نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۱

FBI نظارت شدیدی روی پست‌ های آنلاین مردم در زمان اکران فیلم Joker دارد

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد احتمال خرابکاری عده‌ای در زمان اکران فیلم Joker، اداره‌ی تحقیقات فدرال آمریکا شروع به نظارت روی فضای مجازی کرده است.

سرانجام فیلم جوکر (Joker) در سینماهای آمریکا اکران شد؛ فیلمی که از همان اولین روزهای تولید خود با سروصدای زیادی همراه بود و بعدها با واکنش مثبت منتقدان و تعریف و تمجیدهای آن‌ها از بازی درخشان واکین فینیکس، توانست نظرات زیادی را به خود جلب کند. ولی دراین‌میان عده‌ای هم نگران واکنش‌های نامناسب از طرف بعضی گروه‌های خرابکار هستند و این موضوع به جایی رسیده است که حتی پای اداره‌ی تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) هم به ماجرا باز شده است.

به‌گزارش هالیوود ریپورتر، FBI این روزها در حال بررسی همه‌جانبه‌ی فضای مجازی است و روی پست‌های مردم نظارت دارد تا به محض مشاهده‌ی هرگونه پست تهدیدآمیز یا مشکوکی، اقدامات مناسب را انجام دهد. آن‌ها در همین روزهای اخیر هم با تهدیدهایی مواجه شده‌اند، ولی هیچ‌کدام از این موارد جدی و خطرناک نبوده‌اند و مشکل‌ساز نشده‌اند. مسئولان این اداره در صحبت‌های خود با هالیوود ریپوتر می‌گویند:

هرچند ما معمولاً در مورد چنین مسائلی اظهارنظر واضحی نمی‌کنیم، ولی باید بگوییم که FBI در حال حاضر با کمک متخصصان خود و همکارانش در حال بررسی پست‌های آنلاین مردم است. ما مثل همیشه مردم را تشویق می‌کنیم که مراقب همه‌چیز باشند و در صورت مشاهده‌ی کوچک‌ترین فعالیت مشکوکی، آن را گزارش دهند.

Joker

پیش از این هم ABC News گزارشی تهیه کرده بود که طبق آن از ماه می (۶ ماه قبل)، FBI با چنین مسائلی درگیر بوده و گزارش‌هایی از پست‌ها و نوشته‌های تهدیدآمیز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده است که از احتمال اقدامات خرابکارانه مثل تیراندازی‌های عظیم در ارتباط با فیلم جوکر خبر می‌دادند. بخشی از این تهدیدها به گروه‌هایی چون اینسل‌ها (Incels) مربوط می‌شود؛ افرادی تحت عنوان «مجردهای ناخواسته» که جامعه‌ای آنلاین را تشکیل می‌دهند و گاهی اوقات با رفتارهای مخربی همراه هستند و حتی به‌نظر می‌رسد زیرمجموعه‌های جدیدی از آن‌ها مانند Clowncels هم تشکیل شده است (ترکیبی از عبارت‌های Clown به معنای دلقک و Incels). مسئولان مربوطه در این زمینه می‌گویند:

با اینکه خیلی از اینسل‌ها خشونت‌طلب نیستند، ولی بعضی از آن‌ها سایر را به انجام عملیات خشن تشویق می‌کنند یا خود این کارها را انجام می‌دهند تا به خیال خودشان از این طریق از بخشی از جامعه انتقام بگیرند. بعضی از همین اینسل‌ها هم متهمان اصلی تیراندازی‌های قبلی بوده‌اند.

این روزها با آغاز اکران فیلم جوکر، مأموران امنیتی زیادی درکنار سینماهای نمایش‌دهنده‌ی آن حضور دارند تا از هرگونه اتفاق ناگواری در زمان اکران این فیلم تاریک با درجه‌سنی بزرگسال جلوگیری کنند. ماجرا در حدی است که حتی علاقمندان فیلم امکان استفاده از ماسک‌ها و پوشش‌های مرتبط با آن را درکنار سالن‌های سینما ندارند تا کنترل افراد به‌شکل بهترین انجام شود. بخشی از این جریانات هم به خاطر ترس از تکرار اتفاقات قبلی است که در زمان اکران فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises) شاهد آن بودیم؛ زمانی‌که یک فرد مسلح در سال ۲۰۱۲ با حمله به سینمایی در شهر آرورا واقع در کلرادو، اقدام به تیراندازی به مردم کرد و باعث کشته‌شدن ۱۲ نفر و مجروح شدن ۷۰ نفر دیگر شد.

فیلم جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس، جدیدترین محصول سینمایی برگرفته از کمیک‌های دی سی کامیکس (DC Comics) است. شرکت برادران وارنر این‌بار به‌شکلی متفاوت به‌سراغ ماجراهای دلقک معروف کمیک‌های بتمن رفته است و پیش‌بینی می‌شود فروش آخر هفته‌ی فیلم به بیش از ۸۰ میلیون دلار برسد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده