// سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

گزارش باکس آفیس: «جوکر» به یکی از سودآورترین فیلم‌های کامیک‌بوکی تاریخ تبدیل شد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی آغازِ اکران ضعیفِ Maleficent: Mistress of Evil و عملکردِ قابل‌دفاعِ Zombieland 2: Double Tap صحبت می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیسِ این هفته را با «مالفیسنت: بانوی شرارت» (Maleficent: Mistress of Evil) شروع می‌کنیم که گرچه صدر جدول را تصاحب کرد، اما در اینجا به مثالِ بارزِ دیگری فیلمی طرفیم که تا وقتی که درآمدش به اندازه‌ی کافی خوب نباشد، جایگاهش در جدول برای کسی آب و نان نمی‌شود. این فیلم که با ۱۸۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، ۳۶ میلیون دلار به‌عنوانِ افتتاحیه‌ در خانه فروخت که فاصله‌ی بسیارِ زیادی با افتتاحیه‌ی ۶۹ میلیون دلاری قسمت اول «مالفیسنت» و حتی بازسازی لایو اکشن «دامبو» (۴۶ میلیون دلار) دارد. گرچه دیزنی از روز اول هم روی کشورهای خارجی برای شتافتن به کمکِ این فیلم حساب باز کرده بود، ولی وضعیتِ این فیلم در کشورهای خارجی هم آن‌قدر خوب نیست که موفقیتِ فیلم را مطمئن کرده باشد. این فیلم تا حالا در حالی با کسب حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از ژاپن در این بازار شکست خورده است که قسمت اول پنج سال پیش ۶۷ میلیون دلار در ژاپن فروخته بود. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، «مالفیسنت ۲» به جدیدترین قربانی دنباله‌هایی که با فاصله‌ی پنجِ سال از قسمتِ اول عرضه می‌شوند تبدیل شده است. این فیلم به همان سرنوشتِ سیاهی دچار شده است که «لگو مووی ۲»، «حاشیه‌ی اقیانوس آرام: طغیان»،  و «گودزیلا: پادشاه هیولاها» را زمین زد. قسمت اولِ «مالفیسنت» با وجود نقدهای نه چندان مثبتش و پروداکشنِ متزلزلش که به استخدام شدن یک کارگردان جدید برای انجامِ فیلم‌برداری‌های دوباره منجر شد، ۶۹ میلیون دلار به‌عنوانِ افتتاحیه کسب کرد و به ۲۴۱ میلیون و ۴۱۰ هزار دلار فروشِ خانگی و ۷۵۸ میلیون دلار فروشِ جهانی از ۱۸۰ میلیون دلار بودجه دست یافت. افتتاحیه‌ی ۳۶ میلیون دلاری «مالفیسنت ۲» یعنی این فیلم حتی با دریافتِ میانگینِ امتیاز A از تماشاگرانش، باید بدجوری توسط کشورهای خارجی مورد حمایت قرار بگیرد تا بتواند بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری‌اش را توجیه کند. خبر خوب این است که این فیلم تاکنون ۱۱۷ میلیون دلار از کشورهای خارجی به دست آورده که شامل ۲۲ میلیون دلار از چین و ۱۰ میلیون دلار از روسیه می‌شود که به‌معنی افتتاحیه‌ی جهانی ۱۵۵ میلیون دلاری‌اش است. از اینجا به بعد هر اتفاقی می‌تواند بیافتد؛ از یک طرف «مالفیسنت ۲» می‌تواند به درآمدی بالای ۴۰۰ میلیون دلار در انتهای دوره‌ی اکرانش دست پیدا کند و از طرف دیگر هم می‌تواند به تکرارِ «حاشیه‌ی اقیانوس آرام: طغیان» (۲۹۰ میلیون دلار درآمدِ جهانی از ۱۵۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی) تبدیل شود و در بهترین حالت حدود ۳۰۰ میلیون دلار بفروشد. ولی نکته این است که این فیلم به‌لطفِ عملکرد افتضاحش در گیشه‌ی خانگی، حالا برای نجات پیدا کردن هیچ چاره‌ای جز حساب باز کردن روی کشورهای خارجی ندارد. این موضوع مخصوصا باتوجه‌به آغاز اکرانِ خارجی فیلم اکشن «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» از هفته‌ی بعد در کشورهای خارجی، اتفاقِ خوبی برای «مالفیسنت ۲» نیست. با این وجود، به احتمال زیاد «مالفیسنت ۲» با وجود بهره بُردن از قدرتِ ستاره‌ای آنجلینا جولی، فیلمِ جذاب‌تری در کشورهای خارجی در مقایسه با «آلیس درون آینه» یا «دامبو» است.

عملکردِ ضعیفِ این فیلم دلایلِ متعددی می‌تواند داشته باشد. این اتفاق می‌تواند به‌دلیل سندرومِ فاصله‌ی پنج ساله‌ی بین قسمت اول و دنباله‌اش باشد. می‌تواند به‌دلیلِ سندروم «توم ریدر» باشد؛ جهت اطلاع دنباله‌هایی دچار سندروم «توم ریدر» می‌شوند که گرچه از لحاظ هنری بهتر از فیلم اول هستند، اما از آنجایی که سینماروها دلِ خوشی از فیلم اول ندارند، فیلم دوم را با وجود اینکه بهتر است و با وجود اینکه به چیزی که دفعه‌ی اول قولش را داده بودند نزدیک‌تر است، به خاطر گناهانِ قسمت اول مجازات می‌کنند و نادیده می‌گیرند. همچنین عملکردِ ضعیفِ این فیلم را می‌توان به پای این موضوع هم نوشت که قسمت اولِ «مالفسنت» یکی از آن موفقیت‌هایی بود که نه از علاقه‌ی عمیقِ سینماروها به این مجموعه، بلکه از کنجکاوی آن‌ها سرچشمه می‌گرفت. بنابراین به محض اینکه کنجکاوی‌شان با دیدنِ فیلم اول برطرف شد، دیگر درگیری عمیق‌تری با این آی‌پی نداشتند که برای گذراندنِ وقت بیشتری در دنیای آن بازگردند. درنهایت، «مالفیسنت ۲» اگر عملکردی شبیه به «هالووین» و «بوو ۲» داشته باشد، به ۷۵ میلیون دلار دست خواهد یافت و اگر شبیه به «مورمور» (Goosebumps) بفروشد، فروشِ نهایی ۱۲۰ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. در حال حاضر سؤال این است که آیا «مالفیسنت ۲» می‌تواند به پنجمین فیلمِ هالیوود بعد از «ترمیناتور: جنسیس»، «وارکرفت»، «مومیایی» و «آلیتا: فرشته جنگ» تبدیل شود که بدون عبور از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در خانه، به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در دنیا دست پیدا می‌کند؟ شاید، اما هیچکدام از این چهار فیلم، فیلم‌های موفقی نبودند. «مالفیسنت ۲» شاید اگر متعلق به هر استودیوی دیگری بود، دردِ ناشی از شکستش احساس می‌شد، اما اینجا داریم درباره‌ی دیزنی حرف می‌زنیم؛ استودیویی که شکستِ «مالفیسنت ۲» در تقویمِ فیلم‌هایی که تاکنون در سال ۲۰۱۹ اکران کرده‌اند و فیلم‌هایی که هنوز برای اکران دارند دیده نمی‌شوند.

thank you for your service

آن‌ها هفته‌ی بعد «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» را دارند. «فروزن ۲» را در اواسط نوامبر روی پرده می‌فرستند و «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» و انیمیشن «جاسوسان در لباس مُبدل» را در بیستم دسامبر اکران می‌کنند. پس، آن‌ها احتمالا دربرابرِ عملکرد ضعیفِ «مالفیسنت ۲» در خانه و کشورهای خارجی آخ هم نخواهند گفت. اما اگر برایتان سؤال است که افتتاحیه‌ی «مالفیسنت ۲» در چه جایگاهی در کارنامه‌ی آنجلینا جولی قرار می‌گیرد باید بگویم یازده افتتاحیه‌ی برترِ کارنامه‌ی این بازیگر عبارت‌اند از: «مالفیسنت» (۶۹/۴ میلیون دلار)، «پاندای کونگ‌فوکار» (۶۰/۲ میلیون دلار)، «تحت‌تعقیب» (۵۰/۹ میلیون دلار)، «آقا و خانم اسمیت» (۵۰/۳ میلیون دلار)، «لارا کرافت: توم ریدر» (۴۷/۷ میلیون دلار)، «پاندای کونگ‌فوکار ۲» (۴۷/۷ میلیون دلار)، «داستان کوسه» (۴۷/۶ میلیون دلار)، «پاندای کونگ‌فوکار ۳» (۴۱/۳ میلیون دلار)، «سالت» (۳۶ میلیون دلار)، «مالفیسنت ۲» (۳۶ میلیون دلار) و «بیوولف» (۲۷ و نیم میلیون دلار). همچنین بهترین درآمد‌های خانگی آنجلینا جولی هم شامل «مالفیسنت» (۲۴۱/۴ میلیون دلار)، «پاندای کونگ‌فوکار ۲۱۵/۴ میلیون دلار)، «آقا و خانم اسمیت» (۱۸۶/۳ میلیون دلار)، «پاندای کونگ‌فوکار ۲» (۱۶۵/۲ میلیون دلار)، «داستان کوسه» (۱۶۰/۹ میلیون دلار)، «پاندای کونگ‌فوکار ۳» (۱۴۳ و نیم میلیون دلار)، «تحت‌تعقیب» (۱۳۴/۵ میلیون دلار)، «لارا کرافت: توم ریدر» (۱۳۱/۲ میلیون دلار)، «سالت» (۱۱۸/۳ میلیون دلار) و «سرقت در ۶۰ ثانیه» (۱۰۱/۶ میلیون دلار) می‌شود. بنابراین اگر «مالفیسنت ۲» بتواند طبقِ پیش‌بینی‌ها ۱۲۰ میلیون دلار بفروشد، جایی در رده‌ی نهم پُرفروش‌ترین فیلم‌های این بازیگر قرار خواهد گرفت. پُرفروش‌ترین فیلم‌های آنجلینا جولی در گیشه‌ی جهانی اما عبارت‌اند از: «مالفیسنت» (۷۵۸ و نیم میلیون دلار)، «پاندای کونگ‌فوکار ۲» (۶۶۵/۷ میلیون دلار)، «پاندای کونگ‌فوکار» (۶۳۱/۷ میلیون دلار)، «پاندای کونگ‌فوکار ۳» (۵۲۱/۲ میلیون دلار)، «آقا و خانم اسمیت» (۴۷۸/۲ میلیون دلار)، «داستان کوسه» (۳۶۷/۳ میلیون دلار)، «تحت‌تعقیب» (۳۴۱/۴ میلیون دلار)، «سالت» (۲۹۳ و نیم میلیون دلار)، «توریست» (۲۷۸/۳ میلیون دلار) و «لارا کرافت: توم ریدر» (۲۷۴/۷ میلیون دلار). «مالفیسنت ۲» در بهترین حالت با کسب ۳۰۰ میلیون دلار در دنیا می‌تواند جای «سالت» را به‌عنوان هشتمین فیلمِ برترِ این بازیگر تصاحب کند.

فیلم Zombieland: Double Tap

دومین تازه‌اکران این آخرهفته اما «زامبی‌لند: دابل تپ» (Zombieland 2: Double Tap)، محصولِ سونی و دنباله‌‌‌ای که ۱۰ سالِ آزگار به حقیقت پیوستنِ آن به طول انجامید است که اکرانش را با کسب ۲۶ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار افتتاحیه آغاز کرد که رقم بهتری در مقایسه با افتتاحیه‌ی ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری فیلمِ اول بدون احتساب نرخ تورم است و حتی با احتساب نرخ تورم هم چندان با افتتاحیه‌ی ۲۹ میلیون دلاری قسمتِ اول فاصله ندارد. این رقم «دابل تپ» را به تنها قسمتِ دومِ سال ۲۰۱۹ تبدیل می‌کند که افتتاحیه‌ی بهتری در مقایسه با قسمتِ اولش داشته است که برای خودش موفقیتِ قابل‌‌توجه‌ای برای سونی حساب می‌شود. دلیلِ موفقیتِ «دابل تپ»، محبوبیتِ درازمدت و مقاومِ فیلم اول دربرابرِ زمان و کاراکترهای دوست‌داشتنی‌اش هستند. مردم «زامبی‌لند» را در سال ۲۰۰۹ نه فقط به خاطر اینکه تازه و منحصربه‌فرد بود (در زمانی‌که محتوای زامبی‌محورِ جریان اصلی به فیلم‌های «رزیدنت ایول» خلاصه شده بود)، بلکه به خاطر کاراکترهایش که دلِ سینماروها را بُردند دوست داشتند. از وودی هارلسون که با «زامبی‌لند» حکمِ به نمایش گذاشتنِ نهایتِ کاراکترِ جنوبی و خشنی که به امضای بازیگری‌اش تبدیل شده را داشت تا جسی آیزنبرگ که «زامبی‌لند» حکم اولین نقشِ اصلی او در یک فیلمِ جریان اصلی را داشت. از اِما استون در یکی از اولین نقش‌های پسا-«سوپر بد»‌اش تا آباگیل برسلین در اولین نقش‌آفرینی‌اش به‌عنوان بازیگری که دیگر بازیگر کودک حساب نمی‌شد. اینکه آیا دنیا به «زامبی‌لند ۲» نیاز داشت یا نه مهم نیست. مهم این است که تا وقتی که کاراکترهای جذابی در ویترینِ فیلم داشته باشی، مردم همیشه حاضرند به ۹۰ دقیقه وقت گذراندن با آن‌ها خواهند بود. در حال حاضر مشخص نیست که «زامبی‌لند ۲» چقدر بادوام خواهد بود. نه‌تنها این فیلم توسط منتقدان به اندازه‌ی فیلم اول مورد تحسین و تمجید قرار نگرفته است، بلکه دنباله‌ها هم کلا بعد از افتتاحیه‌ی بزرگشان، با سقوطِ آزاد مواجه می‌شوند.

thank you for your service

با این وجود، «زامبی‌لند ۲» هم‌اکنون حکمِ بزرگ‌ترین گزینه‌ی سینمایی فصلِ هالووین را دارد. فیلم اول سه برابرِ افتتاحیه‌اش فروخت و اگر «زامبی‌لند ۲» هم دوام مشابه‌ای داشته باشد، فروشِ نهایی ۷۸ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. اما اگر فیلم عملکردی شبیه به «احمق و احمق‌تر ۲» (Dumb and Dumber To) داشته باشد و ۲/۵ برابرِ افتتاحیه‌اش بفروشد، درآمدِ نهایی ۶۳ میلیون دلاری این فیلمِ ۴۲ میلیون دلاری انتظار می‌رود. قسمت اولِ «زامبی‌لند» ۷۳ درصد از درآمدِ ۱۰۲ میلیون دلاری جهانی‌اش را در آمریکای شمالی و ۲۷ درصد را از کشورهای خارجی به دست آورد. مطمئنا سونی دوست دارد که این‌بار «زامبی‌لند ۲» ۷۳ درصد از درآمدش را از خارج و ۲۷ درصدش را از خانه به دست بیاورد، ولی بااین‌حال، حتی اگر درآمد این فیلم ۵۰ درصد از خارج و ۵۰ درصد از خانه تقسیم شود، فروشِ خانگی ۶۳ میلیون دلاری و جهانی ۱۲۶ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود که به‌معنی سه برابر کردنِ بودجه‌اش خواهد بود. خلاصه اینکه «زامبی‌لند ۲» گرچه به دنباله‌‌ای با استقبالِ دیوانه‌واری تبدیل نشده، اما کاملا نادیده هم گرفته نشده است. نکته‌ی افسرده‌کننده‌ی ماجرا که تحولِ بزرگی که سینما نسبت به ۱۰ سال پیش را آشکار می‌کند این است که قسمت اول «زامبی‌لند» در حالی یک دهه پیش به خاطر اینکه فیلمِ متفاوت و نوآورانه‌ای بود موفق شد که «زامبی‌لند ۲» حالا دارد به خاطر اینکه آشنا است موفق می‌شود. دومین تازه‌اکران این هفته اما «جوجو خرگوشه» (Jojo Rabbit)، محصولِ فاکس سرچ‌لایت و دیزنی است که در پنج سینما اکران شد. ساخته‌ی تایکا وایتیتی که به پسربچه‌ای می‌پردازد که دوستِ خیالی‌اش خودِ شخصِ آدولف هیتلر است، ۳۵۰ هزار دلار فروخت که به‌معنی میانگینِ سینما به سینمای عالی ۶۹ هزار و ۹۱۴ هزار دلار است. سومینِ تازه‌اکرانِ محدود این هفته هم «فانوس دریایی» (The Lighthouse)، محصولِ استودیوی A24 است که در هشت سینما روی پرده رفت. ساخته‌ی رابرت اگرز که دومین فیلم او بعد از تجربه‌ی موفقِ «جادوگر» (The Witch) است، به دو مرد (رابرت پتیسون و ویلیام دفو) می‌پردازد که در یک فانوس دریایی به جنون کشیده می‌شوند. این فیلم ۴۱۹ هزار و ۷۶۴ دلار فروخت که به‌معنی میانگین سینما به سینمای خارق‌العاده‌ی ۵۲ هزار و ۴۷۱ دلار است که آن را پایین‌تر از «انگل»، «وداع» و «جوجو خرگوشه» در جایگاه چهارم بهترین میانگین‌های سینما به سینمای امسال قرار می‌دهد.

Joker

اما در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول از «جوکر» (Joker) برایتان بگویم که ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش فروخت و مجموعِ فروشِ خانگی‌اش را به ۲۴۷ میلیون و ۲۲۹ میلیون دلار رساند. ساخته‌ی تاد فیلیپس اما به عملکردِ خارجی قدرتمندش هم ادامه داد و با کسب ۷۷ میلیون دلار دیگر از خارج از آمریکای شمالی، مجموعِ فروشِ خارجی را به ۴۹۰ میلیون دلار و مجموعِ فروشِ جهانی را در کمتر از سه هفته به ۷۳۷ و نیم میلیون دلار رساند؛ رقمی که «جوکر» را در بین فیلم‌های بزرگسالانه، بالاتر از «آن» (۷۰۰ میلیون دلار) و در بین فیلم‌های کامیک‌بوکی بالاتر از «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (۷۱۴ میلیون دلار) قرار می‌دهد. همچنین «جوکر» با این رقم، «جاذبه» (۷۲۳ میلیون دلار) را نیز پشت سر گذاتشته است و در حال حاضر یک پله پایین‌تر از «ونوم» (۸۵۴ میلیون دلار)، در جایگاه دوم پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخِ ماه‌های سپتامبر و اکتبر قرار دارد. «جوکر» هم‌اکنون پایین‌تر از «ماتریکس: بارگزاری مجدد» (۷۴۲ میلیون دلار)، «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار) و «ددپول ۲» (۷۸۵ میلیون دلار) در جایگاه چهارم پُرفروش‌ترین فیلم‌های بزرگسالانه‌ی دنیا قرار دارد. دلیلِ استقبالِ گسترده از «جوکر» به خاطر این است که این فیلم همزمان مخاطبانِ درام‌های بزرگسالانه، مخاطبانِ بلاک‌باسترهای کامیک‌بوکی و مخاطبانِ فیلم‌های ترسناکِ فصلِ هالووین را به خودش جذب کرده است. نه‌تنها این فیلم از مشهورترین تبهکارِ خیالی تاریخ بهره می‌برد، بلکه «جوکر» برای مردمی که معمولا به تماشای فیلم‌های استودیوی مرسوم می‌روند، تجربه‌ی غیرمنتظره‌ای است که نمونه‌اش را معمولا در سینماها نمی‌بینند. همچنین سینماروهایی هم که در روزهای اول به‌دلیل ترس از اعمالِ خشونت‌آمیزِ ناشی از محتوای فیلم، از دیدنِ آن سر باز زده بودند، حالا که معلوم شده «جوکر» فیلم به مراتب ملایم‌تری در مقایسه با چیزی که ادعا می‌شود، کم‌کم دارند به دیدنِ آن می‌روند. «جوکر» به محض اینکه از مرز ۷۵۸ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کرد، با پشت‌سر گذاشتنِ «سریع و خشن تقدیم می‌کند: هابز و شاو»، به پُرفروش‌ترین فیلم غیردیزنی/غیرمارولی امسال تبدیل می‌شود؛ هرچند «هابز و شاو» جایگاه خودش را به‌عنوانِ پُرفروش‌ترین فیلمِ غیرکامیک‌بوکی امسال حفظ خواهد کرد. با این وجود رکورد این دو فیلم با آغازِ اکران «جومانجی: مرحله‌ی بعد» در سیزدهم دسامبر به چالش کشیده خواهد شد. اما اگر «جوکر» بتواند به‌طرز معجزه‌آسایی در چین اکران شود، «مرحله‌ی بعد» باید احتمالِ شکستنِ رکورد آن را از سرش بیرون کند. «جوکر» از آن فیلم‌های بزرگسالانه‌ای است که نه‌تنها شاملِ مقدارِ زیادی خشونت نمی‌شود و حاوی محتوای جنسی نیست، بلکه پیامِ فیلم که درباره‌ی «ثروتمندان باعث به بدبختی کشیدن طبقات پایین جامعه می‌شوند» احتمالا مورد توجه‌ی یک کشور کمونیست قرار خواهد گرفت. تازه تا آنجایی که می‌دانیم «جوکر» شامل صحنه‌ای که آرتور فلک به بروسلی بی‌احترامی می‌کند هم نمی‌شود. پس همیشه گزینه‌ی تلاشِ برادران وارنر برای اکرانِ «جوکر» در چین روی میز است. با این وجود، «جوکر» هم درست مثل «روزی روزگاری در هالیوود» (۳۷۰ میلیون دلار از ۹۰ میلیون دلار بودجه)، برای سودآوری اصلا به بازار چین نیاز ندارد.

درواقع «جوکر» همین الانش در زمینه‌ی بودجه در مقایسه با درآمدِ جهانی، یکی از سودآورترین فیلم‌های کامیک‌بوکی تاریخ است. سودآورترین فیلم‌های کامیک‌بوکی سینما عبارت‌اند از: «ونوم» (۸۵۴ میلیون دلار از ۹۰ میلیون دلار بودجه)، «بتمن» (۴۱۱ میلیون دلار از ۳۵ میلیون دلار بودجه)، «جوکر» (۷۳۷ میلیون دلار / ۶۰ میلیون دلار)، «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار / ۵۸ میلیون دلار)، «لاک‌پشت‌های نینجا» (۲۰۰ میلیون دلار / ۱۳ و نیم میلیون دلار) و «ماسک» (۳۵۰ میلیون دلار / ۲۳ میلیون دلار). «جوکر» در حالی هنوز شانسِ پشت سر گذاشتنِ «ددپول» در این فهرست را دارد که عبور از «ماسک» و «لاک‌پشت‌های نینجا» غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر «جوکر» با همین فرمان ادامه بدهد و ۳۳/۴ درصد از درآمدش را از خانه و ۶۶/۵ درصد از درآمدش را از گیشه‌ی خارجی به دست بیاورد، در نتیجه درآمدِ خانگی ۳۰۰ میلیون دلاری‌اش به‌معنی ۸۹۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در دنیا خواهد بود. به این ترتیب، «جوکر» بعد از اینکه همه از دنیای سینمایی دی‌سی انتظار داشتند که از هویتِ کمدی و شوخ و شنگِ مارول برای موفقیت الهام بگیرد ثابت کرد که سودآورترین موفقیتشان، تیره و تاریک‌ترین و خشن‌ترین و غیرکودک‌پسندانه‌ترین فیلمشان است، بلکه درکنار «آکوآمن»، «شزم» و «واندر وومن» یک بار دیگر ثابت می‌کند که دنیای سینمایی دی‌سی برای موفقیت به فیلمِ مستقلِ «بتمن» نیاز ندارد. خبر خوب برای فیلمِ مت ریوز و رابرت پتیسون این است که حالا «بتمن» به‌جای کلِ دنیای دی‌سی، تنها مسئولیتِ نجاتِ گاتام سیتی را برعهده خواهد داشت. «جوکر» با ۲۴۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری که در خانه فروخته بالاتر از «سوپرمن بازمی‌گردد» (۲۰۰/۱ میلیون دلار)، «بتمن آغاز می‌کند» (۲۰۵/۳ میلیون دلار)، «جاستیس لیگ» (۲۲۹ میلیون دلار) و پایین‌تر از «بتمن» (۲۵۱/۲ میلیون دلار)، «مرد پولادین» (۲۹۱ میلیون دلار)، «جوخه‌ی انتحار» (۳۲۵/۱ میلیون دلار)، «بتمن علیه سوپرمن» (۳۳۰/۴ میلیون دلار)، «آکوآمن» (۳۳۵/۱ میلیون دلار)، «واندر وومن» (۴۴۸/۱ میلیون دلار)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (۴۴۸/۱ میلیون دلار) و «شوالیه‌ی تاریکی» (۵۳۳/۳ میلیون دلار) در جایگاه نهم پُرفروش‌ترین فیلم‌های دی‌سی در گیشه‌ی خانگی جای می‌گیرد. همچنین این فیلم با ۷۳۷ و نیم میلیون دلاری که در دنیا فروخته، بالاتر از «سوپرمن بازمی‌گردد» (۳۹۱/۱ میلیون دلار)، «بتمن» (۴۱۱ و نیم میلیون دلار)، «جاستیس لیگ» (۶۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار)، «مرد پولادین» (۶۶۸ میلیون دلار) و پایین‌تر از «جوخه‌ی انتحار» (۷۴۶/۸ میلیون دلار)، «واندر وومن» (۸۲۱/۸ میلیون دلار)، «بتمن علیه سوپرمن» (۸۷۳/۶ میلیون دلار)، «شوالیه‌ی تاریکی» (یک میلیارد و ۵ میلیون دلار)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (یک میلیارد و ۸۵ میلیون دلار) و «آکوآمن» (یک میلیارد و ۱۴۸ میلیون دلار) در رده‌ی هفتم پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخِ دی‌سی جای می‌گیرد. اما یکی دیگر از ویژگی‌های موفقیتِ «جوکر»، ماهیتش به‌عنوان یک فیلمِ بزرگسالانه‌ی موفقِ دیگر از سوی برادران وارنر است.

فیلم Joker

«جوکر» (۲۴۷ میلیون دلار) هم‌اکنون با پشت سر گذاشتنِ امثال «۳۰۰» (۲۱۰ میلیون دلار)، «ستاره‌ای که متولد می‌شود» (۲۱۵ میلیون دلار) و «لوگان» (۲۲۶ میلیون دلار)، در جایگاه نهم پُرفروش‌ترین فیلم‌های بزرگسالانه قرار دارد. این درحالی‌که است «جوکر»، «خماری قسمت دوم» (۲۵۴ میلیون دلار)، «خماری» (۲۷۷ میلیون دلار)، «ماتریکس: بارگزاری مجدد» (۲۸۱ میلیون دلار)، «ددپول ۲» (۳۲۴ میلیون دلار)، «آن» (۳۲۷ میلیون دلار)، «تک‌تیرانداز آمریکایی» (۳۵۰ میلیون دلار)، «ددپول» (۳۶۳ میلیون دلار) و «مصائب مسیح» (۳۷۰ میلیون دلار) را بالاتر از خودش می‌بیند. فعلا پیش‌بینی اینکه «جوکر» تا پایانِ دوره‌ی اکرانش در چه رده‌ای در جدولِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های بزرگسالانه قرار می‌گیرد سخت است. بدترین اتفاقی که می‌تواند بیافتد این است که «جوکر» در جایی بین «ماتریکس: بارگزاری مجدد» (۲۸۱ میلیون دلار) و «ددپول ۲» (۳۲۴ میلیون دلار) قرار بگیرد که به‌معنی جایگاه ششمِ جدول خواهد بود. اما اگر فیلم بتواند در فصلِ جوایز مورد استقبال قرار بگیرد و دوام طولانی‌تری در گیشه داشته باشد می‌تواند در جایی بین «آن» (۳۲۷ میلیون دلار) و «تک‌تیرانداز آمریکایی» (۳۵۰ میلیون دلار) نیز قرار بگیرد. اگرچه رسیدن به «ددپول» (۳۶۳ میلیون دلار) و «مصائب مسیح» (۳۷۰ میلیون دلار) اهدافِ بسیار بسیار دوری هستند، اما باتوجه‌به غوغای غیرمنتظره‌ای که این فیلم راه انداخته است غیرممکن نیست. اگر به ۱۸ فیلمِ برتر جدولِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی خانگی نگاه کنید متوجه می‌شوید که یازده‌تای آن‌ها متعلق به برادران وارنر هستند که عبارت‌اند از «تک‌تیرانداز آمریکایی»، «آن»، «ماتریکس ۲»، «خماری»، «خماری ۲»، «جن‌گیر»، «ستاره‌ای متولد می‌شود»، «جوکر»، «۳۰۰»، «مهمانان ناخوانده عروسی» و «آن: فصل دوم». البته که دوتا از این فیلم‌ها متعلق به اواخر ۲۰۰۳ تا اوایل ۲۰۱۳ یا قبل از زمانی‌که هالیوود دیگر فیلم‌های بزرگسالانه نمی‌ساخت هستند. بااین‌حال، برادران وارنر کماکان مسئولِ ارائه‌ی سرگرمی‌های بزرگسالانه‌ی در زمانی‌که هنوز این فیلم‌ها روی بورس نبودند («ماتریکس ۲»، «جن‌گیر»)، در زمانی‌که پروژه‌های ریسکی بودند («مهمانان ناخوانده عروسی»، «۳۰۰»، «خماری» و «خماری ۲») و حالا در زمانی‌که دوباره رواج پیدا کرده («آن»، «آن: فصل دوم»، «تک‌تیرانداز آمریکایی»، «جوکر»، «ستاره‌ای متولد می‌شود») هستند.

thank you for your service

تازه این در حالی است که دنیای سینمایی پنج قسمتی «احضار» (The Conjuring) که با مجموعِ بودجه‌ی ۱۳۰ میلیون دلار، به مجموعِ درآمدِ یک میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار دست پیدا کرده است نادیده بگیریم. البته که برادران وارنر در این حوزه تنها نیست؛ یونیورسال امثالِ «تد» (۲۱۳ میلیون دلار در خانه و ۵۶۵ میلیون دلار در دنیا)، «بچه‌ی ناف کامپتون» (۱۶۱ میلیون / ۲۰۰ میلیون) و «پنجاه طیف گری» (۱۶۶ میلیون / ۵۷۱ میلیون) را دارد. فیلم‌های جیسون بلام و جوردن پیل را نباید نادیده گرفت. همچنین فاکس هم مشخصا با «ددپول» و «لوگان»، اسپین‌آف‌های نامرسوم و مستقل و بزرگسالانه‌ی فیلم‌های تیمی «افراد ایکس»، به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرد. مشخصا دیزنی به قطارِ فیلم‌های بزرگسالانه نخواهد پیوست، اما به نظر می‌رسد که بالاخره نسخه‌ی بزرگسالانه‌ی «ددپول ۳» از سوی فاکس/دیزنی عرضه خواهد شد. خلاصه با تمام احترامی که به «روزی روزگاری در هالیوود» و «جان ویک ۳» قائل هستیم، حوزه‌ی بلاک‌باسترهای بزرگسالانه در یک دهه‌ی گذشته تقریبا در اختیارِ کاملِ برادران وارنر بوده است که شاملِ شکست‌های بزرگی مثل «واچمن» (۱۸۵ میلیون درآمد جهانی از ۱۳۰ میلیون بودجه) هم می‌شود؛ بالاخره هرچه نباشد، آن‌ها اقتباسِ سینمایی ۲ ساعت و سی دقیقه‌ای یک کامیکِ کالت را به افتتاحیه‌ی ۵۵ میلیون دلار رساندند. احتمال اینکه «جوکر» با عبور از «ددپول ۲» به پُرفروش‌ترین فیلم بزرگسالانه در دنیا تبدیل شود بیشتر از تبدیل شدن این فیلم به پُرفروش‌ترین فیلم بزرگسالانه‌ی آمریکای شمالی با عبور از «مصائب مسیح» خواهد بود. اما نکته این است که موفقیتِ «جوکر» به‌عنوان یک بلاک‌باسترِ بزرگسالانه در اقیانوسی از بلاک‌باسترهای کودک‌پسندانه اتفاقِ تازه‌ای برای برادران وارنر نیست و اتفاقا جزو حوزه‌ی کاری تخصصی‌شان حساب می‌شود. البته که برادران وارنر مثل استودیوی لاینزگیت مسئول زنده نگه داشتنِ فیلم‌های بزرگسالانه در دورانِ تاریکِ این فیلم‌ها با فیلم‌هایی مثل «اره»، «موفق باشی چاک»، «جنگ» و غیره نیست، اما آن‌ها باید به خاطر سرمایه‌گذاری روی فیلم‌های بزرگسالانه («تروی»، «گرن تورینو»، «مجیک مایک») در دورانِ قبل از اینکه این‌جور فیلم‌ها دوباره به پروژه‌های امن و مطمئنی تبدیل شوند به یاد آورده شوند.

در جایگاه چهارم جدول اما انیمیشن «خانواده آدامز» (The Addams Family)، محصول ام‌جی‌ام و یونایتد آرتیستس ریلیزینگ قرار دارد که ۱۶ میلیون دلار دیگر در دومین آخرهفته‌اش فروخت و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۵۶ میلیون و ۸۱۶ هزار دلار رسید. این رقم، در حالی درآمدِ قابل‌قبولی برای این فیلم ۴۰ میلیون دلاری است که فروشِ خانگی نهایی ۹۰ میلیون دلاری آن پیش‌بینی می‌شود. رده‌ی پنجمِ جدول متعلق به «جمینی‌من» (Gemini Man) است که ۸ و نیم میلیون دلار در دومین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ضعیفِ ۳۶ میلیون و ۵۱۷ هزار دلار رسید. این فیلم درنهایت حدود ۵۲ میلیون دلار در خانه خواهد فروخت که نتیجه‌ی بسیار ناامیدکننده‌ای برای این اکشنِ ۱۳۸ میلیون دلاری خواهد بود. این فیلم اما ۲۱ میلیون دلار از بازار چین به دست آورد که فیلم قبلی انگ لی یعنی «پیاده‌روی طولانی بین دو نیمه‌ی بیلی لین» سه سال پیش در این کشور ۳۰ میلیون دلار فروخته بود. این فیلم با ۱۱۸ میلیون دلاری که تاکنون در دنیا فروخته است باید خیلی شانس بیاورد که بتواند تا پایانِ اکرانش از مرز ۲۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کند. در جایگاه ششم جدول انیمیشن «نفرت‌انگیز» (Abominable)، محصول دریم‌ورکس قرار دارد که ۳ و نیم میلیون دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش به دست آورد و به مجموعِ خانگی ۵۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار و جهانی ۱۲۸ میلیون دلار رسید. این فیلم حتی با وجودی بودجه‌ی ۷۵ میلیون دلاری‌اش حکم یک شکست را برای تمام سازندگانش دارد. جایگاه هفتم جدول متعلق به «دان‌تان ابی» (Downton Abbey) است که بالاخره از مجموع درآمدِ «کوهستان بروکبک» (۸۳ میلیون دلار) عبور کرد تا به پُرفروش‌ترین فیلم تاریخ استودیوی فوکس فیچرز تبدیل شود. این فیلم ۱۳ میلیون دلاری، سه میلیون دلار در پنجمین آخرهفته‌اش به دست آورد که مجموع فروشِ خانگی‌اش را به ۸۸ میلیون و ۶۰۰ و درآمدِ جهانی‌اش را به ۱۶۴ میلیون دلار می‌رساند. این فیلم همچنین مجموع درآمد ۸۴ میلیون دلاری «پرونده‌های ایکس: با آینده مبارزه کن» را هم پشت سر گذاشت. در جایگاه نهم «کلاهبرداران» (Hustlers) قرار دارد که با عبور از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در خانه، بعد از «مامان‌های بد» (۱۱۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶) و «وارونه» (۱۰۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹)، به سومین فیلم ۱۰۰ میلیون دلاری استودیوی اس‌تی‌ایکس تبدیل شد. این فیلم ۲ میلیون دلار دیگر به دست آورد و به مجموعِ ۱۰۱ میلیون و ۸۷۱ هزار دلار رسید. این فیلمِ ۲۰ میلیون دلاری تاکنون ۱۳۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است. فیلم زندگینامه‌ای «جودی» (Judy) در جایگاه هشتم قرار دارد که تا پایانِ آخرهفته‌ی چهارمش، ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروخته است. این هفته تعداد سینماهای «انگل» (Parasite) به ۳۳ سالن افزایش پیدا کرد. این فیلم با کسب یک میلیون و ۲۴۱ هزار دلار، مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به یک میلیون و ۸۲۱ هزار دلار رساند. تعداد سینماهای «رنج و افتخار» (Pain and Glory)، جدیدترین فیلم پدرو آلمودووارِ اسپانیایی هم در سومین آخرهفته‌اش به ۶۷ سینما افزایش پیدا کرد. این فیلم با تجربه‌ی ۶۲ درصد رشد فروش، ۴۴۰ هزار دلار فروخت و به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار رسید. این فیلم تاکنون ۲۹ میلیون دلار از کشورهای خارجی به دست آورده است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱

Maleficent: Mistress of Evil

۳۶ میلیون دلار۳۶ میلیون دلار
۲

Joker

۲۹/۲ میلیون دلار۲۴۷/۲ میلیون دلار
۳

Zombieland 2: Double Tap

۲۶/۷ میلیون دلار۲۶/۷ میلیون دلار
۴

The Addams Family

۱۶ میلیون دلار۵۶/۸ میلیون دلار
۵Gemini Man۸/۵ میلیون دلار۳۶/۵ میلیون دلار
۶Abominable۳/۵ میلیون دلار
۵۳/۹ میلیون دلار
۷Downton Abbey۳ میلیون دلار۸۸/۶ میلیون دلار
۸

Judy

۲ میلیون دلار۱۹ میلیون دلار
۹

Hustlers

۲ میلیون دلار۱۰۱/۸ میلیون دلار
۱۰

It: Chapter Two

۱/۵ هزار دلار۲۰۹/۶ میلیون دلار


منبع forbes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده