر مثل «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» و «فرشتگان چارلی» (Charlie’s Angels) هم رقیبی با شخصیت‌های اصلی زن دیگری دارند که جایشان را تنگ‌تر خواهد کرد. همچنین این موضوع به این معنا است که دیزنی می‌خواهد هرچه دارد و ندارد را در سال ۲۰۱۹ بیرون بدهد. «مالفیسنت ۲» قرار بود درکنار بازسازی لایو اکشن «مولان» (Mulan)، انیمیشن «به پیش» (Onward)، «سفر جنگلی» (Jungle Cruise) و هر چیزی که مارول برای فاز چهارمش در نظر گرفته، یکی از بلاک‌باسترهای دیزنی در سال ۲۰۲۰ باشد. اما جلو انداختن این فیلم به اواسط اکتبر، حتی باتوجه‌به اینکه «فروزن ۲» و «جنگ ستارگان ۹» بر گیشه‌ها چیره خواهند شد، کمی عجیب است. بنابراین این تصمیم دیزنی، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ به نظر می‌رسد والت دیزنی دارد سعی می‌کند تا به نفعِ دیزنی پلاس، تا آن‌جا که می‌تواند تمام فیلم‌های بزرگش را امسال بیرون بدهد. هرچه آن‌ها فیلم‌های بیشتری به بازار عرضه کنند، سال بعد فیلم‌های بیشتری روی دیزنی پلاس در دسترس قرار می‌گیرند. این سرویس استریمینگ که از نظر دیزنی باید موفق شود، اولویتِ اصلی آنهاست و «کاپیتان مارول» اولین فیلم سینمایی آنهاست که نه ازطریقِ نت‌فلیکس، بلکه روی دیزنی پلاس وارد دنیای استریمینگ خواهد شد. بعد از آن «دامبو»، «اونجرز: بازی پایانی»، «علاالدین»، «دارک فینیکس» (بعد از تمام شدن اکرانش، متعلق به دیزنی می‌شود)، «داستان اسباب‌بازی ۴»، «شیر شاه»، «آرتمیس فاول»، «میوتنت‌های جدید» (که حتی اگر اکران نمی‌شود، روی یکی از سرویس‌های دیزنی منتشر می‌شود)، «معشوقه‌ی شیطان»، «فروزن ۲» و «جنگ ستارگان ۹» نیز روی دیزنی پلاس منتشر خواهند شد. به عبارت دیگر یکی از بزرگ‌ترین تقویم‌های سینمایی هالیوود مدرن بلافاصله به یکی از بزرگ‌ترین لاین‌آپ‌های آغاز به کار یک سرویس استریمینگ تبدیل می‌شود. تازه این در حالی است که سریال‌های اورجینال مختلفی مثل «ماندالورین» (The Mandalorian)، سریال‌های دنیای سینمایی مارول، «دبیرستان موزیکال» (High School Musical) و فیلم‌هایی مثل «قلعه جادویی» (Magic Castle)، «بانو و ولگرد» (Lady and the Tramp)، «نوئل» (Noël) و غیره را که در طول سال اولِ آغاز به کار دیزنی پلاس روی آن عرضه می‌شوند را حساب نکنیم.

پس نه‌تنها دیزنی با تقویم سال ۲۰۱۹ (احتمالا بزرگ‌ترین دنباله استودیوی انیمیشن‌سازی دیزنی، بزرگ‌ترین دنباله پیکسار، بزرگ‌ترین فیلم جنگ ستارگان، بزرگ‌ترین فیلم دنیای سینمایی مارول و بزرگ‌ترین بازسازی لایو اکشن) می‌خواهد بر بازارِ سینمای امسال چیره شود، بلکه می‌خواهد مطمئن شود که بزرگ‌ترین فیلم‌هایش زودتر از حد ممکن روی دیزنی پلاس در دسترس باشند. این موضوع، دست‌ خالی ماندنِ دیزنی در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و بیرون دادن تمام برگ‌برنده‌هایشان با هدفِ به نمایش گذاشتن تمام قدرتشان در سال ۲۰۱۹ را توجیه می‌کند. اگرچه در این صورت سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۰ احتمالا سال‌هایی خواهد بود که یونیورسال و برادران وارنر شروع به نزدیک شدن به دیزنی می‌کنند (یا حداقل دیزنی با اختلافِ فاحشی روی رقبایش بلند نمی‌شود)، اما این موضوع در صورتی که تعداد بی‌شماری کاربر، اشتراکِ دیزنی پلاس را در سال‌های اولیه‌اش بخرند و آن را در حد نت‌فلیکس بزرگ کنند اهمیتی نخواهد داشت. از آنجایی که دیزنی، شبکه‌ی اِی‌اس‌پی‌ان‌پلاس و هولو (که محصولات بزرگسالانه‌ی دیزنی و فاکس را پخش می‌کند) و دیزنی پلاس را زیر یک چتر در اختیار خواهد داشت، آن وقت جنگِ پلتفرم‌های استریمینگ به یک جنگ سه طرفه بین دیزنی، نت‌فلیکس و آمازون تبدیل می‌شود. تمام پلتفرم‌های دیگر (وانر مدیا، دی‌سی یونیورس، یونیورسال، سی‌بی‌اس، یوتیوب و غیره)، باید سر به دست آوردنِ هر چیزی که باقی می‌ماند مبارزه کنند. بنابراین حتی اگر دنیای سینمایی مارول بعد از «اونجرز ۴» با افتِ نسبی مواجه شود یا حتی اگر فیلم‌های «جنگ ستارگان» بعد از اتمام حماسه‌ی اسکای‌واکر نتوانند به استانداردهای «روگ وان» برسند، دیزنی دارد مطمئن می‌شود که اگر نتوانست مردم را به سینماها بکشاند، حداقل پول آن‌ها را به شکل دیگری، ازطریقِ پخش کردنشان روی سرویسِ استریمینگش به دست بیاورد. در سال ۲۰۱۹ فیلم‌هایی مثل «کاپیتان مارول»، «دامبو»، «اونجرز: بازی پایانی»، «علاالدین»، «داستان اسباب‌بازی ۴»، «شیر شاه»، «معشوقه‌ی شیطان»، «فروزن ۲» و «جنگ ستارگان ۹» به دیزنی کمک می‌کنند تا بر سینماها فرمانروایی کند، اما همین فیلم‌ها اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، به آن‌ها کمک می‌کند تا در سال ۲۰۲۰ بر فضای شبکه‌های استریمینگ فرمانروایی کنند. تازه این در حالی است که دنباله‌های «آواتار» را حساب نکنیم.

How to Train Your Dragon: The Hidden World

اما از «کاپیتان مارول» و دیزنی پلاس که بگذریم، در جایگاه دوم جدول «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید: دنیای پنهان» (How to Train Your Dragon: The Hidden World) را داریم که پس از تجربه‌ی ۵۱ درصد افت فروش، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش فروخت و به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی ۱۱۹ میلیون دلار رسید. با اینکه افت فروش «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۲» ۴۶ درصد بود، اما آن فیلم برخلاف این یکی مجبور نبود تا در قالب «کاپیتان مارول» با یک افتتاحیه‌ی ۱۵۰ و اندی میلیون دلاری درگیر شود و سینماهای آیمکس را به آن از دست بدهد. آن فیلم فقط «ترنسفورمرها: عصر انقراض» (۱۰۰ میلیون افتتاحیه) را به‌عنوان فیلمی که سینماهای آیمکس را از دست قاپید داشت. با این وجود، در حالی «بچه رئیس» (The Boss Baby) با ۳۹ درصد افت فروش در سومین آخرهفته‌اش مواجه شد که «ترول‌ها» هم در آخرهفته‌ی سومش با ۵۰ درصد افت فروش مواجه شد. از همین رو عملکرد «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۳» همچنان در محدوده‌ی امنیتِ انیمیشن‌های دریم‌وورکس قرار دارد. هر دو فیلم‌های «بچه رئیس» و «ترول‌ها» در اولین ۱۷ روزِ اکرانشان، ۱۱۶ میلیون دلار فروخته بودند. در نتیجه اگر «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۳» عملکردی شبیه به «ترول‌ها» داشته باشد، کارش را با کسب ۱۵۳ میلیون دلار خانه به پایان می‌رساند و اگر اکرانی در مایه‌های «بچه رئیس» داشته باشد، فروشِ نهایی ۱۷۹ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. هر اتفاقی بیافتد، این فیلم سرانجام موفقیت‌‌آمیزی خواهد داشت؛ مخصوصا باتوجه‌به اینکه «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۳» فقط با ۱۲۹ میلیون دلار بودجه تهیه شده (در مقایسه با بودجه ۱۴۵ میلیونی قسمت اول و ۱۶۵ میلیونی قسمت دوم) و تا حالا ۴۳۴ میلیون دلار در دنیا فروخته است. البته که «کاپیتان مارول» در سه روز، کل فروش سه هفته‌ای «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید» را رد کرد، ولی باید دید این انیمیشن تا چه زمانی می‌تواند درکنار فیلم چینی «زمین سرگردان» (۶۸۴ میلیون دلار)، جایگاهش به‌عنوان پُرفروش‌ترین فیلم غیرابرقهرمانی سال را حفظ کند. «دنیای پنهان» احتمالا درنهایت از درآمد ۴۹۴ میلیونی قسمت اول عبور خواهد کرد، اما رسیدن به درآمد ۶۲۰ میلیونی قسمت دوم غیرممکن به نظر می‌رسد.

thank you for your service

در جایگاه سوم جدول «یک مراسم ترحیم مدیایی» (Tyler Perry's A Madea Family Funeral)، محصول لاینزگیت را داریم که با تجربه‌ی ۵۵ درصد افت فروش، ۱۲ میلیون دلار دیگر در دومین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسید؛ افت فروشی که برابر با اکثر فیلم‌های تایلر پری است و به‌معنی درآمدِ نهایی ۶۵ تا ۷۰ میلیون دلاری‌اش خواهد بود. در رده‌ی پنجم «آلیتا: فرشته جنگ» (Alita: Battle Angel) را داریم که ۷۲۲‌تا از سینماهایش را از دست داد و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به ۷۸ و نیم میلیون دلار فروشِ ۲۴ روزه رسید. این فیلم شاید از مرز ۸۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرد، اما حالا دیگر ۹۰ میلیونی شدنش منتفی شده است. «آلیتا» با ۳۰۴ میلیون دلاری که از کشورهای خارجی کسب کرده، تا حالا ۳۸۲ میلیون دلار در دنیا فروخته و احتمالا از مرز ۴۰۰ میلیون دلار عبور می‌کند، اما بیشتر از آن غیرممکن خواهد بود. این فیلم ۱۷۰ میلیون دلاری با اینکه بهتر از انتظارات ظاهر شد، اما دوام ضعیفش در چین و دریافتی‌های ناکافی‌اش از دیگر نقاط دنیا، جلوی آن را از تبدیل شدن به یک موفقیتِ مطمئن گرفت. در جایگاه ششم «کتاب سبز» (Green Book)، برنده‌ی بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۹ قرار دارد که بعد از افتتاحیه‌ی ۱۷ میلیون دلاری‌اش در چین، ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار دیگر در دومین آخرهفته‌اش در این کشور فروخت و به مجموع ۴۴ میلیون دلار رسید. «کتاب سبز» با عبور از درآمدِ ۴۳ میلیون دلاری «تایتانیک»، به پُرفروش‌ترین برنده‌ی بهترین فیلم اسکار در چین تبدیل شده است. این کمدی/درام تاریخی ۲ و نیم میلیون دلار دیگر هم در آمریکای شمالی فروخت و به مجموع خانگی ۸۰ میلیون دلار و جهانی ۲۴۲ میلیون دلار رسید. «کتاب سبز» از زمان «سخنرانی پادشاه» با ۴۱۴ میلیون دلار، تو سال ۲۰۱۰، پُرفروش‌ترین برنده‌ی بهترین فیلم اسکار بوده و تا حالا بیش از ۱۰ برابر بودجه‌ی ۲۳ میلیون دلاری‌اش فروخته است. در جایگاه نهم «جنگیدن با خانواده‌ام» (Fighting with My Family)، محصول ام‌جی‌ام قرار دارد که ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌ی نمایشش کسب کرد و به ۱۸ میلیون و ۶۵۶ هزار دلار درآمدِ ۲۴ روزه رسید. «گرتا» (Greta)، محصول فوکس فیچرز ۲ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار در دومین آخرهفته‌اش به دست آورد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۸ میلیون و ۲۵۱ هزار دلار دست پیدا کرد. استودیوی «نئون» تعداد سینماهای «آپولو ۱۱» را به ۴۰۵ سینمای غیرآیمکس افزایش داد؛ این فیلم یک میلیون و ۳۰۱ هزار دلار در دومین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۳ میلیون ۶و ۷۰ هزار دلار رسید.

The Lego Movie 2: The Second Part

انیمیشن «لگو مووی ۲» (The Lego Movie 2)، محصول برادران وارنر هم ۳ میلیون و ۸۲۵ هزار دلار در پنجمین آخرهفته‌اش فروخت و به درآمدِ خانگی کماکان ناامیدکننده‌ی ۹۷/۱ میلیون دلار و درآمد جهانی ۱۶۴ میلیون دلار رسید. به این ترتیب با اینکه برادران وارنر در سال ۲۰۱۹، فیلم‌های بسیار پتانسیل‌داری خواهد داشت، اما آن‌ها در بدو شروع یک کشته داده‌اند. «لگو مووی ۲» با وجود نقدهای اکثرا مثبت و قسمت اولِ محبوبش فقط به ۹۷ میلیون دلار فروش خانگی و ۱۶۴/۶ میلیون دلار فروش جهانی بعد از یک ماه اکران دست پیدا کرد. این فیلم هنوز در چین (۲۲ مارس)، استرالیا (۲۸ مارس) و ژاپن (۲۹ مارس) اکران نشده است و این احتمال وجود دارد که با استقبالِ غیرمنتظره‌ای در چین مواجه شود، ولی نه‌تنها قسمت اول «لگو مووی» در سال ۲۰۱۴ در این کشور اکران نشد، بلکه «لگو بتمن» هم فقط ۶ میلیون دلار در این بازار فروخت. در حال حاضر به نظر می‌رسد «لگو مووی ۲» که با ۹۹ میلیون دلار بودجه تهیه شده، کارش را بدونِ دو برابر کردن بودجه‌اش به اتمام برساند. این اتفاق به این معنی خواهد بود که احتمالا تا اطلاع بعدی، به سرانجامِ فیلم‌های سینمایی آی‌پی لگو رسیده‌ایم. اینکه «لگو بتمن» (که ۱۷۵ میلیون در خانه و ۳۱۰ میلیون در دنیا فروخت) و «لگو نینجاگو» (که ۱۲۳ میلیون فروخت)، باعثِ اشباعِ این برند شدند یا نه دقیقا معلوم نیست، ولی حقیقت این است که ظاهرا مخاطبان به این نتیجه رسیدند که فرقِ چندانی بین فیلم‌های سینمایی لگو و ۱۹ فیلم تلوزیونی لگویی، ۱۹ فیلم کوتاه لگویی، ۱۴ برنامه ویژه تلویزیونی لگویی و ۱۶ سریالِ تلویزیونی لگویی که به‌راحتی در خانه قابل‌دسترس هستند وجود نداشته است؛ یا شاید هم آن‌ها دیگر اهمیتی به ماجراجویی‌های بیشترِ کاراکترهای اِمت (کریس پرت) و لوسی (الیزابت بنکس) نمی‌دادند. نتیجه این است که «لگو مووی ۲» کارش را با کسب ۶۰ درصد کمتر از درآمد خانگی ۲۵۸ میلیونی قسمت اول و ۴۰ درصد کمتر از درآمد جهانی ۴۶۹ میلیونی آن فیلم به اتمام خواهد رساند.

اما نکته‌ی مهم‌تر این است که «لگو مووی ۲» احتمالا قرار است فروش کمتری در مقایسه با «پاکوچیک» (Smallfeet)، محصول برادران وارنر داشته باشد. «پاکوچیک» که براساس کتاب کودکانِ منتشرنشده‌ای از سرجینو پابلوس است، نقدهای نسبتا مثبتی دریافت کرد و در سپتامبر سال گذشته به ۸۳ میلیون دلار فروش خانگی و ۲۱۴ میلیون دلار فروش جهانی از ۸۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد. مسئله‌ی بعدی اینکه «لگو نینجاگو» هم در اواخر سال ۲۰۱۷ فقط شکست نخورد (۱۲۱ میلیون دلار از ۸۰ میلیون دلار بودجه)، بلکه به درآمد کمتری نسبت به «لک‌لک‌ها» (The Storks) با ۷۵ میلیون فروش خانگی و ۱۸۳ میلیون فروش جهانی از ۷۰ میلیون بودجه دست پیدا کرده بود. به این ترتیب اگر «لگو مووی ۲» تا آخر اکرانش، درآمدی کمتر از ۱۸۳ میلیون دلار در دنیا داشته باشد، آن وقت دو فیلم لگویی اخیرِ این مجموعه کمتر از دو انیمیشنِ اورجینالِ اخیر برادران وارنر خواهند فروخت. کلِ ماهیت آی‌پی این است که به‌دلیل محبوبیت و شناخته‌شدگی‌اش باید بهتر از فیلم‌های اورجینال ظاهر شود و زمانی‌که آی‌پی عملکردِ ضعیف‌تری در مقایسه با محتوای غیرآی‌پی دارد، آن موقع است که آی‌پی به‌جای اینکه به نفعِ بیزینس باشد، به ضررش تمام می‌شود. در این نقطه، لگو در حال ضربه زدن به برندِ انیمیشن برادران وارنر است. خبر خوب این است که برادران وارنر دیگر درکنار دنیای جادوگری جی. کی. رولینگ و فیلم‌های دی‌سی، به مجموعهِ لگو به‌عنوان یکی از آی‌پی‌های کلیدی‌اش نگاه نخواهد کرد. خبر خوبی است چون از آنجایی که «جانوران شگفت‌انگیز ۳» هم به تاریخ اکران اولیه‌اش در نوامبر ۲۰۲۰ نمی‌رسد و فیلم «تل‌ماسه» (Dune) جایش را گرفته است و «جرایم گریندل‌والد» به یک شکستِ هنری فرانچایزکُش تبدیل شد، وارنر دیگر به فیلم‌های دنیای سینمایی جادویی‌اش هم وابسته نیست. دیگر خبر خوب این است که دی‌سی فقط به موفقیتِ «شزم» (Shazam) نیاز دارد تا بالاخره طرز فکرِ عموم مردم درباره‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی‌اش را عوض کرده و از منفی مطلق به مثبتِ مطلق تغییر بدهد. برادران وارنر بعد از «ستاره‌ای متولد می‌شود» (A Star is Born)، «آسیایی‌های خیلی مایه‌دار» (Crazy Rich Asians)، «مگ» (The Meg) و «ردی پلیر وان» (Ready Player One) نشان داده است که کمتر از گذشته وابسته به آی‌پی‌های مرسومش نسبت به چند سال گذشته است. با این وجود چیزهای خیلی خوبی از «شزم»، «کاراگاه پیکاچو» و «گودزیلا: پادشاه هیولاها» انتظار می‌رود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱Captain Marvel۱۵۳/۴ میلیون دلار۱۵۳/۴ میلیون دلار
۲How to Train Your Dragon: The Hidden World۱۴/۶ میلیون دلار۱۱۹/۶ میلیون دلار
۳Tyler Perry's A Madea Family Funeral۱۲/۴ میلیون دلار۴۶/۲ میلیون دلار
۴The LEGO Movie 2: The Second Part۳/۸ میلیون دلار۹۷/۱ میلیون دلار
۵Alita: Battle Angel۳/۲ میلیون دلار۷۸/۳ میلیون دلار
۶Green Book۲/۵ میلیون دلار۸۰/۱ میلیون دلار
۷Isn't It Romantic۲/۲ میلیون دلار۴۴ میلیون دلار
۸Greta۲/۱ میلیون دلار۸/۲ میلیون دلار
۹Fighting with My Family۲/۱ میلیون دلار۱۸/۶ میلیون دلار
۱۰Apollo 11۱/۲ میلیون دلار۳/۷ میلیون دلار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده