// دوشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۱

گزارش باکس آفیس: «جوکر» به نُهمین فیلم پرفروش تاریخ فیلم‌های دی‌سی تبدیل شد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی ادامه‌ی اکران شگفت‌انگیز «جوکر» و پیش‌بینی افتتاحیه‌ی «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» صحبت می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیس این هفته را با «جمینی‌من» (Gemini Man)، مهم‌ترین تازه‌اکران این هفته شروع می‌کنیم که با کسب ۲۰ و نیم میلیون دلار به‌عنوان افتتاحیه، به یک فیلم اورجینال جاه‌طلبانه‌ی پُرخرج شکست‌خورده‌ی دیگر برای هالیوود تبدیل شد. اما راستش را بخواهید این فیلم که به مبارزه‌ی یک آدمکش بازنشسته با کلون جوان‌تر خودش که برای کشتن او فرستاده شده است می‌پردازد، باتوجه‌به نقدهای اکثرا افتضاحی که دریافت کرده، نباید انتظار سرنوشت دیگری به جز این را می‌داشت. همچنین «جمینی‌من» در حالی به ایده‌ی خلاقانه‌اش می‌نازد که رایان جانسون در سال ۲۰۱۲ با «لوپر» (Looper) که خط داستانی به مراتب پیچیده‌تری در مقایسه با «جمینی‌من» داشته، نه‌تنها غایت فیلم‌های «آدمکش بازنشسته‌ای در برخورد با نسخه‌ی جوان‌تر خودش» را ساخته است، بلکه آن را با فقط ۴۰ میلیون دلار ساخته بود. بیشتر سروصدای رسانه‌ای پیرامون این فیلم به تصمیم انگ لی برای فیلم‌برداری آن با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه خلاصه شده بود (اکثر فیلم‌ها با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند). «جمینی‌من» در حالی به نرخ فریم ۱۲۰‌تایی‌اش می‌نازید که فقط ۱۴ سینما در آمریکای شمالی قادر به نمایش دادن این فرمت هستند. اگرچه حدود هزار و ۴۰۰ سینما، نرخ فریم بالاتر از معمول این فیلم را ارائه می‌کنند، اما اکثر سینماروها باید از بین نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و نسخه‌ی مرسوم ۲۴ فریم بر ثانیه یکی را انتخاب کنند. این مسئله احتمالا به ضرر فیلم تمام شده است. چون یا مردم علاقه‌ای به دیدن فیلمی که حس و ظاهر غیرمعمولی نسبت به همیشه دارد نشان نداده‌اند یا سالن سینمایی که فیلم را با رزولوشن و نرخ فریم مورد نظر کارگردان نمایش می‌دهد در اطراف خانه‌شان وجود نداشته است و تصمیم گرفته‌اند خانه بمانند. بالاخره وقتی تمام حرف‌های پیرامون «قدم‌زدن» (The Walk) به اهمیت دیدن آن در سینماهای آیمکس خلاصه شده بود و وقتی تماشاگران نمی‌توانند در نزدیکی‌شان سینمای آیمکس پیدا کنند، از دیدن فیلم صرف‌نظر می‌کنند. همچنین اگرچه «جمینی‌من» به خاطر نسخه‌ی سه‌بعدی‌اش مورد تحسین قرار گرفته است، اما واقعیت این است که مخاطبان گیشه‌ی خانگی چند سالی است که دیگر برای نسخه‌ی سه‌بعدی فیلم‌ها هیجان‌زده نیستند. حتی در تابستان ۲۰۱۱ شاهد فیلم‌هایی مثل «ماشین‌ها ۲» بودیم که نسخه‌ی دوبعدی را به نسخه‌ی سه‌بعدی ترجیح می‌دادند. «جمینی‌من» با ۱۳۸ میلیون دلار بودجه ساخته شده است که اگرچه بین پارامونت (۳۵ درصد)، اسکای‌دنس (۳۵ درصد)، علی‌بابا (۵ درصد) و فوسان (۲۵ درصد) تقسیم شده است، اما نتیجه‌ی فعلی‌اش حتی با وجود عملکرد بهترش در کشورهای خارجی (۵۹ میلیون دلار فروش جهانی تا این لحظه) نیز خوب نیست. البته که «جمینی‌من» که از هفته‌ی بعد در چین روی پرده می‌رود، هدف اصلی‌اش جذب مشتریان غیرآمریکایی بوده است؛ بالاخره سه سال پیش «پیاده‌روی طولانی بین دو نیمه‌ی بیلی لین»، ۳۰ میلیون دلار در بازار چین فروخت، اما منهای یک سری استثناها، فیلم‌های هالیوودی برای تبدیل شدن به موفقیت‌های جهانی تمام‌عیار نمی‌توانند به‌تنهایی روی بازارهای خارجی حساب باز کنند و باید درآمد خوبی را در آمریکای شمالی هم تجربه کنند.

تنها استثناهایی که با کمک کشورهای خارجی، از شکست در آمریکای شمالی قسر در رفته‌اند تا به موفقیت برسند «سه‌ایکس: بازگشت زندر کیج» و «رزیدنت ایول: آخرین فصل» هستند که دلیلش بودجه‌ی بسیار پایین‌شان بود که باعث شد آن‌ها برای موفقیت نیازی به رکوردشکنی نداشته باشند. همچنین این روزها بازار چین به‌گونه‌ای پُر از محصولات بومی بزرگ است که حتی انیمیشن «نفرت‌انگیز» (Abominable)، محصول دریم‌ورکس هم در پیدا کردن مخاطب در آن‌جا به مشکل برخورده است. ویل اسمیت هنوز یک ستاره‌ی شناخته‌شده و محبوب است و همان‌طور که در رابطه با «جوخه‌ی انتحار» (۷۴۵ میلیون دلار) و «علاالدین» (یک میلیارد دلار) دیدیم، وقتی او به یک مجموعه‌ی اسم و رسم‌دار می‌پیوندد، به عنصر ارزشمند اضافه‌ای برای آن مجموعه تبدیل می‌شود. اما قدرت ستاره‌ای ویل اسمیت فقط در صورتی کار می‌کند که با یک آی‌پی بزرگ ترکیب شود. «جمینی‌من» اما بیش از اینکه ترکیبی از «ستاره و آی‌پی» باشد، ترکیبی از «ستاره و کانسپ داستانی بکر» است؛ چیزی که گرچه زمانی راست کار هالیوود بود، اما این روزها دیگر نمی‌فروشد؛ مخصوصا با چنین بودجه‌های بزرگی. اما دومین تازه‌اکران این هفته «جکسی» (Jexi)، محصول لاینزگیت است؛ یکی از آن فیلم‌هایی که درواقع استودیو خواسته با فرستادن آن روی پرده، از شرش خلاص شود. در نتیجه، افتتاحیه‌ی ۳ میلیون دلاری‌اش اصلا عجیب نیست. این کمدی که نقدهای ضعیفی دریافت کرده، درباره‌ی مردی است که هوش مصنوعی اسمارت‌فونش در تلاش برای بهود دادن خودش، زندگی صاحبش را تصاحب می‌کند. سومین تازه‌اکران این هفته اما فیلم کره‌ای «انگل» (Parasite)، برنده‌ی نخل طلای جشنواره‌ی فیلم کن امسال است که توسط استودیوی نئون در سه سینما اکران شد و ۳۷۶ هزار و ۲۶۴ دلار فروخت که به‌معنی میانگین سینما به سینمای ۱۲۵ هزار و ۴۲۱ دلار است. این آمار نه‌تنها بهترین میانگین سینما به سینمای افتتاحیه‌ی امسال حساب می‌شود، بلکه بهترین میانگین سینما به سینمای از زمان «لالالند» در سال ۲۰۱۶ هم است و درواقع آن را در فهرست بهترین میانگین‌های فیلم‌های لایو اکشن تاریخ، در جایگاه نهم قرار می‌دهد. البته نباید فراموش کنیم که فیلم‌های متعددی از جمله «استیو جابز»، «مرشد» و «درخت زندگی» در حالی میانگین سینما به سینمای فوق‌العاده‌ای داشته‌اند که در ادامه با کله سقوط کرده‌اند. بنابراین بیایید امیدوار باشیم که «انگل» به جمع آن‌ها اضافه نشود. اما نکته‌ی شگفت‌انگیز «انگل» این است که این فیلم درست مثل «مهتاب»، بدون بهره بُردن از هیچ ستاره‌ی بزرگ هالیوودی و بدون اینکه یک فیلم بزرگ استودیویی که به‌عنوان مدعی فصل جوایز سروصدا به پا کرده باشد، موفق به کسب میانگین سینما به سینمای ۱۰۰ هزار دلار شده است. البته که «انگل» یک فیلم خارجی‌زبان است و در نتیجه پتانسیل محدودی برای فروش دارد. بالاخره حتی «وداع» (The Farewell) هم با وجود تمام سروصدای رسانه‌ای مثبتی که به راه انداخته بود، ۱۷ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی فروخت.

thank you for your service

این در حالی است که پُرفروش‌ترین فیلم امسال که در سینماهای محدود اکران شده «شاهین کره بادام‌زمینی» (The Peanut Butter Falcon) است که کماکان کمتر از ۲۰ میلیون دلار فروخته است. اگرچه این ۲۰ میلیون دلار پیروزی قابل‌توجه‌ای برای استودیوی رودساید اترکشنز حساب می‌شود، اما همزمان به این معنی هم است که اگر اتفاق معجزه‌آسایی نیافتد، درآمد ۳۰ میلیون دلاری «من، تونیا» هم سرانجام دور از دسترسی برای «انگل» حساب می‌شود. اما همین که این فیلم بدون بازیگران هالیوودی و کارگردانان هالیوودی و دیگر مزیت‌های مشابه موفق شده بهترین میانگین سینما به سینمای سال و بهترین میانگین تاریخ فیلم‌های خارجی‌زبان را به دست بیاورد، برای خودش دستاورد بزرگی است. اینکه وضعیت فیلم از اینجا به بعد چگونه خواهد بود، معلوم نیست. پُرفروش‌ترین تازه‌اکران این هفته اما انیمیشن «خانواده آدامز» (The Addams Family)، محصول ام‌جی‌ام و یونایتد آرتیستس ریلیزینگ است. این فیلم که با ۲۴ میلیون دلار بودجه تهیه شده، اکرانش را با کسب افتتاحیه‌ی عالی ۳۰ میلیون و ۲۹۹ هزار دلار شروع کرد که رکورد جدیدی برای شرکت یونایتد آرتیستس و پشت‌سر افتتاحیه‌ی ۳۵ میلیون دلاری «کرید ۲»، بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی ام‌جی‌ام حساب می‌شود. اگرچه در ابتدا این نگرانی وجود داشت که این انیمیشن ممکن است به سرنوشت «رابین هود» و «افسانه‌ی تارزان» دچار شود؛ یکی از آن فیلم‌هایی که فکر می‌کنند همین که مردم اسم رابین هود و تارزان و خانواده‌ی آدامز را شنیده‌اند، یعنی آی‌پی‌های پولسازی هستند. ولی از پیوستن به آنها، قسر در رفت. مجموعه «خانواده آدامز» برای بچه‌هایی که آن‌قدر جوان هستند که کامیک‌ استریپ‌های اورجینالش را خوانده باشند، سریال تلویزیونی‌اش در دهه‌ی ۶۰ یا فیلم‌های سینمایی‌اش در دهه‌ی ۹۰ را دیده باشند، یک مجموعه‌ی جدید حساب می‌شود، اما همزمان این آی‌پی آن‌قدر قدیمی و متنوع است که موفق شده با استفاده از نوستالژی بین‌نسلی‌اش، با مخاطبان ارتباط برقرار کند. اتفاقی که اینجا افتاده یادآور «لاک‌پشت‌های نینجا» است که فیلم انیمیشنش چهارده سال بعد از آخرین فیلم لایو اکشنش، به افتتاحیه‌ی ۲۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۷ دست یافت و بعد ریبوت لایو اکشنش در سال ۲۰۱۴ به رقم خیره‌کننده‌ی ۴۹۱ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد.

یکی دیگر از چیزهایی که می‌تواند دلیل موفقیت این انیمیشن را توضیح بدهد، سری «هتل ترانسلوانیا» است. چیزی که باید درباره‌ی سه‌گانه‌ی «هتل ترانسلوانیا»، محصول سونی بدانیم این است که این مجموعه در زمینه‌ی دوامِ بهتر هر قسمت نسبت به قسمتِ قبلی، در نوع خودش منحصربه‌فرد است. قسمت اول «هتل ترانسلوانیا» در سال ۲۰۱۲، ۱۴۸ میلیون دلار از ۴۲ میلیون دلار افتتاحیه فروخت، «هتل ترانسلوانیا ۲» در سال ۲۰۱۵، ۱۶۹ میلیون دلار از ۴۸ میلیون دلار افتتاحیه کسب کرد و «هتل ترانسلوانیا ۳: تعطیلات تابستان» (که به‌جای سپتامبر در ماه ژوئیه اکران شد) هم در سال ۲۰۱۸، به ۱۶۷ میلیون دلار از ۴۴ میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا کرد. و از آنجایی که «هتل ترانسلوانیا ۴» قرار است در کریسمس ۲۰۲۰ اکران شود، انتظار می‌رود که این ترند ادامه پیدا کند. مهم‌ترین دلیل موفقیت این سه‌گانه کانسپت داستانی‌اش است: یک عمارت هتل‌گونه پُر از هیولاها و اشباح و موجودات ترسناک اما خنده‌دار، کانسپت داستانی به‌شدت کودک‌پسندانه‌ای است. حالا  «خانواده آدامز» هم که به خانواده‌‌ی بزرگی با قابلیت‌های ماوراطبیعه می‌پردازد، موفق شده روی همان چیزی دست بگذارد که «هتل ترانسلوانیا» را به سه‌گانه‌ی پُرطرفداری تبدیل کرد. خلاصه اینکه افتتاحیه‌ی انیمیشن «خانواده آدامز» بدون احتساب نرخ تورم بهتر از افتتاحیه‌ی ۲۴ میلیون دلاری فیلم «خانواده آدامز» (۵۱ میلیون دلار به نرخ امروز) در سال ۱۹۹۱ است. همچنین این فیلم بلیت‌های بیشتری در مقایسه با «ارزش‌های خانواده آدامز» (۱۴ میلیون در سال ۱۹۹۳ / ۳۰ میلیون به نرخ امروز) در سال ۱۹۹۳ فروخته است. اگر این انیمیشن عملکردی شبیه به «هتل ترانسیلوانیا» یا «مورمور» (Goosebumps) داشته باشد (۸۰ میلیون دلار از ۲۳ میلیون دلار افتتاحیه)، فروش نهایی ۱۰۵ میلیون دلاری‌اش در خانه پیش‌بینی می‌شود. حتی این انیمیشن با دوامی نزدیک به «مورمور ۲» (۴۶/۷ میلیون دلار از ۱۴/۸ میلیون دلار افتتاحیه)، به ۹۶ میلیون دلار درآمد نهایی دست خواهد یافت. «خانواده آدامز» سومین‌بار در طول پنج هفته‌ی گذشته است که یک استودیوی کوچک، بهترین افتتاحیه‌ی تاریخ شخصی خودش را با افتتاحیه‌ای بالای ۳۰ میلیون دلار ثبت می‌کند. «کلاهبرداران» با ۳۰ میلیون دلار افتتاحیه، به بزرگ‌ترین افتتاحیه تاریخ استودیوی اس‌تی‌ایکس تبدیل شد و یک هفته بعد فیلم سینمایی «دان‌تاون ابی» با ۳۱ و نیم میلیون دلار، بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی استودیوی فوکس فیچرز را ثبت کرد و می‌رود تا با عبور از «کوهستان بروکبک» (۸۳ میلیون دلار)، به پُرفروش‌ترین فیلم این استودیو هم تبدیل شود.

فیلم Joker

اما در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول، از «جوکر» (Joker) برایتان بگویم که با کسب رقم عالی ۵۵ میلیون دلار در دومین آخرهفته‌ی اکرانش، صدر جدول را برای دومین هفته در تصاحب خودش نگه داشت. این رقم به‌معنی فقط ۴۳ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی ۹۶/۲ میلیون دلاری این فیلم است که مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۱۹۲ میلیون و ۷۲۹ هزار دلار می‌رساند. این فیلم تا چند روز آینده «آن: فصل دوم» (۲۰۷ میلیون دلار) را پشت سر خواهد گذاشت تا به پُرفروش‌ترین فیلم برادران وارنر در سال ۲۰۱۹ و پُرفروش‌ترین فیلم آن‌ها از زمان «آکوآمن» (۳۳۴ میلیون دلار) تبدیل شود. درآمد آخرهفته‌ی دوم «جوکر»، آن را پشت سر «آن» (۶۰ میلیون دلار بعد از ۱۲۳ میلیون دلار افتتاحیه) و «تک‌تیرانداز آمریکایی» (۶۴ میلیون دلار از ۸۹ میلیون دلار افتتاحیه)، در جایگاه سوم بهترین درآمد غیرافتتاحیه‌‌ای فیلم‌های بزرگسالانه قرار می‌دهد. همچنین افت فروش ۴۳ درصدی «جوکر»، یکی از بهترین دوام‌ها در بین فیلم‌های کامیک‌بوکی/ابرقهرمانی است؛ افت فروش آخرهفته‌ی دوم «جوکر»، کمتر از «واندر وومن» (منفی ۴۳/۳ از ۱۰۳ و نیم میلیون افتتاحیه) و «بلک پنتر» (منفی ۴۴ از ۲۰۲ میلیون افتتاحیه) است. افت فروش «جوکر» اما در بین تمام فیلم‌های اخیر کامیک‌بوکی فقط بزرگ‌تر از «مرد عنکبوتی» (منفی ۳۷ از ۱۱۴ میلیون افتتاحیه در سال ۲۰۰۲)، «بلید» (منفی ۳۶ از ۱۷ میلیون افتتاحیه در سال ۱۹۹۸)، «ماسک» (منفی ۳۴ از ۲۳ میلیون افتتاحیه در سال ۱۹۹۴)، «بتمن» (منفی ۲۹ از ۴۳ میلیون افتتاحیه در سال ۱۹۸۹)، «آکوآمن» (منفی ۲۸ از ۷۲ میلیون افتتاحیه)، «رابین هود: شاهزاده دزدان» (منفی ۲۸ از ۲۵ میلیون افتتاحیه در سال ۱۹۹۱)، «لاک‌پشت‌های نینجا» (منفی ۲۶ از ۲۵ میلیون افتتاحیه در سال ۱۹۹۱) و «سوپرمن ۲» (منفی ۲۳ از ۱۴ میلیون افتتاحیه در سال ۱۹۸۱) است. همچنین درآمد افتتاحیه و آخرهفته‌ی دوم «جوکر»، آن را پشت‌سر افتتاحیه‌های «آن» (۱۲۳ میلیون دلار)، «آن: فصل دوم» (۹۱ میلیون دلار)، «ونوم» (۸۰ میلیون دلار) و «جاذبه» (۵۶ میلیون دلار) در جایگاه چهارم بهترین درآمدهای ماه سپتامبر و اکتبرِ تاریخ قرار می‌دهد. تا همین سال گذشته، بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های ماه اکتبر «جاذبه» (۵۶ میلیون دلار) و «مریخی» (۵۴ میلیون دلار) بودند. افت فروش آخرهفته‌ی دوم «جوکر» تفاوت چندانی با افت ۳۲ درصدی «مریخی» و افت ۳۳ درصدی «ستاره‌ای متولد می‌شود» که در همین چارچوب زمانی اکران شدند ندارد. این نشان می‌دهد «جوکر» فعلا عملکردی شبیه به «ونوم» (یک فیلم کامیک‌بوکی جریان اصلی)، «ستاره‌ای متولد می‌شود» (یک رویداد سینمایی برای بزرگسالان) و «هالووین ۲۰۱۸» (یک فیلم ترسناک بزرگسالانه) داشته است. یا به عبارت بهتر، این فیلم بهترین‌ ویژگی‌ها، نقاط قوت و مزیت‌های سه فیلم تجاری کاملا متفاوت را درون یک فیلم واحد مخلوط کرده است و در نتیجه به گزینه‌ی ایده‌آلی برای مخاطبان هر سه نوع فیلم تبدیل شده است.

اول از همه، «جوکر» به فیلمِ کامیک‌بوکی بزرگِ فصل تبدیل شده است. وقتی سونی تصمیم گرفت تا «ونوم» را با درجه‌بندی سنی کودک‌پسندانه منتشر کند، در حالی این تصمیم از لحاظ هنری به فیلم آسیب می‌زد که از لحاظ تجاری، تصمیمِ هوشمندانه‌ای بود. از آنجایی که اکثرِ رقبای «ونوم» از جمله «ستاره‌ای متولد می‌شود»، «هالووین» و «بوهمین رپسدی»، بزرگسالانه بودند، یکی از دلایلی که باعث شد این فیلم بعد از افتتاحیه‌ی ۸۰ میلیون دلاری‌اش سقوط نکند و به فیلمِ با دوام‌تری در مقایسه با «لوگان» (۲۲۹ میلیون از ۸۸ میلیون افتتاحیه)، «آن» (۳۲۷ میلیون از ۱۲۳ میلیون افتتاحیه) و «ددپول ۲» (۳۱۸ میلیون از ۱۲۵ و نیم میلیون افتتاحیه) تبدیل شود، درجه‌بندی سنی کودک‌پسندانه‌اش بود. اگر آن فیلم که با نقدهای بسیار ضعیف اما استقبالِ گسترده‌ی عموم مردم مواجه شده بود، با درجه‌بندی سنی بزرگسالانه عرضه می‌شد، به یکی دیگر از فیلم‌های بزرگسالانه‌ی فصلِ پیش از کریسمس تبدیل می‌شود، اما درجه‌بندی سنی کودک‌پسندانه‌اش باعث شد تا «ونوم» در دو ماه اولِ پاییز در جایگاه منحصربه‌فردی در مقایسه با بزرگ‌ترین فیلم‌های اطرافش قرار بگیرد. از آنجایی که تاریخ اکرانِ «دارک فینیکس» به ژوئنِ ۲۰۱۹ عقب افتاده بود و از آنجایی که «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» به فیلمی برای طرفدارانِ هاردکورِ «هری پاتر» تبدیل شده بود، «ونوم» تا زمانِ اکران «آکوآمن» در اواخر دسامبر به تنها گزینه‌ی مردم در زمینه‌ی بلاک‌باسترهای مرسوم تبدیل شده بود. نتیجه‌اش کسب ۲۱۳ میلیون دلار فروشِ خانگی و ۸۵۴ میلیون دلار فروشِ جهانی از ۹۰ میلیون دلار بودجه بود. اما همزمان «جوکر» به شکلی که یادآورِ «ستاره‌ای متولد می‌شود» است نیز حکمِ فیلم بزرگسالانه‌ی برترِ فصل را هم دارد. برادران وارنر تصمیم گرفت تا «ستاره‌ای متولد می‌شود» را همزمان با «ونوم» اکران کند؛ چون آن‌ها می‌دانستند اگرچه «ستاره‌ای» می‌تواند افتتاحیه‌ی کمتری در مقایسه با «ونوم» داشته باشد، اما می‌تواند در طولانی‌مدت جبران کند. فیلمِ بردلی کوپر و لیدی گاگا با نقدهای قوی، ایجاد سروصدا در فصلِ جوایز و جایگاهش به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مدعیانِ اسکار، کارش را با ۴۴ میلیون دلار افتتاحیه شروع کرد و رفت تا به ۲۱۵ میلیون دلار فروشِ خانگی و ۴۲۴ میلیون دلار فروشِ جهانی از ۴۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کند. «ستاره‌ای» به مدتِ یک ماه جایگاهش به‌عنوانِ گزینه‌ی اولِ سینماروهای بزرگسال را حفظ کرد، تا اینکه «بوهمین رپسدی» از راه رسید و بعد از افتتاحیه‌ی ۵۱ میلیونی‌اش، ۲۱۶ میلیون دلار در خانه و ۹۰۵ میلیون دلار در دنیا فروخت. این روزها دوام آوردن برای فیلم‌های بزرگسالانه در دنیای وحشی بیرون خیلی سخت است؛ مخصوصا در دورانی که عموم مردم فقط ماهی یک بار سینما می‌روند.

فیلم  Joker

بنابراین فیلم‌های بزرگسالانه فقط در صورتی می‌توانند بلافاصله نادیده گرفته نشوند که خودشان را به‌عنوانِ چنان رویدادهای سینمایی بزرگی معرفی کنند که مردم بدانند که دیدنشان، ارزشِ استخدام پرستار بچه را دارد. آن وقت است که آن‌ها می‌توانند رقبایش را در هم بشکنند؛ فیلم‌هایی که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «دختر گم‌شده» (۳۶۶ میلیون دلار)، «جاذبه» (۷۲۴ میلیون دلار) یا «مریخی» (۶۲۸ میلیون دلار) اشاره کرد. همین که تعدادِ سینماروهای بزرگسال کاهش پیدا می‌کند، همزمان دو فیلم نمی‌توانند درکنار هم شکوفا شوند. یک زمانی بود که «کاپیتان فیلیپس» می‌توانست درکنار «جاذبه» موفق شود. اما سال گذشته، «ستاره‌ای متولد می‌شود» و «بوهمین رپسدی» چنان دیکتاتوری تمام‌عیاری در فصلِ اسکار به راه انداختند که به هیچ فیلمِ بزرگسالانه‌ی دیگری از جمله «نخستین انسان» و «بیوه‌ها» فرصتی برای نفس کشیدن ندادند. اما «جوکر» علاوه‌بر «ونوم» و «ستاره‌ای»، حکمِ «هالووین» امسال را هم دارد. دو هفته بعد از اینکه «ونوم» و «ستاره‌ای»، موتورِ ماه اکتبر را با سروصدا روشن کردند و یک هفته بعد از اینکه «نخستین انسان» به محض اکران با کله سقوط کرد، «هالووین» اکرانش را با ۷۷ میلیون دلار افتتاحیه آغاز کرد و رفت تا به ۱۵۹ میلیون دلار فروشِ خانگی و ۲۵۶ میلیون دلار فروشِ جهانی برسد. تا اینجا هیچ اتفاقِ غافلگیرکننده‌ای نیافتاد، اما فیلمِ اسلشرِ بزرگسالانه‌ی ۱۰ میلیون دلاری یونیورسال به‌گونه‌ای بر فصلِ هالووین فرمانروایی کرد که وحشتِ «هالووین می‌کُشد» باعث شد تا لاینزگیت زمانِ اکرانِ دنباله‌ی «اره» را به تابستان منتقل کند. به مدتِ ۹ سال سینماروها می‌توانستند روی دیدن فیلم «اره» یا قسمتِ جدید «فعالیت فراطبیعی» در فصل هالووین حساب باز کنند. اما «هالووین» این معادله را به هم ریخت. همچنین شاید استودیوها نگرانِ حضورِ «آن: فصل دوم» بودند که فیلم ترسناکِ بزرگی در فصلِ هالووین امسال عرضه نکردند. ولی نکته این است که در فصلی که از کمبودِ یک فیلمِ ترسناکِ مرسوم رنج می‌برد، چیز دیگری می‌تواند جای آن را بگیرد. اتفاقی که نمونه‌اش را در سال ۲۰۱۳ با «جاذبه» دیدیم؛ اگرچه فیلمِ آلفونسو کوآرون از لحاظ فنی در ژانرِ وحشت جای نمی‌گیرد، اما این فیلم که به تلاشِ دلهره‌آورِ فضانوردی برای دوام آوردن در فضای خالی خارج از زمین می‌پرداخت آن‌قدر ترسناک بود که بتواند جای خالی یک فیلم ترسناکِ مرسوم را پُر کند. نتیجه آخرین بلاک‌باسترِ لایو اکشنِ اورجینالِ بزرگ سینما بود که به ۲۷۴ میلیون دلار فروشِ خانگی و ۷۲۳ میلیون دلار فروشِ جهانی از ۱۰۰ میلیون دلار بودجه دست یافت. حالا «جوکر» به حلولِ دوباره‌ی «جاذبه» تبدیل شده است. اکتبر سال گذشته به‌طرز غیرمعمولی ماه پُرباری بود. یک بلاک‌باستر مرسوم در قالب «ونوم»، یک رویداد سینمایی برای بزرگسالان در قالب «ستاره‌ای متولد می‌شود» و یک فیلم ترسناک پُرسروصدا در قالب «هالووین». این سه فیلم که در مجموع با ۱۴۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده بودند، در مجموع به یک میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار فروش دست یافتند. چیزی که «جوکر» را به فیلمِ جالبی تبدیل کرده این است که تبدیل به گزینه‌ی اولِ سینماروها در هر سه دسته تبدیل شده است. «جوکر» یک فیلم بزرگسالانه‌ی نسبتا ترسناک است که مورد توجه‌ی عمومِ طرفدارانِ فیلم‌های کامیک‌بوکی قرار گرفته است. «جوکر» در حالی حکم «ستاره‌ای متولد می‌شود» و «دختر گم‌شده» را دارد که همزمان در جایگاهِ «هالووین» و «آنابل» هم جای می‌گیرد. «جوکر» یک فیلم کامیک‌بوکی برای کسانی که فیلم‌های کامیک‌بوکی دوست ندارند، یک درام بزرگسالانه برای مخاطبانی که در حالت عادی به تماشای درام‌های بزرگسالانه نمی‌روند و یک فیلم ترسناک برای کسانی که به‌دنبالِ فیلم ترسناک در فصلِ هالووین می‌گردند است.

thank you for your service

ساخته‌ی تاد فیلیپس اما عملکرد دیوانه‌واری هم در کشورهای خارجی داشته است؛ این فیلم با ۳۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری که در گیشه‌ی خارجی فروخته، به مجموع جهانی ۵۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار دست یافته است. پس بله، این فیلم رسما «آن: فصل دوم» (۴۶۰ میلیون جهانی) را پشت سر گذاشته تا به پُرفروش‌ترین فیلم برادران وارنر در گیشه‌ی جهانی در سال ۲۰۱۹ تبدیل شود. اگر «جوکر» با همین فرمان ادامه بدهد، می‌تواند با عبور از «هابز و شاو» (۷۶۰ میلیون دلار)، به پُرفروش‌ترین فیلم غیردیزنی/غیرمارولی سال ۲۰۱۹ هم تبدیل شود. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیافتد، تنها فیلمی که برای تهدید کردن رکورد «جوکر» باقی مانده «جومانجی: مرحله‌ی بعد» خواهد بود. اگر «جوکر» با سقوط غافلگیرکننده‌ای مواجه نشود، پیش‌بینی می‌شود که این فیلم به درآمدی بین «مرد پولادین» (۲۹۱ میلیون دلار) و «آکوآمن» (۳۳۴ میلیون دلار) در گیشه‌ی خانگی دست پیدا کند. «جوکر» در حالی هم‌اکنون در زمینه‌ی دوام آخرهفته با «تک‌تیرانداز آمریکایی» و «مصائب مسیح» برابری می‌کند که «زامبی‌لند: دابل تپ» و «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» به‌عنوان فیلم‌های بزرگسالانه، به رقبایش تبدیل خواهند شد. «جوکر» اما حتی پتانسیل عبور از «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار) را هم دارد و منهای فیلم چینی «جنگجوی گرگ ۲» (۸۵۴ میلیون دلار)، می‌تواند به اولین فیلم بزرگسالانه‌ی ۸۰۰ میلیون دلاری تاریخ هم تبدیل شود. اما اگر برایتان سؤال است که «جوکر» با ۱۹۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری که بعد از دو هفته در آمریکای شمالی فروخته در چه جایگاهی در مقایسه با پُرفروش‌ترین فیلم‌های دی‌سی قرار دارد باید بگویم که ۱۰ فیلم برتر دی‌سی در گیشه‌ی خانگی عبارت‌اند از: «شوالیه‌ی تاریکی» (۵۳۳/۳ میلیون دلار)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (۴۴۸/۱ میلیون دلار)، «واندر وومن» (۴۱۲/۶ میلیون دلار)، «آکوآمن» (۳۳۵/۱ میلیون دلار)، «بتمن علیه سوپرمن» (۳۳۰/۴ میلیون دلار)، «جوخه‌ی انتحار» (۳۲۵/۱ میلیون دلار)، «مرد پولادین» (۲۹۱ میلیون دلار)، «بتمن» (۲۵۱/۲ میلیون دلار)، «جاستیس لیگ» (۲۲۹ میلیون دلار) و «بتمن آغاز می‌کند» (۲۰۵/۳ میلیون دلار). این رده‌بندی با احتساب نرخ تورم به این شکل تغییر می‌کند: «شوالیه‌ی تاریکی» (۶۶۹/۲ میلیون دلار به نرخ امروز)، «بتمن» (۵۶۷/۲ میلیون)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (۵۱۸/۸ میلیون)، «سوپرمن» (۵۱۶/۸ میلیون)، «واندر وومن» (۴۱۵ و نیم میلیون)، «بتمن برای همیشه» (۳۸۱/۲ میلیون)، «بتمن بازمی‌گردد» (۳۵۳ و نیم میلیون)، «سوپرمن ۲» (۳۵۰/۶ میلیون)، «بتمن علیه سوپرمن» (۳۴۴/۷ میلیون) و «جوخه‌ی انتحار» (۳۴۴ میلیون). «جوکر» همچنین با ۵۴۳ میلیون دلاری که در دنیا فروخته موفق شده تا به جمع ۱۰ فیلم برتر دی‌سی در گیشه‌ی جهانی اضافه شود: «آکوآمن» (یک میلیارد و ۱۴۸ میلیون دلار)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (یک میلیارد و ۸۵ میلیون دلار)، «شوالیه‌ی تاریکی» (یک میلیارد و ۵ میلیون دلار)، «بتمن علیه سوپرمن» (۸۷۳/۶ میلیون دلار)، «واندر وومن» (۸۲۱/۸ میلیون دلار)، «جوخه‌ی انتحار» (۷۴۶/۸ میلیون دلار)، «مرد پولادین» (۶۶۸ میلیون دلار)، «جاستیس لیگ» (۶۵۷/۹ میلیون دلار)، «جوکر» (۵۴۳ میلیون دلار)، «بتمن» (۴۱۱ و نیم میلیون دلار) و «سوپرمن: بازمی‌گردد» (۳۹۱/۱ میلیون دلار).

«جوکر» بهترین‌ ویژگی‌ها، نقاط قوت و مزیت‌های سه فیلم تجاری کاملا متفاوت را درون یک فیلم واحد مخلوط کرده است

در جایگاه چهارم جدول اما «نفرت‌انگیز» (Abominable) قرار دارد که پس از آسیب دیدن از آغاز اکران «خانواده آدامز»، ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش فروخت. جدیدترین محصول دریم‌ورکس که با ۷۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، بعد از ۱۷ روزی که از نمایشش می‌گذرد، ۴۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروخته است. اگرچه دوام فیلم بد نیست، اما درآمدش چندان برای یک فیلم ۷۵ میلیون دلاری خوب نیست. با این وضعیت، این فیلم برای عبور از مرز ۷۰ میلیون دلار فروش خانگی باید شانس بیاورد. همچنین این فیلم با ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری که در چین فروخته، با استقبال گسترده‌ای در این کشور هم روبه‌رو نشده تا فعلا به ۱۰۸ میلیون دلار درآمد جهانی رضایت بدهد. رده‌ی پنجم جدول متعلق به «دان‌تان ابی» (Downton Abbey)، محصول فوکس فیچرز است که ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش به دست آورد و به مجموع ۲۴ روزه‌ی ۸۲ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار رسید. این فیلم به‌زودی از مجموع درآمد ۸۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری فیلم سینمایی سریال «پرونده‌های ایکس: با آینده مبارزه کن» عبور خواهد کرد. «دان‌تان ابی» که با ۱۳ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۱۵۲ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. در جایگاه ششم «کلاهبرداران» (Hustlers) را داریم که ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار دلار در پنجمین آخرهفته‌اش فروخت و به مجموع ۸۹ میلیون دلار رسید و می‌رود تا به زور و زحمت خودش را از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور بدهد. این فیلم تاکنون ۱۲۱ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار در دنیا فروخته است. «آن: فصل دوم» (It: Chapter Two) با کسب ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دیگر به مجموع خانگی ۲۰۷ میلیون و ۲۲۰ هزار دلار و مجموع جهانی ۴۴۶ میلیون دلار رسید. «فصل دوم» فقط چند روز دیگر می‌تواند از جایگاهش به‌عنوان پُرفروش‌ترین فیلم غیردیزنی/غیرمارولی امسال در گیشه‌ی آمریکای شمالی لذت ببرد. جایگاه هفتم جدول در اختیار «جودی» (Judy) است که ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار کسب کرد. این فیلم زندگینامه‌ای که به زندگی جودی گارلند می‌پردازد، به یک فیلم موفق بی‌سروصدا و منهای «جوکر»، به اولین مدعی اسکار امسال تبدیل شده است که تاکنون ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروخته است.

Terminator: Dark Fate

اما در حالی فقط هفته‌های انگشت‌شماری به آغاز اکران «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» (Terminator: Dark Fate) باقی مانده است که با انتشار اولین پیش‌بینی‌های کارشناسان درباره‌ی افتتاحیه‌ی این فیلم، دوباره بحث‌های پیرامون موقعیت عجیب و متزلزل این فیلم داغ شده است. مسئله این است که باتوجه‌به اینکه قسمت اول «ترمیناتور» هیچ‌وقت قرار بود به آغازگر یک مجموعه تبدیل شود و باتوجه‌به اینکه «ترمیناتور ۲: روز داوری» قراربود  به سرانجام این مجموعه تبدیل شود، تلاش‌های متوالی استودیو برای احیا و ریبوت «ترمیناتور»، این مجموعه را به استعاره‌ی فوق‌العاده‌ای برای توصیف تاریخ خودش تبدیل کرده است. همان‌طور که همیشه ترمیناتور یا جان کانری برای نجات دادن آینده‌ی بشریت یا جلوگیری از وقوع آخرالزمان فرستاده می‌شوند، صاحبان «ترمیناتور» هم مدام برای عقب انداختن قیامت این مجموعه، فیلم‌های جدیدی را عرضه می‌کنند و آن‌ها هم مدام در ماموریتشان برای محافظت از جان کارنر شکست می‌خورند. حالا این مأموریت به «سرنوشت تاریک» سپرده شده است تا شاید بتواند آینده‌ی خوش‌بینانه‌تری برای این مجموعه رقم بزند. اکران «سرنوشت تاریک» در حالی از بیست و سوم اکتبر در کشورهای خارجی شروع می‌شود که از اول نوامبر در آمریکای شمالی روی پرده خواهد رفت. طبق جدیدترین پیش‌بینی‌ها، کارشناسان اعتقاد دارند که محصول گران‌قیمت پارامونت و سومین تلاش آن‌ها برای ساخت «ترمیناتور ۳»، اکرانش را با کسب ۴۵ میلیون دلار افتتاحیه در آمریکای شمالی آغاز خواهد کرد. این عدد ممکن است در سه هفته‌ی آینده باتوجه‌به نقدها، استقبال کشورهای خارجی و مقدار پوششی که در مطبوعات و رسانه‌ها دریافت می‌کند بالا و پایین برود، اما اگر تصور کنیم که این ۴۵ میلیون دلار نشان‌دهنده‌ی افتتاحیه‌ی «حدودی» این فیلم است، پس با افتتاحیه‌ای طرفیم که نه آن‌قدر بزرگ است که بتواند موفقیت کلی این فیلم را از همین حالا تضمین کند و نه آن‌قدر نسبت به افتتاحیه‌ی فیلم‌های قبلی مجموعه متفاوت است که شگفت‌زده‌مان کند. اولین چیزی که باید بدانیم این است که ساخته‌ی تیم میلر اولین فیلم «ترمیناتور» از زمان قسمت اول در اکتبر ۱۹۸۴ است که در یک آخرهفته‌ی سه‌روزه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی مرسوم اکران می‌شود. «روز داوری»، «قیام ماشین‌ها» و «جنسیس» در حالی همه در آخرهفته‌ی تعطیل چهارم ژوئیه در سال‌های ۱۹۹۱، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۵ اکران شدند که «ترمیناتور: رستگاری» هم در آخرهفته‌ی تعطیل روز یادبود در سال ۲۰۰۹ روی پرده‌ی سینماها رفت. «ترمیناتور ۲» به افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌ی ۵۲ و نیم میلیون دلار و افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار دست یافت که در آن زمان پشت‌سر «بتمن» (۴۳ میلیون دلار)، بهترین افتتاحیه‌ی سینما حساب می‌شد؛ «روز داوری» درنهایت رفت تا به ۲۰۴ میلیون دلار فروش خانگی و ۵۱۹ میلیون دلار درآمد جهانی دست پیدا کند. رقمی که «روز داوری» را در آن زمان، پشت‌‌سر «جنگ ستارگان» و «ای‌.تی»، به سومین فیلم پُرفروش تاریخ گیشه‌ی جهانی تبدیل کرد.

اگر سنگ از آسمان هم ببارد، فیلم‌های «ترمیناتور» از نظر فروش‌ افتتاحیه در یک نقطه‌ی تقریبا یکسان گیر کرده‌اند

«ترمیناتور: قیام ماشین‌ها» با کسب ۴۴ میلیون دلار در چارچوب افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش و ۷۳ میلیون دلار به‌عنوان افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌اش، درنهایت به ۱۵۰ میلیون دلار فروش خانگی و ۴۳۳ میلیون دلار فروش جهانی از ۱۷۰ میلیون دلار بودجه دست یافت. «قیام ماشین‌ها» تا ژانویه‌ی ۲۰۱۵، در جایگاه پانزدهم پرفروش‌ترین فیلم بزرگسالانه‌ی گیشه‌ی جهانی قرار داشت. با این وجود، دو فیلم بعدی مجموعه با درجه‌‌بندی سنی کودک‌پسندانه‌ای ساخته شدند. «رستگاری» که با ۲۰۰ میلیون دلار بودجه تهیه شد و به جنگ آینده‌ی دنیای ترمیناتور می‌پرداخت، با کسب فقط ۴۲ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ و ۶۵ میلیون دلار افتتاحیه‌ی پنج‌شنبه تا دوشنبه، به ۱۲۵ میلیون دلار در خانه و ۳۷۱ میلیون دلار در دنیا دست یافت. «ترمیناتور: جنسیس»، ساخته‌ی آلن تیلور هم کارش را با کسب ۲۹ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه و ۴۲/۴ میلیون دلار افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه آغاز کرد و رفت تا به ۸۹ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کند که به عبارتی به‌معنی فروختن بلیت‌های کمتر نسبت به قسمت اول «ترمیناتور» (۳۸/۳ میلیون دلار در سال ۱۹۸۴ / ۱۰۲ میلیون دلار به نرخ امروز) بود؛ «جنسیس» درنهایت بدون بازار چین، ۳۲۸ میلیون دلار در دنیا فروخت. اما با ۱۱۳ میلیون دلاری که از بازار چین به دست آورد، مجموع جهانی‌اش را به ۴۴۱ میلیون دلار از ۱۵۵ میلیون دلار بودجه رساند. احتمالا این عملکرد «جنسیس» در بازار چین بود که باعث شد پارامونت و اسکای‌دنس به این نتیجه برسند که این مجموعه هنوز می‌تواند در شرایطی بهتر ادامه پیدا کند. «شرایط بهتر» یعنی فیلمی به تهیه‌کنندگی جیمز کامرون که دنباله‌ی مستقیم «روز داوری» است و از لیندا همیلتون به‌عنوان سارا کانر بهره می‌برد؛ «شرایط بهتر» یعنی حضور آرنولد شوراتزنگر در نقش مکمل و حضور مکنزی دیویس، گابریل لونا و ناتالی ری‌یز در نقش ترمیناتور خوب و ترمیناتور شرور و هدف جدید ترمیناتور شرور که یادآور فرمول موفق «روز داوری» است. آیا این حرکت جواب خواهد داد؟ همان‌طور که قبلا هم توضیح دادیم، اینکه بازار چین از «جنسیس» استقبال کرد به این معنی نیست که برای دیدن «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» هم سر و دست خواهد شکست. اگرچه «افراد ایکس: آپوکالیپس» ۱۲۱ میلیون دلار در چین فروخت، اما «دارک فینیکس» فقط ۵۹ میلیون دلار از چین به دست آورد. ولی اگر فقط روی گیشه‌ی خانگی تمرکز کنیم، نکته‌ی کنایه‌آمیز ماجرا این است که گرچه سروصدای زیادی سر «سرنوشت تاریک» به خاطر «شرایط بهتر»‌اش راه افتاده است، اما ظاهرا قرار است افتتاحیه‌ای در حد و اندازه‌ی چند فیلم قبلی مجموعه داشته باشد. «قیام ماشین‌ها» ۴۴ میلیون دلار در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش کسب کرد، «رستگاری» ۴۲ و نیم میلیون دلار در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش کسب کرد و «جنسیس» هم ۴۴ میلیون دلار در جریان افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌اش کسب کرد.

حتی اگر «سرنوشت تاریک» عملکرد خوش‌بینانه‌ای داشته باشد و به ۵۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ دست پیدا کند، کماکان عملکردی در حد افتتاحیه‌ی ۵۲ و نیم میلیون دلاری «روز داوری» در سال ۱۹۹۱ خواهد داشت. البته که تورم و الگوهای اکران و فاکتورهای دیگری را باید در مقایسه در نظر گرفت، ولی با این وجود، وقتی به افتتاحیه‌های این مجموعه نگاه می‌کنیم چیزی که می‌بینیم این است که اگر سنگ از آسمان هم ببارد، فیلم‌های «ترمیناتور» از نظر فروش‌ افتتاحیه در یک نقطه‌ی تقریبا یکسان گیر کرده‌اند. «ترمیناتور ۲» ۵۲ میلیون دلار در پنج روز فروخت، «ترمیناتور ۳» ۴۴ میلیون دلار در سه روز فروخت، «ترمیناتور ۴» ۴۲ میلیون دلار در سه روز فروخت و «ترمیناتور ۵» هم ۴۴ میلیون دلار در پنج روز فروخت. و هم‌اکنون «ترمیناتور ۶» هم در مسیر ثبت افتتاحیه‌ای ۴۴ میلیون دلاری است. فکر کنم همگی قبول داریم که دیوانگی یعنی کار یکسانی را بارها انجام بدهیم و انتظار نتیجه‌ی متفاوتی داشته باشیم. بنابراین «سرنوشت تاریک» در حالی برای احیای این مجموعه قدم‌های واضحی برداشته که به نظر می‌رسد این یکی هم قادر به تغییر قیامت این مجموعه نخواهد بود. قابل‌ذکر است که اگر «سرنوشت تاریک»، فیلم تحسین‌شده و محبوبی از آب در بیاید، افتتاحیه‌ی ۴۵ میلیون دلاری‌اش به‌طور اتوماتیک سند مرگش را امضا نمی‌کند. «سرنوشت تاریک»، اولین ترمیناتوری است که خارج از تابستان و در چارچوب افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی بدون تعطیلی اضافه اکران می‌شود، بنابراین یافتن مقایسه‌های مستقیم برای پیش‌بینی سرنوشتش کمی سخت است. انتظار می‌رود که دوام «سرنوشت تاریک» بیش از «بوهمین رپسدی» (۴/۲ برابر افتتاحیه‌ی ۵۱ میلیونی‌اش)، «بین‌ستاره‌ای» (۳/۸ برابر افتتاحیه‌ی ۴۹ میلیونی‌اش) یا «بازی اندر» (۲/۲ برابر افتتاحیه‌ی ۲۸ میلیونی‌اش)، شبیه به «ثور: رگناروک» (۲/۵۶ برابر افتتاحیه‌ی ۱۲۲ میلیونی‌اش) یا «دکتر استرنج» (۲/۷۳ برابر افتتاحیه‌ی ۸۵ میلیونی‌اش) باشد. اگر «سرنوشت تاریک» ۲/۷۳ برابر افتتاحیه‌ی ۵۰ میلیون دلاری‌اش بفروشد، به درآمد قابل‌قبول ۱۴۲ میلیون دلار در خانه دست پیدا می‌کند و اگر عملکرد خوبی در کشورهای خارجی از جمله چین داشته باشد، می‌توانیم بگوییم که جیمز کامرون باز دوباره غیرممکن را ممکن کرده است. اما سناریوی دیگر این است که «سرنوشت تاریک» به سرنوشتی دچار شود که تمام سازندگانش با شگفتی و حسودی به درآمد جهانی ۴۰۵ میلیون دلاری «آلیتا: فرشته جنگ» (۱۳۳ میلیون در چین و ۸۵ میلیون در خانه) نگاه کنند؛ «آلیتا: فرشته جنگ» که جای اکران «دارک فینیکس» را در فوریه ۲۰۱۹ گرفت، در حالی با اختلاف بهتر از آخرین فیلم «افراد ایکس» فروخت که «بوهمین رپسدی» با کسب ۹۰۵ میلیون دلار منهای چندتا از فیلم‌های غیراونجرزی مارول، بهتر از تمام فیلم‌های ابرقهرمانی مارول و فاکس فروخت. آیا «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» می‌تواند ثابت کند که چهارمین تلاش پارامونت برای به حقیقت تبدیل کردن «ترمیناتور ۳» با قبلی‌ها فرق خواهد کرد؟ یا اینکه این فیلم موفق نخواهد شد جلوی آخرالزمان اجتناب‌ناپذیر مجموعه‌ای را که از ابتدا هم با هدف مجموعه‌سازی ساخته نشده بود بگیرد؟ آیا سرنوشت این فیلم از قبل نوشته شده است یا اینکه می‌تواند سرنوشت خودش را به دست خودش رقم بزند؟

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱

Joker

۵۵ میلیون دلار۱۹۲/۷ میلیون دلار
۲

The Addams Family

۳۰/۲ میلیون دلار۳۰/۲ میلیون دلار
۳

Gemini Man

۲۰/۵ میلیون دلار۲۰/۵ میلیون دلار
۴

Abominable

۶/۱ میلیون دلار۴۷/۹ میلیون دلار
۵Downton Abbey۴/۹ میلیون دلار۸۲/۶ میلیون دلار
۶Hustlers۳/۸ میلیون دلار
۹۸ میلیون دلار
۷Judy۳/۲ میلیون دلار۱۴/۹ میلیون دلار
۸

It: Chapter Two

۳/۲ میلیون دلار۲۰۷/۱ میلیون دلار
۹

Jexi

۳/۱ میلیون دلار۳/۱ میلیون دلار
۱۰

Ad Astra

۱/۹ هزار دلار۴۷ میلیون دلار


منبع forbes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده