نویسنده: علی ولی خانی
// جمعه, ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۱

معرفی بازی موبایل Wanna Survive؛ نبردی استراتژیک برای بقا

بازی استراتژیک Wanna Survive بعد از ارائه‌ی نمایشی موفقیت آمیز در پلتفرم کامپیوتر، به بازار گوشی‌های هوشمند آمد. با معرفی این بازی جذاب زومجی را همراهی کنید.

در تمام طول حیات بازی‌های ویدیویی، آثار زامبی محور هیچ‌گاه میدان را خالی نکردند؛ حتی در زمان‌هایی که همگی گمان می‌کردند که محبوبیت این دسته از بازی‌ها کاهش چشم گیری یافته است، ناگهان اثر زامبی محور جدیدی از گوشه‌ای سربلند کرده و توجه بازیکنان و منتقدین را به خود جلب می‌کرد. بازی موبایل Wanna Survive، یکی از این دسته بازی‌های زامبی محور است که گیم پلی نسبتا گسترده و جذابی را به بازیکنان ارائه می‌کند، که در آن می‌توان عناصری از ژانر‌های نبرد تاکتیکی نوبتی و بقا را دید.

wanna survive

Wanna Survive تنها ساخته‌ی استودیوی بازی‌سازی نوپای PINIX است. استودیو PINIX که خود عهده دار تولید و انتشار این بازی است، ابتدا آن را برای کامپیوتر و سپس برای پلتفرم‌های اندروید و آیفون منتشر کرد. این بازی درست از روزهای اول انتشار به‌لطف گیم پلی تاکتیکی چالش برانگیز و سبک طراحی پیکسلی چشم نوازش مورد توجه بازیکنان قرار گرفت. داستان ساده‌ی Wanna Survive، روایت گر تلاش‌های گروهی از بازماندگان یک رستاخیز ویروسی برای بقا است. با پیشروی در مراحل، افراد بیشتری در مسیر شما قرار می‌گیرند که می‌توانید آن‌ها را به گروه خود اضافه کنید؛ با وجود اینکه داشتن نیروهای بیشتر، شانس شما را برای پیروزی در نبرد یا یافتن غذا بیشتر می‌کند، باید همواره به یاد داشته باشید با بیشتر شدن اعضای گروهتان، مدیریت آذوقه سخت‌تر می‌شود و صد البته، کوچک‌ترین تصمیم اشتباهتان در کمپ یا هنگام نبرد ممکن است به قیمت از دست دادن یک یا چند نفر از اعضای گروهتان تمام شود.

کوچک‌ترین تصمیم اشتباهتان در کمپ یا هنگام نبرد ممکن است به قیمت از دست دادن یک یا چند نفر از اعضای گروهتان تمام شود

سیستم کنترل Wanna Survive بسیار ساده و روان است؛ تقریبا همه‌ی حرکات و فعالیت‌ها را بدون ورود به گزینه‌های فرعی و به‌سادگی می‌توان انجام داد. برای حرکت دادن اعضای گروهتان در حین نبرد کافی است با انگشت روی آنان زده و سپس دوباره با لمس صفحه‌ی نمایش، یکی از نقاط در دسترس را به‌عنوان مقصد انتخاب کنید. به‌طور کلی، تعداد حالاتی که می‌توانید از یکی از اعضای گروهتان در نبرد استفاده کنید محدود است، پس شما باتوجه‌به موقعیت دشمنان و اولویت‌هایتان باید تصمیم بگیرید که هر کدام از اعضای گروهتان را به چه کاری بگمارید؛ شما می‌توانید از یکی از اعضای گروه برای حمله به زامبی‌ها استفاده کنید، از او بخواهید یک شیء را جابه‌جا کند یا درون آن را جستوجو کند، یکی دیگر از اعضای گروهتان را نجات دهد یا صرفا از محلی به محل دیگر برود. از آنجایی که میزان سلامت و برد حمله‌ی اعضای گروه با یکدیگر متفاوت است، این مسئله خیلی اهمیت دارد که در هر نوبت، جای قرار گیری مناسبی برای آنان انتخاب کنید. از نظر تهاجمی، شخصیت‌های بازی به دو دسته‌ی کلی رنج و نزدیک زن تقسیم می‌شوند. شخصیت‌های رنج می‌توانند در هر نوبت به یک یا چند زامبی شلیک کنند، یا با شلیک به منابع قابل اشتعال، تعدادی زیادی از دشمنان را از پا دربیاورند و مانع پیشروی آن‌ها بشوند، اما در صورت نزدیک شدن زامبی‌ها توانایی دفاع از خود را ندارند و حتما باید توسط یکی دیگر از شخصیت‌ها نجات داده شوند. در دست دیگر، شخصیت‌های نزدیک زن قرار دارند که بهترین گزینه‌ برای نبرد‌های نزدیک هستند و بهتر است از آن‌ها برای پیشروی در مواضع دشمن، ساخت موانع، جا‌به‌جا کردن اجسام و جستوجو برای آذوقه استفاده کرد.

wanna survive

به‌طور کلی گیم پلی این بازی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود؛ بخش کمپ و نبرد. هر شب تمام اعضای زنده‌ی تیم دور یک آتش جمع می‌شوند و اینجا است که شما به‌عنوان رهبر گروه باید تصمیم بگیرید چگونه غذای موجود را در بین آنان تقسیم کنید؛ در بهترین حالت، شما برای تمام اعضای گروه غذای کافی دارید و همه‌ی آنان را سیر می‌کنید، اما در صورت کمبود غذا، باید تصمیم بگیرید که کدام یک از اعضای گروه برایتان اهمیت بیشتری دارند و به ناچار تنها به آن‌ها غذا بدهید. توجه داشته باشید که غذا ندادن به هر یک از اعضای تیم باعث گرسنه ماندنش می‌شوند و گرسنه بودن یک شخصیت به این معنا است که وی یکی از پوینت‌های سلامت خود را از دست داده و در نبرد پیش رو نسبت به همیشه آسیب پذیرتر است. غذا ندادن به یک شخصیت در دو یا چند نوبت، حتی اگر این شخصیت از نبردها جان سالم بدر ببرد، منجر به مرگ وی خواهد شد، پس حتما در جمع آوری آذوقه بکوشید و منابع غذایی خود را باهوشیاری بین اعضای گروهتان تقسیم کنید. به جز تقسیم غذا، در کمپ می‌توانید با اعضای گروهتان صحبت کنید. این صحبت کردن بیشتر و بیشتر داستان را برای شما آشکار می‌کند و دراین‌میان ممکن است گاهی اوقات مراحلی فرعی را پیش پای شما بگذارد تا بتوانید آذوقه‌ی بیشتر یا اعضای گروه جدیدی را جمع آوری کنید و راحت‌تر به مقصد نهایی خود برسید.

قدم‌های ابتدایی را با دقت بردارید و آرایش اولیه‌ی مناسبی برای نیروهای خود در نظر بگیرید

بعد از استراحت در کمپ، اعضای تیم به بخش‌های مختلفی از شهر می‌روند؛ شهری که زمانی پر از زندگانی بوده، اما حالا به جولانگاه زامبی‌ها تبدیل شده. اعضای تیم اینجا نه‌تنها باید از مواجه با زامبی‌ها جان سالم بدر ببرند، بلکه باید به‌دنبال غذا و سایر مایحتاج خود باشند. سیستم مبارزه‌ی تاکتیکی نوبتی بازی، حرکت اول را به بازیکن داده است، پس شما باید قدم‌های ابتدایی را با دقت برداشته و آرایش اولیه‌ی مناسبی برای نیروهای خود در نظر بگیرید. در هر نوبت، هر یک از اعضای موجود در تیمتان تنها می‌توانند یک فعالیت را انجام دهند. بعد از به پایان رسیدن نوبت شما، این نوبت زامبی‌هاست که حرکت کنند، به نیروهای شما حمله کنند یا کار آنان را تمام کنند. در نظر داشته باشید که این بازی برعکس ظاهر ساده‌اش بسیار چالش برانگیز است و شما به این راحتی‌ها نمی‌توانید بدون از دست دادن برخی از اعضای گروهتان آن را به پایان برسانید. خوشبختانه بازی قابلیت شروع دوباره‌ی مرحله را در اختیار بازیکنان قرار داده و شما می‌توانید با استفاده از تجربیاتی که از شکست‌هایتان کسب کردید، مرحله‌ی پیش رو را بهتر پشت سر بگذارید. یکی دیگر از گزینه‌های کاربردی قرار داده شده در بازی، تکرار آخرین نوبت است، که البته تنها به یک بار استفاده در مرحله محدود شده و ازاین‌رو باید در استفاده از آن دقت کنید.

wanna survive

باوجود ساختار پیکسلی دنیای بازی Wanna Survive، شخصیت‌های این بازی چه از نظر ظاهری و چه از نظر باطنی دارای تنوع فراوان هستند و این مسئله یکی از نقاط قوت بازی است. هر کدام از شخصیت‌ها رنج حرکت خاص خود، حمله‌ی منحصر‌به‌فرد، شخصیت، احساسات، داستان و ظاهری متمایز از دیگری دارد، که دیدن چنین شخصیت پردازی خوبی در عنوان مستقل کوتاهی همچون Wanna Survive، که آنقدرها هم اثری داستان محور نیست، تحسین برانگیز است. شخصیت‌های متنوع این بازی به قدری جذاب هستند که بخواهید یک مرحله را چندین بار تکرار کنید تا از مرگ یک نفرشان جلوگیری کنید و همین به جذابیت و ارزش تکراری بازی می‌افزاید.

در ظاهر شاید بازی Wanna Survive شباهت زیادی به آثار مستقل معمولی داشته باشد، اما حقیقت امر آن است که شما نباید گول ظاهر پیکسلی این بازی و کارنامه‌ی خالی استودیو PINIX را بخورید؛ Wanna Survive برخلاف ظاهرش، تجربه‌ای عمیق و فراموش نشدنی است. در این بازی شما بارها و بارها مراحل را تکرار خواهید کرد تا از مرگ شخصیت‌هایتان جلوگیری کنید، ولی درنهایت ممکن است مجبور شوید یک یا دو نفر از آن‌ها را در میانه‌ی راه فدا کنید تا گروه را به مقصد برسانید. اگر به بازی های استراتژیکی که ذهن شما را در نبردهای تاکتیکی به چالش می‌کشند علاقه مندید، Wanna Survive را از دست ندهید.

دانلود بازی Wanna Survive


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده