نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۲

سونی برای نمایش قابلیت‌ های پلی استیشن 5 از بازی Gran Turismo Sport استفاده می‌کند

بازی Gran Turismo Sport یکی از آثاری است که برای نمایش قابلیت‌های پلی استیشن 5 مثل ویژگی‌های کنترلر آن به‌کار می‌رود.

مجموعه بازی‌های گرن توریسمو (Gran Turismo) از سال‌ها قبل جزو بازی‌هایی بوده‌اند که نه‌تنها قدرت کنسول‌های سونی را به رخ رقبا می‌کشیدند، بلکه از آن‌ها برای نمایش قابلیت‌های مدل‌های مختلف پلی استیشن هم استفاده می‌شده است. طبق جدیدترین اخبار بازی، این موضوع با آخرین نسخه‌ی عرضه‌شده از این مجموعه یعنی گرن توریسمو اسپورت (Gran Turismo Sport) هم ادامه پیدا کرده و یک‌بار دیگر شاهد استفاده از این بازی برای نمایش ویژگی‌های کنسول نسل بعد سونی خواهیم بود.

پلی استیشن 5 که به‌تازگی اطلاعات بیشتری از آن منتشر شده، قرار است در تعطیلات سال ۲۰۲۰ عرضه شود و یکی از ویژگی‌های جالب آن وجود قابلیت بازخورد لمسی (Hatpic Feedback) در کنترلرهای این کنسول است؛ قابلیتی که باعث می‌شود بازیکن بیش از پیش با بازی‌ها ارتباط برقرار کند و حس و حال برخورد با سطوح مختلف درون بازی، از طریق کنترلر به دستان او منتقل شود. این قابلیت تفاوت زیادی با ویژگی‌های لرزشی کنترلرهای استاندارد دارد و می‌توان آن را نوع بسیار پیشرفته‌تری از قابلیت لرزشی کنترلرها در نظر گرفت.

طبق شنیده‌ها کیت‌های توسعه‌ی پلی استیشن 5 با دمویی از گرن توریسمو اسپورت همراه هستند که قابلیت موردنظر را به بهترین شکل ممکن نمایش می‌دهد؛ به‌این صورت که مثلاً وقتی بازیکن از مسیر اصلی منحرف و وارد بخش‌های خاکی کنار پیست می‌شود، کنترلر به‌خوبی نسبت به این قضیه واکنش نشان می‌دهد و حس حرکت از روی آسفالت به محیط خاکی را به او منتقل می‌کند. موضوعی که با کنترلر پلی استیشن 4 یعنی DualShock 4 به‌هیچ‌وجه چنین کیفیتی نداشت و این تفاوت در نوع بافت زیر چرخ‌های ماشین حس نمی‌شد.

gran turismo sport

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب کنترلر پلی‌استیشن 5 به قابلیت جدید تریگرهای آن مربوط می‌شود (دکمه‌های R2 و L2). این ویژگی اجازه می‌دهد تریگرها در هر بازی نسبت به نوع استفاده‌ی خود درجات مختلفی از نرمی و سفتی داشته باشند و برای مثال بازی‌ساز می‌تواند در زمان استفاده از وسیله‌ای مثل تیر و کمان، حالت خاصی به تریگرها دهد تا حس کشیدن و رها کردن تیر از کمان نسبت به استفاده از یک سلاح دیگر متفاوت باشد. چنین قابلیتی بدون شک در یک بازی ریسینگ مثل گرن توریسمو هم کارایی‌های جالبی خواهد داشت و پولی فونی دیجیتال (Polyphony Digital) از آن استفاده‌های مناسبی خواهد کرد و می‌توانیم منتظر تجربه‌ای متفاوت در زمان استفاده از دکمه‌های گاز و ترمز در ماشین‌ها باشیم.

از تفاوت‌های دیگر کنترلر جدید سونی با نمونه‌ی قبلی می‌توان به استفاده از پورت USB-C و باتری بهتر و همچنین وزنی کمی بیشتر نسبت به کنترلر قبلی اشاره کرد و البته اسپیکر این کنترلر هم نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است. همه‌ی این‌ها در حالی است که به گفته‌ی توشی آئوکی، مدیر تولید پلی‌استیشن امکان ارائه‌ی بعضی از این قابلیت‌ها در کنترلر پلی استیشن 4 پرو هم وجود داشت، ولی سونی برای جلوگیری از ایجاد دو دستگی بین دارندگان مدل‌های معمولی و جدید پلی‌استیشن 4 اجازه‌ی چنین کاری را نداد و اکنون این قابلیت‌ها به پلی‌استیشن 5 منتقل شده‌اند.

در مورد ویژگی‌های فنی و سخت‌افزاری پلی‌استیشن 5 می‌توان به استفاده از تکنولوژی Ray Tracing اشاره کرد که باعث بهبود چشم‌گیر کیفیت گرافیکی و نورپردازی بازی‌ها می‌شود. گرن توریسمو اسپورت از این نظر هم آمادگی مناسبی دارد و پیش از این در سال ۲۰۱۸ دمویی تکنیکی از قابلیت‌های Ray Tracing درون بازی نمایش داده شد. همچنین حافظه‌ی SSD کنسول نسل بعد سونی هم اهمیت بالایی برای هرچه بهتر اجرا شدن بازی‌ها دارد و می‌توانیم منتظر بهره‌گیری کازونوری یامائوچی و تیم او در پولی‌فونی دیجیتال از این قابلیت باشیم که اجازه می‌دهد بازی خیلی زودتر بارگذاری شود و بازیکن‌ها لذت بیشتری از آن ببرند.

هرچند هنوز خبر خاصی از پروژه‌ی نسل بعد گرن توریسمو نداریم، ولی با توجه به گزارش‌هایی که از اجرای گرن توریسمو اسپورت روی پلی‌استیشن 5 به‌گوش می‌رسد، شاید بتوانیم منتظر ارائه‌ی نسخه‌ای بهبودیافته از این بازی در زمان عرضه‌ی کنسول جدید سونی باشیم و پس از آن هم نوبت به بازی بعدی گرن توریسمو برسد که از پایه براساس سخت‌افزار پلی‌استیشن 5 تولید می‌شود.


منبع GTPlanet
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده