Afterparty جزو آن دسته از بازی‌های مستقلی است که داستان و روایت درگیر کننده‌ای ندارد، اما به‌واسطه‌ی گیم‌پلی، لحظات سرگرم کننده‌ای را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

درمیان بازی‌های پر زرق و برق AAA، وجود بازی‌های مستقل و کژوال می‌تواند تجربه‌ی متفاوتی را در اختیار کاربران قرار دهد. بعضی وقت‌ها لازم است که برای رهایی از دنیایی گرافیکی با گیم‌پلی و مکانیسم‌های پیچیده، به‌سراغ محصولی بروید که با ساده‌ترین المان‌ها، بهترین تجربه را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. استودیو نایت اسکول (Night School Studio) با ساخت بازی Afterparty سعی دارد با ارائه یک داستان متفاوت، تجربه‌ی سرگرم کننده‌ای را ارائه دهد. افترپارتی، بازی است که می‌خواهد از اهمیت دوستی و خانواده بگوید. اینکه داشتن یک خانواده دوست داشتنی، می‌تواند همیشه پایدار بماند و حتی وجود مشکلات مختلف هم قادر به نابودی دوستی و خانواده نیست.

Afterparty

نویسنده سعی دارد رابطه‌ی عمیق دو دوست را به‌نمایش بگذارد که در تمام مشکلات، درکنار یکدیگر باقی‌ می‌مانند

داستان بازی افترپارتی روایت‌گر دو دوست به‌نام‌های لولا و مایلو است که در جشن فارغ‌ التحصیلی خود به‌سر می‌برند، اما ناگهان همه چیز تغییر می‌کند. اندکی بعد متوجه می‌شوند که مرده‌اند و وارد جهنم شده‌اند. Afterparty درظاهر روایت‌گر داستان دو دوستی است که بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای وارد جهنم می‌شوند و باید تلاش کنند تا زنده شوند. به‌عبارتی باید شیطان را به‌چالش بکشند تا در صورت پیروزی به زندگی عادی خود برگردند. این در حالی است که نویسنده سعی دارد رابطه‌ی عمیق دو دوست را به‌نمایش بگذارد که در تمام مشکلات، درکنار یکدیگر باقی‌ می‌مانند. همچنین در طول ماجراجویی خود کاراکترهایی را مشاهده می‌کنید که در مسیر و هدفی که دارید، شما را یاری خواهند کرد

انتخاب‌ها و دیالوگ‌های شما در طول بازی می‌تواند سرنوشت لولا و مایلو را تغییر دهد، اما این موارد زمانی لذت بخش هستند که به‌خوبی در دل بازی قرار داده شوند که نایت اسکول در اینکار موفق نبوده است بااین‌حال اولین و اصلی‌ترین مشکل داستان Afterparty، این است که هیچ پس زمینه‌ی مناسبی از شخصیت‌های فرعی در اختیار شما قرار داده نمی‌شود. صرفا در انتهای بازی می‌توانید کمی بهتر آن‌ها را بشناسید. همچنین سازنده سعی کرده است به‌واسطه‌ی روایت داستانی خود، مخاطب را بیش‌ازپیش با مایلو و لولا آشنا کند، اما آنطور که باید و شاید در انجام این کار موافق نیست. مورد بعد بر می‌گردد به تاثیر انتخاب‌های شما در بازی. با اینکه افترپارتی دارای دو پایان مجزا است و تصمیم‌های شما می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد، اما استودیو نایت اسکول به‌واسطه‌ی روش‌های مختلف، شما را به سمت پایان خوب بازی هل می‌دهد و انتخاب‌ها آنطور که باید و شاید تاثیر گذار نیستند.

Afterparty

برای مثال در مینی گیم‌هایی که پیش روی شما قرار داده می‌شود، برد و باخت اهمیت بالایی دارد، اما کاراکترها به شما می‌گویند که اگر باختید، سریعا بازی خود را بارگذاری کنید تا شانس مجدد برای پیروزی کسب کنید. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهد تا مخاطب نتواند آنطور که باید و شاید با داستان بازی ارتباط برقرار کند. بااین‌حال داستان بازی پر از دیالوگ‌های طنزآلود و خنده‌دار است که می‌تواند تا آخرین نقطه شما را سرگرم نگه دارد. جدا از داستان، گیم‌پلی افترپارتی نقطه قوت اصلی بازی به‌حساب می‌آید. افترپارتی یک بازی ماجراجویی است که تعدادی مأموریت اصلی برای شما درنظر گرفته شده است و درکنار آن‌ها، تعدادی مأموریت فرعی هم قرار داده شده که می‌توانید آن‌ها را هم انجام دهید. انجام مأموریت‌های فرعی به شما کمک می‌کند که در انتها، مسیر ساده‌تری را برای شکست دادن شیطان طی کنید.

انجام مأموریت‌های فرعی به شما کمک می‌کند که در انتها، مسیر ساده‌تری را برای شکست دادن شیطان طی کنید

مأموریت‌های اصلی و فرعی هم شامل کمک به کاراکترهای مختلف و انجام مینی‌گیم‌های بازی است. طراحی مینی‌گیم‌ها یکی از نقاط قوت Afterparty به‌حساب می‌آید و هرکدام از آن‌ها لحظات سرگرم کننده‌ای را برای شما به‌وجود می‌آورد. مورد بعدی که در گیم‌پلی بازی نقش مهم ایفا می‌کند، تاثیر نوشیدنی روی دیالوگ‌ها است. در هر محیط نوشیدنی‌های متفاوتی درنظر گرفته شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هر نوشیدنی تاثیر مخصوص‌به خود را دارد و زمانی‌که آن‌ها را می‌نوشید، متوجه می‌شوید که در دیالوگ‌ها گزینه‌ی جدیدی ظاهر می‌شود. در اکثر مواقع این گزینه‌ها کمک حال شما خواهند بود، اما بعضی وقت‌ها هم شرایط را بدتر از قبل می‌کند. ازاین‌رو باید حواس خود را به نوع نوشیدنی، تاثیر و نحوه استفاده از آن، جمع کنید.

Afterparty

تصویر انسان‌ها از جهنم این است که وارد یک محیط طاقت‌فرسا و زجرآور می‌شوند، اما تیم سازنده یک محیط جالب و بامزه را به‌تصویر کشیده است

 مورد بعد که گیم‌پلی بازی را جذاب‌تر کرده، سوییچ میان کاراکترهای بازی است. در بخش‌های مختلفی از داستان، بازی شما را در نقش مایلو یا لولا قرار می‌دهد، اما در قسمت‌هایی هم می‌توانید انتخاب کنید که در نقش کدام کاراکتر قرار بگیرید. این موارد کمک می‌کنند تا بتوانید به گیم پلی خود تنوع دهید و دیالوگ‌های متفاوتی را امتحان کنید. درکنار این موارد، یک بخش سوشال مدیا هم برای بازی درنظر گرفته شده ساکنین جهنم در مورد وقایع داخل افترپارتی و عملکرد شما، توییت‌های مختلفی را ارسال می‌کنند. بعضی وقت‌ها شاهد درخواست‌هایی هستیم که می‌توانید شخص مورد نظر را پیدا کرده و درخواست او را انجام دهید.

از نظر طراحی و گرافیک، استودیو نایت اسکول شکل‌وشمایل کاملا متفاوتی از جهنم را به‌تصویر کشیده است. تصویر انسان‌ها از جهنم این است که وارد یک محیط طاقت‌فرسا و زجرآور می‌شوند، اما تیم سازنده یک محیط جالب و بامزه را به‌تصویر کشیده است. از نظر بصری، افترپارتی دارای طراحی‌های فانتزی است و از نظر فنی هم در بعضی از سکانس‌ها شاهد افت فریم کوچکی هستیم، اما خللی در تجربه‌ی شما به‌وجود نمی‌آورد. جدا از طراحی خوب مأموریت‌های اصلی، فرعی و مینی‌گیم‌ها، از نظر طراحی محیط هم تیم سازنده کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است. هرکدام از محیط‌ها ظاهر و ویژگی‌های مخصوصی دارند که باتوجه‌به مدت زمانی‌که بازی طول می‌کشد، به هیچ‌وجه احساس یکنواختی را حس نخواهید کرد.

Afterparty

از نظر موسیقی و صداگذاری هم افترپارتی در سطح خوبی قرار دارد. بعضی از مینی گیم‌ها به رقصیدن مربوط می‌شود و شاهد موسیقی‌های گوش‌نوازی هستیم. این در حالی است که صداگذاری کاراکترها هم با ظاهر آن‌ها هم‌خوانی دارد و مهم‌ترین موردی که در این بخش شما را هیجان‌زده می‌کند، انتخاب دیالوگ‌ها و نوع تعامل کاراکترها با شما است. افترپارتی محصولی است که در آن کاراکترها مدام با شما صحبت می‌کنند، اما دیالوگ‌های آن‌ها شما را آزار نمی‌دهد. این دیالوگ‌ها شامل نکات طنز و طعنه‌های مختلف می‌شود که می‌تواند لحظات خوبی را برای شما به‌وجود بیاورد. افترپارتی بازی است که نهایت سه الی چهار ساعت شما را سرگرم خواهد کرد و به‌خاطر وجود مشکلات داستان و نحوه روایت آن، ارزش تکرار بالایی ندارد. بااین‌حال اگر این روزها به‌دنبال محصولی هستید که بتواند به‌واسطه‌ی گیم‌پلی خود تجربه‌ی متفاوتی را ارائه دهد، Afterparty گزینه‌ی مناسبی است.

بررسی این بازی باتوجه‌به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Afterparty

استودیو نایت اسکول شاید در ارائه یک بازی داستان محور ضعیف عمل کرده باشد و نبود شخصیت پردازی و روایت داستانی، از نقاط ضعف Afterparty به‌حساب بیاید، اما توانسته است محصولی را در دسترس مخاطب قرار دهد که گیم‌پلی هیجان‌انگیزی دارد. وجود مینی گیم‌های مختلف درکنار سیستم انتخاب دیالوگ‌ها و طنزآلود بودن بازی، از نقطا قوت Afterparty به‌حساب می‌آیند و به‌خوبی مخاطب را سرگرم می‌کند.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + سیستم انتخاب دیالوگ‌های بازی
  • + طراحی خوب مأموریت‌های اصلی و فرعی
  • + محیط‌های متنوع
  • + سوییچ کردن میان کاراکترهای مایلو و لولا
  • + مینی گیم‌های سرگرم کننده

نقاط ضعف

  • - شخصیت‌پردازی ضعیف
  • - روایت داستانی نامناسب و اسپویل شدن عواقب بعضی از انتخاب‌های شما
  • - مدت زمان کوتاه بازی و ارزش تکرار پایین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده