نویسنده: مهرداد داودی
// یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۴

اصغر فرهادی از فیلم‌های جدایی و فروشنده می‌گوید

اصغر فرهادی در نشستی درباره برخی از تمهیدهای فیلم‌های خود صحبت کرده است.

اصغر فرهادی یکی از کارگردان‌های سینمای ایران است. وی تنها کارگردان تاریخ سینمای ایران است که برنده جایزه اسکار شده است. اصغر فرهادی برای ساخت دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» دو بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شده است. اصغر فرهادی سابقه ساخت فیلم‌هایی مانند «درباره الی»، «گذشته»، «جدایی نادر از سیمین»، «چهارشنبه سوری» و «فروشنده» را دارد. بنابر جدیدترین اخبار سینمای ایران، وی اخیرا در نشست ارتباط معماری با ساخته‌های اصغر فرهادی حاضر شده است. این کارگردان در این نشست در مورد فیلم‌های خود سخنانی به زبان آورده است. اصغر فرهادی در ابتدا از ارتباط تماشاگر و شخصیت‌ها به قرار زیر صحبت کرد:

اینکه تماشاگر به محض دیدن فیلم بتواند گفت‌وگویی با شخصیت‌ها داشته باشد، برای من از «چهارشنبه‌سوری» آغاز شد و در «جدایی» هم این موضوع دیده می‌شود.

جدایی نادر از سیمین

اصغر فرهادی در پاسخ به اینکه چرا دوربین در ابتدای فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جایگاه قاضی قرار گرفته است، گفت:

در فیلم‌نامه این صحنه به این شکل نوشته نشده بود. به طور معمول چنین صحنه‌هایی در چند نما گرفته می‌شود؛ اما من فکر کردم اگر دوربین کنار قاضی باشد یا حتی گاهی این شائبه به وجود بیاید که جای قاضی نشسته است، این‌طور به نظر می‌آید که این دو شخصیت با تماشاگر صحبت می‌کنند. از همان لحظه می‌توان این‌طور تصور کرد که فیلم، تماشاگر را دعوت می‌کند که دیگر تنها شاهد و ناظر نباشد و خودش قضاوت را برعهده بگیرد. اینکه چه کسی درست می‌گوید و حق با چه کسی است؟ این موضوع در فروشنده بیشتر به چشم می‌آید. حتی در جایی از فیلم برای تماشاگر سخت می‌شود و با خودش فکر می‌کند بیش از اندازه درگیر یک‌سری ماجرا‌ها می‌شوم.

فروشنده

اصغر فرهادی همچنین از فیلم سینمایی «فروشنده» صحبت کرد:

به نظرم تماشای درباره الی و جدایی راحت‌تر از فروشنده است؛ به‌این‌دلیل که مخاطب در فیلم فروشنده خودش را جای شخصیت‌های مرد قصه می‌گذارد؛ اما از جایی به بعد دیگر این همذات‌پنداری خوشایند نیست و با خودش چالشی پیدا می‌کند. خوشبختانه در سراسر دنیا در سینما این اجازه به مخاطب داده می‌شود که تماشاگر تنها از نقش ناظر دربیاید و فعال شود و گفتگو کند و پرسش ایجاد کند؛ بنابر‌این معتقدم هر فیلمی که در درجه اول ما را با احساسات‌مان درگیر می‌کند، منهای فیلم‌های خاص و تجربی، تجربه جذابی است. اینکه وقتی فیلم تمام شد، اندیشه شروع می‌شود.

شما کاربران زومجی درباره صحبت‌های اصغر فرهادی و فیلم‌های وی چه نظری دارید؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده