نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۴

مارتین اسکورسیزی فیلم‌های مارول را با پارک‌های تفریحی مقایسه کرد

مارتین اسکورسیزی، کارگردان پرآوازهٔ سینمای هالیوود، به انتقاد از فیلم‌های مارول پرداخت و فیلم‌های این شرکت را حتی جزوی از بدنهٔ سینمای واقعی نمی‌داند.

مارتین اسکورسیزی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، هنرپیشه و تاریخ‌دان ایتالیایی-آمریکایی با انتقاد از فیلم‌های مارول گفت فیلم‌های این شرکت، سینما نیستند و هنر سینمایی در آن‌ها وجود ندارد. این کارگردان نامی سینمای هالیوود، فیلم‌های مارول را درنهایت با پارک‌های موضوعی و تفریحی همچون دیزنی‌لند مقایسه کرد.

مارتین اسکورسیزی در رابطه با پخش فیلم جدید خود با عنوان The Irishman (ایرلندی) از سرویس استریم نتفلیکس (Netflix)، مصاحبه‌ای با مجلهٔ معتبر سینمایی امپایر داشت و در بخشی از همین مصاحبه به انتقاد از فیلم‌های مارول پرداخت. وی همچنین پذیرفت که از تلاش برای درک و لذت بردن از فیلم‌های مارول خسته شده است و فیلم‌های این شرکت این حس را به وی می‌دهند که تنها ظاهر امر تغییر می‌کند و خبری از درام انسانی واقعی در آنان نیست. سخنان وی را در این رابطه با هم می‌خوانیم:

فیلم‌های مارول را نمی‌بینم. باید بگویم که سعی کردم اما نتوانستم. این سینما نیست. صادقانه بخواهم بگویم، تنها چیزی که در این مورد به ذهنم می‌رسد، با توجه به ساخت خوب این فیلم‌ها و بازیگرانی که بهترین نمایش خود را تحت این شرایط دارند، پارک‌های تفریحی است. این سینمایی نیست که انسان‌ها بتوانند پیامی احساسی و تجربه‌ای روانشناختی را به انسانی دیگر منتقل کنند.

Kevin Feige and Ryan Coogler

جالب اینجا است که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸، وقتی از کوین فایگی در مورد جایزه نگرفتن‌ ساخته‌های استودیوهای تحت مالکیت دیزنی سؤال پرسیده شد، این تهیه‌کننده و معمار اصلی دنیای سینمایی مارول گفت که مارول بیش‌تر نگران این موضوع است که تماشاچیان را جذب آثار خود کند تا اینکه جایزه‌ای مثل اسکار یا جایزه‌های مهم دیگر سینمایی را به‌دست آورد. کوین فایگی چنین گفته بود:

شاید نادیده گرفتن جلوه‌های ویژه سینمایی، اشخاصی که پرواز می‌کنند یا سفینه‌های فضایی یا میلیاردها دلار فروش در گیشه آسان باشد، اما من فکر می‌کنم گفتن اینکه ما در بخشی مشخص جایزه خود را دریافت کرده‌ایم آسان است. آلفرد هیچکاک هیچ‌وقت جایزه بهترین کارگردانی اسکار را به‌دست نیاورد؛ خب داشتن این جایزه بسیار خوب و شیرین است، اما به‌معنای همه‌چیز نیست. من ترجیح می‌دهم در اتاقی باشم که مملو از طرفداران (مارول) است.

اینکه کوین فایگی فیلم‌های دنیای سینمایی مارول را با آثار هیچکاک مقایسه کرده، خود موضوعی است که جای سخن فراوان دارد و در این مورد نمی‌توان از اعتماد به نفسی که پول در این دوران به‌همراه می‌آورد غافل بود. با این حال فیلم Black Panther (بلک پنتر) که فیلمی ابرقهرمانی و برپایه ابرقهرمانی سیاه‌پوست بود، در مراسم اسکار ۲۰۱۹ خوش درخشید و در شش بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد، ازجمله بخش مهم بهترین فیلم سال و احتمالاً فایگی نیز از این به بعد نگاهی هرچند گذرا به فصل جوایز داشته باشد؛ مخصوصاً در چند سال اخیر که داوران اسکار نشان داده‌اند نگاه ویژه‌ای به برخی فیلم‌های خاص که مرتبط با موضوعات سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی روز است دارند.

طبق گفته اسکورسیزی، سینمای مارول سینمایی نیست که انسان‌ها بتوانند پیامی احساسی و تجربه‌ای روانشناختی را به انسانی دیگر منتقل کنند

مارتین اسکورسیزی کارگردانی فیلم‌های زیادی را بر عهده داشته است و اکثر ساخته‌های وی از فیلم‌های عالی تاریخ سینمای مدرن هستند. از معروف‌ترین فیلم‌های این کارگردان نامی می‌توان به Taxi Driver (راننده تاکسی)، New York, New York (نیویورک، نیویورک)، Raging Bull (گاو خشمگین)، The King of Comedy (پادشاه کمدی)، The Last Temptation of Christ (آخرین وسوسه مسیح)، Goodfellas (رفقای خوب)، Gangs of New York (دارودسته‌های نیویورکی)، The Aviator (هوانورد)، The Departed (رفتگان)، Shutter Island (جزیره شاتر) و The Wolf of Wall Street (گرگ وال استریت) اشاره داشت. آخرین فیلمی که از این کارگردان روی پرده سینما رفت، درام تاریخی Silence (سکوت) با بازی لیام نیسون، اندرو گارفیلد و آدام درایور بود. این فیلم از آثار متفاوت سالیان اخیر مارتین اسکورسیزی بود که البته همچون بسیاری از فیلم‌های متفاوت و باکیفیت، مورد توجه سینمادوستان نسل جدید قرار نگرفت.

آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی، فیلم تحسین‌شده The Irishman است که در این فیلم بازیگرانی چون رابرت دنیرو، آل پاچینو، جو پشی، آنا پاکوین، بابی کاناوله، ری رومانو، هاروی کایتل، استیون گراهام، دومینیک لامباردوتزی، جرمی لوک، کاترین ناردوچی، جی. سی. مک‌کنزی، گری باسارابا، جسی پلمونس، جوزف روسو، کریگ وینسنت و ولکر وایت حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم ایرلندی براساس رمان جنایی I Heard You Paint Houses اثر چارلز برانت، تولید شده که این فیلم داستان فرانک شیران ملقب به ایرلندی را روایت خواهد کرد که بیشتر به‌عنوان یک قاتل حرفه‌ای برای گروه‌های مافیایی شناخته می‌شود. دنیرو نقش شیران را در این اثر بازی می‌کند. این فیلم با استقبال خوبی از سوی منتقدان همراه شده است و تا به امروز امتیاز ۹۲ را از بین ۲۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده و امید است چند روز دیگر برخی منتقدان، این فیلم را نیز در لیست فیلم‌های نامناسب برای قشر ناراضی جامعه قرار ندهند و ناگهان با توجه به نزدیک شدن زمان اکران و هشدارهای سازمانی چون FBI، آنان نیز به صف اشخاص همیشه نگران جامعه نپیوندند.

اکران محدود فیلم The Irishman قرار است از تاریخ ۱ نوامبر امسال (۱۰ آبان ماه) آغاز شود. پس از آن در تاریخ ۲۷ نوامبر امسال (۶ آذر ماه) که روز شکرگزاری است، از سرویس استریم نتفلیکس پخش خواهد شد.


منبع Comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده