نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

احتمال عرضه ابزار واقعیت مجازی برای کنسول نسل نهم ایکس باکس

پتنت‌های جدید مایکروسافت خبر از احتمال پشتیبانی ایکس‌باکس نسل بعد یا همان پروژه اسکارلت از واقعیت مجازی به شکل‌های مختلف می‌دهند.

هرچه به معرفی کنسول‌های نسل بعد نزدیک‌تر می‌شویم، اخبار و شایعات هم در مورد آن‌ها بیشتر می‌شود و اکنون پتنت‌هایی از مایکروسافت منتشر شده است که احتمال دارد به پشتیبانی کنسول نسل بعد آن‌ها از واقعیت مجازی (VR) اشاره کند.

چند روز قبل شایعاتی در مورد استفاده از دوربین 4K در ایکس‌ باکس جدید یعنی پروژه اسکارلت (Project Scarlett) منتشر شد که خیلی زود با واکنش مایکروسافت همراه شد و این شرکت چنین موضوعی را تکذیب کرد. ولی به‌تازگی اطلاعات بیشتری از فناوری‌های غول ردموندی منتشر شده است که احتمال پشتیبانی پروژه اسکارلت از واقعیت مجازی را تقویت می‌کند. ماجرا از جایی شروع شد که فردی به‌نام WalkingCat در صفحه‌ی توییتر خود از دو پتنت و ثبت اختراعی خبر داد که مایکروسافت اوایل سال ۲۰۱۸ آن‌ها را ثبت کرده بود؛ پتنت‌هایی که تا امروز در اختیار عموم قرار نداشتند ولی اکنون برای همه قابل دسترسی هستند.

در بخشی از اسناد منتشرشده می‌توان عبارت Six Degrees of Freedom را برای یک وسیله‌ی مخصوص مشاهده کرد، عبارتی که در دنیای واقعیت مجازی کاربرد زیادی دارد و به‌معنای آزادی عملی است که در هر سه بُعد به کاربر داده می‌شود. همچنین تصاویر و توضیحاتی در مورد یک زیرانداز مخصوص واقعیت مجازی به‌چشم می‌خورد که احتمالاً برای مشخص‌کردن محیط مخصوص برای تجربه‌های واقعیت مجازی درون منزل طراحی شده است تا کاربر از محدوده‌ی مورد نظر خارج نشود. درکنار این‌ها می‌توانیم تصاویری از کنترلرهای ویژه‌ی واقعیت مجازی و همین‌طور یک قلم لمسی را هم ببینیم و البته هدست واقعیت مجازی و یک عدد کینکت (Kinect) هم در تصاویر به‌چشم می‌خورند و در مجموع به‌نظر می‌رسد مایکروسافت برای پروژه‌ی واقعیت مجازی خود به‌دنبال امکانات مختلف و همه‌جانبه‌ای بوده است.

واقعیت مجازی در پروژه اسکارلت

البته نمی‌توان از الآن مطمئن بود که همه‌ی این موارد مربوط‌به پروژه اسکارلت هستند و حتماً برای این کنسول عرضه خواهند شد. شاید مایکروسافت به‌دنبال اهداف دیگری در ارتباط با واقعیت مجازی است یا حتی شاید این امکانات هرگز مرحله‌ی تحقیق و توسعه را در تشکیلات مایکروسافت پشت سر نگذاشته‌اند و آن‌ها را به‌این زودی‌ها نبینیم. ولی باز هم تصور پشتیبانی ایکس‌باکس بعدی از واقعیت مجازی خیلی هم عجیب نیست و می‌توان انتظار فعالیت مایکروسافت در این زمینه را داشت. مخصوصاً وقتی در نظر بگیریم که فیل اسپنسر به‌عنوان مدیر ایکس‌باکس، پیش از این در مورد علاقه‌ی خود به واقعیت مجازی سخن گفته بود.

واقعیت مجازی در پروژه اسکارلت

در هر حال باید صبر کرد و دید کنسول‌های نسل بعد مایکروسافت و سونی به چه مسیری می‌روند. در حال حاضر که به‌نظر می‌رسد حتی اگر مایکروسافت به‌سراغ واقعیت مجازی نرود هم سونی بعد از تجربه‌ی پلی‌ استیشن VR یک‌بار دیگر با پلی‌ استیشن 5 به‌سمت استفاده از این تکنولوژی حرکت خواهد کرد.


منبع Gamesradar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده