نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی موفق‌ترین پروژه‌های بازی کیک استارتر

کیک استارتر این روز‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای کسب بودجه ساخت بازی‌ها است. اما بازی‌هایی که تا امروز بیش‌ترین بودجه را ازطریق این سایت جمع کرده‌اند کدام‌ها هستند؟ با زومجی همراه باشید.

زمانی استودیو‌های بازی‌سازی، اکثرا برای ساخت بازی‌هایشان وابسته به ناشر‌هایی بودند که باید رضایت‌شان کسب می‌شد تا هزینه لازم برای ساخت بازی‌ها را فراهم کنند. البته که راه‌های دیگری مثل تأمین بودجه به شکل شخصی یا روش‌های محدود دیگر هم برای وجود داشتند. بااین‌حال پس از مدتی، بازیسازان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند بودجه لازم برای تبدیل کردن ایده‌هایشان به بازی‌های ویدیویی را ازطریق کمپین‌های جمع‌آوری بودجه عمومی هم به دست بیاورند و کم کم با به نتیجه رسیدن برخی از این پروژه‌ها در سایت‌هایی مثل کیک استارتر، این کار به محبوبیت زیادی در بین بازیسازان مستقل رسید. به طوریکه در سال‌های گذشته بازی‌های زیادی مثل Pillars of Eternity، Wasteland یا خیلی‌های دیگر از این طریق بودجه لازم‌شان را کسب کردند و ساخته شدند و حتی سایتی مثل فیگ توسعه یافت که متمرکز بر بازی‌های ویدیویی است. 

این وسط، سوالی پیش می‌آید و آن هم اینکه تا به امروز کدام بازی‌ها موفق به کسب بیش‌ترین بودجه ازطریق کیک استارتر شده‌اند؟ در ادامه لیستی از ۱۰ بازی موفق در این زمینه آماده کرده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست. البته پیش از اینکه سراغ فهرست برویم، لازم است توضیحی راجع به بازی Star Citizen داده شود. در این مقاله، هدف رتبه‌بندی بازی‌ها صرفا براساس بودجه‌ای است که فقط از کیک استارتر کسب کرده‌اند و خب با بررسی صفحه کیک استارتر بازی استار سیتیزن، مشاهده می‌کنیم که آخرین آمار ارائه‌شده از این بازی در سال ۲۰۱۳ جمع‌آوری ۲ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۳۷۴ دلار از ۳۴ هزار و ۳۹۴ حمایت‌کننده بوده است که خب برای قرار گرفتن اسم این بازی در بین ۱۰ بازی موفق کیک استارتر کافی نیست. طبق آخرین آمار ارائه‌شده در سایت رسمی این بازی، کل بودجه‌ای که استار سیتیزن موفق به جمع‌آوری ازطریق حمایت‌های کاربران شده ۲۵۰ میلیون دلار عنوان شده که رقم فوق‌العاده‌ای است و نباید از موفقیت این بازی غافل شد. 

Yooka-Laylee

۱۰- Yooka-Laylee

  • سازنده: پلی‌تونیک گیمز
  • بودجه از کیک استارتر: ۲ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۲۶۹ دلار

بدون شک یکی از دلایلی که باعث شد یوکا-لیلی بودجه خیلی زیادی ازطریق کیک استارتر به‌دست بیاورد، در تبلیغات آن خلاصه می‌شد. سازندگان بازی را با جمله «A 3D-Platformer Rare-vival» معرفی کردند که به احیای یک تجربه پلتفرمر سه‌بعدی با حس و حال بازی‌های استودیو رِیر اشاره دارد. از آن طرف علاقه‌مندان حمایت خودشان را از بازی جدید تیمی که در ساخت Banjo-Kazooie نقش داشت نشان دادند و در ۷۳ هزار و ۲۰۶ نفر به تأمین بودجه این بازی کمک کردند. هرچند نسخه اولیه بازی آنقدر‌ها هم تجربه شگفت‌انگیزی نبود، اما در ادامه سازندگان بازی Yooka-Laylee and the Impossible Lair را هم ساختند که مورد استقبال خوب منتقدین و طرفداران قرار گرفت و لذت تجربه یک اثر پلتفرمر با‌کیفیت را به آن‌ها ارائه کرد. 

Myst: The 25th Anniversary Collection

۹- Myst: The 25th Anniversary Collection

  • سازنده: سیان ورلدز
  • بودجه از کیک استارتر: ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۱۲۷ دلار

Myst: The 25th Anniversary Collection در مجموع ایده بسیار جالبی داشت. سازندگان این سری محبوب تصمیم گرفتند به مناسبت ۲۵ سالگی آن، تمام هفت بازی مجموعه را در قالب یک پکیج ویژه در اختیار علاقه‌مندان قرار بدهند؛ پکیجی که به‌صورت انحصاری فقط برای افرادی که از کیک استارتر بازی حمایت می‌کنند در دسترس قرار می‌گرفت. البته که تمام هفت نسخه بازی به شکل دیجیتالی ازطریق فروشگاه‌هایی چون استیم و GOG هم قابل خرید بودند ولی هدف از کمپین کیک استارتر، در دسترس قرار دادن یک پکیج ویژه و خاص بود که از قضا استقبال عالی طرفداران را هم در پی داشت و جالب اینکه مبلغ مذکور، از ۱۹ هزار و ۳۰۴ نفر جمع‌آوری شد؛ نکته‌ای که باعث می‌شود اگر روزی بخواهیم لیستی از بازی‌هایی که با کم‌ترین حامی بیش‌ترین بودجه را جمع کرده‌اند تهیه کنیم، این نسخه ویژه میست در جایگاه بسیار بالاتری قرار بگیرد.

بازی Wasteland

۸- Wasteland 2

  • سازنده: اینگزایل اینترتینمنت
  • بودجه از کیک استارتر: ۲ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۲۵۲ دلار

یکی از مواردی که نقش بسیار پررنگی در بازی‌های موفق کیک استارتر دارد، تحریک حس نوستالژی طرفداران است. به این صورت که سازندگان با رفتن به سراغ بازی‌های بسیار محبوب قدیمی و تلاش برای احیای مجدد آن‌ها، توانستند بودجه قابل توجهی به دست بیاورند. یکی از این بازی‌ها،‌ Wasteland 2 بود؛ بازی که نسخه اول آن در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و نقش زیادی روی بازی‌های نقش آفرینی و همینطور سری فال‌اوت داشت. در نتیجه وقتی استودیو اینگزایل در سال ۲۰۱۲ کمپین کیک استارتر بازی را معرفی کرد و خبر داد که بسیاری از سازندگان نسخه اصلی و همینطور افرادی را که روی سری فال‌اوت کار کرده بودند مجددا برای ساخت نسخه دوم ویست‌لند کنار هم جمع کرده، طرفداران استقبال فوق‌العاده‌ای کردند و با اینکه بودجه اولیه مدنظر ۹۰۰ هزار دلار بود، درنهایت ۲ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۲۵۲ دلار ازطریق ۶۱ هزار و ۲۹۰ نفر جمع‌آوری شد. 

درنهایت ویست‌لند 2 منتشر و به بازی خیلی موفقی هم تبدیل شد و نسخه سوم این بازی هم در حال حاضر در دست ساخت قرار دارد و در سال ۲۰۲۰ منتشر خواهد شد. 

Ashes of Creation

۷- Ashes of Creation

  • سازنده: اینترپید استودیوز
  • بودجه از کیک استارتر: ۳ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۸۰۹ دلار

در رتبه هفتم، به یک بازی اورجینال می‌رسیم که به‌جای استفاده از ایده احیای مجدد یک مجموعه قدیمی در قالب دنباله واقعی یا معنوی، به‌دلیل ایده کلی جذابش مورد استقبال قرار گرفته است. سازندگان Ashes of Creation این بازی را به‌عنوان اثری که قرار است تعریف جدیدی از سبک MMORPG ارائه بدهد معرفی کرده‌اند و قرار است در این اثر که در دنیایی تماما فانتزی جریان دارد، تصمیماتی که بازیکنان می‌گیرند روی کل اتفاقات بازی تأثیرگذار باشد. به‌طور دقیق‌تر، سازندگان اعلام کرده‌اند که هیچ دو سروری در بازی شرایط مشابهی نخواهند داشت و بسته به اینکه بازیکنان آن سرور چه تصمیمی گرفته باشند، دنیای سرور‌ها متفاوت از هم خواهد شد. 

Ashes of Creation در سال ۲۰۱۷ بیشتر از مبلغ اولیه مدنظرش ازطریق ۱۹ هزار و ۵۷۶ نفر بودجه جمع‌آوری کرد اما هنوز مشخص نیست که واقعا تا چه حد می‌تواند ایده‌هایش را در عمل هم اجرا کند. چندی پیش یک نسخه بتا از حالت بتل رویال بازی در دسترس قرار گرفت اما اینکه تجربه نهایی با وعده‌هایی که داده چه زمانی منتشر خواهد شد، مشخص نیست. 

Broken Age

۶- Broken Age

  • سازنده: دابل فاین
  • بودجه از کیک استارتر: ۳ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۳۷۱ دلار 

استودیو دابل فاین، سازنده بازی‌های مشهوری مثل Psychonauts، پس از آنکه مطلع شد چندین بازی ازطریق کیک استارتر موفق به جمع بودجه شده‌اند، تصمیم گرفت ثابت کند که استودیو‌های بزرگ‌تر هم می‌توانند مسیر مشابهی را پشت سر بگذارند و به همین دلیل برای جمع‌آوری بودجه لازم برای ساخت بازی Broken Age، یک کمپین کیک استارتر در نظر گرفت. این کمپین در کم‌تر از هشت ساعت بودجه اولیه موردنظر دابل فاین را تأمین کرد و مجموع مبلغ جمع‌آوری شده نهایی هم به ۳ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۳۷۱ دلار ازطریق ۸۷ هزار و ۱۴۲ نفر رسید. 

بازی Broken Age که الیا وود هم در آن نقش داشت، درنهایت منتشر شد و به‌عنوان یک تجربه ماجراجویی اشاره و کلیک مورد توجه هم قرار گرفت. به‌علاوه سازندگان از بودجه اضافی که به‌دست آورده بودند برای ساخت یک مستند از چگونگی ساخت بازی هم استفاده کردند و حتی برای ساخت بازی بعدی‌شان یعنی Psychonauts 2 هم مجددا سراغ جمع‌آوری بودجه از کاربران رفتند؛ با این تفاوت که این بار پلتفرم فیگ به‌جای کیک استارتر در نظر گرفته شد. 

۵- Mighty No. 9

  • سازنده: کامسپت
  • بودجه از کیک استارتر: ۳ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۱۷۰ دلار

سری مگامن آنقدر مجموعه محبوبی بود که پس از چند سال بی‌خبری از نسخه جدید آن، صبر همه لبریز شده بود! از جمله این افراد کیجی اینافونه، خالق این شخصیت بود که تصمیم گرفت به‌جای ساخت یک بازی جدید از مگامن که امکانش در آن زمان فراهم نبود، یک بازی کاملا جدید با شخصیتی جدید اما با حس و حال مجموعه مگامن بسازد و تصمیم گرفت بودجه این بازی را که Mighty No. 9 نام داشت ازطریق کیک استارتر به‌دست بیاورد. این کمپین با استقبال عالی روبه‌رو شد و ۶۷ هزار و ۲۲۶ نفر در مجموع از آن حمایت کردند. 

هرچند نتیجه نهایی کار اینافونه و تیمش نقد‌های ضد و نقیض زیادی کسب کرد و خیلی‌ها مشکلات مدیریتی را مانعی برای تبدیل شدن این بازی به آنچه که باید عنوان کردند، اما نمی‌توان بودجه بسیار زیادی را که کمپین این بازی کسب کرد، نادیده گرفت. 

Pillars of Eternity

۴- Pillars of Eternity

  • سازنده: آبسیدین
  • بودجه از کیک استارتر: ۳ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۹۲۹ دلار

اگر مقاله آرشیو بازی Tyranny را خوانده باشید، در آن توضیحاتی راجع به استودیو آبسیدین و مسیری که باعث شد آن‌ها به سراغ استفاده از کیک استارتر بروند، توضیح داده شده است اما به‌صورت خلاصه، آبسیدین که به‌دلیل برخی مشکلات با ناشران وضعیت چندان خوبی نداشت، تصمیم گرفت تا بازی جدیدش را در پی موفقیت آثاری مثل Broken Age در کیک استارتر، ازطریق این پلتفرم و با حمایت کاربران بسازد. سابقه خوب این استودیو و همینطور وعده آن‌ها برای ارائه یک تجربه نقش آفرینی با حس و حال آثاری چون بالدرز گیت و تورمنت، باعث شد تا استقبال خیلی خوبی از این کمپین بشود. بودجه اولیه مدنظر سازندگان ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بود که درنهایت بیش از سه برابر آن و شاید بهتر است بگوییم نزدیک چهار برابر این بودجه ازطریق ۷۳ هزار و ۹۸۶ نفر جمع‌آوری شد. 

Pillars of Eternity البته کاملا لیاقت چنین حمایتی را داشت و درنهایت به یک بازی بسیار موفق تبدیل شد؛ بازی که سازندگانش نسخه دوم آن را هم باز با جمع‌آوری بودجه از کاربران (البته ازطریق فیگ و نه کیک استارتر) ساختند و اگر دلتان برای نقش آفرینی‌های قدیمی تنگ شده، Pillars of Eternity و دنباله‌اش جزو بهترین بازی‌هایی هستند که می‌توانید تجربه کنید. 

Torment: Tides of Numenera

۳- Torment: Tides of Numenera

  • سازنده: اینگزایل اینترتینمنت
  • بودجه از کیک استارتر: ۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۹۲۷ دلار

ویست‌لند 2، تنها پروژه موفق استودیو اینگزایل در کیک استارتر نیست و آن‌ها Torment: Tides of Numenera را هم دارند که از ویست‌لند 2 هم موفق‌تر بوده است. این بازی به‌عنوان یک دنباله معنوی برای بازی کلاسیک Planescape: Torment، محصول سال ۱۹۹۹ معرفی شد و وقایعش در دنیای بازی رومیزی Numenera جریان داشتند. اینگزایل تورمنت را به‌عنوان اثری معرفی کرد که قصد دارد حس و حال آثار کلاسیک را مجددا احیا کند برای ساخت آن هم بودجه اولیه ۹۰۰ هزار دلاری را در نظر گرفته بود که در ۶ ساعت جمع‌آوری شد! 

درنهایت و با حمایت ۷۴ هزار و ۴۰۵ نفر، بودجه نهایی بازی به بیش از ۴ میلیون دلار رسید و سازندگان هم به همین دلیل تصمیم گرفتند تا اهداف ثانویه‌ای را که برای پروژه در نظر گرفته بودند هم عملی کنند. هرچند این مورد باعث شد تا بازی چند باری با تأخیر روبه‌رو شود، اما درنهایت در سال ۲۰۱۷ شاهد انتشار تورمنت بودیم که به تجربه موفقی هم تبدیل شد. 

Castlevania: Symphony of the Night

۲- Bloodstained: Ritual of the Night

  • سازنده: آرت‌پلی
  • بودجه از کیک استارتر: ۵ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۹۹۱ دلار

یکی از مواردی که سازندگان به خاطر آن سراغ کیک استارتر رفته‌اند، تأمین بودجه بازی‌هایی است که به هر دلیلی امکان ساخته شدن آن‌ها در مجموعه اصلی‌شان وجود نداشت. منظور بازی مثل Mighty No.9 است که با هدف ارائه تجربه‌ای مثل مگامن اما با اسم و شخصیتی دیگر ساخته شد و Bloodstained: Ritual of the Night هم شرایطی مشابه دارد. کوجی ایگاراشی، سازنده محبوب سری کسلوینیا که اثری مثل Symphony of Night از وی هرگز فراموش نمی‌شود، پس از آنکه امکان ساخت نسخه جدیدی از سری کسلوینیا را نداشت، تصمیم گرفت تا Bloodstained: Ritual of the Night را با حس و حال نسخه‌های کلاسیک این مجموعه معرفی کند. 

کمپین کیک استارتر بازی درنهایت چیزی حدود ۵.۵ میلیون دلار را ازطریق ۶۴ هزار و ۸۶۷ نفر جمع‌آوری کرد و به همین دلیل ایگاراشی و تیمش هم تصمیم گرفتند تا به‌جای یک بازی، دو بازی بسازند! اولین بازی Bloodstained: Curse of the Moon بود و بازی اصلی هم Bloodstained: Ritual of the Night که هر دو به تجربه‌های موفقی تبدیل شدند و ثابت کردند که بازی‌های ساید اسکرولینگ هنوز هم بسیار محبوب هستند. 

Shenmue 3

۱- Shenmue 3

  • سازنده: وایز نِت
  • بودجه از کیک استارتر: ۶ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۲۹۵ دلار

Shenmue III که جدید‌ترین بازی منتشر‌شده در بین بازی‌های این فهرست هم به‌حساب می‌آید، موفق‌ترینِ آن‌ها در کیک‌استارتر هم هست. پس از آنکه یو سوزوکی، خالق این سری پس از گذشت ۱۴ سال از انتشار نسخه دوم اعلام کرد که قصد ساخت نسخه جدیدی از مجموعه را دارد و تصمیم گرفت بودجه بازی را ازطریق کیک استارتر جمع کند، استقبال فوق‌العاده‌ای از این کمپین شد و ۶۹ هزار و ۳۲۰ نفر از این پروژه حمایت کردند. بودجه نهایی به ۶ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۲۹۵ دلار رسید که بیش‌ترین بودجه جمع‌آوری شده برای یک بازی ویدیویی ازطریق کیک استارتر تا به امروز است. 

Shenmue 3 چند روز پیش منتشر شد و توانسته نمره‌های خوبی هم از منتقدین دریافت کند. البته این بازی پیش از انتشار حاشیه‌هایی هم داشت و پس از آنکه سازندگان اعلام کردند نسخه پی‌سی قرار است ابتدا ازطریق فروشگاه اپیک در دسترس قرار بگیرد، شاهد اعتراض‌هایی از طرف طرفداران بودیم. 

نظر شما در مورد این ۱۰ بازی چیست؟ 


منبع Twinfinite
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده