نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۱

واکنش مدیر دیزنی و ناتالی پورتمن به صحبت‌های مارتین اسکورسیزی و منتقدان فیلم های مارول

باب ایگر از صحبت‌های مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کاپولا در مورد دنیای سینمایی مارول ابراز ناراحتی کرد و آن‌ها را توهین‌آمیز دانست.

این روزها شاهد بحث‌های زیادی در مورد دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) از طرف کارگردان‌های بزرگ هستیم و آن‌ها پشت‌سرهم در حال انتقاد از این آثار هستند، به‌طوری‌که بعد از افرادی چون مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کاپولا، کن لوچ هم به جمع منتقدان این فیلم‌ها اضافه شده و آن‌ها را مثل همبرگرهایی دانسته است که تنها برای سود بیشتر ساخته می‌شوند. از طرف دیگر هم به‌نظر می‌رسد صبر و تحمل مدیرعامل اجرایی شرکت والت دیزنی به‌پایان رسیده و او پاسخ تندی به این انتقادات داده است.

باب ایگر هرچند به اسکورسیزی و کاپولا بابت کارنامه‌های درخشان این دو کارگردان بزرگ احترام می‌گذارد ولی از صحبت‌های آن‌ها هم ناراحت شده، مخصوصاً عبارت «نفرت‌انگیز» که کاپولا برای فیلم‌های مارول به‌کار برده است. او در این زمینه می‌گوید:

کاپولا فیلم‌های مارول را نفرت‌انگیز می‌داند؛ عبارتی که من آن‌را در شرایطی به‌کار می‌برم که یک نفر دست به قتل عام زده باشد.

البته صحبت‌های این کارگردان‌های باتجربه هم به‌شکلی است که گویا آن‌ها فیلم‌های مارول را مسئول قتل عام سینما می‌دانند! ایگر ادامه می‌دهد:

واقعاً متوجه نمی‌شوم که آن‌ها چرا کارهای ما را به‌این شکل نقد می‌کنند. البته اگر می‌خواهند در مورد آثار مارول غُر بزنند، این حق آن‌ها است، ولی این‌را هم بدانند که با این کار خود بی‌احترامی بزرگی به همه‌ی افرادی می‌کنند که برای تولید این فیلم‌ها تلاش کرده‌اند و همان‌قدر سختی کشیده‌اند که عوامل تولید آثار خود این کارگردان‌ها هم برای ساخته‌شدن آن فیلم‌ها زحمت می‌کشند.

ایگر در بخشی از صحبت‌های خود به‌سراغ مقایسه‌ی فیلم‌های مارول با کارهای امثال اسکورسیزی و کاپولا هم می‌رود:

آیا منظور شما این است که کاری که رایان کوگلر با فیلم Black Panther انجام داده، نسبت به همه‌ی کارهای مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کاپولا در فیلم‌هایشان ارزش کمتری دارد؟ بی‌خیال!

Thor: The Dark World

چند روز قبل هم ناتالی پورتمن به دفاع از فیلم‌های مارول پرداخته بود. این بازیگر برنده‌ی اسکار که پیش از این در دو نسخه از فیلم‌های Thor ایفای نقش کرده بود و قرار است در Thor: Love and Thunder هم یک‌بار دیگر نقش جین فاستر را ایفا کند، به‌تازگی چنین گفته است:

فکر می‌کنم برای انواع گونه‌های سینمایی جای کافی وجود داشته باشد و هنر چیزی نیست که تنها از یک طریق بتوان به آن رسید.

به‌نظر من علت محبوبیت فیلم‌های مارول این است که آن‌ها آثاری سرگرم‌کننده و جذاب هستند و مردم هم حق دارند بعد از پشت‌سر گذاشتن یک روز کاری خسته‌کننده یا مواجه‌شدن با سختی‌های زندگی، از این طریق سرگرم شوند.

باید دید حواشی ایجادشده پیرامون فیلم‌های مارول تا چه زمانی ادامه دارد و آیا درنهایت نتیجه‌ی خاص و سازنده‌ای هم خواهد داشت یا خیر.


منبع Collider
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده