نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۱

اسکورسیزی گفت سینما مورد تهاجم فیلم‌ های پارک تفریحی قرار گرفته است

مارتین اسکورسیزی، کارگردان نامی هالیوود، بار دیگر برای توصیف فیلم‌های مارول از عنوان «پارک تفریحی» استفاده کرد و این مرتبه از در دست گرفتن سینماها توسط این فیلم‌ها انتقاد کرد.

حدوداً ۱۰ روز پیش بود که مارتین اسکورسیزی، کارگردان شهیر سینمای هالیوود، در رابطه با پخش فیلم جدید خود با عنوان The Irishman (ایرلندی) از سرویس استریم نتفلیکس (Netflix)، مصاحبه‌ای با مجلهٔ معتبر سینمایی امپایر داشت و در بخشی از همین مصاحبه به انتقاد از فیلم‌های مارول پرداخت و همین سخنان کوتاه وی سروصدای زیادی را در میان طرفداران دنیای سینمایی مارول و البته سازندگان این فیلم‌ها ایجاد کرد و حال به‌تازگی این کارگردان در جشنواره فیلم لندن بار دیگر با صحبت‌های جدید خود خبرساز شده است و نظرات جالبی را در رابطه با فیلم‌های مارول و فیلم‌هایی این چنینی مطرح کرده است.

این فیلم‌ها در حال خلق نوع دیگری از تماشاچیان هستند که فکر می‌کنند سینما این است

مارتین اسکورسیزی در حاشیه کنفرانس مطبوعاتی فیلم The Irishman که روز یک‌شنبه برگزار شد و رابرت دنیرو و آل پاچینو نیز درکنار وی حضور داشتند، بار دیگر برای توصیف فیلم‌های مارول از عنوان «پارک تفریحی» استفاده کرد که صحبت‌های وی را در این رابطه با هم می‌خوانیم:

این سینما نیست، چیز دیگری است. ما نباید مورد تهاجم آن قرار بگیریم. لازم است سینماها (مسئولان پخش‌کننده فیلم) بپاخیزند و فیلم‌هایی را نمایش دهند که فیلم‌هایی روایتی هستند. سالن‌های سینما تبدیل به پارک‌های تفریحی شده‌اند. هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد و خوب است، اما دیگر هر چیز دیگری را با این موج مورد تهاجم قرار ندهید. مشکلی نیست و این فیلم‌ها برای کسانی که از این نوع فیلم لذت می‌برند خوب است و ضمناً این موضوع را نیز باید بگویم باتوجه‌به اینکه می‌دانم در حال حاضر سازندگان چه کاری انجام می‌دهند، برای آنان احترام قائلم و کارشان را تحسین‌ می‌کنم. این فیلم‌ها ذائقه من نیستند، به همین سادگی، نیستند؛ این فیلم‌ها در حال خلق نوع دیگری از تماشاچیان هستند که فکر می‌کنند سینما این است.

de niro scorsese

مارتین اسکورسیزی در مورد فیلم‌های مارول چنین گفته بود:

فیلم‌های مارول را نمی‌بینم. باید بگویم که سعی کردم، اما نتوانستم. این سینما نیست. صادقانه بخواهم بگویم، تنها چیزی که در این مورد به ذهنم می‌رسد، باتوجه‌به ساخت خوب این فیلم‌ها و بازیگرانی که بهترین نمایش خود را تحت این شرایط دارند، پارک‌های تفریحی است. این سینمایی نیست که انسان‌ها بتوانند پیامی احساسی و تجربه‌ای روانشناختی را به انسانی دیگر منتقل کنند.

مارتین اسکورسیزی کارگردانی فیلم‌های زیادی را بر عهده داشته است و اکثر ساخته‌های وی از فیلم‌های عالی تاریخ سینمای مدرن هستند. از معروف‌ترین فیلم‌های این کارگردان نامی می‌توان به Taxi Driver (راننده تاکسی)، New York, New York (نیویورک، نیویورک)، Raging Bull (گاو خشمگین)، فیلم The King of Comedy (پادشاه کمدی)، The Last Temptation of Christ (آخرین وسوسه مسیح)، Goodfellas (رفقای خوب)، Gangs of New York (دارودسته‌های نیویورکی)، The Aviator (هوانورد)، The Departed (رفتگان)، Shutter Island (جزیره شاتر) و The Wolf of Wall Street (گرگ وال استریت) اشاره داشت. آخرین فیلمی که از این کارگردان روی پرده سینما رفت، درام تاریخی Silence (سکوت) با بازی لیام نیسون، اندرو گارفیلد و آدام درایور بود. این فیلم از آثار متفاوت سالیان اخیر مارتین اسکورسیزی بود که البته همچون بسیاری از فیلم‌های متفاوت و باکیفیت، مورد توجه سینمادوستان نسل جدید قرار نگرفت.

آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی، فیلم تحسین‌شده The Irishman است که در این فیلم بازیگرانی چون رابرت دنیرو، آل پاچینو، جو پشی، آنا پاکوین، بابی کاناوله، ری رومانو، هاروی کایتل، استیون گراهام، دومینیک لامباردوتزی، جرمی لوک، کاترین ناردوچی، جی. سی. مک‌کنزی، گری باسارابا، جسی پلمونس، جوزف روسو، کریگ وینسنت و ولکر وایت حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم ایرلندی براساس رمان جنایی I Heard You Paint Houses اثر چارلز برانت، تولید شده که این فیلم داستان فرانک شیران ملقب به ایرلندی را روایت خواهد کرد که بیشتر به‌عنوان یک قاتل حرفه‌ای برای گروه‌های مافیایی شناخته می‌شود. دنیرو نقش شیران را در این اثر بازی می‌کند. این فیلم با استقبال خوبی از سوی منتقدان همراه شده است و امتیاز ۹۲ را از بین ۲۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورد.

اکران محدود فیلم The Irishman قرار است از تاریخ ۱ نوامبر امسال (۱۰ آبان ماه) آغاز شود. پس از آن در تاریخ ۲۷ نوامبر امسال (۶ آذر ماه) که روز شکرگزاری است، از سرویس استریم نتفلیکس پخش خواهد شد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده