نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۱

عملکرد ضعیف Pillars of Eternity II احتمالا به عدم ساخت دنباله‌ این بازی منجر شود

سازندگان بازی Pillars Of Eternity از احتمال عدم ساخت دنباله‌ی این بازی، در پی فروش ضعیف آن می‌گویند.

اینکه اصلاً قرار است بازی Pillars of Eternity III ساخته شود یا خیر، سؤالی است که اخیراً از جاش ساویر، طراح ارشد استودیوی Obsidian پرسیده شده است. ساویر در پاسخ به این سؤال در Tumblr می‌نویسد:

فروش نسبتاً پایین بازی Pillars of Eternity II: Deadfire نشان می‌دهد که اگر استودیو مایل به ساخت قسمت سوم این بازی است، باید در ساختار کلی بازی تجدید نظر کند.

او در ادامه اضافه می‌کند که ساخت یا عدم ساخت ادامه‌ی این بازی، از حیطه‌ی اختیارات او خارج است. بنا به ادعای Sawyer، بازی Deadfire، با وجود نمرات و نقدهای مثبت و آمار قابل قبولی که در زمینه‌ی پیش‌فروش این بازی، از خود به جا گذاشت، حتی کمتر از نسخه‌ی اول Pillars of Eternity فروش کرده و آبسیدین را در دو راهی تصمیم گیری برای ساخت ادامه‌ی این سری قرار داده است:

آیا این اتفاق به این دلیل رخ داده که اولین بازی Pillars of Eternity نیازهای آن زمان مخاطبان خود را برطرف کرده ولی بازی دوم اینگونه نبوده است؟ آیا عدم آگاهی کافی از ساخت قسمت دوم این بازی، دلیل بر این عملکرد بوده است؟ آیا این بازی، با وجود نقدها و بازخورد مثبت منتقدان، مورد قبول مخاطبان قرار نگرفته است؟ پاسخ واقعی، می‌تواند ترکیبی از این تحلیل‌ها باشد.

جاش ساویر عقیده دارد که عدم آگاهی آبسیدین از دلیل اصلی فروش پایین Deadfire، تصمیم گیری برای ادامه‌ی ساخت این سری را دشوار کرده است. اگر این بازی، در جلب توجه منتقدان شکست می‌خورد، مشخص بود که در ادامه‌ی روند ساخت این سری، باید زمان بیشتری صرف توسعه و تدوین این بازی می‌شد. اما مشکل اینجا است که Deadfire بازخورد مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرده است. درواقع، میانگین نمرات این بازی در وبسایت متاکرینیک، ۸۸ بوده که در مقایسه با نمره‌ی ۸۹ بازی اورجینال خود، تفاوت چندانی ندارد.

Pillars of Eternity II: Deadfire

برخی عقده داشتند که اگر Pillars of Eternity به‌جای استفاده از مکانیزم real-time در ساختار مبارزات خود از حالت RTwP یا امکان متوقف کردن جریان بازی استفاده می‌کرد، آمار فروش بهتری را نصیب آبسیدین می‌کرد اما ساویر اعتقاد دارد که این عامل نمی‌توانست در فروش این بازی تأثیرگذار باشد:

من مطمئن هستم برخی از افرادی که این خبر را مطالعه می‌کنند، فکر می‌کنند که به خوبی از دلیل عدم موفقیت Deadfire در مقایسه با Pillars 1 خبر دارند. خود من هم نمی‌توانم به جرأت در این‌باره نظر بدهم. این موضوع، یکی از عوامل متعددی است که ما را برای ساخت دنباله‌ی این بازی، مردد کرده است. من در شناخت علایق مخاطبان خود با مشکل مواجه شدم و تا زمانی‌که از دلایل اصلی این اشتباه مطلع نشدم، باید به بررسی دلایل احتمالی و راه چاره‌ی آن ادامه دهم.

بلافاصله بعد از انتشار این پست، حجم قابل توجهی از پاسخ‌های مخاطبان به سمت آن روانه شده است. ساویر در اکانت توییتر خود نیز مطالب مشابهی را در اینباره منتشر کرده که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پیش‌فروش بازی Deadfire سه برابر بهتر از بازی اول Pillars بوده اما آمار فروش این بازی بعد از روز اول انتشار نسبتاً پایین بوده است. (منبع)
  • آمار فروش Deadfire بهتر از بازی Tyranny از این استودیو و در سال 2016 بوده است اما همچنان پایین‌تر از Pillars of Eternity 1 قرار دارد. (منبع)

با اینکه Deadfire عملکرد قابل قبولی را از خود نشان نداد، بازی اخیر Obsidian یعنی The Outer Worlds، هم از دیدگاه منتقدان و هم از منظر عموم، یک موفقیت تمام عیار برای این استودیو محسوب می‌شود. مایکروسافت چندی پیش مالکیت استودیوی آبسیدین را از آن خود کرده و بنا بر اخبار منتشر شده، برنامه دارد تا The Outer Worlds را به یک مجموعه‌ی دنباله دار تبدیل کند. بااین‌حال، آینده‌ی مجموعه بازی‌های Pillars of Eternity در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

قرار است بازی Deadfire در زمانی نامعلوم از سال ۲۰۱۹ برای کنسول‌های ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ نیز منتشر شود. هر چند هنوز اطلاعات دقیقی درباره‌ی این تاریخ منتشر نشده است.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده